Hur mycket tid skulle ni avsätta för 8 mils långritt?

Finns ju många som hyr ut släp och även ställer upp och kör med egen bil. Borde bara vara att kolla runt på facebookgrupper och större stall och vänner och bekanta.
Vad är det som är omöjligt med transport undrar jag ?
Transporter går att hyra och har man inte bil till det borde det faktiskt även gå att låna eller hyra en bil att dra med?
kan inte förstå hur det skulle vara omöjligt att fixa.

8 mil med ny häst, ja är det skogsvägar hade jag kanske gjort det, men absolut inte i trafik.

Som redan påpekats är det inte "bara" att låta någon annan köra. Visst om en kompis åker med och kör. Men att "hyra in" någon att köra kräver kompetensbevis osv.

Sen så vem har sagt det är omöjligt? TS säger det kört ihop sig och funderar på - efter förslag från Ägaren - att rida hästen istället.

Fattar inte hur folk lyckas dra sådana slutsatser om en fråga OM att ev rida sträckan.
 
Hade jag bara hittat bra vägar och någonstans att sova så hade jag gett mig iväg. Även med ny häst. Det känns som ett icke-problem. Hästen är väl ridbar och uppfostrad? Den är van att ridas 2-4 timmar.
Jag har följt Suzanna på FB som ridit 200 mil under sommaren. Visserligen på häst som hon kände, men med tanke på hennes bedrift så känns 8 mil på 2 dagar som en fralla i globen. Kör det ihop sig på vägen så löser man det då. Ska man alltid hålla på att analysera allting så kommer man inte få gjort så mycket eftersom man då kommer inse hur jobbigt/farligt/omständigt allt är.
Att köra en ny häst och dessutom kanske i ett släp den inte känner till i 8 mil kan bli en lååång resa om hästen inte är bekväm. Och än värre om man är en ovan chaufför av häst.

Ni som bor runt Göteborg kanske känner till Angeredsbron? En tjej i mitt stall skulle flytta sin häst i vintras. Den gick inte att lasta så hon fick rida/gå med den. Från Säve till Gråbo. Över Angeredsbron som är 50 meter hög, genom en tunnel som är direkt efter bron och allt detta på årets kallaste dag. En sträcka på ca 4 mil. Alltså mitt i vintern med snö och is. Det var inga som helst bekymmer. Detta med en ganska nervöst lagd häst dessutom. Så därför tror jag inte att det blir problem för TS heller att rida sin häst 4 mil/dag. ;)
 
Finns ju många som hyr ut släp och även ställer upp och kör med egen bil. Borde bara vara att kolla runt på facebookgrupper och större stall och vänner och bekanta.
Vad är det som är omöjligt med transport undrar jag ?
Transporter går att hyra och har man inte bil till det borde det faktiskt även gå att låna eller hyra en bil att dra med?
kan inte förstå hur det skulle vara omöjligt att fixa.

8 mil med ny häst, ja är det skogsvägar hade jag kanske gjort det, men absolut inte i trafik.
Exakt. Bil o släp går att hyra och nån med körkort känner man väl alltid :)
 
Ett alternativ kan ju vara att helt enkelt gå och leda hästen. Fyra mil promenad är en rejäl heldag, åtta mil två dagar... ;)
Ska det låta på det sättet så är det numer så att det är yrkestrafik att köra på annans häst.
Förvisso litet OT, men det där har jag svårt att tro - har du källa på det?
 
Visst, men jag ser ingenting där som stödjer att det skulle klassas som yrkestrafik att köra kompisens häst.

Nej så länge kompisen inte tar betalt så är det inga problem. Var det det ptr påstod så är det fel.

Men att tex fråga i en FB-grupp om nån kan köra, och någon nappar - då blir det en annan sak.
 
Hade jag bara hittat bra vägar och någonstans att sova så hade jag gett mig iväg. Även med ny häst. Det känns som ett icke-problem. Hästen är väl ridbar och uppfostrad? Den är van att ridas 2-4 timmar.

Själv skulle jag inte rida en helt "ny" häst en så lång tur, även om den är provriden, ridbar och uppfostrad. Med sällskap, möjligtvis men inte ensam.

Det skulle jag se som en större risk än att transportera en helt ny häst.
 
Oj, har inte kunnat svara förrän nu så försöker få med allt:

Jag kan inte rycka tag i vem som helst med dragkrok och släp då hästen väger 750+ kg, så de flesta hyralternativ kräver utökad behörighet alt b-lastbil, och då vill jag att den som kör har kört en sån förut och också är van vid att köra häst.

Ang transport till ev klinik etc så finns det flertalet ambulans - och jourfirmor i närheten som kan komma dygnet runt, det finns ett hästsjukhus på 10 min avstånd, så på den fronten är det inga problem.

Hästen ifråga är en stencool terrängmaskin som brukar få bära både barn och vingliga nybörjare. Inte rädd för mycket, men visst kan det dyka upp fler spöken än vanligt utan sin flock och vanliga matte ;) Till sitt grundpsyke skulle jag dock bedöma henne som tillräckligt världsvan och stabil för att ridas/promeneras ensam av relativt ny människa.

Även om tanken är lite smårolig kommer det förmodligen inte bli av, jag har ev redan nu en chaffis fixad så jag kan hyra en b-lastbil. Jag blir däremot mer och mer sugen på att planera in en riktig rutt till nästa sommar nu :D
 
Men att tex fråga i en FB-grupp om nån kan köra, och någon nappar - då blir det en annan sak.
Utan att vilja vara kinkig så tror jag faktiskt inte det heller, åtminstone inte utan prejudicerande dom.

Grundvillkoret är ju att transporten har samband med ekonomisk verksamhet, det finns till och med uttryckligen formulerat på den länkade sidan hos Jordbruksverket att transporter som utförs av/för hobbyryttare/kusk inte omfattas av den aktuella transportförordningen. Transport till/från fodervärd, vilket det ju är frågan om här, är också det uttryckligen exkluderat (utan förbehåll kring vem som kör eller chaufförens relation till djurägaren).
 
Var just på kurs om YKB. Den frågan kom upp om att köra andras djur.

Egen häst till tex tävling eller träning som man själv skulle rida, även lasta/lasta ur samt göra i ordning själv. Det var trav det handlade om visserligen.
Granntösens häst till hopptävling skulle inte vara okej.
Vad svaret stödde sig på vet jag inte.
 
Utan att vilja vara kinkig så tror jag faktiskt inte det heller, åtminstone inte utan prejudicerande dom.

Grundvillkoret är ju att transporten har samband med ekonomisk verksamhet, det finns till och med uttryckligen formulerat på den länkade sidan hos Jordbruksverket att transporter som utförs av/för hobbyryttare/kusk inte omfattas av den aktuella transportförordningen. Transport till/från fodervärd, vilket det ju är frågan om här, är också det uttryckligen exkluderat (utan förbehåll kring vem som kör eller chaufförens relation till djurägaren).

Om inte JSV uttryckligen ändrat sig så har de tidigare svarat att om transporten inte är väldigt kort och den som kör får ersättning för den, så krävs kompetensbevis.

Och att det med fodervärd avsåg att man kan få köra annans häst (sin foderhäst) utan att det räknas.

Dock så är det som du säger ont om prejudikat. Men deras tolkning var iaf den. Ska se om jag kan hitta när de uttalade sig.

Det står dock i klartext med i det länkade. Om det tas betalt krävs kompetensbevis, undantag resor under 65 km.
 
7-8 mil kan du dela upp på två dagar med en häst i normal kondis. Ska du rida längre så bör dagsturerna vara lite kortare (t.ex 10 mil bör du räkna 3 dagar på).

Det kan du tänka på om du planerar en långtur nästa sommar ;)
P.s börja planera ritten i god tid, hör dig för om övernattningsställen och åk gärna och kolla sträckan med bil innan så du vet att den är ridbar - ibland kan t.ex en bro helt plötsligt inte finnas längre... :angel:, det är så dumt när man står där med häst å allt...
 
Tror nog att detta med transporten passar i någon annan tråd, men nog ska det vara en tråd om det! Allra helst om där gick att få berörda myndigheter at svara direkt på våra undringar och funderingar.

En enstaka tur kan väl knappast bedömas så allvarlig i alla fall. Undrar hur det räknas om man kör på hästen som den man har en relation med äger och använder? En kan ju var ihop sååå kärt så, i alla fall den dan.

Hade varit roligt att läsa om någon som gör en ritt hem!
Men där är alltid massa av som inte blir och kan vara bäst så.
 
Visst, men jag ser ingenting där som stödjer att det skulle klassas som yrkestrafik att köra kompisens häst.

Yrkestrafik om man mot betalning transporterar djur.
I övrigt verkar reglerna vara lite luddiga om vem som behöver ha transportörsbevis och vem som "klarar sig utan".
Dessutom inte självklart att alla nya hästtransporter klarar kontrollen av lst.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Yrkestrafik om man mot betalning transporterar djur.
I övrigt verkar reglerna vara lite luddiga om vem som behöver ha transportörsbevis och vem som "klarar sig utan".
Dessutom inte självklart att alla nya hästtransporter klarar kontrollen av lst.

Betalar man drivmedel plus ev slitage så är det ju inte "mot betalning".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp