Bukefalos 28 år!

Hur mycket ridkläder behöver man?

Helga

Trådstartare
Hur mycket ridkläder behöver man?
Hur mycket har ni?

Jag har insett att jag har massor trots att jag bara rider 1-2 ggr vecka men tycker ändå inte att det räcker ibland?

ett par termostövlar
ett par stålhätteskor
ett par fodrade vinterskor

en hjälm

6 par ridbyxor
ett par temovyxor

4 olika tröjor flece m.m

en lååång regnjacka
regnjacka+ byxor
2 fodrade vinterjackor när det är minus
en vattentät vinterjacka för plusgader
3 olika sommarjackor + en väst

Jag skulle vilja ha ett par fodrade ridbyxor och en par riktiga stövlar eller chaps också..

sambon tycker detta är galet mkt men ändå känns det inte som det räcker.. dock är det svårt att få plats med i vår redan trånga lägenhet :P
 
Jag är rätt pragmatisk när det gäller ridkläder.

Ett par stålhättade stallskor som jag också rider i ibland.
Ett par boots som jag oftast rider i.
Ett par stålhättade gummistövlar (bor i stallet).
En hemmahjälm och en gå-bort-hjälm (båda bor i stallet).
Två par jeans som jag rider i.
Jackor - inga särskilda ridjackor utan nån arbetsjacka eller friluftsjacka som är lagom till klimatet. Ofta nån fleece under.

När det är kallt tar jag extra underställ, på överkroppen är den ribbade M90-skjortan svårslagen imho. Regnar det så håller jag mig oftast i ridhuset, men har en lång ridregnrock.
De flesta av de kläder jag rider i är alltså inte öronmärkta för enbart ridning utan är generella frilufts- eller arbetskläder.
 
alltså.. behöver är ju relativt. Egentligen skulle man ju som lektionsryttare 1 gång i veckan på hyfsat modern anläggning med uppvärmt ridhus klara sig på antingen ridskor+shortchaps ELLER ett par ridstövlar. Ett par ridbyxor, 1-2 ridtröjor, en jacka per årstid. En hjälm, ett par handskar.

Är man medryttare etc och är ute mer krävs ju lite tåligare kläder.

Jag har häst på heltid och har ett par vinterkängor, tre par "fin"-stövlar (är en kanvabraåha-personlighet, skulle klara mig på 1 par), till vardags har jag ridskor + shortchaps. Gummistövlar hade varit bra att ha denna årstid vid insläpp osv men överlever utan.

Har en rejäl vinterjacka, en något tunnare vinter/höstjacka. En täckväst. Har egentligen fler jackor men dragkedjan har gått på dom så de ligger och väntar på bättre tider/en tur till någon händig. Använder nästan aldrig en tunnare jacka, sommartid kör jag på tjocktröjor vid behov.

Har mängder gamla urtvättade t-shirtar som jobbar i stallet, unnade mig 3 funktionspikeer och 3 långärmade t-shirts för några månader sedan för att se lite anständig ut när man rider offentligt. Gillade dem så mycket att jagköpte fler för att inte behöva tvätta flera gånger i veckan. Har nog runt fem tjocktröjor? Fler kanske. blir rätt varm när jag rider så tvättar tjocktröjorna lika ofta som t-shirts.

Ridbyxor hade jag ont om i början av året, bara 2 par. Idag har jag sex par ridbyxor varav typ två stycken är favoriter och jobbar på högvarv. Hade nog klarat mig på två par men gillar att matcha och OM favoriterna går sönder är det ju braåha fler par så man slipper köpa nytt då precis.

Speciella ridstrumpor har jag inga.

Har betydligt mer än jag behöver, skulle säkert klara mig på hälften om jag iddes tvätta halva maskiner flera gånger i veckan men det är ju inte så miljövänligt....
 
Oj vad mycket kläder!

jag har:
* 1 par nättare ridskor
* 1 par grövre stålhätteridskor för vintern
* 1 par short chaps
* 2 par ridbyxor
* 1 ridjacka (skaljacka), med eller utan väst under
* 1 tjockare dunväst
* 1 väst men tunnare foder
* 1 fleecetröja
* 2 Microflecetröjor
* 2 par underställ i olika tjocklek
* 2 ridkjolar (nr 2 var så billig på rean...)
* 1 ridregnrock
* 1 hjälm
* 1 par öronmuffar, Ear bags -underbara
* 1 par tunna ridhandskar
* 1 par trefingervantar

Jag rider bara i ridhus på träningar, annars utomhus i ur och skur.
 
Haha, Jag känner mig otroligt spartansk. Rider 1-2 gånger i veckan, ridskola (ridhus) och medis (inte ridhus).

Har:
- 1 par ridbyxor (som jag haft i 7 år)
- 1 par ridskor
- 2 hjälmar, varav den ena ligger kvar hos medryttarhäst (ena hjälmen är nästan 10 år gammal och behöver bytas ut)
- 1 Säkerhetsväst som jag använder vid hoppning och uteritt (som jag haft i 12 år)
- 1 par ridhandskar (3 år gamla)
- 2 ridjackor, en för höst/ vår och en tjockare för vintern (båda nya då de gamla började ramla sönder)

Sedan rider jag bara i de trosor och strumpor jag råkar ha på mig, sportbh (har ett par stycken som jag även använder när jag springer) Tröja har jag två favoriter i svart bomull som jag alltid har när jag rider, som jag haft i kanske 10 år, och börjar bli riktigt tunna i tyget pga all tvätt de genomstått då jag även använder dem till vardags. Har även en favoritfleece som jag ofta rider i om det är kallt men även den använder jag till vardags.
Borde nog uppdatera ridgarderoben lite :cautious: Men å andra sidan är inget så trasigt att man vill slänga det, jag vet inte hur jag gör för att få kläderna att hålla så länge. Ibland blir jag avis på de som kan säga att de behöver nya ridhandskar för det är hål i deras :angel:
 
Haha oj alltså jag har hur mkt som helst. Och fick införskaffa massor nu när jag började plugga här nere i flyinge.. Jag insåg att jag hade alldeles för lite!

Jag har ;

8st ridbyxor 1par av dem är vinterridbyxor
1st termobyxor
10 + Piké t-shirts
10st tunna långärmade
4st ridskjortor
1st tunn fleeceväst
4st olika västar i olika tjocklek och material
1st regnjacka
1st vårjacka
1st jätte tjock vinterjacka
1st mellan jacka
7st mellan tjocka långärmade tröjor med dragkedja
2st par ridstövlar
1st ridskor
1st stålhättor
1st hjälm
6st olika handskar och ridhandskar
2st "halsdukar" typ skidhalsduk.
3st olika pannband i olika tjocklek
1st varm mössa
3st olika underställ

Haha jag har säkert glömt något xD Men jag hinner nog samla på mig mer under dessa åren ;)
 
Spännande tråd! Jag kan tänka att det är lite olika vad man "behöver" beroende på vilken typ av stall man rider i? Just nu rider jag inte alls, men förut red jag 1-4 dagar/vecka på en liten ridskola (norrländsk landsbygd)och min ridgarderob såg ut så här:
  • 2 par ridbyxor (ett par rutiga, ett par vinröda - så pass modern är jag)
  • 1 hjälm + 1 säkerhetsväst
  • 1 par stövlar (lite för stora så att man får plats med tjocksocken på vintern)
  • 2 par handskar (sommar + vinter)
  • 2 jackor + 1 täckväst (varm vinterjacka & teddyfleece jacka som jag kombinerade med täckvästen kallare vår/höst dagar)
Några särskilda ridtröjor har jag aldrig haft. Jag har bara använt de där fula i garderoben som man helst bara har på hundpromenad eller vid målning av huset. Jag har aldrig direkt reflekterat över att min ridgarderob har varit bristande, men mina vänner som rider i större stall/närmre stan vet ibland inte om de ska skratta eller gråta när de ser mina stalloutfits. Bör nämnas att jag, utanför stallet, bryr mig extremt mycket om vad jag har på mig! Inte så att det ska vara märkeskläder eller något, men jag är väldigt klädintresserad och gillar att klä mig häftigt. Jag brukar dock gilla att lämna mitt modeintresse utanför stallets dörrar, himla härligt att vara ful ibland ;) :laugh: sorry om det blev lite OT här.. :angel:
 
Oj jag har inte värst mycket ridkläder
3 Byxor
1 Väst
1 par stålhätte skor
1 Hjälm
1 Par handskar

Sen använder jag mina vanliga kläder i stallet och ridning också funkar fint för mig, typ jacka, tröjor, halsdukar etc. Men just det jag listade ovan är bara stall kläder :D
Jag hade typ samma mängd när jag hade egen häst som när jag var medryttare 3-4 dar i veckan
 
Haha, Jag känner mig otroligt spartansk. Rider 1-2 gånger i veckan, ridskola (ridhus) och medis (inte ridhus).

Har:
- 1 par ridbyxor (som jag haft i 7 år)
- 1 par ridskor
- 2 hjälmar, varav den ena ligger kvar hos medryttarhäst (ena hjälmen är nästan 10 år gammal och behöver bytas ut)
- 1 Säkerhetsväst som jag använder vid hoppning och uteritt (som jag haft i 12 år)
- 1 par ridhandskar (3 år gamla)
- 2 ridjackor, en för höst/ vår och en tjockare för vintern (båda nya då de gamla började ramla sönder)

Sedan rider jag bara i de trosor och strumpor jag råkar ha på mig, sportbh (har ett par stycken som jag även använder när jag springer) Tröja har jag två favoriter i svart bomull som jag alltid har när jag rider, som jag haft i kanske 10 år, och börjar bli riktigt tunna i tyget pga all tvätt de genomstått då jag även använder dem till vardags. Har även en favoritfleece som jag ofta rider i om det är kallt men även den använder jag till vardags.
Borde nog uppdatera ridgarderoben lite :cautious: Men å andra sidan är inget så trasigt att man vill slänga det, jag vet inte hur jag gör för att få kläderna att hålla så länge. Ibland blir jag avis på de som kan säga att de behöver nya ridhandskar för det är hål i deras :angel:

Men om du håller till i två olika stall så kan du ju inte ha samma? Hur löser du det med så lite kläder/utrustning?
 
Men om du håller till i två olika stall så kan du ju inte ha samma? Hur löser du det med så lite kläder/utrustning?

Jag tvättar mina kläder, behandlar med medel då och då. Skorna har jag förresten 2 par, ett par hos medisen, såg att jag knappat fel där. Hjälmarna jag har är ju uppdelade i de olika stallen, och ridhandskar använder jag bara på ridskolan. Medishästen rider jag oftast i vanliga tights, rider mycket barbacka på honom.
 
Alltså. Hjälp. Jag har SJUKT mycket :o
Kan ärligt talat inte räkna upp allt, men ska göra ett försök...
* 2 par ridstövlar som behöver lagas
* 1 par vinterridstövlar
* 1 par vinterridskor
* 1 par sommarridskor
(* 1 par gummistövlar som jag i stort sett bara använder i stallet)
* 2 ridhjälmar
* 2 säkerhetsvästar
* 3 sommarjackor
* 3 "mittimellanjackor"
* 4 vinterjackor
* 2 västar
* 3 par vita ridbyxor
* ca 10 par "vardagsridbyxor"
* 5 tävlingskavajer
* Alldeles för många tävlingsstoppar
* Alldeles för många pikétröjor, t-shirts och långärmade dito
* Alldeles för många tjocktröjor och stickade tröjor
* Typ ett tusen par ridstrumpor

Jag har alltså PÅ TOK för mycket ridkläder! Använder antagligen inte ens hälften av det där och borde med andra ord verkligen göra en grundlig sortering :o
 
Jag har nästan mer ridkläder än vad jag har vanliga kläder :o mycket av mina avlagda gamla kläder hamnar i ridgarderoben,
jag har två par ridbyxor som är favoriterna - brukar nöta ut dem parvis, sen ett par st som är sådär - som blir liggande längst in och tas fram i nödfall.
har två vita tävlingsbyxor.
Har ett antal "ridjackor" av olika modeller, tunna, dun, tjockare, långa kort :o
har ganska många olika "ridtröjor" kort och långärmade, polo,
ett antal "tjockare" tröjor med och utan luva, med dragkedja och utan
ett par underställ
en varseloverall
ett par termobyxor.
har två par ridskor, två ridstövlar.
tre kavajer (en röd)
Två hjälmar
ett par vinterkängor
två regn/ridkappor
en hel låda med vantar/mössor.

Sen en hel del som ligger längst in som inte kommer fram så ofta :p alldeles för mycket ;)
 
Jag har mina ridkläder i förrådet, i lägenheten får de absolut inte plats :p
Har en stor garderob och en byrå.
Stövlar och hjälmar är i stallet.

5 par ridbyxor
3 Spooks västar
2 lättviktsvästar
2 tjocka jackor, en lång och en kort
2 fleecefodrade bomberjackor
1 softshelljacka

Säkert 30 par ridstrumpor
4 fleece
Kanske 15 hoodies och långärmade tröjor
Runt 20 pikéer och teeshirts
Några underställ och funktionströjor
3 hjälmar
2 par ridstövlar
1 par gummistövlar
1 par långa chaps
2 par korta chaps
3 par ridskor, svarta, bruna och vinterfodrade
2 par termobrallor
1 par regnbrallor

En tävlingsgarderob med 2 kavajer, 2 ridbyxor och några tävlingstoppar

Det var nog allt
 
Haha, min garderob ekar ju tom märker jag

2 par ridbyxor
1 par stövlar
1vår/höstjacka och en vinter
1 par termoridbyxor
1 par gummistövlar (använder den annars oxå,men mest i stallet)
1 par handskar
2 hjälmar, plus att min man har en

Har egen häst
 
Jag värderar funktionalitet väldigt högt och "moderiktighet" nära noll, och har kommit fram till att när det gäller framför allt överkroppen så är vanliga arbetskläder av bra kvalitet (Fristads, H/H m fl) överlägset prisvärda för mig. (Det finns ju annat än varseljackor. :p) Då behöver det inte bli en helt öronmärkt garderob just för hästandet heller.
 
2 par boots
2 par jodhpurs varav ett par med stålhätta
1 par graningekängor
1 par gummistövlar
1 par thermostövlar

1 vinterparkas
1 vinterjacka
2 softshelljackor
1 dunväst
1 tunn väst
1 par vinterridbyxor
ex antal överdragsbyxor/vindbyxor/täckbyxor

4 par ridjeans
1 par ridbyxor

10-15 tröjor och en massa linnen, t-shirts, underställ osv.

1 hjälm

+ tävlingskläder (showblusar, jeans, chaps, hatt osv)

Egna hästar i eget stall!
 
Har aldrig behövt mer än en uppsättning ridkläder per årstid (vinter vs sommar). Under alla år jag ridit har jag hållt till godo med ett par byxor, en jacka, en tjocktröja, en hjälm, ett par handskar, ett par skor - även när jag red i 3 olika stall, utomhus i alla väder. Det enda jag hade fler av var t-shirts.

Idag har jag inga direkta ridkläder. Två par jeans som jag har i stallet, en tunn jacka och en tjock, ett par ridskor och ett par tjockare vattentäta kängor. Ett par handskar. Har inga speciella tröjor i stallet längre, tar det jag hittar i garderoben för jag har stallet hemma så jag är ju där flera ggr om dan av olika anledningar.
 
Jag rider bara sporadiskt numera, men har haft samma mängd kläder när jag ridit flera dagar i veckan.

Ett par stålhätteskor.
Ett par shortshaps.
Ett par ridbyxor (och ett par mysbyxor som jag rider i ibland).
Två, tre par linnen jag varierar mellan.
Fyra par tröjor, olika tjocklek och material.
Fyra par ridhandskar.
En fodrad väst.
En tunnare ridjacka.
En vinterridjacka.
En hjälm.
En fleecehuva att ha under hjälmen.
Tre par ridstrumpor.

Som jag använder. Sedan har jag säkert mer äldre ridkläder som ligger och dammar, men jag känner mig rätt nöjd med det jag har. Möjligen att jag skulle vilja ha fler ridbyxor, varmfodrade ridstövlar och kanske något skydd för regnet.
 
Känns som stor del av mina "ridkläder" även används i mitt övriga liv. Men det som verkligen hör till ridningen är:
*Två par ridbyxor
*Hjälm
*Shortshaps

Sen har jag annat som används även annars:
*Skor med stålhätta som funkar till ridning och annat
*Varm väst
*Varm jacka
*Tunnare jacka
*Tunna vantar
*Ridstrumpor

Som sagt, mycket används väldigt varierat både till ridning/stallarbete/övrigt arbete ute till vardags. Har aldrig haft nåt större behov att ha massa saker. Hellre funktionella som står emot alla möjliga sorters väder. Har fyra hästar och gård, rider i stort sett dagligen och klarar mig fint på det jag har.
 
Jag rider enbart på ridskola en dag i veckan numer och behöver egentligen bara det mest basic. Har dock varit mer aktiv med sköthäst etc förr så har en del på lager
- 3 par ridbyxor (varav bara ett par används)
- 1 hjälm
- 2 par skor/stövlar (använder enbart stövlarna)
- 1 par sporrar
- 1 säkerhetsväst (används inte alls just nu då jag varken rider ut eller hoppar)
- 1 fleecetröja (används även vid längre promenader/vandringar/out door-work vid kyligare väder)
- 1 regnjacka
- 1 vanlig tygjacka (gammal vardagsjacka)
- 1 par handskar

Sen har jag ett helt gäng "slit och släng t-shirts" som används till allt möjligt inklusive ridningen.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni för ridkläder? Vad behöver man egentligen? Jag har -6 par ridbyxor varav 3 jag gillar - 3 långärmade tröjor till ridning...
2
Svar
23
· Visningar
1 486
Senast: tuaphua
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 874
Senast: Unafraid
·
Utrustning så nu måste jag komplettera garderoben under hösten. Förslag på prisvärda kläder med god funktion och som ser hyfsade ut mottages...
2
Svar
22
· Visningar
2 387
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp