Bukefalos 28 år!

Hur mycket ridkläder behöver man?

Har egen häst, rider 5-7 dagar i veckan och är i stallet alla dagar :)

-1 par stålhätteskor
-1 par ridskor + shortchaps
-1 par ridstövlar
-1 par varmfodrade ridskor
-1 ridhjälm
-1 säkerhetsväst, används vid hoppning och ibland uteritt
-2 par sommarridhandskar
-1 par "mellanhandskar"
-2 par vinterridhandskar
-1 par sporrar
-4 par ridbyxor (varav 3 används)
-ca 10 par ridstrumpor
-3 par raggsockar
-Några "slit-och-släng-T-shirts" och pikéer
-Några vanliga långärmade tröjor
-2 underställ (oslagbara på vintern!)
-4 tjocktröjor/fleece
-1 regnjacka
-1 par regnbyxor
-1 softshelljacka
-1 vinterjacka

Vad mycket det blev :p
 
Jag använder
3 ridbyxor (har minst tio till men har varit gravid:angel:)
Dunjacka vinter
2 vintervästar
3tunna jackor
2 reflexjackor, en regn en vinter
Skinnchaps
Ridkjol :up:
Två par jodpurs varav ett par snart utslitna
Ett par ridstövlar
Ett par vinterkängor
Vantar till förbannelse (ridvantar ffa men även vintervantar)
Mössor i massor, mest reklammössor. Kräsen på passform!
Tröjor och t-shirts och pikéer ett gäng vanliga men har lite tunna långärmade reaköpta märkesprydda,
2 par sporrar
Sju spön, kräsen på balanseringen...:cautious:
2 hjälmar
1säkerhetsväst
1 hjälmmössa
5 underställ vilka används annars med.
Regnställ

Har egna hästar och stall hemma.
 
Jag har aldrig varit speciellt intresserad av kläder till mig själv, varken i stallet eller utanför. Jag prioriterar hellre grejer till hästen än till mig själv. Har billiga T-shirts och munkjackor som inte är regelrätta ridkläder som jag har i stallet, skulle faktiskt aldrig någonsin köpa en svindyr tröja att ha i stallet bara för att det är ett visst märke på den (sen säger jag inget om andra gör det, det är upp till dem, men själv är det inget jag prioriterar).

Det jag ändå har i ridkläder är följande:
- Ridbyxor, där har jag många. Två stycken som inte är skodda med något, och som jag av den anledningen nästan aldrig använder. Trivs inte med oskodda ridbyxor, och de två paren är nästan tio år gamla. Sen har jag två par som används flitigt, samt ett par som jag egentligen tycker bäst om, men som är trasiga och inte gick att laga, så de rider jag bara med hemma :angel:. Plus ett par vita till tävling (inköpta -04 :o).
- En tunnare jacka som används med olika tröjkonstellationer under perioden april-november i princip.
- En tjockare jacka som används under kalla årstider.
- Ett par handskar.
- Ett par ridstövlar.
- Ett par slit- och släng-gympaskor som används om jag bara ska mocka eller promenera.
- Ett par stålhättekängor som jag använde mest när min häst var unghäst och trampade runt hela tiden, men rider i dem ibland.
- Två ridhjälmar, en som används hemma och en som bara används på tävling. (Plus min gamla Jofa-hjälm från -98 som jag fortfarande kan använda, men aldrig använder/inte har hjärta att göra mig av med.)
- En säkerhetsväst.
- Ett par sporrar (om nu det räknas som ridkläder?).
- En tävlingskavaj med tillhörande tävlingslinne, som av förklarliga skäl enbart används på tävlingar.

Har egen häst, är i stallet varje dag och rider 5-6 gånger i veckan.
 
Rider numer för instruktör 2 ggr/veckan men är aktiv i föreniingen och inblandad i tävlingsarrangerandet både på klubb och lokal/regional nivå. Var tidigare i 2 olika stall och hade då dubbla uppsättningar av allt, har mycket kvar från den tiden.

Jag har alldeles för mycket egentligen, har samlat på mig under många år och har svårt att göra mig av med sånt som fortfarande är Fräscht/typ nytt. Har gått upp lite i vikt efter en olycka (kunde inte träna på lång tid efter den) och har en del som jag kan ha efter att jag är tillbaka i min normalvikt (jobbar på det).

3 ridhjälmar (nya pga nya regler om hjälmar, en helt oanvänd)
2 par ridbyxor som jag alternerar mellan men förmodligen är det runt 8 par totalt
1 par ridstövlar
2 par ridskor med 2 par shortchaps
stallskor med stålhätta
2 ridvästar
2 ridjackor (tunna, ridkavajsmodell)
2 vinterjackor
1 höst/vår jacka
1 tävlingskavaj
3 tävlingskjortor/toppar
oändligt antal kortärmade pikétröjor i olika varianter
2 fleecetröjor
3 par tjocktröjor att rida i (olika modeller)
2 fleecevästar
2 par handskar för ridning
strumpor, sportbh osv som endast används för ridning

Jag har också en hel del oanvänt som ligger och väntar, mest olika typer av tröjor, handskar och strumpor. Dessutom en massa benlindor, schabrak, lite extra borstar och grimmor samt en del annat som jag inte har rum för i stallet (och egentligen inte hemma heller men någonstans måste jag ju ha det).
 
Ja det låter väldigt mycket om du bara rider 1-2 ggr i veckan.
Jag har egna hästar och eget stall, så skodon och ytterplagg har jag typ absurt mycket av även om jag försöker rensa med jämna mellanrum. Resten ganska lagom mycket av.

1 skaljacka i reflextyg
1 arbetsjacka i reflex med avtagbar vadderad innerjacka
2 fleecejackor
3 tjocka jackor
1 parkas
1 tjock väst
2 regnjackor
1 par termobyxor

3 par ridstövlar
3 par gummistövlar varav ett par med stålhätta
1 par jodhpurskor med stålhätta
2 par shortchaps
minst 10 par raggsockar
minst 10 par handskar
minst 5 mössor/pannband

5 par ridbyxor, varav 2 par vinterbyxor i softshell
10-ish t-shirts (används på gymet också)
5 tröjor
3 underställ (tröja och byxa)
5 sport-bh (används på gymmet också)

1 säkerhetsväst
2 hjälmar (bara en som är ok att rida i, den andra är gammal och används vid lastning o. dyl.
2 uppsättningar tävlingskläder

Hur mycket kläder som behövs beror väl också mycket på hur mycket man svettas/smutsar ner sig och hur ofta man tvättar. Sommartid när iaf jag svettas mycket använder jag inte samma brallor mer än 2-3 gånger och t-shirt och sport-bh bara en gång innan tvätt, såhär års kan jag nästan gå i samma stallkläder en vecka innan tvätt. Inte bh:n kanske :p
 
behöver behöver man ju inte ngt alls egentligen :angel:, men man samlar ju på sig en hel del :p
har:
6 ridbyxor (och ytterliggare 3st som inte passar ;))
3 tävlingstoppar, 4 långärmade piketröjor, 8 pikeer (som används har några gamla också..), använder vanliga hemma t shirts också.
3st v ringade finstickade koftor, och en hög med gamla munkjackor och ett par koftor.
skitmånga strumpor och sport bh :rofl:.
handskar slängs och fylls på hela tiden men har ca 6-7st nu.
2 dunvästar, 5st tunnare jackor (regn/funktion) 3st vinterjackor.
1 regnridkjol, 1 termo ridkjol, 1 par långa chaps 2 par korta chaps, 3 par ridstövlar och 2 par ridskor (sen några gympaskor och gummistövlar som används i stalljobbet).
2 tävlings kavajer,
2 hjälmar och en säkerhetsväst ^_^.

och då har jag inte tagit med allt då en del nog är bortglömt :o. har haft stall hemma och egen häst sen jag var liten så större delen är gammalt som jag bara inte slängt, sen så har jag varit stammis på en årlig outlet sen jag var liten så 99% av allt är därifrån.
 
Hur mycket ridkläder behöver man?
Hur mycket har ni?

Jag har insett att jag har massor trots att jag bara rider 1-2 ggr vecka men tycker ändå inte att det räcker ibland?

ett par termostövlar
ett par stålhätteskor
ett par fodrade vinterskor

en hjälm

6 par ridbyxor
ett par temovyxor

4 olika tröjor flece m.m

en lååång regnjacka
regnjacka+ byxor
2 fodrade vinterjackor när det är minus
en vattentät vinterjacka för plusgader
3 olika sommarjackor + en väst

Jag skulle vilja ha ett par fodrade ridbyxor och en par riktiga stövlar eller chaps också..

sambon tycker detta är galet mkt men ändå känns det inte som det räcker.. dock är det svårt att få plats med i vår redan trånga lägenhet :P
Ett par termostövlar som används ca en gång om året (när det är minus 20) och har haft i 20 år.
Två par läderridstövlar (ett par lagade)
Ett par stålhätteskor

Ett par ridbyxor, tar till jeans (vita/blå) om jag behöver två. (En är i tvätten eller byter stall)

Ett par ridBH
Tre piké att rida i och en långärmad t-shirt
Ett slalomunderställ som blir ridtröja när det är kallt.
En ridväst
En ridjacka (Jobbets reklamjacka, min ridjacka är så mysig att jag istället har den till vardags)
En ridkjol

Två hjälmar
Två spön
Två par handskar (jag har ridit på två ställen tidigare, tar inte kläder emellan.)

Har ridit 1-5 ggr i veckan senaste åren.

Svårt att se att man skulle behöva mer än två av ngt, en i tvätten och en på sig. Eller en till ena stallet och en till andra.

Jag skulle behöva en långärmad övertröja utan luva att ha under västen. För det är kallt med bara långärmad t-shirt och varmt med jacka över. Men de flesta har luva eller är fleece så jag har inte hittat ngn hm prisvärd (gillar inte fleece allt damm fastnar).
 
Behöver, har och använder är inte riktigt samma sak i mitt fall:angel:( dålig på att rensa)

Har eget stall i urskogen så är inte speciellt moderiktig. Oftast går jag veckor i samma ridbyxor och tjocktröja fast jag har mycke kläder i garderoben. Byter linne/kortärmat lite oftare;)
Tröjor har jag en drös i allt från ull-pollo till hoodis och collage, ingen är nog yngre än 5år..
Linnen/kortärmat har jag oxå massor, tar de vardags kläder som börjar se tråkiga ut till stallet.
3 ridbyxor var av ett börjar bli lite väl slitna
1 ljust par tävlingsbyxor
2 par softshell ridbyxor, ena sko-modell (bor i skomodellen nu när det är höst och några minus)
2 par ridbyxor av skomodell
2 par långkalsonger i funktionsmatrial
massa strumpor av sportmodell(tåligare med bra passform), ankel-/vanlig-/skid-typ, de senare i ull.
3-4 par ridstrumpor av okänd status( används sällan nu mer)
4 sportBHar
3 par arbetsskor med komposit-tåhätta, sommar, vår/höst och vinter med ull i.
1 shortshaps
1 par termobyxor
1 softshellridkjol
1 en HH galonrock, knallorange och säkert 20år gammal:p
1 regnbyxor
2 vinterjackor, en lång och en kort
1 fodrad väst(reklam från jobbet så dålig passform men värmer bra över softshelljackan)
1 varsel softshell jacka,höst/vår
1 keps
1 mössa
massa handskar både fodrade och ofodrade. Dock några med hål och andra udda:angel:
2 par gummistövlar fodrade/ofodrade
1 kavaj
4 par arbetsbyxor, 3/4 och hellånga ( om jag kör markarbete eller bara sköter hästarna eller hjälper till i lantbruket, fixar med hagar/lösdrift)
3 par shorts, 2 är avklippta gamla jeans.
2 ridhjälmar, ny pga nya reglerna
1 säkerhetsväst som yttertyget börjar bli lite väl slitet på( hopp och uteritter)
1 BoT "bluffolle"
2 buffar av tunn/fleece

Har under senaste åren börjat åka på kurser så behöver en anständig garderob.:p
1 vinterridjacka ( måste köpa ny då nuvarande blev hemmajacka då dragkedjan gav upp på den förra)
1 tunn sommarjacka
1 lätt fodrad väst
1 regnjacka
2 hanskar, ett fodrat och ett ofodrat
1 shortshaps
1 par jodhpurs
2 par funktions pikéer
2 par ull tröjor med dragkedja
1 mössa
1 par ridstövlar
Funderar på om jag "behöver" ett par fodrade ridskor till kommande kurs eller om arbetskängorna ska duga...:sneaky:
 
Hur mycket ridkläder behöver man?
Hur mycket har ni?

Jag har insett att jag har massor trots att jag bara rider 1-2 ggr vecka men tycker ändå inte att det räcker ibland?

ett par termostövlar
ett par stålhätteskor
ett par fodrade vinterskor

en hjälm

6 par ridbyxor
ett par temovyxor

4 olika tröjor flece m.m

en lååång regnjacka
regnjacka+ byxor
2 fodrade vinterjackor när det är minus
en vattentät vinterjacka för plusgader
3 olika sommarjackor + en väst

Jag skulle vilja ha ett par fodrade ridbyxor och en par riktiga stövlar eller chaps också..

sambon tycker detta är galet mkt men ändå känns det inte som det räcker.. dock är det svårt att få plats med i vår redan trånga lägenhet :P

Har kastat bort trasiga skor och byxor nyligen. Har en trasig vinterjacka som jag använder dagligen som bara är ett hål i. Enkelt att laga. Men hittar inte nån bra sytråd.. Får ta tag i det idag.

Så vet inte hur mycket jag har. Men tippar på att det är fler ridbyxor än "vanliga" byxor. Ca ett 10-tal efter att jag kastat flera. Men så använder jag och sliter mer på dessa än vanliga byxor. Hade jag bara ridit en gång i veckan hade det räckt med ett par ridbyxor och skor :-)

Västar har jag dock för många av. Ändå kan jag inte låta bli att köpa om jag hittar nått snyggt. Tycker de är så himla praktiska och man blir mer stilren på nått sätt
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni för ridkläder? Vad behöver man egentligen? Jag har -6 par ridbyxor varav 3 jag gillar - 3 långärmade tröjor till ridning...
2
Svar
23
· Visningar
1 486
Senast: tuaphua
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 848
Senast: Unafraid
·
Utrustning så nu måste jag komplettera garderoben under hösten. Förslag på prisvärda kläder med god funktion och som ser hyfsade ut mottages...
2
Svar
22
· Visningar
2 382
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp