Bukefalos 28 år!

Hur rör sig denna häst? *film*

Xillie

Trådstartare
Jag tycker hästen rör sig konstigt, men har svårt att sätta fingret på vad. Jag tror det är en stelhet eller liknande i höger bakben?

Jag köpte honom för 3 veckor sedan, han är 2010.a. Vid köpet var han precis nyverkad och hade enligt de gamla ägarna blivit öm i samband med köld + verkning. Därför var det svårt att avgöra hur han rörde sig, eftersom han gick väldigt illa på framhovarna (typ "brännande mark"). Nu är det 4-5 veckor efter verkning och jag tycker inte att allt stämmer, men vad?

Han är hög bak, d v s troligtvis ej helt färdigväxt. Jag funderar på om det kan vara detta som gör att han går lite annorlunda? Han förväntas stanna som D-ponny. Växtvärk?

På filmerna är han endast lite tömkörd och tredje gången med ryttare på ryggen, därav ingen utbildning alls.

http://youtu.be/DRGfj5hzkNY

http://youtu.be/SW8AFhVR1Pk

http://youtu.be/T425AmDmZis

http://youtu.be/bHZLBpD5HQM

http://youtu.be/5vGCdkrdOdg

Tacksam för svar från annat hästfolk!
 
Sv: Hur rör sig denna häst? *film*

Jag tycker han ser stel (öm?) ut bak. Om det är bara ett ben eller båda vågar jag inte säga. Men något med bakkärran är det tycker jag.
 
Sv: Hur rör sig denna häst? *film*

Alltså, om man ska kunna säga något bör hästen nog först och främst röra sig rakt fram på ett slätt och fast underlag. Vid hand utan bett om den inte är van vid annat.
På filmen ser man att den pysslar mycket med bettet och bara en sån sak kan göra att de går konstigt, svårt med koordinationen.
Sedan kan en omusklad häst vara oliksidig och ha svårt för böjda spår och att röra sig liksidigt.

Var hästen ordentligt veterinärbesiktigad vid köpet eller?

Det låter extremt knepigt att den skulle varit så öm efter verkning... då borde den nästan skotts tills den fått växa på hoven igen.. OM den blivit så öm vid verkning är det iofs inte konstigt om den fortfarande är stel.

Tycker också att det är nått med bakkärran, men mer än så kan jag inte säga. Bäst är väl att ta ut en veterinär, ffa eftersom du så nyligt köpt den.

Himla fin iaf, vad är det? :love:
 
Sv: Hur rör sig denna häst? *film*

Knäproblem gissar jag, alt. problem med ryggen. Effekten är i alla fall att hästen tassar fram på bakbenen och sänker ländryggen rejält. Att sätta ryttare på den här hästen känns för mig helt galet, det skadar ju ännu mer.

En ordentlig utredning på klinik vill nog till för att hitta problemet, och jag tror att det kan vara flera områden som strular.
 
Sv: Hur rör sig denna häst? *film*

Knäproblem gissar jag, alt. problem med ryggen. Effekten är i alla fall att hästen tassar fram på bakbenen och sänker ländryggen rejält. Att sätta ryttare på den här hästen känns för mig helt galet, det skadar ju ännu mer.

En ordentlig utredning på klinik vill nog till för att hitta problemet, och jag tror att det kan vara flera områden som strular.

Tack för svaren - allihop!

Saken är den att han rör sig inte på samma sätt i hagen. Givetvis gick han inte speciellt bra när jag tittade på honom, men det var söderut och mindre snö. Här hemma var det genast en klar förbättring, men fortfarande såg han lite konstig ut i rörelsemönstret, vilket jag första tiden trodde berodde på verkningen. Lät honom därför vila första tiden.

Därefter har han rört sig normalt i hagen, leker gärna med de andra unghästarna osv. Ryttare var som sagt tredje gången, första gången endast sutten på, andra kanske 10 meter skritt (utan film - dvs sa inte något direkt) det var nu idag med film som jag verkligen såg att något inte verkade stämma. Borde ju inte vara verkningen fortfarande... Inte helt och hållet i alla fall. Naturligtvis kommer han INTE att ridas mer! Ville bara fråga om det t e x kunde ha en logisk förklaring så som att han är högre bak. Då kunde man vänta och se hur han växer till sig. Nu känns det allvarligare.

Han blev inte veterinärsbesiktigad vid köp, eftersom han var så ung och bara tänkt som hobbyhäst. Vi skrev däremot in i köpeavtalet att om han fortfarande ömmade/var halt om 4 veckor så skulle vi kunna häva köpet. Detta eftersom rörelsor/hältor var helt omöjliga att se när han inte kunde gå ordentligt.

Borde kanske prata med de gamla ägarna nu, eftersom 4 veckor närmar sig. Problemet är att jag är grymt förälskad i hästen, han är helt ljuvlig. Var ju dock inte meningen att köpa på sig ett litet bekymmer med problem i bakkärran :(
 
Sv: Hur rör sig denna häst? *film*

Jag tänkte genast på bakknäna. Hade en gång en häst som rörde sig liknande. Hon orkade inte alls bära upp sig, utan hela bakkärran kom efter på släp.
 
Sv: Hur rör sig denna häst? *film*

Ser vingligt ut bak, och som om hästen inte "vågar" ta ut steget med sina bakben. Håller med övriga om att ett klinikbesök nog är att rekommendera...:(
 
Sv: Hur rör sig denna häst? *film*

Men börja med en rejäl utredning på klinik. Det finns ju ingen som kan säga något om vad det verkligen är, allt är gissningar. Det kan ju vara en kombination av flera saker.
 
Sv: Hur rör sig denna häst? *film*

Tyvärr är det lite svårt med fasta underlag. Har en 90-väg och massa långtradare dagtid, därav fick vi gå iväg till en äng vid ett ödehus för att filma.. Inte världens bästa såklart. Kan evt. prova att spela in en snutt imorgon också, vid hand. Han fipplar massor med bettet, beror på brist på vana eller att han inte gillar just det bettet. Ska givetvis bytas ut, om någon form av inridning ska fortsätta. Känns dock inte så troligt just nu.

Bakknäna verkar många satsa på.. hur ser prognosen ut för en häst med knäproblem, vid så ung ålder? Går det att bota genom någon form av rehabilitering? Är det generellt mycket svårt? Givetvis förstår jag att det är svårt att svara exakt på, inte en diagnos, utan bara en fingervisning om vad man kan vänta av framtiden! Givet vet jag att endast en ordentlig utredning kan ge exakta svar.

Som sagt. Jag borde enligt avtalet få lämna tillbaks honom, men jag har fastnat mycket för hästen :love: och är därför osäker på om jag vill låta köpet gå tillbaka. Men det beror givetvis på hur en evt. framtid KAN se ut..
 
Sv: Hur rör sig denna häst? *film*

Först måste jag ju ändå kontakta de gamla ägarna - eftersom avtalet om ett återköp går ut om ett par dagar! Skulle det visa sig att han har allvarligare problem med bakkärran så kanske han ska lämnas tillbaka.
 
Sv: Hur rör sig denna häst? *film*

Jag hade lämnat tillbaka hästen. Det kostar ju en rejäl slant bara att utredan hästen, och sedan kommer ju behandling och konvalcens på detta. Och om en oinriden häst har sådana problem redan innan den börjat göra något så ser jag inte det som något positivt.

Prognos beror ju helt på vad det är. Lösa benbitar kostar ju mer och kan ha ställt till skada i leden medan en knäledsinflammation kan vara lätt att häva men oftast kommer av något annat som man då måste försöka hitta för att inte få tillbaka problemet.

OM det nu är knän, det kan ju vara knän och rygg i kombination - eller något helt annat.
 
Sv: Hur rör sig denna häst? *film*

Jag förstår att du fastnat för hästen. Den är väldigt söt och ser himla bussig ut.

MEN! Det är just därför man aldrig tar hem en tvivelaktig häst. För man fastnar för dem om man har dem. Man bondar och kan inte se klart och logiskt. Man tänker med hjärtat.

Din häst ser tyvärr osund ut tycker jag. Jag tycker den ser stel och svag ut i bakkärran, släpar bakbenen. Den sänker ländryggen rejält och ser stum ut i den. Det är inte ett sunt rörelsemönster.

Mitt råd skulle vara att lämna tillbaks. Det kan bli en riktigt dyr historia.
Det finns trevliga, rara och friska hästar!

Jag förstår att det inte är vad man vill höra!
Men ibland är det bra att folk vågat säga det till en.
Det är inte kul att punga ut en enorm summa pengar för rehab, mediciner etc och lägga den tid och engagemang det kräver med rehabhäst för att sen inse att det är kört och behöva ta bort. Då har man förlorat tid, pengar och mår så jäkla skit psykiskt av att förlora sin vän.
Hellre bli lite ledsen nu än mer ledsen sen!

En så ung och oriden häst bör inte ha problem.
Beklagar!
 
Sv: Hur rör sig denna häst? *film*

Jag tycker definitivt att du ska lämna tillbaks hästen, även om det är en pärla.

Min häst har haft problem i många år, som jag har försökt i omgångar att utreda. Ingen har hittat något, och alla har mestadels skyllt på mig och/eller hästen. Hon har visat problem fram, bl.a. genom att snubbla och landa tå först, men visade sig ha mest problem bak. I höstas fick jag äntligen reda på att hon har röntgenförändringar i ena hasen, som gjort att hon överbelastat även hasen på andra sidan samt båda fram (där hon har pålagringar på hovlederna). Hon behandlades i haserna i höstas, och såg fin ut då. Nu har jag försökt hålla igång henne över vintern med promenader och tömkörning, och jag håller tummarna för att hon klarar av att ridas i den kapacitet (dvs som hobbyhäst/skogsmulle) som jag tänkte när jag skaffade henne som ung. Det har varit minst sagt TUFFT både ekonomiskt och känslomässigt, och jag skulle inte rekommendera någon att hamna i samma sits, om det är möjligt att undvika!!
 
Sv: Hur rör sig denna häst? *film*

Först måste jag ju ändå kontakta de gamla ägarna - eftersom avtalet om ett återköp går ut om ett par dagar! Skulle det visa sig att han har allvarligare problem med bakkärran så kanske han ska lämnas tillbaka.

Absolut bör du kontakta säljaren omedelbart.
Det kanske går att avtala om något vad gäller utredning av hästen. Tex att du bekostar en klinikbesiktning samt utredning upp till x kr mot att du får öppet köp säg ytterligare 4 veckor och att ni sedan får diskutera köpeskillingen beroende på fynd.
Då får du en möjlighet att få hästen igenomkollad, det kan ju finnas en chans att det är något enkelt. Om hästen gått barfota och öm hela livet kan det ju vara hela förklaringen till problemet, och kanske enkelt åtgärdat.
Sedan kan man ta en diskussion om priset, om det känns som att du vill försöka.

Förstår att du fastnat för hästen, det är svårt att tro att det kan finnas massor med lika trevliga, men friska, hästar där ute när man står där med en man gillar. Men som jag hört flera säga, om en häst är skadefri upp till (typ) sitt 5:e levnadsår så är det stora chanser att den fortsätter hålla sig frisk. En häst som krånglar redan innan... ja, den lär fortsätta krångla tyvärr...
 

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 217
Senast: prallan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 264
Senast: Karminnie
·
Ridning Ja på mig alltså, inte hästen :p Har ett problem jag inte riktigt får bukt med. Förutom att jag ska till naprapaten om 3 veckor för att...
Svar
11
· Visningar
3 942
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 462
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp