Bukefalos 28 år!

Hur mycket vågar jag rida min unghäst?

Flyingchanges

Trådstartare
Jag red in min treåring i Mars, redan i slutet av maj kunde vi utan problematik rida ut en kort runda själva runt stallet i alla gångarter. Nu i höst har jag finslipat mycket och han rör sig förvånansvärt bra i form, suger på betet och trampar på lyckligt. Galoppen är mycket bättre,mera tryck sen i våras men jag har ej begärt att hans ska gå i form. Fattningarna tar han galant. Jag har även jobbat upp hans svaga sida som nu är näst in till lika stabil som den starka. Han här långt före min utbildningsplan och utvecklas i raketfart. Jag hade tänk börja hoppa lite smått i veckan och fortsätta enstaka gånger fram till slutet på november. Då tänkte jag trappa ner så att han får sin vintervila från mitten av december till mitten av januari, eller slutet. Det beror helt på hur han är, oftast blir han väldigt jobbig om han inte får hjärtgympa då och då.

Idag rider jag max tre dagar i veckan mellan 30-40 min, varierar uteritter med ridbana och ridhus. Han gör framsteg för varje gång jag rider och är helt lösgjord så fort jag tar tyglarna. Nästan så att han är den finaste hästen jag ridit på så vis :D

Nu funderar jag på att trappa upp lite mer innan vilan. Ni som har blivande fyraåringar, hur mycket galopperar ni era? Jag vågar knappt rida honom svettig, jag är jätte försiktig för att inte överanstränga honom. Galopperar gör vi bara ett par varv, ibland. Ett fåtal gånger har jag låtit honom sträcka ut på stora tävlingsbanan, men hur mycket vågar man "nöta"? Galopp är ju ändå viktigt för en blivande hopphäst och någorlunda bra kondis är väl bra innan vintervilan. Eller ska jag bara fortsätta med att safe-a och inte pusha utbildningen för snabbt fram? Tycker det är en svår balansgång det där.

Tips någon?:)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 264
Senast: AbCdE
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 255
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var den första veckan efter ridolyckan i höstas som jag skulle få rida mina två lektioner samma kväll - så som jag brukade göra...
Svar
0
· Visningar
449
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp