Hur mycket påverkar man hästen?

Sparvoga

Trådstartare
Jag har länge haft problem med höger sida, på mig själv alltså. Har ofta muskelspänningar som gör att jag blir sned från bäcken till axlar, får även tippat bäcken mm. Har även en jätte hård högerhand.

Hur mycket av det här tror ni man kan överföra till hästen? min häst har oftast spänningar i högersida i bla ryggen han vill heller inte ställa sig riktigt ihögersida. En instruktör jag rider för trodde att det kan vara så att hästen upplever obehag att ställa i högersida just pga att jag är så hård och spänd sjäv i den sidan. Även en sadelmakare som kollat på sadeln hade samma teori då hon såg hur snett jag suttit i sadeln. Stackars min häst!!

Kan även tillägga att jag ridit in hästen själv och haft han sen han var två... och jag har haft dessa problem hela tiden
 
Sv: Hur mycket påverkar man hästen?

Det är klart det påverkar, men hur mycekt är svårt att veta, prata med en duktig ET tycker jag, så får du hjälp att reda ut det hela.

Det är ju också så att din högerhand KAN bli hård pga hästen blirs tarkt där när den vill trycka ut bogen och går och hänger i din högerhand. Det ena ger det andra och ni kanske påverkar varandra negativt då.

Har du en tränare? Prata med denne och be den rida och känna efter var det kan sitta hos hästen.

Allt går ju att komma tillrätta med. Sneda är de flesta ryttare mer eller mindre.
 
Sv: Hur mycket påverkar man hästen?

Jag vet inte hur mycket det finns att tillägga, det verkar ju onekligen som att det påverkar din häst.

Finns det någon sjukgymnast eller så som kan hjälpa dig att få bukt med det här?
 
Sv: Hur mycket påverkar man hästen?

låter lite som mig..

jag har blivit sneställd och har nu även fått över detta på hästen. även sadeln har blivit sne, efter mig och hästen. Han blir sneställd i nacken och har lite svårare att böjja sig åt ett håll.

Det är väldigt vanligt att hästägarna kollar upp sina hästar med en kiropraktor men glömmer sig själva och för då åter över problemen till hästen igen.

Jag väntar nu på tiden då kiroprakton ska komma och kolla över min häst, samt hört med den närmaste kiroprakton till mig:idea:
 
Sv: Hur mycket påverkar man hästen?

Glömde att skriva att han är kollad av ET och hon var väl lite inne på samma linje, att det är mest ett ryttarproblem:( och när jag såg avtrycken av mina sittben i sadeln då blev man nästan rädd hur snett jag har suttit. Har sjäv gått hos samma kiropraktor/massör i flera år och jag är överrörlig+ lite annat konstigt.. Sen kan ju hästen vara naturligt stelare i högersida, men det är hemskt att man verkar kunna påverka hästen så otroligt. Å eftersom jag alltid varit så här och jag ridit in hästen och är mest jag som ridit honom så är det ju ganska troligt att min snedhet och spänningar har påverkat honom
 
Sv: Hur mycket påverkar man hästen?

Pga en opetarion i mitt vänsterknä har jag länga haft problem med den sidan. Jag är så oerhört mycket svagare i den sidan och det är påverkat de hästar jag har ridigt. Och mig jälv framför allt.

Men en bra tränare har hjälp mig med små knep. tex att tippa huvudet på andra hållet. Inte ha det liggandes på sne till vänster, utan tippade till höger i stället.

Sen har jag börjat styrketräna! Det hjälper verkligen en sned kropp. Hade jag varit som dig så hade jag gjort det, inte minst för hästens skull...

nu vet inte jag var anledningen till din snehet är, men ett tips iallafal.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 968
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 084
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 997
Senast: tanten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 182
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp