Bukefalos 28 år!

Hur räkna ut antal hektar?

MaRomer

Trådstartare
Hur ska jag räkna ut hektaren på denna bit?

hjalmaryd_50ab562addf2b3795500170e.jpg


Sidorna är 300m*350m*350m, jag upskattar arealen till 4-4,5 hk men behöver veta mer säkert inför en ev kommande försäljning.

Att ta bredd*längd funkar inte då arealen blir 6,3 hk och så stort kan det verkligen inte vara.
 
Sv: Hur räkna ut antal hektar?

Mitt stalltips är att ringa Lantmäteriet och fråga.

Tillägg: Annars är det ju en rätt fin triangel så att räkna på bredden * höjden och dela det med 2 kommer nog ge en rätt bra fingervisning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur räkna ut antal hektar?

På Eniro kan du rita ytan på kartan och få yt-storleken direkt. :D
väldigt fiffigt.

Hur ska jag räkna ut hektaren på denna bit?

hjalmaryd_50ab562addf2b3795500170e.jpg


Sidorna är 300m*350m*350m, jag upskattar arealen till 4-4,5 hk men behöver veta mer säkert inför en ev kommande försäljning.

Att ta bredd*längd funkar inte då arealen blir 6,3 hk och så stort kan det verkligen inte vara.
 
Sv: Hur räkna ut antal hektar?

Pst! På Eniro (http://kartor.eniro.se/) kan du mäta upp området via
funktionen Rita&Mät - Yta.
Så slipper man räkna själv :p

---------
Edit: Såg att Empress svarat detsamma :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur räkna ut antal hektar?

Mitt stalltips är att ringa Lantmäteriet och fråga.

Tillägg: Annars är det ju en rätt fin triangel så att räkna på bredden * höjden och dela det med 2 kommer nog ge en rätt bra fingervisning.

Lantmäteriet funkar om det redan är avstyckat, vilket detta inte är.
 
Sv: Hur räkna ut antal hektar?

mm, men dåså ;)

..tror den avrundar upp- eller neråt om det skiljer sådär 0.1-0.2 hektar.
Vår ena vinterhage är enligt tråden 1.2 hektar, men enligt mätningen på Eniro är den 'bara' 1 hektar.
 
Sv: Hur räkna ut antal hektar?

mm, men dåså ;)

..tror den avrundar upp- eller neråt om det skiljer sådär 0.1-0.2 hektar.
Vår ena vinterhage är enligt tråden 1.2 hektar, men enligt mätningen på Eniro är den 'bara' 1 hektar.

Ja jag gissar att den avrundade uppåt nämligen då 4 hk låter mer rimligt med tanke på att det "bara" är 1.03 km runt om.
 
Sv: Hur räkna ut antal hektar?

Skickar du på postorder om man betalar postförskott? Jag tycker att det där ser ut som om det skulle kunna bli en väldigt trevlig ponnyhage. :D
 
Sv: Hur räkna ut antal hektar?

Skickar du på postorder om man betalar postförskott? Jag tycker att det där ser ut som om det skulle kunna bli en väldigt trevlig ponnyhage. :D

Haha nepp, det är vi som vill köpa;) Skogen är borta och delvis återplanterad med enbart lövskog;)

Vi håller på att förhandla just nu,, söljare hävdade att det var minst 6 hk och vi att det var 4-4½ hk :D
 
Sv: Hur räkna ut antal hektar?

Men oavsett hur mycket det är måste väll ett pris per hektar gälla efter avstyckningen ?

Mia
 
Sv: Hur räkna ut antal hektar?

Men oavsett hur mycket det är måste väll ett pris per hektar gälla efter avstyckningen ?

Mia

De hade bara tänkt sälja 2-2½ hk mark och det är vi inte intresserade av så vi la ett bud på mer mark och de hävdade att det var mer än vad vi hävdade. Värdet är högt då det endast är 1 km till "stan". + att bygglov för 3 byggnader redan finns på marken. Mäklare kommer endast kopplas in när kontrakt skrivs.
 
Sv: Hur räkna ut antal hektar?

jag får det till ca 4,8hk när jag slår det på miniräknaren men eftersom det inte är exakta mått så är det bara ett överslag. Lycka till!
 
Sv: Hur räkna ut antal hektar?

*KL*
Är det 5 ha först, och 4 ha efter avstyckning? Verkar skumt, då den lilla biten som är avstyckad inte motsvarar en femtedel av arealen.
 
Sv: Hur räkna ut antal hektar?

*KL*
Är det 5 ha först, och 4 ha efter avstyckning? Verkar skumt, då den lilla biten som är avstyckad inte motsvarar en femtedel av arealen.

Hur menar du? Det finns mer än det dubbla i mark innan avstyckning.
 
Sv: Hur räkna ut antal hektar?

är ganska säker på att hon menar det lilla området som är bortplockat i beräkningen på din sista bild, den motsvarar inte 1/5 av ytan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 748
Senast: Lhas
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 774
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 391
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 261
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp