Hur ofta tvättar du håret med shampo?

Min första tanke var flytta hemifrån.

Min andra tanke var att jag faktiskt ser vuxna människor (både kvinnor och män) som ofta går runt med hår som ser fett/smutsigt ut. Och att jag faktiskt inte har ett dugg med det att göra och att dessa personer är trevliga och mycket kompetenta och de luktar inte illa. Själv tvättar jag håret 2-3 ggr/vecka. Jag hade gärna tvättat mer sällan men jag rider 4-5 dagar/vecka. Ofta kan jag skjuta upp schampoonering genom att bara använda balsam.

Om du är orolig för hur ditt hår ser ut, gå till din frisör (eller leta upp en bra frisör) och be om råd. Både om produkter och hur de ska användas för att just ditt hår ska må så bra som möjligt och varken se smutsigt ut eller torrt p.g.a. för mycket tvättande. Jag är 30+ och upptäcker fortfarande nya saker om hur mitt hår borde tas om hand för att må lite bättre. Speciellt nu när jag tränar mer än innan så krävs ett annat tänk än det gjorde innan. Sen tycker jag att du ska välja ditt sätt att ta hand om ditt hår och påpeka för dina föräldrar att du är vuxen och bestämmer det själv. De verkar (som många föräldrar) ha svårt för att inse att deras vuxna hemmaboende barn är vuxet. Det är egentligen inte så konstigt men det kan kräva lite friktion, bråk och markering från din sida innan de förstår att du ska behandlas som en vuxen människa.
 
Mina föräldrar tittar på mig med mordiska blickar och tycker jag är dum i huvudet. Jag tvättar inte mitt hår med shampo så ofta, ca 1-2 gånger i veckan helst men kör efter behov... Mina föräldrar håller på att gå i taket av detta och nu är det såklart svårt för er att avgöra hur mitt hår ser ut och om det är okej men...

Anledningen till att jag vill "trappa ner" med mitt shamponerande är för att det torkar ur hårbotten + håret och att ett vanligt shampo inte har så vänliga ingredienser enligt mig. Mitt mål är att göra mitt egna shampo men har inte gjort det än. (för lat just nu). Blev för övrigt rekommenderad av min frisör att shamponera håret en gång i veckan.

Min far vill att jag ska gå till en psykolog för detta och de tycker det är så allvarligt att de en gång hotade med att slänga ut mig. Men nu har de kommit underfund med en mildare bestraffning: att jag ska laga min egna mat hedan efter. (fram tills jag sköter mitt shamponerande igen.)

Jag mår inte så bra av detta men vill endå stå på mig pga. att jag värnar om min hälsa. Jag har blivit väldigt nojjig över mitt hår nu efter att de har börjat tjata om detta. (det enda de säger till mig...) Och har endå hållt på sedan i somras och de upptäckte inte detta försän några veckor/någon månad tillbaka. Mår dåligt av att de stirrar på mig som om jag har typ tänt eld på huset, blir skakis och kan inte få bort de känslorna som frambringas av deras ord. Blir ledsen.. :cry:

Det är så tråkigt när ens mamma kommer vänligt till rummet och säger mitt namn eller att hon vill berätta en sak, och jag lyssnar noga och försiktigt ifall det kan vara någon dålig nyhet. Och så är det pratet om mitt hår igen... Eller när jag går ut till solen och sätter mig på en stol bredvid pappa och det enda han pratar om under hela tiden är mitt hår och hur dum jag är som inte förstår; att jag ser ut som en uteliggare.

Jag förstår inte. Visst, håret kanske inte alltid är glänsande vackert men jag tycker inte mitt hår ser så dåligt ut som de får det att låta som... Och tack för att ni läste... Det är väldigt jobbigt och kände att jag behövde skriva här. Kommer fortsätta "mitt korståg" med att existera i deras närvaro de få timmarna jag är hemma. (pluggar heltid)


Så jag använder oftast bara vatten och shampo ibland..... Hur gör ni? Är jag helt från vettet som gör något sånt här?


Jag tvättar håret ungefär varannan dag då jag både tränar och jobbar ganska fysiskt samt att det är oerhört viktigt för mig att vara fräsch.
Duschar kroppen varje kväll oavsett aktivitet och ser till att skrubba kroppen minst en gång i veckan.
Jag är varken torr eller har slitet hår, det gäller att använda rätt produkter och inte snåla på det som är bra! :)

Jag förstår dina föräldrar till viss del, om du har ett väldigt "bohemiskt" beteende där dina egengjorda produkter inte fungerar är det föreståligt att dom vill hjälpa dig och samtidigt ha ett fräscht hem.

Och ang din pojkvän, en bekant till mig luktar ofta svett ihop med häst men han accepterar det för att han älskar henne och dom är varandras ungdomskärlekar.

Jag tycker att det är väldigt jobbigt med människor som luktar svett och "gammalt hår" och det värsta är dreads, luktar som mögligt gräs ihop med hud :yuck:
 
Det är ju upp till dig (och dina föräldrar!) men vi är många här med studielån för att vi skulle klara av att utbilda oss. Nu säger jag verkligen inte att det är ok det sätt de lägger sig i din hygien (om den inte är bristfällig) men i övrigt? Deras hem, deras regler (i synnerhet om du inte betalar för dig i terminerna).

Varför känner du att det är ok att som vuxen vilja ha dina föräldrar som sponsrar din tillvaro?
Japp, det är dem som bestämmer - deras hus. Och jag har turen att kunna bo hemma och plugga. Har inte direkt reflekterat varför det har känts ok att jag får äta av deras mat när jag bor här gratis eller så. Jag har mera tyckt synd om dem som får betala fastän de bor hemma och pluggar för det orsakar ibland att personen behöver arbeta utöver plugget för att försörja sig.

Jag tycker nog att det är ganska normalt och rimligt att flytta hemifrån efter studenten. (För både barn och föräldrar.) Studielån är dessutom något väldigt många vuxna har.
Jo, det sägs ju att det är det bästa lånet - vilket det förmodligen är. Har inte läst så mycket om det och känner att jag vill ta lån så sent som möjligt. Men ska nog ta och läsa lite mer kring detta lån och vad det innebär. Tycker bara det känns lite motsträvande att ta ett lån för att försörja mig...

Jag tvättar håret en gång/vecka. Alltid tvättat var annan dag och trappade sen ner till två ggr/vecka och sen drygt ett år tillbaka endast en gång/vecka. Den första tiden var hemsk men nu för tiden blir håret inte smutsigt. Rider minst en häst/dag och tränar även annat fysiskt. Luktar inte illa och håret blir inte längre fett. Brukar skölja håret om jag har varit på extra svettiga pass eller om jag ska vara civil efteråt. Ibland bara balsam om håret känns torrt. Har en nödflaska med torrshampo som jag kan använda om det kniper :)
Försöker även att använda mindre tvål/duschcreme på kroppen. Dels pga miljöpåverkan men också för att inte rubba pH-balansen mer än nödvändigt bla så att kroppen producerar mer svett.
Har långt och ganska tjockt hår för övrigt.
Är såå nöjd med mitt val att minska på hårtvättandet.
Kul läsning! Jag tänker i samma banor som dig och ser det hela som en längre process till att få kroppen att återställa sig. (Där man får arbeta successivt)

Jag hade i din situation försökt flytta även om det innebär studielån.
Det låter inte som er relation fungerar. De är respektlösa och jag tycker att du borde kunna försörja dig och laga din egen mat.
Ja, tillslut gör jag nog det. De mår säkert inte heller bra av min närvaro. Känns bara dåligt att försörja sig genom belånade pengar som sedan ska betalas tillbaka en annan dag med en högre summa. (men ska läsa mer angående detta.)

Vad vet egentligen om din schampo-konsumtion. tänker jag. De är väl inte med dig i duschen? Håller de förhör efter att du duschat?

Annars hade jag helt enkelt duckat frågor om just schampo, duschat och sedan hade det fått vara bra med det. En lösning för känslig hårbotten kan vara att köra sista-schampo enligt balsammetoden och sedan bara köra godkända schampo och kanske varva med tvättbalsam.
Jag vet inte, de påpekar hur jag är även när jag använt shampo samma dag enda tills det är dags för dusch. Alltså lite då och då under hela kretsloppet, periodvis (ursäktar för dålig mening). Jag har väldigt svårt för att luras och känner prompt att jag alltid måste berätta sanningen, så vid närmaste eftertanke så tror jag det är mina svar som de stör sig på. (och sen börjas det igen)

Jaa, ska fundera på balsammetoden - det är iallafall skonsammare mot hårbottnen också.

Tvättar håret varannan dag.
Okej, det gjorde jag också förut. Kommer ihåg när jag var liten i duschen, jag undrade varför jag skulle shamponera när mitt hår redan var rent. (Minns dock inte om det var rent eller ej ;)

Kan det kanske vara så att de egentligen vill att du flyttar och då hittar något att irritera sig på för att få dig att känna att du behöver ta dig därifrån? Vissa föräldrar gör så har jag märkt :grin:

Själv tvättar jag håret vid behov, vilket kan bli varannan dag eller en gång i veckan. Jag har väldigt "fluffigt" hår och märker jag att det är platt, tja, då är det dags att tvätta det :p Jag har aldrig i vuxen ålder fått höra att mitt hår skulle vara ofräscht, däremot har jag en gång fått en komplimang(!) för mitt "jättefina hår" en dag när jag knappt vågade gå till jobbet eftersom håret kändes så smutsigt på morgonen.
Kan vara så, innan detta började räknade de med att jag skulle bo kvar och hjälpa till med försörjningen när jag börjat arbeta. (Jag med)

Hahaha, det är sånt man behöver ibland :love: och ja, det känns som en fluga. Tror det känner "justice" av att försöka hjälpa mig. De och jag har för olika syner på livet tror jag, lite som polariseringen i politik; det skapar irritation. :) Men lyckligvis i denna hetta så har det inte pågått varje dag i flera veckors tid utan mer i perioder.
 
Flytta hemifrån. Kanske är det dina föräldrars sätt att säga att det är dags att stå på egna ben?

I dagsläget tvättar jag håret med schampo två gånger/vecka i normalfallet men ibland kan det bli knas i planeringen och då får det bli en tredje gång. Under många år körde jag balsammetoden och tvättade då bara håret med schampo någon gång då och då, max en gång per år om ens det.
Tror det är så enkelt att de inte tycker jag håller deras standard på hygien. Men aa känner att det börjar bli dags. Vill inte må dåligt av dem mer och vill inte att de ska må dåligt av mig heller.


Min första tanke var flytta hemifrån.

Min andra tanke var att jag faktiskt ser vuxna människor (både kvinnor och män) som ofta går runt med hår som ser fett/smutsigt ut. Och att jag faktiskt inte har ett dugg med det att göra och att dessa personer är trevliga och mycket kompetenta och de luktar inte illa. Själv tvättar jag håret 2-3 ggr/vecka. Jag hade gärna tvättat mer sällan men jag rider 4-5 dagar/vecka. Ofta kan jag skjuta upp schampoonering genom att bara använda balsam.

Om du är orolig för hur ditt hår ser ut, gå till din frisör (eller leta upp en bra frisör) och be om råd. Både om produkter och hur de ska användas för att just ditt hår ska må så bra som möjligt och varken se smutsigt ut eller torrt p.g.a. för mycket tvättande. Jag är 30+ och upptäcker fortfarande nya saker om hur mitt hår borde tas om hand för att må lite bättre. Speciellt nu när jag tränar mer än innan så krävs ett annat tänk än det gjorde innan. Sen tycker jag att du ska välja ditt sätt att ta hand om ditt hår och påpeka för dina föräldrar att du är vuxen och bestämmer det själv. De verkar (som många föräldrar) ha svårt för att inse att deras vuxna hemmaboende barn är vuxet. Det är egentligen inte så konstigt men det kan kräva lite friktion, bråk och markering från din sida innan de förstår att du ska behandlas som en vuxen människa.
Yeah, så är det ibland i min klass, men tycker det syns mindre på killar. Och precis, man får anpassa efter sin livsstil.

Ja, jag är bara för lat. Tack för tipset dock, har frågat efter en produkt förut men var inte särskilt specifik då. ;) Och jaa, jag har sagt att jag sköter mitt liv som jag vill. (Om jag minns rätt, glömmer ofta vad som sägs i sådana tillfällen.) Jag har svårt att säga till på skarpen men ska försöka hitta någon form av lösning. Har mer grund att gå på nu iallafall.

Jag tvättar håret ungefär varannan dag då jag både tränar och jobbar ganska fysiskt samt att det är oerhört viktigt för mig att vara fräsch.
Duschar kroppen varje kväll oavsett aktivitet och ser till att skrubba kroppen minst en gång i veckan.
Jag är varken torr eller har slitet hår, det gäller att använda rätt produkter och inte snåla på det som är bra! :)

Jag förstår dina föräldrar till viss del, om du har ett väldigt "bohemiskt" beteende där dina egengjorda produkter inte fungerar är det föreståligt att dom vill hjälpa dig och samtidigt ha ett fräscht hem.

Och ang din pojkvän, en bekant till mig luktar ofta svett ihop med häst men han accepterar det för att han älskar henne och dom är varandras ungdomskärlekar.

Jag tycker att det är väldigt jobbigt med människor som luktar svett och "gammalt hår" och det värsta är dreads, luktar som mögligt gräs ihop med hud :yuck:
Alright :) vad bra att du har hittat bra produkter. :up: Tror det kan vara svårt ibland så skönt att slippa det problemet :D

Japp, provade först att köpa en deo från life och den fungerade inte så bra alls, återgick till vanlig deo fram tills jag gjorde min egna som fungerar bra. Under sommaren hade jag ingen deo alls och då sa de ingenting heller. :laugh: Men aa, de vill att jag ska tvätta håret varannan dag och så.

Jag försöker alltid vara tydlig med min pojkvän att det är okej att säga att jag t.ex. stinker eller att han tycker jag går över gränsen. (Vad det nu kan vara.) Att jag vill att han ska berätta ärligt.

Har aldrig umgåtts med någon som har dreads så känner mig lite nyfiken på vad de luktar som, men verkar inte vara najs i vilket fall. O_o (fast det ser coolt ut.)
 
Vill tacka alla som svarat och reflekterat över situationen. Tackar för all input. Jag frågade två vänner från skolan igår, den tredje har inte svarat än. Litar på dem och känner mig trygg med dem. Ingen av de två hade iallafall tyckt att mitt hår har sett konstigt ut eller verkat haft något problem med min närvaro. De var mest förvånade.

Så tack igen, tycker detta är lite pinsamt och så men känns endå väldigt skönt att ni tog er tid. :heart
 
I skrivande stund var det över en vecka sedan jag tvättade håret :) Jag öste i torrschampo i förrgår, och håret ser riktigt bra ut just nu.
Men normalt sett tvättar jag det 1 gång i veckan.
 
I skrivande stund var det över en vecka sedan jag tvättade håret :) Jag öste i torrschampo i förrgår, och håret ser riktigt bra ut just nu.
Men normalt sett tvättar jag det 1 gång i veckan.
Har aldrig provat torrshampo, men det verkar fungera som en bra plan B. Tack för ditt svar. :up:
 
Nu är det ju inte HÅRET man använder schampo för, utan hårbotten. Och 1-2 ggr/vecka är helt normalt. Jag som har häst, och långt hår, använder schampo max 2 ggr/vecka. Mitt hår klarar inte mer. Och inte heller luktar det. Jag har låtit folk lukta och inte en gång har någon sagt att det luktar illa eller ser äckligt ut.
Herregud, folk inbillar sig så otroligt mycket och lägger sig i andras liv ALLDELES för mycket. Dina föräldrar borde skaffa sig ett liv och bry sig om viktigare saker än ditt HÅR.
 
Jag schamponerar håret max 2ggr i veckan. Oftast bara en. Däremellan kan jag tvätta det med bara vatten och ha i balsam vid behov. Så dina föräldrar verkar vara ute och cykla. Om ditt hår inte ser välvårdat ut kanske du behöver ändra dina rutiner, men schamponera håret oftare behöver inte vara rätt lösning.
 
Nu är det ju inte HÅRET man använder schampo för, utan hårbotten.

Lite nyfiken hur du menar.
Jag tvättar håret eftersom det är det som är skitigt, inte hårbotten nämligen och jag vet att man inte bör tvätta för ofta eftersom hårbotten inte mår särskilt bra av det eftersom det kan verka uttorkande och dessutom sätta igång sebumtillverkningen rejält.

När man däremot använder balsammetoden är det hårbotten man ska tvätta mest och givetvis håret också om det är skitigt.
 
Nu är det ju inte HÅRET man använder schampo för, utan hårbotten. Och 1-2 ggr/vecka är helt normalt. Jag som har häst, och långt hår, använder schampo max 2 ggr/vecka. Mitt hår klarar inte mer. Och inte heller luktar det. Jag har låtit folk lukta och inte en gång har någon sagt att det luktar illa eller ser äckligt ut.
Herregud, folk inbillar sig så otroligt mycket och lägger sig i andras liv ALLDELES för mycket. Dina föräldrar borde skaffa sig ett liv och bry sig om viktigare saker än ditt HÅR.
Yeah, vill hitta ett shampo som jag trivs med att använda. :) Men har varit för lat för att ta tag i det helt enkelt och oavsett vad så tänker jag inte shamponera mer än vad jag själv anser mig behöva.

Jo, de har ju egentligen andra saker de kan ta tag i. Men jag lever under deras tak och de bestämmer.

Jag schamponerar håret max 2ggr i veckan. Oftast bara en. Däremellan kan jag tvätta det med bara vatten och ha i balsam vid behov. Så dina föräldrar verkar vara ute och cykla. Om ditt hår inte ser välvårdat ut kanske du behöver ändra dina rutiner, men schamponera håret oftare behöver inte vara rätt lösning.
Yep, tror det är för att jag inte sköter mitt hår mer än vad jag behöver när jag är hemma och inte ska någonstans. => de får en överreaktion. (dels också för att jag berättat att jag inte använder shampo varje gång jag duschar.) Vill såklart inte att varken mitt hår eller jag ska lukta illa och vill känna mig ren. Det är min minimum.
 
Ja, så är det och det har du helt rätt i. Det blir väldigt svårt att bedöma med endast mina texter som källa så jag uppskattar all respons! :)

Mina föräldrar har olika approaches och för mig så känner jag att sålänge min pojkvän känner sig okej med hur jag vill ta hand om mig själv så är det okej för mig med. Jag låter han vara "the judge" och kräver att han alltid ska vara ärlig, att det är okej. Mamma blir också arg över att jag inte gör som dem säger, men är inte lika ihärdig och säger inte sådär taskiga saker. Men blir påverkad av båda och hoppas de slutar snart. :down:

Hade detta gällt människor du inte bor tillsammans med, tex klasskamrater eller kollegor, så hade jag tyckt att de ska ge f-n i hur du sköter din hygien (om det inte är total misär, och det verkar du ju vara långt ifrån!). Men nu delar ni hem, och då tycker jag att man får vara beredd att kompromissa även med personliga grejer. Det suger att ditt hår blir torrt av att tvättas ofta, men jag tänker att det är en billig kompromiss för att ta dig igenom en utbildning utan studielån. Hår växer ju ut igen, den dagen du flyttar kan du göra vad du vill med din frisyr.
Och så är det ju dina föräldrars hem, och deras regler som gäller. Även om reglerna är konstiga eller knäppa, antingen får du ju anpassa dig eller flytta :)
 
Använder Kevin Murphy's serie överlag samt TIGI till håret för det mesta, även Joiko samt går till frisören var 6-8:e vecka för olaplex osv! :)
Har även hairtalk extensions så "måste" bry mig :)

Nu pratar jag från balsammetodens sida, den jag själv tycker fungerar för mig när jag har mjukt vatten. Alla håller inte med, speciellt inte de som säljer produkterna.

Några av produkterna innehåller mineraloljor som inte är farligt för håret men kan täppa till porerna i hårbotten och dessa oljor kan byggas upp i håret samt måste ha SLS för att kunna tvättas bort.
SLS samt alkoholer är uttorkande för håret. Ju längre upp i ingredientslistan de hamnar desto värre.
Wich Hazel kan också vara svårt att tvätta ur utan SLS och kamouflerar också hårets rätta jag. Detta finns i Olaplex bl.a.

Det kamouflerar alltså hur håret mår, precis som silikoner. Alltså, igen, inget som är farligt för håret men slätar ut "problemet".

För att veta hur ditt hår egentligen mår kan man tvätta med ett "sista schampo" dvs ett schampo som har SLS men varken silikoner eller mieraloljor.

Nu menar jag inte att man måste byta eller skippa just dessa produkter eller att ditt hår egentligen är slitet men man kanske ska prata om håret som det är på riktigt, inte som det är med skenbehandlande produkter i.

Med silikoner i mitt hår (vilket jag använder ofta) ser inte mitt hår heller slitet ut. Perfekt!
 
Men inte står de väl och bevakar att du använder schampo!

In i duschen och tvätta med varmt eller kallt vatten. En del påstår att kallt vatten är riktigt bra (hu).
 
Jag funderar på om din minstanivå skiljer sig mycket från föräldrarnas. Jag antar (rena spekulationer från det du skrivit) att det på något sätt syns att inte ditt hår är rent. En del har ju flottigare hår av naturen, mjäll kanske. Har man fel schampo ser ju håret knappt rent ut direkt efter dusch heller. Om ditt hår hade sett rent och fräscht ut (i deras ögon) så hade de väl aldrig ens ställt frågan om du använder schampo.
I min klass på gymnasiet hade vi ett par som ständigt hade mer eller mindre flottigt hår. Det var bara så, alltid. Hade de frågat mig om jag sett något annorlunda med deras hår hade jag sagt nej, eftersom det varit lika flottigt som alltid.
Samma med deo och tvål. Jag har en kompis som ofta luktar lite surt, halvsvettigt liksom. Men det är för att hon håller igång hela dagarna. Hon har ett fysiskt jobb och sen direkt till stallet. Skulle hon jobba på ett fint kontor skulle nog folk fundera. Själv tror jag inte hon märker det och det är inte så det stinker eller stör, man måste komma riktigt nära för att märka det.
Hon har sambo och jag antar att han inte klagar. Så jag skulle nog inte låta pojkvännen vara enda avgörande.

Med det sagt så är du ändå vuxen och har all rätt att vara lite flottig i håret om du nu är det och om du trivs med det. När jag är hemma borstar jag inte alltid håret. Kan sätta upp en snabb hästsvans om jag måste in till byn på snabbt ärende. Det är min ensak helt enkelt.
 
Verkar helt galet att dina föräldrar gör en så stor grej av det. Okej om det luktar/ser skabbigt ut om man säger till (på ett vettigt sätt).

Jag tränar mycket. Springer 3ggr i veckan, Styrketränar en gång i veckan, och riden 1-2 gånger i veckan.
Tvättar med schampoo gör jag 1-2ggr i veckan. Annars duschar jag och gnuggar bort svett från hårbotten, och har i lite balsam om det börjat lukta.
Bor i Stockholm och åker mycket kommunalt - mitt hår suger i sig röklukt och lukt från illaluktande säten fort som attan. När jag är på landet på somrarna luktar mitt hår i princip aldrig illa, trots att jag då tvättar håret kanske en gång varannan vecka. Det enda som händer är att håret blir fett strävt och stripigt, men det är inget jag bryr mig om då eftersom jag inte träffar särskilt mycket folk och de jag träffar är som jag.
Det räcker med 1-2 ggr i veckan för mig, mitt hår klarar av det. Men jag vet andra som inte skulle kunna göra som jag då deras hår lätt blir fett och det ser ofräscht ut. Så det beror nog på.
 
Mina föräldrar tittar på mig med mordiska blickar och tycker jag är dum i huvudet. Jag tvättar inte mitt hår med shampo så ofta, ca 1-2 gånger i veckan helst men kör efter behov... Mina föräldrar håller på att gå i taket av detta och nu är det såklart svårt för er att avgöra hur mitt hår ser ut och om det är okej men...

Anledningen till att jag vill "trappa ner" med mitt shamponerande är för att det torkar ur hårbotten + håret och att ett vanligt shampo inte har så vänliga ingredienser enligt mig. Mitt mål är att göra mitt egna shampo men har inte gjort det än. (för lat just nu). Blev för övrigt rekommenderad av min frisör att shamponera håret en gång i veckan.

Min far vill att jag ska gå till en psykolog för detta och de tycker det är så allvarligt att de en gång hotade med att slänga ut mig. Men nu har de kommit underfund med en mildare bestraffning: att jag ska laga min egna mat hedan efter. (fram tills jag sköter mitt shamponerande igen.)

Jag mår inte så bra av detta men vill endå stå på mig pga. att jag värnar om min hälsa. Jag har blivit väldigt nojjig över mitt hår nu efter att de har börjat tjata om detta. (det enda de säger till mig...) Och har endå hållt på sedan i somras och de upptäckte inte detta försän några veckor/någon månad tillbaka. Mår dåligt av att de stirrar på mig som om jag har typ tänt eld på huset, blir skakis och kan inte få bort de känslorna som frambringas av deras ord. Blir ledsen.. :cry:

Det är så tråkigt när ens mamma kommer vänligt till rummet och säger mitt namn eller att hon vill berätta en sak, och jag lyssnar noga och försiktigt ifall det kan vara någon dålig nyhet. Och så är det pratet om mitt hår igen... Eller när jag går ut till solen och sätter mig på en stol bredvid pappa och det enda han pratar om under hela tiden är mitt hår och hur dum jag är som inte förstår; att jag ser ut som en uteliggare.

Jag förstår inte. Visst, håret kanske inte alltid är glänsande vackert men jag tycker inte mitt hår ser så dåligt ut som de får det att låta som... Och tack för att ni läste... Det är väldigt jobbigt och kände att jag behövde skriva här. Kommer fortsätta "mitt korståg" med att existera i deras närvaro de få timmarna jag är hemma. (pluggar heltid)


Så jag använder oftast bara vatten och shampo ibland..... Hur gör ni? Är jag helt från vettet som gör något sånt här?

Hur kan det vara en bestraffning att laga sin egen mat?
Hur försörjer du dig idag om du inte tar studielån? Jobbar du?
Jag tycker du behöver ta ett samtal med dina föräldrar och prata om vad du ska bidra med. Ekonomiskt är det rimlgt att du bidrar med några tusen samt att ni delar upp hushållssysslorna.
Däremot tycker jag agerandet kring ditt hår är märkligt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 571
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min mor är alkoholist. Ev. far också men han förlorar inte sitt förstånd i samma grad som mor. Jag bor fortfarande hemma och har planer...
2
Svar
27
· Visningar
2 939
Senast: gråvarg
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 358
Senast: Killaloe
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 998
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp