Bukefalos 28 år!

Hur prioriterar ni?

havreflinga

Trådstartare
För barn under två år, hur prioriterar ni bland följande värderingar/principer? Alltså vilket är viktigast för er? Rangordna! Vilka saker går helt bort för er? Ni får gärna kommentera och utveckla!

Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.

Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.

Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.

Amning
Att ditt barn får bröstmjölk, åtminstone de första månaderna.

Fri amning
Att ditt barn får dia när det vill dygnet runt, åtminstone de första åtta månaderna.

Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.

Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.

Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.
 
Sv: Hur prioriterar ni?

Jag är iofs på väg att lämna 2-årsstadiet bakom mig, då minstingen fyller 3 om några veckor :eek: (vad tiden går!)

Det är svårt att rangordna de där alternativen tycker jag.
Men jag ska försöka göra nån form av klumpvis rangordning i alla fall.

1. - rökfritt, utevistelse och sova själv
2. - principfasthet, delaktighet och inte skrika ensam
3. - amning
4. - fri amning

kommentarer:
rökfritt - i barnens närhet finns endast mormor som är rökare och hos oss röker hon bara ute
utevistelse - att vara ute och leka och röra sig några timmar varje dag borde vara en barnlig rättighet...
sova själv - har våra barn gjort nära nog sen första dagen, däremot har de fått somna i vår famn så länge det varit nödvändigt (till efter ett års ålder ungefär)

principfasthet - jag låter i princip aldrig ett nej bli ett ja, men det kräver ju av mig att jag väljer "nej" vid rätt tillfällen. Det får inte vara nej bara för nejandets skull.
delaktighet - våra barn är med och hjälper till med mockning, fodring, däckbyten, skötsel av trädgården mm, däremot är jag för bekväm för att ha med dem i nån större utsträckning när jag lagar mat och sånt. Men vi bakar ihop ibland.
inte skrika ensam - jag ser ingen anledning till att låta barnet ligga och skrika för skrikandets skull utan har jag möjlighet så går jag dit så fort jag bara kan. MEN jag har inte satt prestige i detta, det går inte att göra när man är tvungen att gå ut i stallet en stund på kvällen - det har hänt några gånger att något av barnen har vaknat och varit uppe och vrålgråtit en bra stund innan jag kommer in. Det känns som en kniv i hjärtat, men är tyvärr sånt man får lära sig att inte låta det knäcka en i övrigt. Ställer man för höga krav på sig själv så går man in i väggen.

amning - har jag misslyckats med tre gånger på tre försök. Jag tycker fortfarande att amning ska vara förstahandsvalet OM det fungerar, men gör det inte det så måste man få vara nöjd med alternativet!

fri amning - känns väldigt oviktigt för mig, av nämnda skäl
 
Sv: Hur prioriterar ni?

Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.
Det är det ingen som vågar...

Fri amning
Att ditt barn får dia när det vill dygnet runt, åtminstone de första åtta månaderna.
Längre än så!

Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.
Hänger ihop med ovanstående (och med sista punkten!)

Amning
Att ditt barn får bröstmjölk, åtminstone de första månaderna.
Jag hade turen att kunna amma i två år, drygt, med varje barn. Tycker att de är ovanligt friska.

Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.
De växer av att veta att de behövs.

Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.
Känns inte så hysteriskt viktigt.

Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.
Har barnet en bra motivering kan jag ändra mig efter diskussion. Annat vore kadaverdisciplin.

Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.
Jag har svårt att se poängen i det. Mina barn hade inte ens egen säng förrän de var sådär två och ett halvt. Men de sov oftast hos mig/oss långt efter det.
 
Sv: Hur prioriterar ni?

Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.
Självklarthet. Röker någon nära oss ute så flyttar vi på oss. Vi är aldrig på ställen där folk röker inne.

Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.
Mycket viktigt, jag tror att viljan att hjälpa till utvecklas om de får vara med och hjälpa till.

Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.
Ingen av mina barn ska nattetid ligga och vara ledset. Det är viktigt för mig.

Amning
Att ditt barn får bröstmjölk, åtminstone de första månaderna.
Viktigt i den mån det fungerar. Vänder inte ut-och-in på mig själv för att det ska fungera, men inte långt ifrån.

Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.
Viktigt. Jag gillar att sova med båda mina barn, men det är skönt att sova själv också.

Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.
Viktigt. Luft är viktigt och utevistelse är bra.

Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.[/QUOTE]
Det är viktigt när det gäller godis som jag sagt nej till, t.ex., men det beror lite på när det gäller. Barnen ska han chans att motivera sin vilja, och jag är inte behård om det skulle finnas bra motiv.

Fri amning
Att ditt barn får dia när det vill dygnet runt, åtminstone de första åtta månaderna.
Första två månaderna hade vi det så, men det skulle jag absolut inte kunna tänka mig så länge som åtta månader. Då vill jag ha mer rutiner över mattiderna.
 
Sv: Hur prioriterar ni?

För barn under två år, hur prioriterar ni bland följande värderingar/principer? Alltså vilket är viktigast för er? Rangordna! Vilka saker går helt bort för er? Ni får gärna kommentera och utveckla!

Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.
Givetvis en självklarhet!

Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.
Totalt oviktigt för mej.

Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.
Mina barn har aldrig behövt vara ledsna ensamma.

Amning
Att ditt barn får bröstmjölk, åtminstone de första månaderna.
En självklarhet.

Fri amning
Att ditt barn får dia när det vill dygnet runt, åtminstone de första åtta månaderna.
En självklarhet

Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.
Också en självklarhet.

Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.
Det ska böjas i tid..så ja, jag tror på att få vara delaktig och känna sig betydelse full!

Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.

Mina nej är alltid nej,men med en förklaring som passar barnets ålder.

Jag kan inte rangordna för det är så viktigt alltihop utom att sova i egen säng som jag tycker är totalt oviktigt!
Barn sover i egen säng när de är mogna för det, jag lovar att mina barn inte velat sova i min säng på länge nu, de är 16 och 18 snart;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur prioriterar ni?

Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.

Ingen röker inomhus hos mig. Jag avskyr när folk röker i närheten av sina små. Viktigt tycker jag.

Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.

Inte viktigt för mig. Min son sover i min säng och när lillen kommer i maj få dem sova i sängen båda två.

Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.

Enormt viktigt för mig.

Amning
Att ditt barn får bröstmjölk, åtminstone de första månaderna.

Viktigt i den mån det går.

Fri amning
Att ditt barn får dia när det vill dygnet runt, åtminstone de första åtta månaderna.

Jag hade inte velat amma så länge. Om jag kan vill jag amma fram till sex månader denna gången, men defenitivt inte längre.

Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.

Det är viktigt, dock har det inte blivit så mycket på sistone då jag har foglossning och har svårt att röra mig.


Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.

Viktigt stoffe hjälper mamma gärna med att plocka upp det mamma lägger undan. :D

Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.

Viktigt, dock har sonen inte lärt sig det än men han är ju inte ens ett.

Prio 1 är inte skrika ensam
Prio 2 delaktighet
Prio 3 utevistelse
Prio 4 principfasthet
 
Sv: Hur prioriterar ni?

För barn under två år, hur prioriterar ni bland följande värderingar/principer? Alltså vilket är viktigast för er? Rangordna! Vilka saker går helt bort för er? Ni får gärna kommentera och utveckla!

Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.

Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.

Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.

Amning
Att ditt barn får bröstmjölk, åtminstone de första månaderna.

Fri amning
Att ditt barn får dia när det vill dygnet runt, åtminstone de första åtta månaderna.

Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.

Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.

Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.

Nu är min son bara 6 månader då men.....

Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.
Sambon röker ute på balkongen. När vi är ute och går, får ingen röka i den riktiningen som gör att röken blåser på sonen.

Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.
Sova själv i sin säng har min son gjort nu i ganska många månader. Sover då en hel natt åt gången.


Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.
Jag är hörselskadad, så ibland hör jag inte direkt när han har vaknat och bara ligger och jollrar. (när jag är ensam då) Men så fort jag hör honom skrika så går jag in direkt.


Amning
Att ditt barn får bröstmjölk, åtminstone de första månaderna.
Min son ammades delvis tills han var 3 månader.

Fri amning
Att ditt barn får dia när det vill dygnet runt, åtminstone de första åtta månaderna.
Se ovan.

Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.
Vi är ute varje dag, men hur länge varje gång vet jag inte.

Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.
:rofl::rofl: Ja, ett barn på 6 månader kan ju göra så mkt :p

Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.[/QUOTE]
Jag kommer att hålla fast vid mina principer.
 
Sv: Hur prioriterar ni?

För barn under två år, hur prioriterar ni bland följande värderingar/principer? Alltså vilket är viktigast för er? Rangordna! Vilka saker går helt bort för er? Ni får gärna kommentera och utveckla!

Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.

Till vardags ska det vara rökfritt. Enstaka tillfällen spelar ingen roll, men de flesta rökare är strängare mot sig själva än vad jag är mot dem på den punkten.

Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.

Det får barnet väl gärna göra om det vill, men jag ser ingen direkt nytta med det.

Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.

Det händer ju aldrig om man sover ihop. Om man någon gång inte hör skrik på en liten stund pga att man tex duschar, så kan det väl tyvärr inte hjälpas, men då handlar det om enstaka tillfällen (jag minns ett med sonen).

Amning
Att ditt barn får bröstmjölk, åtminstone de första månaderna.

ja, om möjligt. Jag anser dock inte att mödrar med svåra smärtor etc ska övertalas att amma till den grad som ibland sker.

Fri amning
Att ditt barn får dia när det vill dygnet runt, åtminstone de första åtta månaderna.

Ja, bara barnet vet ju när det är hungrigt.

Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.

Kan väl inte skada, men är inte direkt viktigt.

Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.

Ja, samvaron är det viktigaste av allt. Håller man barnet borta från vardagsbestyren blir det ju nästan ingen gemensam tid kvar på dagen. Innan de kan stå på en pall vid tex diskbänken kan de vara med från dag 1 i bärsele.

Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.

Nej. Tvärtom. Jag är inte felfri. Barn kan ha rätt, jag kan ha fel. Däremot är det bra om man kan undvika att ge efter alltför mycket för renodlat tjat, men ett bra argument ska alltid löna sig!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur prioriterar ni?

Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.
Oerhört viktigt, ingen röker här hemma och är vi ute ser vi till att vi inte är i närheten av rökare.


Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.
Nej, det känns som mindre viktigt, sover han i egen säng så gör han annars inte. I början körde vi med att han ska somna i sin spjälsäng, och han trivdes bra i den, nu somnar han i våran säng och sover där hela natten. Spjälsängen har förvandlats till filtbehållare!


Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.
Viktigt, vi har från början varit noga med att man inte behöver skrika ensam här hemma.

Amning
Att ditt barn får bröstmjölk, åtminstone de första månaderna.
Var viktigt för mig, nu funkade det inte så lysande, men första 3,5 månaderna så ammade, pumpade och grät jag.....

Fri amning
Att ditt barn får dia när det vill dygnet runt, åtminstone de första åtta månaderna.
Med hänvisning till svaret ovanför får jag säga nej, men min princip är att om det fungera så är detta viktigt. Nu äter våran lilleman ersättning och det får han styra själv hur ofta. Vi har fått kommentarer om hur mycket och ofta han äter, men han har som sagt fått styra helt själv, och idag har vi en riktigt bra ätrytm.

Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.
Det är viktigt, men går att rucka på om det kommer något som kräver det ivägen.

Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.
Ja, det är viktigt, lilleman är med när vi gör det som ska göras, om han inte sover. Jag tror på exemplets makt, och det bör man ge tidigt!


Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.
Ja, det är viktigt, men det kan ibland behöva förklaras varför man säger nej. Att lära sig kompromissa och förklara sitt beteende och sitt handlingssätt är lika viktigt, och det görs genom exemplets makt med anser jag.



Ska jag "lista" de här punkterna på något sätt så får det se ut så här:
1) Rökfritt, inte skrika ensam, delaktighet
2)Amning/fri amning
3) Utevistelse
4) Principfasthet
5) Sova själv
 
Sv: Hur prioriterar ni?

Nu är vår son 2 år 3 mån men eftersom nästa har bf imorgon så blir jag ju kvar i den här kategorin länge snart...

Rökfritt
Vi har inga direkta rökare i vår omgivning och de få vi träffar ibland är kloka nog att röka utomhus så inga problem där men givetvis vill vi ha det rökfritt för allas skull.

Sova själv
Hm, vi har inte varit extremt duktiga på sovning men nr 1 har sovit i egen säng i eget rum sedan han var ca 1 år 8 mån (och innan dess med spjälisen hos oss). Men det händer fortfarande att han hamnar hos oss direkt eller mitt i natten. Olika. Känne rinte att vi lägger 100% krut här.

Inte skrika ensam
Så blir det väl oftast. Om han skriker själv så är det för att han är trotsarg pga något han inte fått göra eller så, inte för att han vaknat.

Amning
Ammade lite mer än 1 1/2 år, gör gärna om det.

Fri amning
Tja, det var väl mer av det när han var riktigt liten och mindre ju äldre han blev. Jobbade en dag/vecka fom han var 8 månader så då fick han ju vänta tills jag kom hem. Var nog rätt "bortskämd" med amningen dock.

Utevistelse
Där slarvar vi ibland, lite för ofta också. Jag har rätt ont i ryggen och är inte jätterörlig nu sista dagarna av graviditeten så jag orkar inte vara ute ensam med honom så mycket.

Delaktighet
Vi har en liten stjälpare som tror han är hjälpare och ofta får vara det.

Principfasthet
Förösker men han vill inte heller alltid acceptera mitt nej och då kan det bli argutbrott. Givetvis är vi inte 100% duktiga heller...[/QUOTE]
 
Sv: Hur prioriterar ni?

har inte rangordnat dem men gett kommentarer sen kan mycket förändras då jag tjuvsvara :) har ingen bebis ännu den ligger i magen och är väldigt lättskött just nu!

Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.

Mycket viktigt klarar inte av rök själv och får svårt att andas så det går fetbort, tyvärr röker min mamma och svärmor men mamma röker mera inne så där lär jag få ta strid om vi är hemma hos dem

Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.

viktigt för mig just nu att någon gång vid ett års ålder börja sova egen säng dåjag har svårt att sova med någon nära, hoppas att alla har rätt och att det är skillnad med sitt barn och pojkvänner :)

Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.

Viktigt men hur väl man kan uppfylla det jämt vet jag inte faktiskt, helt ärligt tror jag inte att det kommer att gå att genomföra fullt ut, MAN måste ibland gå på toa et c även om man är ensam hemma så då kanske man får gråta lite längre? Beror nog också på hur mkt ens barn gråter hur lätt det är att uppfylla?

Amning
Att ditt barn får bröstmjölk, åtminstone de första månaderna.

fungerar det så kommer jag självklart amma men jag har sett för många av mina vänner ha problem med ammningen för att ta det som ngn självklarhet.

Fri amning
Att ditt barn får dia när det vill dygnet runt, åtminstone de första åtta månaderna.
inte viktigt - tänker inte amma så länge själv om jag nu inte upplever ngn total omvändning när jag börjar amma men det tror jag inte kommer bli ngn fri tillgång till åtta månader då planen är att arbeta lite grann efter ca 6 månader så pappan får vara hemma.

Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.

viktigt - men behöver inte vara varje dag men helst 5 dagar i veckan.

Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.

viktigt - delaktigthet skapar familjekänsla tror jag!

Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.[/QUOTE]

Tror att jag kan vara bra på detta men vem vet när bebis kommer?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur prioriterar ni?

Amning
Att ditt barn får bröstmjölk, åtminstone de första månaderna.
Jag har velat amma efter WHO:s rekommendationer, det har varit viktigt för mig.

Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.
Jag tror det är jätteviktigt att barnen får vara med i centrum, utan att själva utgöra centrum.

Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.

Jag tror att det i förlängningen kan vara direkt skadligt att inte svara på bebisars och små barns signaler.

Fri amning
Att ditt barn får dia när det vill dygnet runt, åtminstone de första åtta månaderna.

För att upprätthålla en adekvat mjölkproduktion så är det ett måste för många, om de vill amma.

Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.

Jag är inte fanatisk, men kan jag undvika det så gör jag. Det har aldrig hänt att det inte gått att undvika.

Det var mina prioriteringar emd det viktigaste överst. Nedanstående har ungefär prioritet noll.

Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.

Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.

Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.
 
Sv: Hur prioriterar ni?

För barn under två år, hur prioriterar ni bland följande värderingar/principer? Alltså vilket är viktigast för er? Rangordna! Vilka saker går helt bort för er? Ni får gärna kommentera och utveckla!

Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.
Väldigt viktigt. Här röks inte i närheten av våran dotter.

Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.
Viktigt, inte bara delar, utan hela natten. Detta pga att jag tillhör de få procent som faktiskt kan lägga mig på bebisar när jag sover. :o Detta främst för att jag äter mediciner som gör att jag sover väldigt oroligt och drömmer mardrömmar i perioder.

Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.
Dottern skall inte behöva skrika sig fördärvad innan någon reagerar och jag går direkt till henne när jag hör att hon vaknat.

Amning
Att ditt barn får bröstmjölk, åtminstone de första månaderna.
Jag kan inte amma, så för min del är det mindre viktigt. Men generellt tycker jag man ska amma om man kan.

Fri amning
Att ditt barn får dia när det vill dygnet runt, åtminstone de första åtta månaderna.
Se ovan

Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.
Jag tycker det är viktigt att vi kommer ut en gång per dag. Sedan blir det ju inte alltid så. Ibland kommer det annat i vägen.

Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.
Självklart skall dottern få vara med när jag diskar o dyl. Sedan att hennes "hjälp" just nu sträcker sig till att välta ut hundvattenskålen, riva ut saker över golvet och klättra på diskmaskinen får man ha överseende med. :) Och ibland får hon faktiskt sitta i sin matstol och greja med en stekspade och titta på. Men hon skall inte behöva sitta själv i ett annat rum utan få vara med.

Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.
Nu har vi inte kommit så långt ännu eftersom dottern bara är 7 månader. Men sedan kommer det vara viktigt att förklara varför man säger nej till saker.

Inte skrika ensam, utevistelse och delaktighet tycker jag är viktigast.
 
Sv: Hur prioriterar ni?

1 Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.

2 Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.

Mitt barn somnar och sover bättre i egen säng men när hon vaknar på natten får hon komma över till vår säng och blir ofta kvar där eftersom jag vanligen somnar före henne.

3Amning
Att ditt barn får bröstmjölk, åtminstone de första månaderna.

Om det går. Min mjölk räcker inte till så jag både ammar och ger ersättning.

3 Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.


4 Fri amning
Att ditt barn får dia när det vill dygnet runt, åtminstone de första åtta månaderna.

Amning/flaskmatning. Hon får äta så ofta och mycket hon vill.

Övriga är inte så viktigt ännu. Men när hon blir större kommer jag att tycka det.

Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.

Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.

Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.[/QUOTE]
 
Sv: Hur prioriterar ni?

Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.
För mig är det väldigt viktigt att min son känner att han har även ett praktiskt värde för oss, att han behövs och gör nytta.

Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.
Speciellt innan ett års ålder tycker jag att det är en självklarhet att minst en förälder alltid är tillgänglig om han blir ledsen och behöver närhet/tröst/mat.

Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.
Jag tror att utevistelse är viktigt för såväl den fysiska som psykiska hälsan

Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.
Jag säger aldrig nej om jag är beredd att förhandla om det. Är Vikke påväg mot bilvägen i full fart ska mitt nej, även på långt avstånd, accepteras med blixtens hastighet. Därför är nej ett sällsynt ord hos oss.

Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.
Det är en självklarhet att ingen röker inomhus i vår umgängeskrets. Är vi hos "främmande" som röker inomhus är det egentligen ingen big deal om det händer en enstaka gång, jag försöker hålla Vikke borta från de som röker.

Inte viktigt:

Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.
Vikke har alltid sovit i egen säng och sovit hela nätter sedan han var några veckor gammal, men det är inte speciellt relevant för min del. Han skulle gärna få sova mellan oss nu när han är äldre, det var dock inte möjligt när han var bebis eftersom jag hade en grav sömnstörning och fick sova med öronproppar och ta narkotikaklassiferade sömntabletter.

Amning
Att ditt barn får bröstmjölk, åtminstone de första månaderna.
Inte viktigt för mig. Jag ammade en kort tid, pumpade ut en längre tid, hobbyammade några månader, men för själva bröstmjölkens skull har det inte känts speciellt viktigt.

Fri amning
Att ditt barn får dia när det vill dygnet runt, åtminstone de första åtta månaderna.
Vi har ju flaskat till största delen och vi upprättade tidigt relativt fasta rutiner vilka fungerat utmärkt. Dock har det varit viktigt att han som bebis aldrig behövt vara hungrig, naturligtvis.
 
Sv: Hur prioriterar ni?

För barn under två år, hur prioriterar ni bland följande värderingar/principer? Alltså vilket är viktigast för er? Rangordna! Vilka saker går helt bort för er? Ni får gärna kommentera och utveckla!

Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.

Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.

Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.

Amning
Att ditt barn får bröstmjölk, åtminstone de första månaderna.

Fri amning
Att ditt barn får dia när det vill dygnet runt, åtminstone de första åtta månaderna.

Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.

Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.

Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.

Rökfritt är viktigast här! Jag röker inte själv och INGEN får röka i mitt hus, inte ens om det är full snöstorm och minusgrader ute.... Tyvär har jag nu i efterhand fått veta att min syster röker i sin lägenhet när hon passat mina barn där :mad:

Sova själv kommer på andra plats. Jag tycker inte om att sova bredvid människor, har hundar i sängen, som blir nerknuffade då och då under natten när jag tröttnar på att ha dem här. Min säng är min och det är helt underbart att sträcka ut sig i sin säng efter en jobbig dag och njuta av att barnen sover och att man snart ska göra det själv! Jag har heller aldrig haft problem med att lära dem sova i egna sängar, det är bara att låta dem ha sin egen säng från början. Så lätt var det för mina barn i alla fall:angel:

Delaktighet kommer på tredje plats, det är viktigt att barn lär sig att vara delaktiga och att man inte får allt serverat på silverfat. En ettåring sätter jag dock inte på några uppgifter, det kommer några månader senare när de förstår mer och kan tycka att det är skitkul att tex bära undan sin egen tallrik.

Principfasthet. Jag är inte benhård, men anser att det är viktigt att vissa regler följs för att familjen ska fungera någorlunda. Just nu har Elin en period av att pilla på vidoen/dvdn, men jag har verkligen ingen annanstans att ha den och känner inte att jag vill ta bort den bara för att hon inte kan låta vara den. Däremot har jag plockat bort dvdfilmerna i hyllan som hon kom åt.

Inte skrika ensam, det gör eller gjorde bara mina barn om de vaknat när jag stått i duschen eller om jag är i källaren och lägger in ved eller liknade. Det får de tåla, det är inget de dör av och de lär ju sig så småningom att jag kommer så fort jag kan. Just nu skulle jag dock vilja sätta Elin på hennes rum och sedan gå för hon bara gnäller och har sig vad jag än gör för henne, och givetvis, när hon väl är tyst ska ju storebröderna ta något för henne eller bråka med henne så att hon sätter igång igen....:mad:

Utevistelse, det är jag inte lika noga med. Jag vet att runt 1,5 års ålder brukade pojkarna verkligen uppskatta att vara ute, speciellt äldsta som än i dag är ute mer eller mindre hela dagarna under sommarna. Mellanbarnet gillar INTE att vara ute så för hans del blir det typ 15-30 minuters egen lek ute per dag, medan då äldsta kan vara ute 1-2 timmar. Jag gillar själv inte att vara ute, det är sååå tråkigt, så jag förstår honom och tvingar ingen att gå ut om de inte vill.

Amning. Ammade inte

Friamning......
 
Sv: Hur prioriterar ni?

Viktigt:

Inte skrika ensam: Viktigt, dock går jag inte in om det bara är lite gnäll men ör barnet ledset så självklart skall det inte vara ensamt.

Amning:För mig är det viktigt att amma om jag kan.

Fri amning: Viktigt också,behöver dock inte innebära att barnet kanske hjänger på bröstet dygnet runt,men jag tycker aboslut barnet har rätt till mat när det vill även om inte de magiska 4 timmarna det pratades om på BB gått.


delaktighet: Jätteviktigt, är ensamstående mamma och har faktiskt inte tänkt så mycket på hur mycket sonen egentligen är med,men nu när han är 2,5 så ser jag endå hur viktigt det varit för honom att han fått det,att han "kan" och Vill hjälpa till...

Mindre viktigt:

Rökfritt: Borde vara självklart, dock hade jag nog hellre valt 1 cigg inne mot att bebisen fick ligga och skrika ensam. Jag tror aboslut ciggaretter är skadliga för barn men jag svänger tex inte förbi människor som röker och dyl och är såpass extrem. Så detta kommer nog på mindre viktigt även om det såklart inte är ok att röka inne så tror jag en cigg inne gör mindre skada än att bebis skriker ensam en timme.

Sova själv: Inte alls viktigt,är gott om de iaf kan ligga själva en stund,men inget som är livsnödvädigt och som jag skulle köra div skrikmetoder för att få till.

Principfasthet: Njae, på vissa delar så är det absolut jättenej tex skruva på spisen,det är icke förhandlingsbart, däremot kan andra mindre viktiga saker vara det,som att äta upp maten. Så denna hamnar nog på mindre viktigt. Vi har väldigt få absoluta "Nej" saker.

Utevistelse: Ja det tror jag är viktigt,kan dock vara lite slapp med det ibland om det är riktigt dåligt väder. Vi kan tycka det är mysigt att vara inne och pyssla en heldag också.
 
Sv: Hur prioriterar ni?

Min rangordning
1. Rökfritt
Detta är dessutom störtenkelt att fixa!

2. Inte skrika ensam
Inom någon minut kanske inte är livsnödvändigt, men han ska inte behöva ligga och gråta sig till sömns eller ligga själv längre än nödvändigt och skrika. Då talar jag om ledsna skrik; "smågnäll" kan jag tycka är okej ibland. Allt smågnäll behöver inte betyda "störtledsen".

3. Amning
Eftersom detta fungerar prima så är det en enkel sak att prioritera det ganska högt upp för mig.

4 Utevistelse
Känns viktigt. Nu när han är så liten handlar det inte om flera timmar varje dag, men åtminstone en utepromenad och ofta sovande på balkongen. Så 40 minuter är nog minimum per dag.

5. Sova själv
Som du skrev; åtminstone del av natt tycker jag det är önskvärt innan han blivit 2 år.

6.Delaktighet
Känns mycket viktigt överhuvudtaget! Dock något som blir mer aktuellt vid högre ålder än nu.

7. Fri amning
Känns inte så jätteviktigt för mig att hålla på i minst 8 månader med fri amning, nej.

8.Principfasthet
Denna punkt tycker jag är jätteviktig! Men den hamnar sist i denna lista, eftersom jag nog tycker att det där med att lära sig att Nej är nej kommer senare; det är inte någon stor bit i ett så litet barns liv. De fattar ju knappt "nej" förrän de blivit över 1,5 år i alla fall.
 
Sv: Hur prioriterar ni?

Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.
Jag röker själv, men är oerhört noga med hygien i samband med dottern efter det, skulle aldrig få för mig att röka inne.. Likaså gäller resten i min familj som röker!

Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.
Hon är så liten så än går det inte att introducera henne till det. Men sen, självklart skall hon få vara delaktig!

Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.
Väldigt viktigt, jag är inte mkt för att "NEJ" missbrukas och inte tas på allvar av barn.

Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.
Saga sover redan hela nätter i sin egna säng, helt automatiskt. Däremot flyttar jag över henne om hon skulle vakna på natten och vissa nätter vill jag ha henne bredvid mig i sängen. Alla alternativ vi har fungerar sas.

Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.
Det beror helt på skrik, är hon ledsen ledsen så är vi där direkt och tröstar, då behöver hon tröst och närhet. Är det för att hon är trött men inte vill sova så får hon oftast hållas ett tag.

Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.
Jag vill vara ute med Saga minst 2 timmar varje dag, ofta går det, andra dagar inte.
 
Sv: Hur prioriterar ni?

Rasmus blir 5 månader nästa vecka.

1. Rökfritt
Att se till att ingen röker inomhus i närheten av ditt barn.
I vår familj och närhet är det bara farmor och bonusfarfar som röker, och för dem är det en sjävklarhet att röka utomhus, tvätta händerna och skölja munnen när vi är på besök. De röker tyvärr inomhus när barn/bebisar inte är där och det känns på kläderna när man kommer hem *blä* Hemma hos oss röker man utomhus och oavsett väder går man ner och slänger fimpen i soptunnan.

2. Inte skrika ensam
Att du (eller någon annan) finns hos ditt barn inom högst någon minut ifall det vaknar och är ledset.
Högst 1 minut kan vara svårt om jag är ute och hämtar ved, men det är sjävklart att han ska komma nära nära nära när han är ledsen.

3. Fri amning
Att ditt barn får dia när det vill dygnet runt, åtminstone de första åtta månaderna.
Han får bröstet/flaskan när han är ungrig, jag har ingen aning om vilka tider på dygnet han äter.

4. Amning
Att ditt barn får bröstmjölk, åtminstone de första månaderna.
Min kropp pallade bara att amma helt i 3 månader, nu delammar jag och tänker fortsätta med det så länge det funkar bra för oss båda. Jag hade mer än gärna helammat.

5. Sova själv
Att barnet lär sig att sova i egen säng (innan det fyllt två år), åtminstone en del av natten.
Den som lyckas sova i samma säng som Rasmus är duktig! Han ligger långt ifrån stilla och vi väcker varandra om och om igen.
Jag vet inte om det är han som bara är så eller om det beror på att han från början alltid somnat i sin egen säng som jag kan lägga honom precis var som helst och han somnar och sover tryggt.


6. Delaktighet
Att ditt barn får vara med och ta del av vardagsbestyren, t ex diska, duka, mocka, tvätta bilen. Trots att det ibland kan vara mer stjälp än hjälp när en ettåring får en arbetsuppgift.
Självklart, jag vill inte att Rasmus blir som sin far när det gäller sånt. Och jag märker redan nu att han tycker det är bra mkt mer spännande att sitta på min höft och kolla när jag lagar mat eller ligga på golvet och kolla när jag städar än att leka med sina bebisleksaker.

7. Principfasthet
Att ditt barn lär sig att nej betyder nej och inte kan omförhandlas till ett ja, även om det innebär en del skrikande från barnet. Ditt nej ska accepteras utan förklaringar eller tjafs.
Börjar han grina vid lösgodiset så kommer jag inte tveka att kasta mig på golvet och skrika och göra samma sak.

8. Utevistelse
Att ditt barn får vara utomhus minst några timmar varje dag, om det inte är sjukt.
Nu är det skitväder och Rasmus tar sig inte fram för egen maskin än, men vi föröker komma ut minst 30 min om dagen + att han sover mkt bättre ute i vagnen.
 

Liknande trådar

Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 101
Senast: nickan1
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 928
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 109
Senast: Fraegd
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 812
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Hjälp med fundering
  • HUND MAGKATARR...

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp