Bukefalos 28 år!

"Hur prata med barn om..." #382 ...krig

majola

Trådstartare
Det har varit många "hur prata med barn om "-trådar på senaste tiden och jag har också ett sånt där svårt tema som är aktuellt hemma. Krig.

Hur i h*vete pratar man med en fyraåring om krig på ett ärligt och samtidigt betryggande vis? Nästan varje kväll ligger min son i sängen och säger: "Mamma, jag är rädd för att kriget ska komma hit till oss" eller "Mamma, kommer det aldrig bli krig i Tyskland igen?" osv osv. Där kan jag ju svara att jag tror och hoppas att det aldrig kommer att bli krig hos oss igen. Då kommer "men XY (valfritt barn på förskolan" har sagt att kriget kommer/kriget redan är här lite grann". Han kan inte exakt förklara vad det är som sägs (sannolikt har även de andra barnen inte någon exakt föreställning om vad krig är) så det är väldigt svårt att bemöta. Jag har frågat om de kanske menade att det kommer människor från kriget ("ja...") och då kan jag ju förklara att de flyr undan kriget och behöver vår hjälp. Ibland menar han istället att "kriget" är här.

I ngn sorts postmodernistik mening har barnen ju rätt. "Kriget" i form av våld och hat är redan här. Det tänker jag däremot inte säga.

Antagligen kommer det ca 400 flyktingar till vår lilla stad (knappt 8000 invånare, alltså ca 5%) inom de närmaste månaderna så det är ju ett tema som knappast kommer rinna ut i sanden...

Hur har ni gjort?
 
Jag har helt enkelt berättat lite allmänt om krig, både historiskt och idag. Lite om orsaker och resultat av krigen.
Dottern är 4,5 år gammal och har inte uttryckt någon oro kring att det ska bli krig där vi bor eller liknande så den biten kan jag inte helt ta ställning till. (Men jag utgår från att jag försökt förklara så gott jag kan men jag hade absolut inte sagt "Var lugn, kriget kommer inte hit.". Jag säger nämligen inte saker som jag inte kan garantera.)
 
Jag har helt enkelt berättat lite allmänt om krig, både historiskt och idag. Lite om orsaker och resultat av krigen.
Dottern är 4,5 år gammal och har inte uttryckt någon oro kring att det ska bli krig där vi bor eller liknande så den biten kan jag inte helt ta ställning till. (Men jag utgår från att jag försökt förklara så gott jag kan men jag hade absolut inte sagt "Var lugn, kriget kommer inte hit.". Jag säger nämligen inte saker som jag inte kan garantera.)

Jo, han är ju intresserad av riddare och indianer och vet att de förde krig i olika former, men det är ju ganska avlägsna historier liksom. Det där med bomber och gevär och urskiljningslöst dödande mitt ibland oss är en annan grej. "Varför kommer inte polisen och säger att de inte får göra det?" "Hur ser kriget ut?" "Blir barnen utan pappor då?" "Dödar de flickor också?" (=> tror det kommer från berättelsen om St Georg och draken, där St. Georg räddade prinsessan. Sedan dess handlar det mycket om att beskydda flickorna. Det var ju inte riktigt min avsikt med att berätta legenden, men det visar ju att sändare och mottagare inte alltid hör samma berättelse - vilket naturligtvis gäller även om man berättar om krig...)

Jag lovar inte heller att det aldrig kommer att bli krig hos oss (speciellt med tanke på att det just nu pratas om att Bundeswehr ska sättas in i kampen mot ISIS... Men jag vill att min son ska kunna somna tryggt på kvällarna.
 
Jo, han är ju intresserad av riddare och indianer och vet att de förde krig i olika former, men det är ju ganska avlägsna historier liksom. Det där med bomber och gevär och urskiljningslöst dödande mitt ibland oss är en annan grej. "Varför kommer inte polisen och säger att de inte får göra det?" "Hur ser kriget ut?" "Blir barnen utan pappor då?" "Dödar de flickor också?" (=> tror det kommer från berättelsen om St Georg och draken, där St. Georg räddade prinsessan. Sedan dess handlar det mycket om att beskydda flickorna. Det var ju inte riktigt min avsikt med att berätta legenden, men det visar ju att sändare och mottagare inte alltid hör samma berättelse - vilket naturligtvis gäller även om man berättar om krig...)

Jag lovar inte heller att det aldrig kommer att bli krig hos oss (speciellt med tanke på att det just nu pratas om att Bundeswehr ska sättas in i kampen mot ISIS... Men jag vill att min son ska kunna somna tryggt på kvällarna.

Visst kan det upplevas som avlägset men det har funnits rätt många krig därefter. Krigföringen ser ju i mångt och mycket annorlunda ut nu jämfört med då och det kanske kan vara något att prata om. Utveckling sker ju även i den "branschen".
Gällande frågorna så är det ju bara att svara så gott det går. Vet du inte svaret direkt så är det kanske något ni kan ta reda på tillsammans?

Har barnet ifråga alltså svårt att komma till ro på kvällarna eller upplever uttalad oro för krig?
 
Har barnet ifråga alltså svårt att komma till ro på kvällarna eller upplever uttalad oro för krig?

Ja. Tydligen pratar barnen om det på förskolan.

Jag ska prata med pedagogerna om det för att kanske få en klarare bild av det hela men för närvarande är så många sjuka (personalstyrkan bestod av 50% vikarier idag...) så det finns inte så mycket utrymme för samtal just nu.
 
Ja. Tydligen pratar barnen om det på förskolan.

Jag ska prata med pedagogerna om det för att kanske få en klarare bild av det hela men för närvarande är så många sjuka (personalstyrkan bestod av 50% vikarier idag...) så det finns inte så mycket utrymme för samtal just nu.

Pratar barnen om det enbart på egen hand eller sker det också tillsammans med personalen?
 
Jag berättade att det finns länder där en del försöker bestämma över alla andra, att man kanske inte får tycka om vem man vill eller ha på sig vad man vill. Barnen kanske inte får gå i skolan eller har tillräckligt med mat att äta.
Därför flyr folk därifrån och då måste vi hjälpa dem och dela med oss.
Sen knöt jag ihop det med röstning också och att det är viktigt att man röstar på ett parti som vill att så många som möjligt har det bra.
 
Det har varit många "hur prata med barn om "-trådar på senaste tiden och jag har också ett sånt där svårt tema som är aktuellt hemma. Krig.

Hur i h*vete pratar man med en fyraåring om krig på ett ärligt och samtidigt betryggande vis? Nästan varje kväll ligger min son i sängen och säger: "Mamma, jag är rädd för att kriget ska komma hit till oss" eller "Mamma, kommer det aldrig bli krig i Tyskland igen?" osv osv. Där kan jag ju svara att jag tror och hoppas att det aldrig kommer att bli krig hos oss igen. Då kommer "men XY (valfritt barn på förskolan" har sagt att kriget kommer/kriget redan är här lite grann". Han kan inte exakt förklara vad det är som sägs (sannolikt har även de andra barnen inte någon exakt föreställning om vad krig är) så det är väldigt svårt att bemöta. Jag har frågat om de kanske menade att det kommer människor från kriget ("ja...") och då kan jag ju förklara att de flyr undan kriget och behöver vår hjälp. Ibland menar han istället att "kriget" är här.

I ngn sorts postmodernistik mening har barnen ju rätt. "Kriget" i form av våld och hat är redan här. Det tänker jag däremot inte säga.

Antagligen kommer det ca 400 flyktingar till vår lilla stad (knappt 8000 invånare, alltså ca 5%) inom de närmaste månaderna så det är ju ett tema som knappast kommer rinna ut i sanden...

Hur har ni gjort?

Min femåring kom hem häromveckan och var orolig för den där treåringen som hittades drunknad på stranden, skulle lillebror som också är tre också drunkna?

Det är ju lite samma typ av fråga, och jag tänker mig att oron beror på att barnen inte kan något om hur världen ser ut, de har inget sammanhang att sätta den information de får i.

Så min lösning blev helt enkelt att ta fram en karta, att visa att här är Syrien, här är det krig, och då flyr folk, och en del vill komma hit för här är det ju inte krig. Men då måste de över Medelhavet, det syns ju på kartan, och de har inga bra båtar, så därför drunknade den pojken.

Tittar man på kartan så ser man ju också att kriget är väldigt långt borta, och alltså inte alls kommer hit. Likaså om man oroar sig för krig i Tyskland, då kan man ju ge lite kontext och berätta hur länge sen det var, och också att det faktiskt har varit krig någon gång på en massa ställen i världen, här också, men det betyder inte alls att det behöver bli krig igen.

Anledningen att flyktingarna kommer just hit är ju till en del just att det är så liten risk att det blir krig här. Att det kommer flyktingar tycker jag inte alls på något sätt är samma sak som att kriget kommer.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 179
Senast: mars
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 283
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 685
Senast: Saigon
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp