Hur "rätta" skänkelvikning på unghäst?

K

klabbarparn

Jag började med skänkelvikningar med min unghäst för ett tag sen. Han har jättelätt för det ena varvet men i det svåra varvet åker bogen liksom bara iväg o bakdelen går efter utan att tvära.
Jag undrar hur jag bäst rättar honom eftersom jag inte kan blanda in alltför många hjälper såhär i början?
Ska jag hålla honom rakare o kanske hjälpa till lite med spöt bakom skänkeln?
 
Sv: Hur "rätta" skänkelvikning på unghäst?

Jag har gjort väldigt mycket framdelsvändningar och rena sidförflyttningar nästan helt i sidled för att få min häst att förstå bättre vad det handlar om. Flytta hästen snett över en bom som man gör i Western är en rätt bra övning om än lite avancerad, man får ta det lugnt med den. Men poängen är iaf att de måste få poletten att trilla ner.
Rakrikta ska man alltid göra om de tenderar att vika sig eller skjuta ut bogen. Spö kan man också peta med för att förstärka.
 
Sv: Hur "rätta" skänkelvikning på unghäst?

Jag rider unghästen på en volt, innåtställd alltså. Sen rider jag in i volten så den blir lite mindre, lägger till innerskänkel för att hästen sidvärts ska ta sig tillbaka till spåret.

I det svåra varvet så nöjer jag mig med antydan till sidvärts, klappar och rider rakt fram. Sen på´t igen.

Tänk på att inte gneta för länge med svåra saker på unghästar, utan vara lite cool, det kommer så småningom.

Du kan även vända rakt upp, innåtställt, och ta dig sidvärts tillbaka till spåret. Samma här, beröm om hästen försöker, så du inte börjar "mecka", då blir det bara värre.
 
Sv: Hur "rätta" skänkelvikning på unghäst?

Visst ska den lyssna för sidförande hjälper, men var noga med dina ytterhjälper o hur di sitter.
Yttersk. är den viktigaste. den håller fram, hindrar bogen från att trilla iväg o håller hästen rak.

Det ska inte gå saktare när du tvärar, tvära lite mindre men tänk lite mellantrav- så att den tar för sig även framåt.
 
Sv: Hur "rätta" skänkelvikning på unghäst?

Du måste lära in sidförande skänkeln på båda sidorna. Hästen förstår inte att vad som gäller på ena sidan gäller för den andra...

Börja från början på den sidan hästen inte förstår och lär in som du gjorde på lätta sidan. Grunden är: hästen ska flytta bakdelen åt sidan för lätt tryck av ena sidans skänkel. Krångla inte till det med annat. Man kan inte korrigera något som inte finns än.
 
Sv: Hur "rätta" skänkelvikning på unghäst?

Du måste lära in sidförande skänkeln på båda sidorna. Hästen förstår inte att vad som gäller på ena sidan gäller för den andra...

Börja från början på den sidan hästen inte förstår och lär in som du gjorde på lätta sidan. Grunden är: hästen ska flytta bakdelen åt sidan för lätt tryck av ena sidans skänkel. Krångla inte till det med annat. Man kan inte korrigera något som inte finns än.

Men problemet är inte att han inte förstår, för han flyttar sej direkt, men det är bara det att han har svårare i det varvet och därför flyttar han sej inte på rätt sätt.
O jag vet ju att ytterskänkeln ska "hålla emot" men jag upplever att han blir förvirrad när jag både flyttar med ena o håller emot med andra... Det är DET jag undrar över... Är lite svårt detdär på unghästar när man inte kan använda lika många hjälper samtidigt.
Men å andra sidan kanske det blir bättre o bättre med träning, jag menar, man kanske inte ska krångla till det alltför mkt utan bara träna på o se om han stärker sej o därmed flyttar sej bättre o bättre så småningom även i det svåra varvet.
 
Sv: Hur "rätta" skänkelvikning på unghäst?

Aha, jag uppfattade det som att han inte flyttade sig alls.

Jag skulle använda en vägg, det är inte så kul men ibland nödvändigt i inlärning och korrigeringssyfte för att slippa blanda in så många hjälper.

Alltså, flytta in bakdelen från spåret, gärna så du har en spegel rakt framför dig och kan se vad som verkligen händer. Rid saktare så hästen hinner tänka på var den sätter fötterna och hur den ska göra. Håll hästen så rak som möjligt, undvik ytterskänkeln, den förvirrar precis som du skrev, men yttertygeln bromsar upp och rätar ut, håller bogen på plats.

Sen kollar du också hur du sitter. Ofta skjuter hästen ryttaren snett och då när du ber att hästen ska flytta sig så säger du egentligen till hästen att göra precis som den gör för vikten hamnar fel. Sätt dig överdrivet på yttersidan och testa vad som händer.
 
Sv: Hur "rätta" skänkelvikning på unghäst?

Rid då först in på diagonalen o flytta några steg - rid sen rakt mot kortsidan- ytterskänkeln stoppar upp tvärningen o flytta sen igen. då lär den sig ytterhjälpen.
Rida med huvudet mot väggen hämmar framåtbjudningen. så gör man inte nuförtiden.

Tänk mer att du ska flytta bogarna så följer resten med.
Använd sparkstöttingdrivning- driv o släpp tills det behövs igen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 113
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 300
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 274
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp