Bukefalos 28 år!

Hur rutinerad islandshästryttare bör man vara för att köpa en? ;)

N

NoWay

Hej!
Jag är 16, snart 17 år och har ridit i 6-7 år (både privat och på ridskola) men då har jag bara ridit på "vanliga" hästar för två år sedan var jag i väg på islandshästridläger och jag blev verkligen helt FÖRÄLSKAD!:love: Är nu inne på hästköparplaner men min fråga är hur mycket bör jag veta om gångarterna och om islandshästen i sig? Jag känner skillnad på trav och tölt men inte så mycket mer...

Jag vill mer än gärna rida lektioner/gå kurser med hästen men problemet är att närmaste islandshästtränare (vad jag vet) finns ca 15-20 mil här i från jag bor så då skulle jag ju bara kunna träna för den tränaren någon enstaka gång per år. Möjligheterna att rida för dressyr/hopptränare är däremot oändliga.

Det finns för övrigt inte särskilt många islandshästar här i närheten så att bli medryttare är omöjligt.

Jag har verkligen fastnat för islandshästar (vilket alla som någon gång ridit islandshäst förmodligen har gjort) men om jag skulle köpa en islandshäst som har "väl separerade gångarter" tror ni att min okunnskap skulle fungera? Och så har jag en till fråga, kan tölten försvinna?

Är ytterst tacksam för svar då hästaffär ligger inom en snar framtid! :)
 
Sv: Hur rutinerad islandshästryttare bör man vara för att köpa en? ;)

Tja, jag köpte min första islandshäst efter tre gångers turridning. Innan hade jag ridit minst tre ggr/dag i dressyr och hopp i 12 år, ridläger, jobbat på ridskola och ridläger mm.

Jag köpte en häst med separerade gångarter, dock nyimporterad och ganska ung och nyinriden. Jag fick en bra start på turridningen med exakt hur tölten skall kännas och det hade jag glädje av, Red sedan för tränare något år efter med beröm så jag är glad det fungerade. Tror det är viktigt få in känslan på vad som är rätt från start.
 
Sv: Hur rutinerad islandshästryttare bör man vara för att köpa en? ;)

Det gäller bara att köpa en häst som fungerar för det.
Den bör ha en stadig trav så att att man hittar något som man känner igen och kan gå tillbaka till.
Och så en ren tölt som man måste rida fram.
Det finns massor av sådana hästar.

Du har ju ridit en del och kan köpa en litet piggare och livligare häst än nybörjarna kan så det är nog inga problem alls.
En liten kurs på det så allt på plats.
 
Sv: Hur rutinerad islandshästryttare bör man vara för att köpa en? ;)

Jag köpte min första häst när jag var 18, och det var en islandshäst. Jag hade varit medryttare på honom i 3.5 år, men aldrig ridit för någon islandsinstruktör.
Det gick ju inte så superfort för mig att lära mig. Visst kände jag skillnad på gångarterna, men jag visste liksom inte riktigt vad jag skulle göra åt det. Jag testade mig fram och försökte så gott jag kunde och visst lärde jag mig en hel del, även om det som sagt inte gick så särskilt fort.

Nu har jag börjat träna för en tränare i centrerad ridning som i grunden är hoppryttare, men som haft en islänning själv. Så hon har kunnat hjälpa mig en hel del med gångarterna.

Jag hade inte ridit islandshäst innan jag blev medyrttare på honom, men det gick bra ändå.


Sen skulle jag kanske råda dig att köpa en häst som är lite starkare i gångarterna än vad mig än. Jag har en 5-gångare som har svårt för att hålla gångarterna och som ännu inte är riktigt musklad för att rent fysiskt orka. Han har väldigt mycket pass i sig och har väldigt lätt för att växla mellan alla möjliga gångarter. Vilket gör det ännu svårare för mig som inte är så duktig att hänga med i svängarna. Men det går bättre och bättre och det är framförallt väldigt roligt!

Jag tycker inte att man behöver kunna något särskilt, sålänge man är villig att lära!
Vill man bara ha en häst man kan åka på och inte bryr sig så mycket om i vilken gångart den går så tycker jag inte att man ska köpa en islandshäst. Möjligtvis en som har klockrena gångarter oavsett vem som sitter på.


Jag tycker absolut att du kan köpa en islandshäst om du hittar en som du gillar och som passar dig! Och hör dig för om du kan hitta någon duktig dressyrtränare som kan iaf lite om gångarter så ska du se att det fixar sig alldeles lysande!
Däremot ska du akta dig för tränare som säger "fin trav där" när hästen töltar! Och, ja, det finns såna. Jag har träffat en:devil:


Svar på din fråga: Tölten kan väl inte försvinna direkt, men den kan helt klart försämras. Och då kan det hända att man får gå tillbaka och träna upp den igen. Det är ju en hel del som spelar in. Min häst hade säkert jättebra tölt innan, för tölten som börjar komma mer och mer nu är ren och bra. Men han var överviktig och gick i grispass i flera år och har inte tillräckligt med muskler för att orka bära upp sig ordentligt. Dessutom verkar han ha en mental spärr, för han blir lätt spänd om man försöker korta upp honom, vilket också gör det svårt att hitta till tölten. Det kan vi förhoppningsvis ta oss förbi, men det kan säkert ta lite tid.
Så även om den "försvinner" (min häst töltade inte på ett par år, med mig iaf :p) så finns den fortfarande kvar och kan plockas fram och tränas upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rutinerad islandshästryttare bör man vara för att köpa en? ;)

Bra dressyrtränare är det ingen brist på, har tränat 4-5 ggr för en B-tränare i dressyr och om när jag tränar för en B-tränare hoppas jag att dom vet vad dom pratar om ;) Men nu när jag fick tipset att träna för tränare fick jag ju en snilleblixt! ;) hehe de borde ju självklart kunna se skillnad på traven och de borde ju i alla fall kunna säga till om traven är ren.

Sedan det här med clinics alt. ridläger för islandshästar är ju också en superidé!
 
Sv: Hur rutinerad islandshästryttare bör man vara för att köpa en? ;)

En duktig dressyrtränare (och vilken någorlunda erfaren ryttare som helst egentligen) borde kunna se när hästen travar rent. Problemet kommer väl snarare i tölten. Har man aldrig sett tölt så kanske man inte är så duktig på att se taktfel i tölten. Tölt kan ju vara både travtaktig och passtakig, och där tror jag att problemen kan komma in. Och en erfaren islandshästryttare och tränare har garanterat fler tips och råd än en vanlig dressyrtränare, just vad gäller gångarter och taktfel.

Men jag tror defintivit att du kan klara dig bra med en duktig dressyrtränare och om du har möjlighet att åka på kurs några gånger om året så tror jag att det kan vara bra komplement.
 
Sv: Hur rutinerad islandshästryttare bör man vara för att köpa en? ;)

Jag hade hållt på med stor häst i ca 20 år när jag beslöt mig för att byta till islandshäst och ge mig in på nya utmaningar..Och jag köpte mig ett dräktigt 3 årigt sto till på köpet:D

Det har gått hur bra som helst men man ska veta att man får ta hjälp av tränare samt skicka iväg hästen på töltsättning mm.

Jag red in henne själv i trav skritt och galopp och red endast detta i 1 år så grundgångarterna verkligen satt till 900%.
Sedan skickades hon iväg för att lära sig tölten och sedan åkte hon iväg igen efter 6 månader för att befästa den ordentligt.
Jag har tränat för tränare och så har jag helt enkelt fått testat mig fram taktkänslan kommer mer och mer rom byggdes inte på 1 dag brukar jag säga:laugh:

Nu 2½ år efter att hon reds in så kan jag väl säga att jag äntligen börjar få lite grepp om dethär med att tölta.

Visst hade jag kunna köpt mig en läromästare där det bara hade varit att hoppa upp och ridit men jag har å andra sidanlärt mig så otroligt mycket på vägen där jag är idag istället.. Samt format min egna häst till hur jag vill ha henne.

Hon har 4 mkt välseparerade gångarter med en nybörjare går hon därefter men ju mer ryttaren kan ju mer glänser hon fram och gångarterna hon har kommer till sin rätt.

Hon är en underbar läromästare idag trots sina blotta 7 år på nacken men hon har lärt många rida och töltat redan.
Hon har sina stofasoner visst men de har mer eller mindre alla ston oavsätt ras=)
Så mitt råd till dig är att köp en islandshäst som du gillar åk och provrid MÅNGA och fastnar du för en unghäst så slå till..Allt löser sig på vägen=)

Och du... välkomen in till islandshästvärlden!:)
 
Sv: Hur rutinerad islandshästryttare bör man vara för att köpa en? ;)

Angående att rida för "vanlig" dressyrtränare, så kan det bli antingen jättebra eller jättefel.

Vi rider en hel del för en jätteduktig dressyrtjej, som själv inte rider islandshäst, men som ändå har en fin känsla för tölten. När vi tränar för henne så fokuserar vi på klassiska dressyrövningar, men vi utför dem både i skritt, trav och tölt. Eventuella taktproblem ser hon på en gång och har förståelse för varför de uppstår och hur man kan avhjälpa dem.

Sen har jag stött på en dressyrtränare som var rena katastrofen när det kom till islandshästar. "Nu är han lite trippig i traven". Mmm, det är för att han går i klockren tölt. Den tränaren föreslog övning på övning som bara gjorde hästen mer spänd och stressad, vilket helt och hållet motverkade syftet med dressyrträningen.

Man får prova sig fram helt enkelt. Lycka till!
 
Sv: Hur rutinerad islandshästryttare bör man vara för att köpa en? ;)

Fast skulle jag rida för en renodlad dressyrtränare skulle iallafall jag utesluta tölten helt denna lektion då jag känner att jag inte skulel få ut 100% av töltträningen denna ridlektion.

När jag rider för islandshästtränare känner jag däremot att jag kan få riktigt bra hjälp med tölten eftersom hon har många års erfarenhet av att rida islandshäst OCH stor häst:D Så jag rider för vanlig dressyrtränare/islandshästtränare påsamma gång... Kan det bli bättre??:D
 
Sv: Hur rutinerad islandshästryttare bör man vara för att köpa en? ;)

Ja, tölten kan försvinna.. även trav och galopp kan försvinna.. eller gångarten finns ju där någonstanns men omöjligt för en mindre erfaren att plocka fram det om den nu hästen "sållat bort" den.

Jag har precis som du, kommit ifrån storhäst och gått över till dessa små underbaringar! Först red jag hos en kvinna privat, hjälpte henne med sina hästar osv. red islandshäst ca 2år innan jag köpte egen. Först visste jag i stort sätt ingen inom närområdet som jag kunde rida för, men efter att ha träffat på olika islandshäst människor på ex. tävlingar så visade det sig att det fanns massvis med instruktörer i när området!

Jag själv köpte mig en oinriden islandshäst på 3år, som jag nu ridit in själv. Det har gått väldigt bra och jag kunde inte hittat en bättre häst! men det är ändå ingenting jag rekommenderar till andra...
Ska du nu köpa islandshäst så råder jag dig till att köpa en fyrgångare med bra och stabil och ren tölt, och separata gångarter. -inte lätt att hitta för en billig peng,.. men ändå värt att lägga pengarna!
Sen att du rider regelbundet för tränare och lär dig rida tölt ordentligt.. annars är risken stor att tölten förstörs eller försvinner.
 
Sv: Hur rutinerad islandshästryttare bör man vara för att köpa en? ;)

Jag hade väl ridit från och till sen jag va 7 år ( är 15 nu) och när vi började leta islandshäst hade jag bara ridit det en gång på turridning. Sedan lärde jag mig otroligt mycket på en sommar av hästletande och när jag väl fick min drömhäst så började jag ta lektioner för islandshästtränare.
Så du behöver inte kunna alls mycket om du köper en välutbildad islandshäst och tar hjälp av en tränare.
 
Sv: Hur rutinerad islandshästryttare bör man vara för att köpa en? ;)

Hej, jag fick min första inslänning när jag var elva och hade då endast ridit turridning på islandshäst innan och fyra år på "tregångare".
Kanske var en dum första häst om man tänker då hon hade egen vilja och mycket motor och var precis inriden. Fick jobba stenhårt och rida för intruktörer. Men så här i efterhand tror jag aldrig att jag lärt mig så mycket om hästar och ridning på så kort tid. Har blivit en mycket bättre ryttare tack vare min kära lilla häst.;)

Tycker inte att du ska tveka på att köpa islandshäst för då kommer du gå miste om så mycket kul.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur rutinerad islandshästryttare bör man vara för att köpa en? ;)

Kan du rida så borde du lära dig gångarterna fort. Bara du tar lektioner ofta så;)
 
Sv: Hur rutinerad islandshästryttare bör man vara för att köpa en? ;)

Jag red tregångare i 8 år innan jag skaffade första kusen, en tregångare. efter ett år såldes han och vi skaffade en islänning på foder. hade henne ett år å köpte sen första islänningen. en 2-årig hingst. När han va 3 kastrerade vi han. Nu är han 9 å världens underbaraste Naggur:love:

har inte läst igenom tråden, men försök hitta någon kunnig islandsmänniska i dina trakter. Rida för dressyrryttare är jättenyttigt!
 
Sv: Hur rutinerad islandshästryttare bör man vara för att köpa en? ;)

Jag köpte min första häst, ett islandssto på 6 år, när jag var ca 13 år, innan hade jag haft fullt eget ansvar för en foderhäst (islandshäst) i 6 månader. Sedan tog det ett bra tag innan jag hittade den rätta. ;) Rådet är att läsa på mycket och ha mycket pengar över till att gå på kurser och stallain dig i ett kunnigt stall (om du ej har eget), jag ångar att jag hade ridit så mycket "vanliga" hästar tidigare och bara islandshästar en kortare period innan jag skaffade islandshäst. Så ta all kunskap du kan få om islandshästar och gångarterna, det behövs för att man ska trivas tillsammans och erbjuda hästen rätt hjälper med mera, tycker jag. :)

Lycka till!!! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
926
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 424
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 750
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 175
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp