Bukefalos 28 år!

Hur ser detta ut?

Sv: Hur ser detta ut?

Vet du vad, jag är trött på dig nu. Jag har ingen som helst aning om vem du är, hur du är utbildad och hur du skor. Jag vet inte heller vilket rykte du har i branschen. Jag bryr mig inte heller. Men din brist på sympati och dåliga attityd gör att jag inte längre tänker fundera ens på vad du anser. Jag VET nu att jag har en väl ansedd hovslagare som vet vad han sysslar med. Punkt.

Jag kommer inte fortsätta uppdatera tråden. Sen kan du fortsätta säga vad f*n du vill om hästägare hit och dit, denna hästägaren har spenderat helgen i stallet hos sin sjuka häst som kostat minst 15 papp på 48 timmar i vetvård.

Som dom andra kan bara säjer "tråkig hästen är sjuk".

Om jag kan förenkle Coria språk:
Att bedöma från ditt "föra/efter" bilder är hoverna förtfarenda inte i "balance".
Som jag kan se (och jag tro Coria påpeket) hoven har för lite understöd.

Jag regera på hur hoven är "över arbetet", too much räspning och dessa sidokap sko? annars an en del foderränd kan jag inte se nåt stor fel på hoverna, så jag fråga mig "värför hovslagern valja dessa sko?"

Vill man inte hör en hovslagers synpukt om "Hur ser detta ut?" då ska man inte lägga utt bilderna.
 
Sv: Hur ser detta ut?

Fast det handlar inte om att inte vilja höra en hovslagares åsikt, det handlar om att Coari är oförskämd och skriver "det kan väl knappast bero på hovvården?" när jag trött menar att det spelar ingen roll hur hovarna ser ut när man inte vet om hästen överlever. Det visar bara på otroligt dålig empatisk förmåga.

Jag har en dialog med hovslagaren och han har tänkt lägga på vanliga skor nästa gång om det ser ut som han tänkt. Det var inte så att dessa skor "bara slängdes på" utan det stod och vägde innan han valde dessa.
 
Sv: Hur ser detta ut?

Som dom andra kan bara säjer "tråkig hästen är sjuk".

Om jag kan förenkle Coria språk:
Att bedöma från ditt "föra/efter" bilder är hoverna förtfarenda inte i "balance".
Som jag kan se (och jag tro Coria påpeket) hoven har för lite understöd.

Jag regera på hur hoven är "över arbetet", too much räspning och dessa sidokap sko? annars an en del foderränd kan jag inte se nåt stor fel på hoverna, så jag fråga mig "värför hovslagern valja dessa sko?"

Faktiskt både relevant och klart bra fråga som vi förmodligen aldrig för svar på varesig orasken till överarbetet, tanke bakom understödets vara eller för i annal fall mig icke vara och som du själv nämner, valet av tåsidokappor med hur det tillpassats på denna hov..

Jag håller med om att det är tråkigt att hästen fått foderstrupsförstoppning som sedan lett till lunginflamation med allt vad det medför i merarbete sjukvård och kostnader..

MEN jag fattar inte vad det har i denna tråd att göra eftersom det inte har ett dugg med hovvård eller skoning att göra och därmed inte ens borde ha nämts i denna tråd så vida inte lunginflamationen på ngt sätt har orsakats av skoningen.

Därav mitt något irriterade oförståelse på att plötsligt vända focus på ngt som borde vara fare away,,
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser detta ut?

Fast tråden handlar om MIN HÄST, det kanske du har missat? Du som nämner helheten i varannan mening borde ju förstå att med en sjuk/död häst har det som sagt inte så stor betydelse om hur skoningen ser ut.

Tyvärr hjälper inte dina inlägg mig så mycket, jag förstår allt som oftast inte din meningsbyggnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser detta ut?

Faktiskt både relevant och klart bra fråga som vi förmodligen aldrig för svar på varesig orasken till överarbetet, tanke bakom understödets vara eller för i annal fall mig icke vara och som du själv nämner, valet av tåsidokappor med hur det tillpassats på denna hov..

Jag håller med om att det är tråkigt att hästen fått foderstrupsförstoppning som sedan lett till lunginflamation med allt vad det medför i merarbete sjukvård och kostnader..

MEN jag fattar inte vad det har i denna tråd att göra eftersom det inte har ett dugg med hovvård eller skoning att göra och därmed inte ens borde ha nämts i denna tråd så vida inte lunginflamationen på ngt sätt har orsakats av skoningen.

Därav mitt något irriterade oförståelse på att plötsligt vända focus på ngt som borde vara fare away,,

Därför är jag inte så pigg på såna tråd, man kan inte fråga den som har gjört arbetet.

Som har kommit främ har hästen haft en del sjukdomer och nu lunginflamation....not good! har inget med skoning att göra.

Förstå ditt irritation....bäste bott medel....gå utt till stallet och prata med dina häster....I find they make more sense than most people ;)
 
Sv: Hur ser detta ut?

Ursäkta trådkapning

Egentligen gällde min personliga reflektion det faktum att när Rob skodde Totilas var han skodd med vanliga skor, tåkappor fram och tåsidokappor bak och att han med den kombinationen av ryttare och hovslagare fungerade mycket bra!

Hans förutsättningar för att prestera verkar ha ändrats för nu är han skodd så här! Med eller utan silverline...

http://www.horseshoes.com/media/kunena/attachments/3051/152vko5xyeyy_0677.jpg

Här syns Totilas hovar när han bytt ägare och har en annan hovslagare. Han har nu fått problem att prestera sina samlade rörelser, till och med vanlig kort galopp. Det kanske ser obetydligt ut att strålen inte längre är parallell med marken, att bärranden har en annan vinkel, men den till synes "lilla" skillnaden gör att hoven lutar bakåt och får hoven att landa med tån först.
Därefter landar den ner på sitt bakåtlutande plan. Hovarna kommer i otakt med benens rörelser och den naturliga kopplingen mellan hov-has-buk och rygg som innebär själva bärigheten är bruten.

Rob Reniries verkning i förra inlägget kan kallas klassisk, den beskrivs i äldre litteratur och består av tydliga och synliga regler för en hov i balans. Förutom att hoven ska ha ett rakt, naturligt förhållande till benet i sidled, är bärranden i strålens vinkel och hoven har sin naturliga längd, dvs tån är inte utfluten. Sist är hela bärplanet i strålens höjd eller eller strax över. Skulle det inte vara möjligt för den hästägare som är intresserad att beställa "klassisk verkning". MVH
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 670
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 258
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 829
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp