Hur "rena" är era hundar?

Egentligen finns det bara ett svar på den frågan. Med en tung suck: Nej...

10408800_10152363836093666_2913880397482278637_n.jpg

10390354_10152282755498666_7405178090631753947_n.jpg

1607059_10152073668868666_443488728_n.jpg

945332_10151617668553666_607989477_n.jpg

253334_10151551449568666_1892236107_n.jpg

525177_10151482969528666_1304507848_n.jpg
 
Min golden retriever är en bulldozer. Snö, slask, lera, vattenpölar, rubbet. Hon plöjer fram i allt. Hon är inte heller främmande för att lägga sig i en vattenpöl för att svalka sig. (På sommaren har jag viss förståelse. När det är åtta grader varmt och skånsk snålblåst är min förståelse något mindre.)

Städandet är dock ingen större fara. Hon får enbart vara på nedervåningen (klinkergolv samt parkett, inga mattor) vilket gör det tämligen enkelt att sopa upp. Hon brukar dessutom hålla sig på samma ställe tills hon har torkat och dammet har rasat av.
 
Min kunde inte bry sig mindre om vad det är för väder ute. Torrt, blött, lerigt skit samma enligt henne, det enda hon inte gillar är när vatten blir så djupt att hon inte bottnar. Inte heller helt förtjust när det vräker ner regn för det hamnar gärna i öronen tror jag men ut ska hon minsann ändå, till mattes förtret eftersom hon inte har hittat regnkläder som håller emot nån timme eller mer. Bajs, kadaver och annat äckligt är mumma att äta och härligt att "parfymera" sig med. Usch.

Men hon gör en sak när vi kommer in som jag inte vet om hon gör för att jag vill det eller för att hon vill det. Hon går nämligen in på badrummet självmant för att bli torkad om det varit slabbigt ute :) Men hon står inte still i fem sekunder det dära hundskrället. Även lapphundar har en självrensande päls när den väl är torr, men hur fasen gruset letar sig ner under både överkast och täcke förvånar mig än :rofl:
 
Här hemma har det aldrig funnits hundar som bryr sig det minsta om väder eller terräng, snarare ju våtare och smutsigare ju lyckligare hundar.

Hundarna har ett eget rum som dom får ligga och torka i innan dom får vara i övriga huset.
 
Min hund har inget emot att bli smutsig, ser han en vattenpöl hoppar han oftast över den istället för att kliva rakt i, men lera kutar han runt i utan problem. Dock gör han alltid rent sig själv noga när han kommer in, kan ligga och slicka sig som en katt länge :D.
 
Yoda är rätt kinkig mot att bli blöt iallafall, tvingar jag ut han när det är blött, snöigt eller regnigt så ser han väldigt lidande ut och får massa peppande om han trippar genom en vattenpöl! Han verkar heller inte ha nått intresse av att rulla sig i saker heller.

Däremot kissar han på sina framben så på det sättet är han inte särskilt renlig.

Men han vill absolut inte duschas eller tvättas av överhuvudtaget!
 
Kom på att Aysu ibland går ner i vatten utan problem, på sommaren, när hon är varm :D det här är hennes tanke kring hur man ska svalka sig efter att ha gått ca 30-40min i 30 plusgrader...
imagejpg1_zpsedf80c3e.jpg
 
Ja det stämmer! :D

Men mina tidigare erfarenheter från schäfrar (dock hannar om det gör någon skillnad?) säger mig att hon är rätt extrem även för den rasen? Jag tror inte någon av de gamla hundarna var helt obekymrade för att klampa runt i sin egen färskt ångande bajshög i alla fall. :wtf: :laugh:

Ju mer högtempererad, desto mindre märker de vad de kliver i. Äldsta Schäfern är ingen turbohund och ser sig för. Därmed kliver han sällan i skit. Yngre Schäfern far runt som ett yrväder och trampar i allt möjligt. Hon har inte tid att kolla vart hon sätter fötterna. Eller vad hon sladdar in i. Hanen är å andra sidan den som simmar i alla lerpölar. Det gör inte hon. Skitiga är de båda för jämnan.
 
Mina bryr sig inte om var de går eller vad de trampar runt i, men bajs aktar de sig noga för. Både eget och andras. Den gamle har på 14½ år bara trampat i bajs en enda gång och då ville han inte gå på den tassen förrän den blivit avtorkad i gräset. De simmar gärna i havet.
 
Båda kelpiesarna undviker vattenpölar och kletigt underlag. Är vattenpölen tillräckligt stor så tycker den ena att det blir en swimmingpool (även om den bara är några cm djup) och då är den rooolig! Den hunden kan jag kalla in i precis alla situationer, han går lös förbi andra hundar och har fått priser på lydnadsprov. Men när vi går förbi reningsverkets dammar efter att de har tömts så det bara är pyttelite vatten kvar, det gör jag inte igen. Äckelhunden blev akut tvärdöv och körde världens race i säkert 10 minuter innan han lät sig fångas in. Sedan hade han mage att bli sur när det blev noggrann schamponering när vi väl kom hem… Samma äckelhund rullar sig gärna i bajs om det ges tillfälle. Vilket egentligen inte passar ihop med hans smeknamn "prinsessan".

Den lite mer renliga hunden gillar inte att bada alls egentligen men jag är fd retrieverägare så jag tycker att alla hundar ska bada på sommaren. Så vi har haft simskola och numera flyr han i alla fall inte när jag säger "hoppa i" :angel:
 
Zipper har inget emot vatten och lera så länge vi är ute men när vi kommer in tvättar han noggrant varje centimeter av kroppen om inte jag gör rent honom.

Cockern och flattarna är bryr sig liksom bara inte. Dom har aldrig medvetet försökt undvika smuts eller vatten tror jag.. Och heller aldrig putsat någon del av pälsen om den inte är i direkt anslutning till Den Helige under magen, som ju omsorgsfullt vårdas och hålls ren. Men tvätta bort när man kissat sig på frambenet eller trampat i bajs? Nej, onödigt.
 
Ladda bryr sig inte särskilt om hon blir smutsig eller inte, hon undviker inte blöta och lera men hon kastar sig inte i det heller :p
Däremot har hon bra päls, hon torkar på tio minuter och all smuts "ramlar" av henne. Ligger hon på en plats så är allt grus på ett ställe när hon reser sig upp.

En hane vi hade förut var dock överjäklig på att BADA precis överallt. På sommaren brukade han ligga i kossornas vattenkar och softa :D
 
Plex gillar inte regn och rusk, men han klampar glatt fram i allt - möjligen att han försöker hoppa över vattenpölar. Rullar sig i princip aldrig i äckel och blir sällan skitig.
 
Penny gillar inte om det är blött och klabbigt på marken, hon gillar inte heller om det kommer blött uppifrån. Penny gillar torrt och fint.

Alice brydde sig inte så mycket om regn, men vattenpölar, lera och hundbajs, det uppskattades inte alls. Hon gick sakta igenom lera och vattenpölar bredbent, med ett plågat ansiktsuttryck Jag har aldrig sett en hund kunna gå så bredbent som hon.

Ute i skogen kunde hon sticka en liten runda, när hon kom tillbaka efter 2-3 minuter hände det att hon va helt brun från topp till tå i kladdigt bajs inte ett vitt stå syntes på hunden.
Det är ju skillnad på skit och skit...
 
Dagmar - min australiska terrier gillar inte vattenpölar och fulväder - fiskrens och igelkottsbajs däremot är fina grejer tycker hon. Arriba - silkyterriern är helt obekymrad om precis allt, far igenom allt som en virvelvind. Båda vill gärna fynda i kattoaletten när någon varit där...fyfan så äckliga dom är
 
Min hund är knäpp i att bada, så här vadas det genom alla pölar vi ser. Däremot vatten som kommer uppifrån, då blänger han på mig i dörren som om jag är en idiot... Men annars är han knappast rädd för att smutsa ner sig, även om han typ aldrig rullar sig i nåt. Fast när vi kommer hem springer han glatt in i duschen också, så han måste gilla att varar ren med :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 738
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 218
Senast: geting
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp