Hur mycket pengar "lever ni för" varje månad?

@Singoalla För mig är det lika uppdelat :). Jag vet på kronan vad jag lägger på fasta kostnader varje månad och kan, om jag behöver, därutöver klara mig på väldigt lite. Sex månader skulle jag utan tvekan kunna leva snålt.

Jag räknar dock sparande som fast kostnad.

Ja, sparande kommer också slinka in under fasta kostnader framöver :) Men har inte varit fram tills nu. Vilket kanske avslöjar hur mycket av sparandet som faktiskt blivit av..
 
Jag är inte student och lever inte hand ur mun :). Jag bara har inte så stor koll mer än att pengarna räcker. Ackumuleras det för mycket pengar på lönekontot flyttar jag över dem till mitt sparkonto. När jag hade lite pengar hade jag däremot järnkoll på vart de tog vägen någonstans, nu kan jag kosta på mig att vara nonchalant.

Jaha okej :D Det lät som att det ibland inte gick ihop sig.
 
8000, i det ingår bensin (ca 2000), skoningar, mat, shopping och oväntade utgifter. På det lever jag gott.
 
Jag har noll koll just nu. Men jag har levt en stor del av livet på väldigt lite pengar, så jag vet att jag kan. Jag tror att grejen är att vara noga med "småutgifterna", för det blir mer än en tror. En fika här, en lunch ute där osv.
 
Ja, som rubriken lyder :)

Jag har gjort en detaljerad budget där jag räknat in SAMTLIGA månadskostnader. Det blev:

- Hyra
- El
- Mobil
- Lån
- TV, Bredband
- Netflix
- ViaPlay
- Fackavgift
- Försäkringar
- Gymkort
- Diverse pengar som skänks
- Busskort

När detta är betalt har jag en viss summa kvar (såklart). Nu funderar jag på att ge mig in i en personlig utmaning och spara mer än hälften av den summan 6 månader framöver :) Så eftersom jag funderar på hur mycket pengar man behöver att "leva för" d.v.s mat, hushållsartiklar och nöjen så frågar jag er - Hur mycket pengar lever ni på i månaden? Utöver fasta kostnader, sparande pengar mm. Det kanske är svårt att räkna på om man är familj, men på ett ungefär. Skriv gärna också om ni är ensamhushåll, sambo, familj :)

Min plan är att spara mycket pengar, men att ändå leva drägligt. Kunna gå ut och käka eller ta en öl ibland. Men skära ner på resten.
Vad är resten föresten?
 
Jag gör av med 5-600 inkl. diesel i månaden förutom fasta utgifterna, det får helt enkelt inte gå åt mera då allt som kan sparas in på går till framtida husbygget.
 
Jag betalar mina fasta som är samma varje månad, sedan de oregelbundna som foder, tandis etc.

När allt sådant är klart använder jag de pengar som är kvar till att träna, tävla osv. Det är de bitarna som stryker på foten vd behov.
 
Jag är nöjd så länge jag har strax under en hundring om dagen till mat och - tyvärr - cigg. Funkar bättre för mig att räkna dagvis eller veckovis, men då pratar jag enbart "leva-för-pengar", ej inkluderat diverse räkningar, busskort, mediciner, osv. Så någonstans mellan 2000-3000 kr/månad.
Om jag vill köpa kläder, gå på krogen, eller diverse lyxkonsumtion, så måste det finnas utrymme i min "dagsbudget" för det.

Förutom att jag är så urbota dum att jag röker så är det maten som är den tråkigaste utgiften för mig. Har ingen bil och en pytteliten frys, så att storhandla och göra rejäla storkok funkar sällan. Har dock blivit ganska duktig på att hitta billig mat så jag får pengar över till roligare saker :angel:
 
Denna tråd får mig att vilja anta en utmaning... :angel:
I snitt går nog 20% av min inkomst till fasta utgifter. Kaos alltså ...
Iofs har jag inte räknat in vin i fasta utgifter ;)
 
Jag lever för ca 5000-6000 kr i månaden.
Då räknar jag med en avgift på 3100 inkl, bredband, el och p-plats. Mat brukar gå på ca 1500-2000 kr. Mobil har jag via jobbet och bilen går knappt under vår/höst/sommar då jag cyklar istället. Så det mesta av lönen går in på ett sparkonto då lånen är amoterade och jag vill inte vikta allt mitt kapital mot aktier. Även om större delen ligger där för bättre avkastning.
 
Har 1700 kvar när räkningar och matpengar är överförda till matkonto förutom var tredje månad när kattens försäkring ska betalas. Kommer dock hamna på autogiro vare månad nu så det ska bli skönt. Då blir det 1600 kr kvar vare månad efter alla räkningar är betalda och matpengar överförda. Sparar när jag kan och försöker planera mina utgifter så jag inte hamnar med att behöva köpa skor och kattmat samma månad.
 
Jag vet inte om jag missförstår uppgiften, men är det passiva och aktiva utgifter vi pratar om? (Passiva: tråkiga nödvändiga saker som tickar på även om man ligger på soffan med brutet ben och aktiva: saker men aktivt väljer att lägga sina pengar på för att det ger en energi och livskvalitet.)
(Dessa två kan ju också gå in i varandra lite grann, tex kanske ett boende med tak över huvudet kostar 3000 kr i månaden, men det där FINA boendet man mår bra i kostar 6000 kr. Då är de sista 3000 aktiva.)

Jag har faktiskt inte räknat på länge exakt vad jag lägger på aktiva utgifter, troligtvis just för att de inte är nödvändiga, dvs jag kan lätt strypa dem om behovet uppstår. Mitt (privata)sparmål per månad är 12000 kr och så länge jag uppfyller det kan jag göra vad jag vill med det som blir över, skulle gissa att det är kanske 10.000 kr till ungefär som fördelas på trädgård, resor, nån sportpryl, restaurangbesök, tidningsprenumeration, hundmat, inredning.
 
Denna tråd får mig att vilja anta en utmaning... :angel:
I snitt går nog 20% av min inkomst till fasta utgifter. Kaos alltså ...
Iofs har jag inte räknat in vin i fasta utgifter ;)
För att vara snusförnuftigt präktig så borde du kunna dra ihop en rejäl lägenhetspeng genom att under en förutbestämd tid lägga undan allt över XX kr.

Fast hur kul har du då?
 
Jag vet inte om jag missförstår uppgiften, men är det passiva och aktiva utgifter vi pratar om? (Passiva: tråkiga nödvändiga saker som tickar på även om man ligger på soffan med brutet ben och aktiva: saker men aktivt väljer att lägga sina pengar på för att det ger en energi och livskvalitet.)
(Dessa två kan ju också gå in i varandra lite grann, tex kanske ett boende med tak över huvudet kostar 3000 kr i månaden, men det där FINA boendet man mår bra i kostar 6000 kr. Då är de sista 3000 aktiva.)

Jag har faktiskt inte räknat på länge exakt vad jag lägger på aktiva utgifter, troligtvis just för att de inte är nödvändiga, dvs jag kan lätt strypa dem om behovet uppstår. Mitt (privata)sparmål per månad är 12000 kr och så länge jag uppfyller det kan jag göra vad jag vill med det som blir över, skulle gissa att det är kanske 10.000 kr till ungefär som fördelas på trädgård, resor, nån sportpryl, restaurangbesök, tidningsprenumeration, hundmat, inredning.
Ah! Aktiva och passiva utgifter - det var ett jättebra sätt att se det.
Tack!
 
Vi är 2 vuxna och 4 barn! Vi handlar säker mat för 6-7000kr vilket är extremt då vi inte köper något kött! (Fisk, korv å kyckling bara)

Men med en matlista för hela månaden så skulle de nog se helt annorlunda ut. De där att springa in på Ica typ varje dag å inte veta vad man ska laga det drar iväg extremt mycket. Skrev matlista när jag levde med exet och vi kom sällan över 2000kr.
 
För att vara snusförnuftigt präktig så borde du kunna dra ihop en rejäl lägenhetspeng genom att under en förutbestämd tid lägga undan allt över XX kr.

Fast hur kul har du då?

Inte speciellt kul!

Jag tänker att det ändå kommer ta evigheter att spara ihop typ 7-8 mille (detta är min ständiga utsäkt :angel: )
Sparar självklart (öhm) lite, eller rättare sagt jag har en summa på ett sparkonto som jag försöker hålla intakt ;)

Utan en rejäl buffert skulle jag dock inte vilja chilla runt.
 
Ååå! Denna är rolig, älskar att göra budgetar och som student med häst (och katt) gäller det att ha stenkol!
Så nu slänger jag ut hela min månadsekonomi här ocensurerad. ;)
"Inkomst": 9948 = Endast csn bidrag/lån
- Hyra 3000
- Stallplats 2100
- bredband och telefoni 325
- spenderar 1500 på mat
- spenderar 1000 på bensin
- Sedan lägger jag undan 1100 varje månad till djur/bil/hem/olyksförsäkringar samt fordonsskatt.
Så kvar: 925:- Till annat ;) ock lik förbannat har jag lyckats spara ihop mig en säkerhets buffert. :)
Man kan leva på mindre än man tror och jag är nöjd med att få ha lyxen häst och mat på bordet. :)
 
Ja utöver sparande och räkningar brukar det väl bli ca 5-6000kr vi lever på inklusive dieseln då. Vi är två vuxna och för tillfället inte särskilt noggranna på att hålla igen kostnaderna men ändå ekonomiska av oss. Jag är student men mannen har ett normalt jobb med rätt normal lön.

Tänkte dock köra igång med hårdsparande från nästa lön, för att bygga upp lite av sparkontona, den här månaden försvann det en del på en ny bil och förra månaden på en utlandsresa. Försöker se till att alltid ha några månadslöner undanstoppat.


(På tal om sparande så började jag framtidsspara(pension) igår :D Det är bara en pyttesumma än så länge egentligen, men om jag inte tar ut något av det kommer jag när jag går i pension att ha ca 220 000kr sparat. Det kan man säkert göra åtminstone något roligt för på ålderns höst :) )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp