Bukefalos 28 år!

Hur ökar man hundens kamplust/föremålsintresse?

B

beda

Jag har hört många säga "jamen det där kan man ju träna upp" i frågan, och jag undrar hur man gör? *nyfiken*

En annan sak som jag också undrat över är hur "tvångsapporterande" går till?

Vad beror det på att hundar (tex bruks- resp. apporterande raser) saknar intresset för att kampa/apportera - beror det till viss del på ägaren eller kan det rent vara en brist hos hundrasen?

Är det rätt eller fel att "tvinga" eller "locka" fram dessa saker, och blir glädjen lika stor hos hunden fastän det inte finns naturligt så att säga?
 
Sv: Hur ökar man hundens kamplust/föremålsintresse?

Jag har fått lära in ett föremålsintresse hos min hund. Förut brydde han sig inte ett dugg om man kastade en boll eller drog en trasa framför nosen på honom. Nu däremot kan jag få honom att kampa en stund eller till och med springa efter en boll. Jag vill komma så långt att han apporterar också, men dit är vägen lång och krokig.

För att lära honom att tycka om saker har jag helt enkelt lekt med honom när han redan varit uppspelt. Sen när leken är slut tar jag undan sakerna och tar bara fram dem när vi ska leka tillsammans. Det skapar en vilja hos hunden att ha. Liksom vi människor vill även hundar ha det dem inte har. "Gräset är grönare..."

Han vill visserligen inte leka så länge. Kanske bara 20 sekunder som mest, men det räcker och jag tar alltid bort det roliga medans det fortfarande är roligt. Byter det mot godis också så han inte får tråkiga minnen av lekarna.

Olika hundar fungerar ju på olika sätt och mitt sätt är ett som har fungerat på min hund. Du får testa vad din hund går igång på mest. Är han kamparen eller jagaren? Jaktlekar finns det många av. Tillexempel kan man ju binda ett snöre i en leksak och när hunden ska ta den rycker man till i snöret. Då blir den genast mer intressant för hunden. Eller så kan man ha två bollar. Kasta iväg den ena en bit så att hunden springer efter den. När hunden fångat bollen visar man den andra bollen. Förhoppningsvis vill hunden byta boll då, så kastar man bollarna en i taget åt olika håll och i olika fart. När hunden hämtat den ena kastas den andra.

Nu ser jag att jag kanske var en smula otydlig. Undrar du nåt är det bara att fråga.

Angående om det är rätt eller fel att tvinga fram apportering och kampande. Att tvinga är väl aldrig rätt, men att locka som du också skrev känns ju bättre. Jag anser att man inte ska tvinga en hund till något, om det inte gäller livet då kanske. Att locka fram ett lekbeteende kan väl aldrig vara dumt.

Om hunden verkligen inte vill bör man väl lägga ner sina försök, men att få hunden att leka på ett eller annat sätt brukar inte vara så svårt.
 
Sv: Hur ökar man hundens kamplust/föremålsintresse?

Nu gäller det inte i första hand min hund (fastän han har lite dåligt föremålsintresse, enligt mig i alla fall), utan mest en undran. Många nämner det som en enkel sak att öva upp - bara man tränar.

Gällande tvångsapportering - är inte det vanligt bland jakt/apporterande raser? Det är i de sammanhangen man hört talas om det tycker jag.

Tack för dina synpunkter/tips! ;)
 
Sv: Hur ökar man hundens kamplust/föremålsintresse?

En annan sak som jag också undrat över är hur "tvångsapporterande" går till?

Tvångsapportering går till så att man tar det hunden ska apportera, håller i handen. Tar hundens öra i andra handen och vrider tills hunden skriker/gapar och så trycker man in apporten i munnen i samma ögonblick som smärtan i örat upphör. Med andra ord: Apportbock i mun = ingen smärta, Inte hålla apportbock =smärta. :crazy:

Varianter på hur man kan gå till finns, men överlag så går det ut på samma sak.

Att visa hundar inte har intresset ligger nog både genetiskt och men även till viss del hos ägaren.

De allra flesta hundar har alltid något intresse man kan väcka till liv. Hur man gör det är helt upp till vilken individ man har. Antingen kampar man eller så får introducera föremålen via jakt.

Viktigt för att få igång en hunds föremålsintresse är att man bara gör mkt mkt korta lekstunder med leksaken. Den får absolut inte ligga framme eller synas för hunden i vardagen. Den plockas bara fram när det är bus, bus och bus. Lek gärna med leksaken tillsammans med husse, hunden får inte vara med under denna lekstund. Se till att ha riktigt kul. Avsluta innan hunden tappar intresset.

Har man en hund som är lite jaktintresserad, så kan man binda fast föremålet i ett långt, långt snöre. Sedan går man ut på en stig/grusväg där det finns ett träd på sidan av stigen. Lägg ut föremålet ca 10-20 m innan trädet vid sidan av stigen. Dra snöret runt trädet och sedan tillbaka. Antingen håller du själv i änden av snöret eller låter någon annan göra det. När hunden har ca 10 m kvar innan han når föremålet drar personen i snöret, då kommer föremålet röra sig framåt, från hunden. Stanna till och låt hunden reagera. Om hunden springer fram direkt, dra snabbt i snöret så att föremålet fortsätter framåt och till slut rundar trädet och försvinner in i några buskar. Där får hunden hämta föremålet och då kommer du som ägare in och öser beröm över hunden. Ge inte godis, då det är föremålet som ska vara Nr1. Lek och kampa med föremålet om hunden tycker det är kul. När ni kampar och hunden råkar släppa "bytet" så drar du undan det utom synhåll för hunden. och så fortsätter ni promenaden. Då har hunden bytet i minnet som något jättekul. Sedan får man träna på detta sätt, tills hunden visar sig väldigt intresserad.
 
Sv: Hur ökar man hundens kamplust/föremålsintresse?

Anser att man aldrig ska tvinga en hund till apportering. Locka är väl inte fel, då gör ju hunden ändå ett val.

Men för att få en bra hund i apportering (bruks pratar jag om, är inte så hemma på fågelhundar) så gäller det att hunden tycker det är kul. En hund som är tvångsapporterad ser man lång väg hur ägaren tränat in apporten.
 
Sv: Hur ökar man hundens kamplust/föremålsintresse?

GaurdianAngel skrev:
Tar hundens öra i andra handen och vrider tills hunden skriker/gapar och så trycker man in apporten i munnen i samma ögonblick som smärtan i örat upphör. Med andra ord: Apportbock i mun = ingen smärta, Inte hålla apportbock =smärta. :crazy:

Fy, det lät otrevligt. :cry: Men sedan är jag som sagt inte särskilt insatt heller. Det kan ju aldrig ge samma glädje för hunden som om det kommer naturligt.

För övrigt är jag som sagt inte alls insatt i ämnet.
Det finns väl lika många bra sätt som dåliga som allt annat.

Men tack, nu förstår jag lite mer. :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 234
Hundhälsa Först av allt: Förlåt om jag uttrycker mig fel! Jag vet faktiskt inte om man säger utvecklingsstörda nu, eller om det heter något annat...
2
Svar
25
· Visningar
4 951
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 036
Senast: pumah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp