Hur ofta tvättar du håret med shampo?

snegla åt balsammetoden. med rätt produkter kan jag tvätta håret varje dag utan att hårbotten slår bakut, jag tvättar enbart med balsam, ibland använder jag bara inpackning och det tar bort fett ur håret, faktiskt... om det nu är så enormt megaviktigt för dina föräldrar att håret "rengörs" varje dag... :crazy:
 
Jag tvättar håret 1-2 gånger i veckan. Det är ingen som någonsin har kommenterat att mitt hår ser sunkigt ut.

I övrigt så kan jag iofs hålla med om att det i din ålder är rimligt att du betalar för dig hemma. Dock inte baserat just på hur du tvättar håret.
Mitt råd är att du ser till att flytta hemifrån. Att som vuxen bo hemma när föräldrarna beter sig såhär känns helt orimligt.
 
Drog några exempel med vad de har sagt och hur deras uttryck upplevs. Hemma brukar jag inte bry mig om mitt hår så mycket, är ju endå bara hemma. (t.ex. att borsta det när det torkat utan väntar hellre tills jag känner för det helt enkelt.) och detta leder ofta till att det fortfarande har den dära "blöta formen". I skolan så ser mitt hår normalt ut skulle jag säga, mina vänner (de jag vågat fråga) har inte tänkt på att mitt hår skulle se konstigt ut.

Okej, ja. Har faktiskt inte tänkt att ett hår får en viss lukt, tycker bara håret luktar hår typ. De lukterna jag upplever jobbiga är parfymdofter som är för starka. :o (parfym i alla sorters produkter)

Det är ju svårt när vi inte känner dina föräldrar, men din nivå på din personliga hygien kanske helt enkelt är lägre än de är riktigt bekväma att leva med?
Det behöver absolut inte betyda att du är smutsig av dig!
Din pappa verkar inte vara någon höjdare på att kommunicera, men din mamma verkar ju vid upprepade tillfällen ha försökt att på ett så snällt sätt som möjligt förklara för dig att de önskar att du tvättade håret oftare?
 
Jag tvättar håret 1 gång var 7:e-10:e dag med schampo. Fick sluta mitt älskade balsammetoden när jag flyttade till kommun med hårt vatten (egen brunn).

Då var jag tvungen att dra ner på tvättningen istället med tanke på hur slitet mitt hår blir annars.

Jag varken blöter det eller gör något annat mellan.
MEN, det är ju viktigt att det inte ser eller luktar skitigt ut.

Att bara gå efter antal dagar fungerar ju inte. Det är hur håret ser ut.

Samtidigt har jag varit tvungen att ibland säga till mina barn när de gått från barn till ungdom att de börjat lukta då deras kroppar ändrats men de inte märkt det själva men det borde ju din pojkvän sagt då när du frågat.
 
Jag blir alldeles matt på dina föräldrar :crazy:

Och om du fortsätter som du gör men säger att du tvättar håret x gånger i veckan som de vill, då skulle de märka det?

Förövrigt
Jag tvättar håret med schampo 2-3 gånger i veckan beroende på aktivitet. Däremellan tvättar jag det inte alls alt använder bara balsam.
Dvs jag tvättar med schampo när det behövs, något annat torde vara onödigt.
Känner mig matt ibland också, räcker med att skolan är svår. Det kanske skulle fungera. :)
 
Jag tvättar håret 1-2 gånger i veckan. Det är ingen som någonsin har kommenterat att mitt hår ser sunkigt ut.

I övrigt så kan jag iofs hålla med om att det i din ålder är rimligt att du betalar för dig hemma. Dock inte baserat just på hur du tvättar håret.
Mitt råd är att du ser till att flytta hemifrån. Att som vuxen bo hemma när föräldrarna beter sig såhär känns helt orimligt.

Det är ju normalt hyfs att inte kommentera andra människors personliga hygien om det inte är absolut, absolut nödvändigt. Så jag tycker inte att det är ett argument för att ens personliga hygien är bra. Jag säger absolut inte på något sätt att du är sunkig, bara att argumentet inte håller.

Tillägg: + @Loons
 
Det är ju normalt hyfs att inte kommentera andra människors personliga hygien om det inte är absolut, absolut nödvändigt. Så jag tycker inte att det är ett argument för att ens personliga hygien är bra. Jag säger absolut inte på något sätt att du är sunkig, bara att argumentet inte håller.

Tro mig. Den omgivning jag befinner mig i har generellt sett inga problem att kommentera sådant.
 
snegla åt balsammetoden. med rätt produkter kan jag tvätta håret varje dag utan att hårbotten slår bakut, jag tvättar enbart med balsam, ibland använder jag bara inpackning och det tar bort fett ur håret, faktiskt... om det nu är så enormt megaviktigt för dina föräldrar att håret "rengörs" varje dag... :crazy:
Jaa, jag provade för något/några år sedan men tyckte inte det fungerade så bra på mig, blev bättre efter ett tag men kände mig inte helt tillfredsställd. Tror jag hade behövt "resetta" min hårbotten lite. :D Men ska försöka med eget shampo eller vad det nu var för recept :rofl:, annars ger jag detta en rond två tror jag. :D Tack!

Jag tvättar håret 1-2 gånger i veckan. Det är ingen som någonsin har kommenterat att mitt hår ser sunkigt ut.

I övrigt så kan jag iofs hålla med om att det i din ålder är rimligt att du betalar för dig hemma. Dock inte baserat just på hur du tvättar håret.
Mitt råd är att du ser till att flytta hemifrån. Att som vuxen bo hemma när föräldrarna beter sig såhär känns helt orimligt.
Alright, skönt att höra. Ja, vi har haft en överensstämmelse att om jag arbetar och bor hemma (sommarjobb/deltid/heltid.) så ska jag betala en summa till mina föräldrar. :) Men håller med om det du säger, det är inget jag klagar över. (att betala och laga min egna mat) utan om de säger att jag måste göra det så får jag väl göra det. :)

Det är ju svårt när vi inte känner dina föräldrar, men din nivå på din personliga hygien kanske helt enkelt är lägre än de är riktigt bekväma att leva med?
Det behöver absolut inte betyda att du är smutsig av dig!
Din pappa verkar inte vara någon höjdare på att kommunicera, men din mamma verkar ju vid upprepade tillfällen ha försökt att på ett så snällt sätt som möjligt förklara för dig att de önskar att du tvättade håret oftare?
Ja, så är det och det har du helt rätt i. Det blir väldigt svårt att bedöma med endast mina texter som källa så jag uppskattar all respons! :)

Mina föräldrar har olika approaches och för mig så känner jag att sålänge min pojkvän känner sig okej med hur jag vill ta hand om mig själv så är det okej för mig med. Jag låter han vara "the judge" och kräver att han alltid ska vara ärlig, att det är okej. Mamma blir också arg över att jag inte gör som dem säger, men är inte lika ihärdig och säger inte sådär taskiga saker. Men blir påverkad av båda och hoppas de slutar snart. :down:

Jag tvättar håret 1 gång på 7-10 dagar med schampo. Fick sluta mitt älskade balsammetoden när jag flyttade till kommun med hårt vatten (egen brunn).

Då var jag tvungen att dra ner på tvättningen istället med tanke på hur slitet mitt hår blir annars.

Jag varken blöter det eller gör något annat mellan.
MEN, det är ju viktigt att det inte ser eller luktar skitigt ut.

Att bara gå efter antal dagar fungerar ju inte. Det är hur håret ser ut.

Samtidigt har jag varit tvungen att ibland säga till mina barn när de gått från barn till ungdom att de börjat lukta då deras kroppar ändrats men de inte märkt det själva men det borde ju din pojkvän sagt då när du frågat.
Vad trist, har aldrig hört talas om hårt vatten men låter mysigt med egen brunn. :love: Tack för informationen. :up:

Jaa, jag känner efter hur min skalp och håret känns och tvättar därefter.

Precis. ;)
 
Men tänker också tillägga, sättet som dina föräldrar håller på verkar verkligen inte okej. Om du verkligen ser och luktar illa ut, så borda dina vänner jo säga detta? så verkar mer som en grej för dina föräldrar? Inte okej.
Yes tror jag ska fråga lite vidare och se hur mina klasskamrater har upplevt mig de senaste veckorna. :) :up:
 
Jag är inne på min andra schampoflaska på 6 år. Då har jag ändå tjockt hår ner till svanken. :angel:
Jag kör balsammetoden och brukar om jag svettas, har hjälm eller mössa behöva tvätta ca 2-3 ggr/vecka för att det ska se fräscht ut. Om jag bara lufsar runt hemma kan det gå 4-5 dagar. Är det lite halvsunkigt kan man med fördel göra en fläta eller någon rolig uppsättning, sånt är lättare att få till med skitigt hår.

Det känns dock som att det är hög tid för dig att hitta en strategi för att få en mer vuxen relation med föräldrarna. Där underlättar det nog om du kan flytta hemifrån så fort tillfälle ges.
 
Jag är inne på min andra schampoflaska på 6 år. Då har jag ändå tjockt hår ner till svanken. :angel:
Jag kör balsammetoden och brukar om jag svettas, har hjälm eller mössa behöva tvätta ca 2-3 ggr/vecka för att det ska se fräscht ut. Om jag bara lufsar runt hemma kan det gå 4-5 dagar. Är det lite halvsunkigt kan man med fördel göra en fläta eller någon rolig uppsättning, sånt är lättare att få till med skitigt hår.

Det känns dock som att det är hög tid för dig att hitta en strategi för att få en mer vuxen relation med föräldrarna. Där underlättar det nog om du kan flytta hemifrån så fort tillfälle ges.
Tack för ditt svar :D Älskar flätor, tycker det är vackert :)

Och ja... Vill gärna flytta omedelbums men känns som en dålig idé att behöva ta studielån pga. flytt. :O
 
Tack för ditt svar :D Älskar flätor, tycker det är vackert :)

Och ja... Vill gärna flytta omedelbums men känns som en dålig idé att behöva ta studielån pga. flytt. :O

Det är ju upp till dig (och dina föräldrar!) men vi är många här med studielån för att vi skulle klara av att utbilda oss. Nu säger jag verkligen inte att det är ok det sätt de lägger sig i din hygien (om den inte är bristfällig) men i övrigt? Deras hem, deras regler (i synnerhet om du inte betalar för dig i terminerna).

Varför känner du att det är ok att som vuxen vilja ha dina föräldrar som sponsrar din tillvaro?
 
Jag tvättar håret en gång/vecka. Alltid tvättat var annan dag och trappade sen ner till två ggr/vecka och sen drygt ett år tillbaka endast en gång/vecka. Den första tiden var hemsk men nu för tiden blir håret inte smutsigt. Rider minst en häst/dag och tränar även annat fysiskt. Luktar inte illa och håret blir inte längre fett. Brukar skölja håret om jag har varit på extra svettiga pass eller om jag ska vara civil efteråt. Ibland bara balsam om håret känns torrt. Har en nödflaska med torrshampo som jag kan använda om det kniper :)
Försöker även att använda mindre tvål/duschcreme på kroppen. Dels pga miljöpåverkan men också för att inte rubba pH-balansen mer än nödvändigt bla så att kroppen producerar mer svett.
Har långt och ganska tjockt hår för övrigt.
Är såå nöjd med mitt val att minska på hårtvättandet.
 
Mina föräldrar tittar på mig med mordiska blickar och tycker jag är dum i huvudet. Jag tvättar inte mitt hår med shampo så ofta, ca 1-2 gånger i veckan helst men kör efter behov... Mina föräldrar håller på att gå i taket av detta och nu är det såklart svårt för er att avgöra hur mitt hår ser ut och om det är okej men...

Anledningen till att jag vill "trappa ner" med mitt shamponerande är för att det torkar ur hårbotten + håret och att ett vanligt shampo inte har så vänliga ingredienser enligt mig. Mitt mål är att göra mitt egna shampo men har inte gjort det än. (för lat just nu). Blev för övrigt rekommenderad av min frisör att shamponera håret en gång i veckan.

Min far vill att jag ska gå till en psykolog för detta och de tycker det är så allvarligt att de en gång hotade med att slänga ut mig. Men nu har de kommit underfund med en mildare bestraffning: att jag ska laga min egna mat hedan efter. (fram tills jag sköter mitt shamponerande igen.)

Jag mår inte så bra av detta men vill endå stå på mig pga. att jag värnar om min hälsa. Jag har blivit väldigt nojjig över mitt hår nu efter att de har börjat tjata om detta. (det enda de säger till mig...) Och har endå hållt på sedan i somras och de upptäckte inte detta försän några veckor/någon månad tillbaka. Mår dåligt av att de stirrar på mig som om jag har typ tänt eld på huset, blir skakis och kan inte få bort de känslorna som frambringas av deras ord. Blir ledsen.. :cry:

Det är så tråkigt när ens mamma kommer vänligt till rummet och säger mitt namn eller att hon vill berätta en sak, och jag lyssnar noga och försiktigt ifall det kan vara någon dålig nyhet. Och så är det pratet om mitt hår igen... Eller när jag går ut till solen och sätter mig på en stol bredvid pappa och det enda han pratar om under hela tiden är mitt hår och hur dum jag är som inte förstår; att jag ser ut som en uteliggare.

Jag förstår inte. Visst, håret kanske inte alltid är glänsande vackert men jag tycker inte mitt hår ser så dåligt ut som de får det att låta som... Och tack för att ni läste... Det är väldigt jobbigt och kände att jag behövde skriva här. Kommer fortsätta "mitt korståg" med att existera i deras närvaro de få timmarna jag är hemma. (pluggar heltid)


Så jag använder oftast bara vatten och shampo ibland..... Hur gör ni? Är jag helt från vettet som gör något sånt här?
Jag hade i din situation försökt flytta även om det innebär studielån.
Det låter inte som er relation fungerar. De är respektlösa och jag tycker att du borde kunna försörja dig och laga din egen mat.
 
Vad vet egentligen om din schampo-konsumtion. tänker jag. De är väl inte med dig i duschen? Håller de förhör efter att du duschat?

Annars hade jag helt enkelt duckat frågor om just schampo, duschat och sedan hade det fått vara bra med det. En lösning för känslig hårbotten kan vara att köra sista-schampo enligt balsammetoden och sedan bara köra godkända schampo och kanske varva med tvättbalsam.
 
Kan det kanske vara så att de egentligen vill att du flyttar och då hittar något att irritera sig på för att få dig att känna att du behöver ta dig därifrån? Vissa föräldrar gör så har jag märkt :grin:

Själv tvättar jag håret vid behov, vilket kan bli varannan dag eller en gång i veckan. Jag har väldigt "fluffigt" hår och märker jag att det är platt, tja, då är det dags att tvätta det :p Jag har aldrig i vuxen ålder fått höra att mitt hår skulle vara ofräscht, däremot har jag en gång fått en komplimang(!) för mitt "jättefina hår" en dag när jag knappt vågade gå till jobbet eftersom håret kändes så smutsigt på morgonen.
 
Flytta hemifrån. Kanske är det dina föräldrars sätt att säga att det är dags att stå på egna ben?

I dagsläget tvättar jag håret med schampo två gånger/vecka i normalfallet men ibland kan det bli knas i planeringen och då får det bli en tredje gång. Under många år körde jag balsammetoden och tvättade då bara håret med schampo någon gång då och då, max en gång per år om ens det.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 572
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min mor är alkoholist. Ev. far också men han förlorar inte sitt förstånd i samma grad som mor. Jag bor fortfarande hemma och har planer...
2
Svar
27
· Visningar
2 939
Senast: gråvarg
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 358
Senast: Killaloe
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 998
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp