Bukefalos 28 år!

Hur rensar man ur sitt hem?

Sockerbit

Trådstartare
Jag har konstaterat att jag måste rensa ur mitt hem. Jag bor relativt litet (39 kvm) och har nog en hel del prylar och kläder. Jag måste verkligen lära mig hur man rensar ur och sorterar, men det är så otroligt svårt. Så hur gör man? Jag är nog ibland lite sådan att jag kan tänka att "den här kan jag inte slänga, den kan komma till nytta" och får lite dåligt samvete, men samtidigt vet jag att det är det som gör att grejer växer på hög så att säga.

Alla prylar gör att det tar mer tid att städa och det blir svårt att hålla ordning. Nu låter jag väl som en samlare eller något, men jag vill ha ett cleant lättstädat hem och vet helt enkelt inte var man börjar.

Så hur tänker ni kring det hela, slänger ni skoningslöst eller är ni också lite light samlare? ;) :p
 
Sv: Hur rensar man ur sitt hem?

Det gjorde jag nyligen!

Jag kommer från skåne och pluggar i norrland, nu över sommaren är jag hemma i skåne och fick inte ha kvar boendet i norrland pga knepiga hyresvärdar..
Men iaf jag var tvungen att packa ihop allt jag hade där och blev små arg på mig själv för att det vara så mycket "skit" jag hade! Bestämde mig där och då att när jag kom hem skulle jag rensa ut och sortera ALLT jag har och äger!

Sagt och gjort, jag började med garderoberna, av det jag inte skulle ha kvar och som var helt och snyggt gav jag till mina kusiner, det som var helt och ok gav jag till klädinsamling, och det som inte är något att ha kastade jag (sunkiga underkläder som av någon anledning bara åkt med år efter år..:meh:).

Sen gjorde jag likadant med allt annat, en del gick till kusinerna, en del ska jag ha till loppis och en hel del åkte på tippen! (Vem fan har kvar ALLA böcker + kollegieblock från precis ALLA årskurser 1-gymnasiet?! :confused: - inte jag längre det tog upp 2 j-vla bananlådor, svintunga dessutom! En del har jag givetvis kvar men långt ifrån allt!)

Jag tänkte så här när jag sorterade;
När använde jag den sist?
Har jag använt den de senaste 10åren? - Nej, gör av med den!
Kommer jag använda den den närmsta tiden? - Nej, gör av med den!
Har den något värde för mig? - Nej, gör av med den!
Har någon annan bättre användning av den? - Ja, ge bort den - Nej, gör av med den!

Jag gjorde mig av med grejer från 5 bananlådor + att det blev bra mycket bättre plats i garderoben och ett par tomma lådor här och var! :D
Man måste vara hård mot sig själv emellanåt, man kan inte spara på allt helt enkelt! :) Och du ska bara veta känslan när man är klar! :)
Det tog mig ca en vecka :yuck: men så värt det!!

Lycka till!
 
Sv: Hur rensar man ur sitt hem?

Jag bor på 26 kvm.
Brukar göra mig av med saker som inte använts på typ 1-2 år. Lästa böcker och annat åker till Stadsmissionens affär, sparar bara de absoluta favoriterna (max 10 st) och ordböcker o dyl.
Annars gör jag ungefär som WS6.
 
Sv: Hur rensar man ur sitt hem?

Var tuff när du sorterar! Jag är en sorterare av rang, sist vi flyttade tror jag att det var 8 flyttkartonger som flyttade till Erikshjälpen, minst lika många året innan.

Jag är en sån som brukar behålla presenter och sånt av samvete, men om jag inte använt det på ett år kan jag lika gärna lämna det vidare. Värdefulla grejer säljs på Tradera (porslin och sånt går bra där, märkeskläder okej) allt annat som är helt lämnar jag till välgörenhet och trasigt slängs.

Så använd öht eller använd inom ett år är regeln hos mig när det gäller kläder. Undantaget är då självklart "finkläder" som inte används så ofta. Jag har släktingar som gärna köper prylar till hemmet, men jag har kommit på att jag ändå bara använder det jag tycker om, så det kan jag lämna vidare direkt.
 
Sv: Hur rensar man ur sitt hem?

Jag älskar att rensa, känslan efteråt är underbar!!

Jag brukar tänka "har denna pryl används inom två år?" Om inte så slänger jag den (oftast, finns såklart några få undantag)

Kan även tänkta att för varje sak jag köper hem måste jag slänga två saker. Nu håller jag på med en långsam rensning, har en maaaaassa hårprodukter som jag knappt använt men fortsätter ändå köpa hem fler, så nu får jag inte köpa fler hårprodukter tills de jag har är slut!
 
Sv: Hur rensar man ur sitt hem?

Jag ska precis börja rensa lite då jag byter lägenhet om en vecka ( :eek: )
Jag inser att jag som bor själv inte behöver över 10 olika tekoppar, saker som är bra att ha men inte används ryker och likaså med kläder som jag alltid tror att jag kommer använda men inte gör det.
 
Sv: Hur rensar man ur sitt hem?

Jag är minimalist, avskyr överflöd - det krånglar bara till livet!
Att slänga saker kan jag förstå du tycker känns jobbigt. Men om det beror på att du tänker på miljö, minnen kring just någon sak/kläder eller att du kanske kommer behöva något kvittar egentligen.

Vad gäller kläder/skor/prylar som är i bra skick försöker jag sälja tex på Vuxenloppis på FB (Blocket är rätt lönlöst då du ska betala annonsen och det stjäl lite av din vinst. Det som inte går att sälja men äri brukligt och själigt skick lämnar jag in på Myrorna eller ger bort till någon som har stort behov men inte ekonomi.

Vad gäller papper, minnen från skoltid, hobby - hästar inkl diplom och rosetter. För mig var det inte svårt att slänga skolprylar då jag vantrivts så och mina föräldrar ville inte ha det heller = slänga. Hästarna har alltid betytt mycket och det finns inte på kartan att göra sig av med de minnena.

En annan sak som kanske kan motivera är att saker du säljer eller slänger kan ge dig rätten att köpa/skaffa något du behöver och som rättfärdigar en plats i ditt hem!
 
Sv: Hur rensar man ur sitt hem?

Man ber sonen och hans sambo att komma med stor täckt släpkärra och släpp dom lösa. :( Så nu har jag luft i förrådet och lite i lägenheten. Man jag måste ta tag i garderoberna som jag inte kollat på 15 år säkert. Jag har ju haft uniform på jobbet och stallkläder på fritiden, då blir det inte mycket annat egentligen. Men vad är det då som ligger i mina garderober??
 
Sv: Hur rensar man ur sitt hem?

Så hur tänker ni kring det hela, slänger ni skoningslöst eller är ni också lite light samlare? ;) :p
F.d. samlare light, numera skoningslös slängare. Det blir inte bättre av att min mamma var samlare och under åren har lassat över enorma mängder skit i mitt hem.

Använder inte? - släng
Inte använt på sex månader-ett år? - släng
Kommer inte att använda? - släng
Behäftat med gamla, negativa minnen och/eller minnen av människor som jag aldrig mer vill ha att göra med? - släng
Tar upp onödig plats? - släng
Fult? - släng

etc.

Problemet är att jag har samlat på mig så mycket skräp att det tar lång tid att bli av med det. Har försökt slänga så mycket som möjligt när jag flyttat men inte alltid hunnit, varför det har blivit "mellanlagrat" i diverse förråd. Förra flytten kastade jag säkert tio-tolv sopsäckar med skit, samma flytten dessförinnan. I år har jag verkligen varit hämningslös och har slängt 16 sopsäckar skit, ungefär hälften av alla mina kläder samt ett halvt bohag möbler (varav några möbler har sålts).

Exkluderat böcker är mitt mål att alla "prylar" som kan dateras till före 2005 inte ska få ta större plats än en liten flyttlåda. Det utopiska målet är att jag inte ska ha kvar något alls som kan dateras före 2005, men det är just utopiskt. Det finns en och annan sak som jag vill ha kvar.
 
Sv: Hur rensar man ur sitt hem?

Mitt tips skulle nog vara att, om det finns möjlighet, tillexempel lägga ut alla kläder du äger i en hög någonstans i lägenheten och hämta kläderna där. När du använt dem, tvätta och häng tillbaka i garderoben. Efter ett tag märker du vilka kläder det är du använder och som åker fram och tillbaka ur garderoben medan vissa plagg bara ligger kvar på golvet.
Denna princip kan självklart appliceras på porslin och annat också :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 140
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 826
Senast: Exile
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 620
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp