Hur mycket växmån i nya skor?

Kaki

Trådstartare
Hittat att rekommendation på många sidor är 15-20 mm extra i nyköpta skor. 10-15 mm i nätta skor och sandaler.

Hur mycket för stora skor köper ni?

Köpte idag ett par sneakers viking goretex som jag tänkte ha som vardagsskor från nu och till hela hösten helst. En storlek är 13-14mm växmån, nästa är 19mm eller strax över 20 mm om man tar i och trycker med stickan. Det är väl mycket vadering i tån gissar jag.

Har lite svårt att välja :cautious: men lutar mot den mindre storleken så det blir lättare att springa i dom. Min tjej blir 3 år i sommar, spelar kanske in.
 
Min son är ett, vi var på kavat i lördags och fick en sko utprovad som är 16 mm större än foten, om det hjälper dig något ;)
 
Min son är ett, vi var på kavat i lördags och fick en sko utprovad som är 16 mm större än foten, om det hjälper dig något ;)

Det säger ju iaf vad kavat tycker är lagom :up: och en 1årings fötter växer ju oftast ännu fortare än ett äldre småbarns.
 
köpte nya skor idag, velade mellan 21 och 22 (hade 20 på vinterskorna) foten är 12,5 cm. Tog tillslut 22 för att få just de där extra mm. Han har i alla fall promenerat utan problem ute idag. Första gången. Lärde sig gå för ungefär en månad sedan, är 16 månader idag
 
köpte nya skor idag, velade mellan 21 och 22 (hade 20 på vinterskorna) foten är 12,5 cm. Tog tillslut 22 för att få just de där extra mm. Han har i alla fall promenerat utan problem ute idag. Första gången. Lärde sig gå för ungefär en månad sedan, är 16 månader idag

Du kollade inte med mätsticka så du vet hur mycket plats som fanns?
 
Max 1,5 cm!
Detta efter att jag:
1 konstaterat att dottern går annorlunda beroende på om skon är stor eller mer ”lagom”
2 snackat med en person som säljer barnskor och sa att det är bättre köpa bara nån cm för stor då det annars kan påverka foten negativt. (Detta har jag ju noll fakta kring men jag köpte resonemanget pga punkt 1)

Jag försöker mäta barnets fot ganska ofta så jag har koll på när och hur mycket dom växer.
Då passar jag på att köpa nya skor när fötterna precis haft ett ”växtryck”

Min dottern är 3 år och 5 månader om det är relevant.
 
Hittat att rekommendation på många sidor är 15-20 mm extra i nyköpta skor. 10-15 mm i nätta skor och sandaler.

Hur mycket för stora skor köper ni?

Köpte idag ett par sneakers viking goretex som jag tänkte ha som vardagsskor från nu och till hela hösten helst. En storlek är 13-14mm växmån, nästa är 19mm eller strax över 20 mm om man tar i och trycker med stickan. Det är väl mycket vadering i tån gissar jag.

Har lite svårt att välja :cautious: men lutar mot den mindre storleken så det blir lättare att springa i dom. Min tjej blir 3 år i sommar, spelar kanske in.

Vi köper med 15mm tillväxtmån ungefär.
Förra sommaren växte sonen ur sina skor på tre månader till ingen mån alls. Fick en chock när vi mätte fötter och skor när vi ändå var i skoaffären. Nu har han haft samma stl i 6-7 månader och har istället skjutit i höjden och vuxit ur kläderna istället. Det blir säkert så att fötterna växer i sommar igen. Jag tycker iof att 27-28 på en blivande treåring räcker till gott och väl som det är :D
 
Hittat att rekommendation på många sidor är 15-20 mm extra i nyköpta skor. 10-15 mm i nätta skor och sandaler.

Hur mycket för stora skor köper ni?

Köpte idag ett par sneakers viking goretex som jag tänkte ha som vardagsskor från nu och till hela hösten helst. En storlek är 13-14mm växmån, nästa är 19mm eller strax över 20 mm om man tar i och trycker med stickan. Det är väl mycket vadering i tån gissar jag.

Har lite svårt att välja :cautious: men lutar mot den mindre storleken så det blir lättare att springa i dom. Min tjej blir 3 år i sommar, spelar kanske in.

Tycker det där är jättesvårt! En ettårings fötter växer ju fortare men de brukar samtidigt vara vingligare och ha svårare att gå med för stora skor. Vår treåring går och springer utan problem i några nummer för stora skor/stövlar :angel: så för honom kan man ta i med lite större nu.

Upplever också att fötterna växer i skov på sommaren. Höll på att skämmas ihjäl förra sommaren när jag bad om hjälp med att prova ut nya skor till barnen och båda behövde gå upp typ fyra nummer i storlek :o:o de måste ju ha undrat lite vad vi är för föräldrar egentligen som låter barnen gå omkring i så mycket för små skor.
 
Tycker det där är jättesvårt! En ettårings fötter växer ju fortare men de brukar samtidigt vara vingligare och ha svårare att gå med för stora skor. Vår treåring går och springer utan problem i några nummer för stora skor/stövlar :angel: så för honom kan man ta i med lite större nu.

Upplever också att fötterna växer i skov på sommaren. Höll på att skämmas ihjäl förra sommaren när jag bad om hjälp med att prova ut nya skor till barnen och båda behövde gå upp typ fyra nummer i storlek :o:o de måste ju ha undrat lite vad vi är för föräldrar egentligen som låter barnen gå omkring i så mycket för små skor.

Jamen det är ju det som gör det så svårt! De säger ju att allt känns bra oavsett :o

Men hon ser nästan besvärad ut av viking stl 27, men de är precis lika stora som hennes bagheera stl 26 som hon är helt obehindrad i! Både utvändigt och invändigt. Så känns lite trist att byta till viking 26, som ju ändå är ganska dyra skor, men vill ju de ska sitta skönt också!

Om man finge släppa lös barnet ute lite i prov-skor :angel: då skulle man se i leken hur dom går!
 
Köper med max 15mm växmån om det inte är typ vinterkängor och går att fylla ut med extra sula till en början. 20 mm är jättemycket i förhållande till fotens längd på så små fötter och jag tycker mitt barn verkar besvärat om skon är alltför stor. I ditt fall hade jag utan tvekan köpt den mindre storleken. Visst finns risken att den är urvuxen innan hösten är slut, men den risken hade jag varit beredd att ta. Fötterna kan växa mer än en storlek som över en natt. Årstiderna beter sig inte heller alltid önskvärt, så går inte alltid att planera utifrån dem heller. :p
 
När jag jobbade i skoaffär så fick jag lära mig av de gamla rävarna ;) att sommarskor +1-1,5 cm och vinterskor +1,5-2cm.
Kör på det till dottern och det har funkat bra :).
 
Jag var tvungen att provmäta mina egna fötter och ett par skor som passar perfekt och kom då fram till att skorna var 0,5 cm större än foten. Ingen (?) vuxen skulle acceptera att gå runt med två centimeter "för stora" skor och framför allt inte springa med det.

Jag hade köpt de mindre och letat begagnat om barnet växer ur dem innan säsongen är slut. Att investera i fotmätsticka och skomätsticka att ha hemma var för mig en självklarhet.
 
Jag var tvungen att provmäta mina egna fötter och ett par skor som passar perfekt och kom då fram till att skorna var 0,5 cm större än foten. Ingen (?) vuxen skulle acceptera att gå runt med två centimeter "för stora" skor och framför allt inte springa med det.

Jag hade köpt de mindre och letat begagnat om barnet växer ur dem innan säsongen är slut. Att investera i fotmätsticka och skomätsticka att ha hemma var för mig en självklarhet.

Jag har också mätsticka hemma, jättebra! Köpte den efter att ha förstått att dottern lika glatt stack fötterna i för små skor som i passande skor!

Jag skulle inte heller köpa 2cm för stora skor till mig. Men jag kan ju känna själv vad som är skönt att ha och vet att fötterna har växt klart. Hade jag förväntat mig att fötterna kommer att växa så hade jag dock köpt större skor än jag gör...

Men lutar helt klart mot den mindre storleken nu :)
 
Vi brukar köpa 2 cm längre än foten, tycker det funkar bra. Vill man kan man ju lägga i en sula (vi har inte behövt det ofta dock), den minskar ju nästan skon med en strl. Om du tänker att skorna helst ska funka även i höst så kör på de större tycker jag! 13 mm större än foten hade jag personligen aldrig köpt till ett barn.
 
Vi brukar köpa 2 cm längre än foten, tycker det funkar bra. Vill man kan man ju lägga i en sula (vi har inte behövt det ofta dock), den minskar ju nästan skon med en strl. Om du tänker att skorna helst ska funka även i höst så kör på de större tycker jag! 13 mm större än foten hade jag personligen aldrig köpt till ett barn.

Det blev de mindre ändå, hon sprang konstigt i de större... Tänkte jag får köpa ett par med högre skaft i höst om hon växer ur dessa...

Barnet är jättenöjd med sina nya snabba skor!
20180420_180554.jpg


Lite smutsiga byxor efter en heldag ute typ men så ser ju barn ut ibland :D här vattenleverans!
 
Det blev de mindre ändå, hon sprang konstigt i de större... Tänkte jag får köpa ett par med högre skaft i höst om hon växer ur dessa...

Barnet är jättenöjd med sina nya snabba skor!
Visa bifogad fil 13849

Lite smutsiga byxor efter en heldag ute typ men så ser ju barn ut ibland :D här vattenleverans!
Absolut är ju det bästa om barnet kan prova så det blir bra 😊. Trodde du skulle beställa på nätet e d. Snygga dojjor!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp