hur separera hästarnas fodergiva i en lösdrift?

eldkyss

Trådstartare
Mina hästar står på lösdrift. Allt fungerar bra förutom att nordsvensken är herre på täppan och tar det hon vill ha helt enkelt.

Finns de möjligt vis någon möjlighet att låta nordsisen äta sitt hö i ligghallen och med en bom eller liknande som sedan är inställd på en timer när den skall öppna sig?

någon som har någon idé?
 
Sv: hur separera hästarnas fodergiva i en lösdrift?

Det finns ju sk lunchgrindar som öppnar sig en bestämd tid. Kanske kunde vara nått?
 
Sv: hur separera hästarnas fodergiva i en lösdrift?

ja det kan absolut vara något! :) tack!! Visste inte att det fanns. Vet du vart man kan köpa sådana?
 
Sv: hur separera hästarnas fodergiva i en lösdrift?

Borde väl finnas på "de flesta" ställena, Nordpost och andra större har säkert, kanske även typ Hööks har någon. Kolla webshopparna :idea:
 
Sv: hur separera hästarnas fodergiva i en lösdrift?

Vi har samma problem.
Har provat endel saker men inget har funkat faktist.
Ingen av hästarna vi har på lösdriften har velat vara själv tillräckligt länge för att dom ska kunna äta upp sitt foder. Så dom har tagit sig ut där odm blivit instängda oavsätt hur och vart det har varit.
Så vi har helt enkelt blivit tvungen att fodra den som äter upp allas med dubelt för att dom andr skall få sitt.
 
Sv: hur separera hästarnas fodergiva i en lösdrift?

Vi har byggt foderspiltor i anslutning till ligghallen, funkar bra tycker jag (om ni har plats för såna). Alltså smala (typ hästbredd + 10 cm) och långa spiltor, så att ingen annan häst kan tränga sig in eller jaga ut en häst som står där. Längst fram bygger man en stor träkrubba som man kan fodra både hö och kraftfoder i.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 996
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 401
Senast: Blyger
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 362
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 862
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp