Hur mycket tid skulle ni avsätta för 8 mils långritt?

Yrkestrafik om man mot betalning transporterar djur.
I övrigt verkar reglerna vara lite luddiga om vem som behöver ha transportörsbevis och vem som "klarar sig utan".
Det jag invände mot var @ptrs utsaga att "det är yrkestrafik att köra annans häst", när det handlar om transportuppdrag mot ersättning tror jag inte att någon ifrågasatt att det kvalar in under transportförordning/kompetensbeviskrav.
Ifråga om det som tråden ursprungligen handlade om så tycker jag att informationen är rätt tydlig, Jordbruksverket skriver ju uttryckligen att transporter till/från fodervärd är exkluderade från EU:s transportförordning.
 
Kan du dela upp det på två dagar, hästen är i normal kondition och inte hyfsat nyligen har kommit igång igen efter vila t.ex ser jag inga som helst problem med det. Om inte hästen sedan tidigare är van att gå längre turer med ryttare på ryggen hade jag hållit ett lugnt tempo, eftersom det inte bara är fysiken att ta hänsyn till. Ca 4 mil på en dag ska inte vara något problem för en frisk, igång häst imo, så länge ryttaren är lite lyhörd så att hästen är ok och "med". Ta pauser så att hästen får dricka och kissa.
Däremot hade jag rekat ridvägar så gott det går innan och valt bort att rida längs större vägar och liknande.

EDIT: Oh well, såg nu att det troligen är fixat med transport.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp