Hur mycket protein? *långt*

M

Mahogny

Min häst har börjat tappa lite överlinje. Troligen pga. att hon får för hennes behov för lite protein.

Har tyvärr fått byta hö och ser att hennes gammla foderstat inte längre håller måtte med detta hö.

Enligt ägare var höets råprotein innehåll ca. 40 g per kg. Plus ett halv kg havre alltså ca 40 g protein till.

Hästen får 7 kg hö. Även tillgång till lite halm att tugga på.

Mer hö ej möjligt. Då blir hon tyvärr tjock (väldigt lätt född) dock behöver hon mer protein.

Kollat runt på både färdig foder och andra sätt man kan få upp protein halten.

Innan fick hon ca i sig. 585 g smältbar råprotein.
Nu får hon bara i sig 320, kommer då 200 hjälpa eller ska jag upp i nästan 600 igen?
Hon funkade ju bra med det. Men jag vil helst inte proppa i henne en massa kraft foder (som då blir alternativet)

Lusern kanske kan vara ett alternativ? Hästen i fråga är lite kräsen men inte så jätte. Har dock hört att dem kan tröttna på Lusern efter ett tag.

Jag behöver alltså någon att brainstorma lite med. Kan 2 kg lusern med 105 g råprotein och 1 kg havre som ligger ca på 80 g råprotein bli lagom?
Finns det några risker med denna blandning? Missar jag något?

HJÄLP!!:confused:
 
Sv: Hur mycket protein? *långt*

Det bästa, enklaste och billigaste vore om du kunde öka högivan. 7 kg är minimigiva för storhäst. Hur mycket mj innehåller det?

Har lite liknande problem med min häst med proteinbrist.
Jag gav honom 3 kg lusern (strå) i höstas när han föll ur. Då åt han med aptit (brukar äta nästan allt) och han blev snabbt jättefin. Sen efter stallflytt är inte aptiten lika bra.
Det är risken med lusern. Det bästa kan vara att kombinera lusernet med något koncentrat (tex soja eller krafft protein).
Jag har kompletterat med soja ända sen i höstas, men gillar inte det fodret av olika anledningar. Så jag skulle rekommendera krafft protein.

Om man vet att hästen behöver få i sig just protein och har analys så är det onödigt att ge kraftfoder (tex spannmål) med halvdanna värden. Satsa på proteinfoder. Äter inte hästen lusern kan det funka med hippo grow alfa eller groov 125 eller nåt kraftfoder med lite högre proteininnehåll.

Det tar jättelång tid att bygga upp musklerna igen om man börjar fodra upp med för lite protein. Så jag skulle satsa på att komma upp till (minst) 600 g smbrp om du vet att hon var bra på det förut.
 
Sv: Hur mycket protein? *långt*

Tror det innehåller 7-7.5 mj per kg.

Hon är bara 153 cm och lättfödd, skrev visst inte med det :angel: så hon är väl mer ponny än häst så att säga ;)

Men tack för svar. Funderar på dem 3 färdigfoderna du gav förslag på. Sitter nu och försöker räkna ut vad som blir billigast i förhållande till proteinet. Verkar bli mustangs protein+

=)

Kanske kan kombinera 1 kg protein plus med 1 kg lusern?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 537
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 709
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 008
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 541
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp