Bukefalos 28 år!

Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Tjaa jag har ju kontakt med min uppfödare på bla fb och sen talar vi med varandra + att hundsport trillar ned i min brevlåda med jämna mellanrum och då är det liksom omöjligt att missa att de så gott som alltid kommer hem med ett gäng vinster och placeringar.

Sen litar jag även på mina veterinärer som båda två köper hundar från samma uppfödare just pga man är garanterad bra hundar och om det mot förmodan skulle skita sig någon gång på vägen finns uppfödaren alltid till hands dygnet runt, året om.
Det vet jag bergsäkert, för det har jag provat flera ggr.

Sen har jag även träffat andra veterinärer än mina ordinarie och jag får alltid beröm för mina fina och trevliga hundar, så gott som alltid frågar de vart de kommer ifrån och när jag svarar så är svaret så gott som alltid:
Ahh, hundarna därifrån är alltid bra :)

Så nej jag känner inte att jag behöver fördjupa mig ytterligare för att känna att jag kan lita på min uppfödare.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Sen litar jag även på mina veterinärer som båda två köper hundar från samma uppfödare just pga man är garanterad bra hundar och om det mot förmodan skulle skita sig någon gång på vägen finns uppfödaren alltid till hands dygnet runt, året om.
Det vet jag bergsäkert, för det har jag provat flera ggr.

.

Men om allt är så garanterat bra, vad ska skita sig?
Jo, för saker skiter sig ibland. Även helt fria föräldrar och mor- och farföräldrar får plötsligt en valp med en C-höft tex. Man kan inte friskriva sig mot sådant.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Men om allt är så garanterat bra, vad ska skita sig?
Jo, för saker skiter sig ibland. Även helt fria föräldrar och mor- och farföräldrar får plötsligt en valp med en C-höft tex. Man kan inte friskriva sig mot sådant.

Eller som för min kompis, fria föräldrar med fritt bakåt som lämnat enbart fria hundar innan, det blev en kull med flera E, D och C-höfter och ED-belastade hundar och endast EN hund av nio är friröntgade för både HD och ED.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Många har redan skrivit bra saker, men något som jag tycker att du ska göra är att googla på "bruksschäfer". Då kommer du få se "riktiga" schäfrar, dvs sådana som är avlade för arbete och inte för utställning.

Självfallet är det inte så att renrasavel alltid innebär bra avel, långt ifrån, men med renrasavel har vi allt dokumenterat när det gäller hundens hälsa, mentalitet osv och kan därmed välja vilken uppfödning man vill stödja. Allt går dessutom att se på http://kennet.skk.se/hunddata. Bara att söka på hundens namn så hittar du mycket.

Som ett exempel på hur det kan variera exteriört inom samma ras, beroende på om det är "arbetshundar" eller utställningshundar så kan vi ta greyhound.
Här är en bild som jag hittade på rasklubbens hemsida. Det är den hane och tik som på en av de senaste utställningarna ansågs vara de finaste:
Lidk%C3%B6ping2013BIRBIM.png

Här har vi en kapplöpningshund:
Finaste_Flower_Power.jpg


Inom många raser är skillnaden ännu mer extrem och dessutom skiljer mentaliteten enormt åt olika håll.

Det enda man egentligen kan göra, om man vill stödja sund hundavel, är att välja en ras som generellt sett är frisk (och har sund kroppsbyggnad). Därefter sätta sig och leta efter de mest seriösa uppfödarna. Leta efter de som avlar på hundar med hälsotester utan anmärkning, hundar med bra mentalitet osv. De uppfödarna finns, men ibland kan man få leka lite detektiv för att hitta dem.

Om alla köpte bra hundar från seriösa uppfödare, då skulle det inte finnas någon marknad för de oseriöst uppfödda hundarna och då skulle man också slippa alla problem som finns idag. Men tyvärr köper folk hund bara på utseende och många är på tok för okunniga för att faktiskt avgöra vad som är bra eller inte. Jag har tex träffat flera hundar med allvarliga höftfel och allvarliga ögonproblem. Trots att jag är väldigt van vid att titta på hundar så har jag inte haft minsta chans i världen att se att hundarna inte varit friska. Går man bara på ägarens ord i det fallet kan det bli väldigt fel. Om jag som ändå är hundvan inte kan se det, då finns det inte heller någon chans för en mer oerfaren hundmänniska att kunna se det. Många saker visar sig först när man hälsotestar hos veterinär.

men menar du att kapplöpningshunden är osund för den är mer vältränad ?
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Det finns väldigt många raser att välja på. Alla med olika utseende, temprament, användningområde, personlighet osv. Jag påstår att alla kan hitta precis vad de söker i en renrasig hund.

Jag kan inte förstå varför vi behöver någon korsningsavel. Vad tillför den? När vi vet att den genererar avarter som puppymills, olagliga importer osv. Är det värt det?

fast det finns ju även korsningsavel som inte är osund...t ex småhundar inom sällskap, jakthúndar o andra arbetande hundar
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Att sällskapsavel på blandrassidan skulle vara sund ställer jag mig högt frågande till. Jag har en sällskapskorsning, inga hälsotester har gjorts där och jag har även fått reda på att hans mormor har epilepsi. Men det gör ju inget, valparna är ju söta och det bringar ju pengar...

Att han dessutom är så osäker på nytt folk att det hindrar våra tävlingsplaner är väldigt tråkigt.

Men visst, viss typ av prestationsavel mellan blandraser kan vara helt okej.

Till TS: Som många redan skrivit så upplever jag också att folk med blandrashundar ofta säger att det skulle vara "fint" och "snobbigt" att ha stamtavla... Det handlar inte om det, utan om att kunna hålla koll på vad som finns bakom mer än hos mamma och pappa. Förutom kraven som även ställs från rasklubben.

Jag själv har ju schäfer, av brukstyp och enligt mig är utställningstypen knappt schäfer. Jag träffar på båda typerna och de är som natt och dag, två olika raser... Det som verkar vara gemensamt för utställningsaveln är att de avlar mot en lightvariant som ska passa som sällskapshund, förutom de fula vinklarna i bak... Vilket är helt idiotiskt! Schäfer är och ska förbli en arbetande brukshund. Jag blir uppriktigt ledsen när jag ser det då rasen står mig väldigt nära hjärtat. Varför förstöra världens bästa allrounda arbetshund?

Svaret jag fått när jag frågat utställningsfolk varför vinklarna ska vara så som de är är för att schäfer ska se ut så, och för att de ska kunna trava fort. När jag påpekar att min kan trava fort, ledigt och länge så lyssnas det inte på. Inte heller lyssnas det på när man påpekar att schäfern har sett ut som bruksvarianten större delen av tiden och att så som uts. typen ser ut är ett relativt "nytt" påfund. Men nejdå, de ska se ut så...

Här är min schäfer, med stamtavla, av brukstyp:
217060_453133724772595_1205470323_n.jpg


555199_425484597537508_2136234922_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

fast det finns ju även korsningsavel som inte är osund...t ex småhundar inom sällskap, jakthúndar o andra arbetande hundar

Det var inget svar på min fråga vad korsningsaveln tillför.

Ren prestationsavel på jakt och drag ja, men då pratar vi om nån promille av hundaveln.

Men annars? Vad tillför den inom t.ex. sällskapshundar?
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Det var inget svar på min fråga vad korsningsaveln tillför.

Ren prestationsavel på jakt och drag ja, men då pratar vi om nån promille av hundaveln.

Men annars? Vad tillför den inom t.ex. sällskapshundar?

inte en promille av prestationsaveln .....tillför o tillför sällskapsaveln ,, jag skrev inget om att den tillför , utan att den inte alls behöver vara osund
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

här är min sch/bc , 14 år o 1 månad alldeles snart

942712_10201034385851609_1764615290_n.jpg



om man nu ska visa bilder
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

inte en promille av prestationsaveln .....tillför o tillför sällskapsaveln ,, jag skrev inget om att den tillför , utan att den inte alls behöver vara osund

Men problemet med blandsrasavel är att man inte har några möjligheter att kolla om aveln är sund eller inte... Prestationsaveln visar sig ju väldigt snabbt om det var lyckat eller inte men på sällskap sidan så finns det ingen kontroll. Självklart går det att hitta bra individer, men om man ser till den stora gruppen så finns det nog väldigt många med stora problem som aldrig uppmärksammas.
Fördelen med ren ras aveln är att det finns ett kontrollorgan, det ställs krav på uppfödare och i förlängningen även på valpköparen. Sen finns det givetvis en hel del rötägg även där, men med lite tur så kan man upptäcka dem och försöka sätta stopp.
Sen finns det renras avel där typen av hund helt har spårat ur, det är beklagligt, men enda sättet att motarbeta det är ju att försöka lyfta frågan, avla/köpa från uppfödare som vill satsa på en friskare ras, att köpa en blandras hjälper ju inte till överhuvudtaget...
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Hur tänkte du när du valde din hund?
Om du skulle köpa en ny hund idag, hur skulle du tänka och resonera då?
Vad skulle du ändra på?

Jag tänkte på rasens egenskaper. Pigg, aktiv, flamsig men med will to please.
Jag tänkte inte på att söka upp långnosade Boxrar, för såna nosar som Boxrar har idag kommer inte från en avel som jag vill stöda. Jag frågade inte hur uppfödaren ser på spondylos hos rasen. Normalt eller oacceptabelt?

Om jag skaffar en ny hund kanske det inte ens blir en Boxer, utan en ras med mer sund avel. Om det blir en Boxer söker jag en utomlands. Har förstått att det finns rätt sunda Boxrar i Sverige.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Ungefär som det blev med min lilla labbetjej. Hon har ju Hd-d och kommer med största sannolikhet få ont av det (har redan behandlats för inflammation i en bogled, tack och lov gott resultat) Totalt rena fina linjer, men 3 av 4 valpar har antingen Hd eller Ed. Så det är ingen garanti att det ska bli bra. Kombinationen mellan hane och tik var visserligen aldrig gjord men hanen har gett fria avkommor innan och efter, tiken har gett fria kullar efter. Så om just deras kombo var dålig eller vad som spelat in är det ingen som vet och det är ju ingen garanti att kullen blir bra för att uppfödaren är bra och noggrann (Nessis uppfödare är en mkt erfaren uppfödare med många meriter och många fina hundar och framgångar i bagaget)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

men menar du att kapplöpningshunden är osund för den är mer vältränad ?

Jag antar ju att hon menar tvärtom. Att hundarna avlade för utställning inte ser vettiga ut med tanke på vad de egentligen i grunden är avlade för. Som t.ex. bruks- och utställningsschäfer. En i den senare kategorin torde ha väldigt svårt att fungera som arbetande hund. Då är det fel i aveln.


kl

Jag undar ju vad som var syftet med att avla fram de små knähundarna som visades på vild tidigare. Finns det någon annan orsak än pengar?
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

fast det finns ju även korsningsavel som inte är osund...t ex småhundar inom sällskap, jakthúndar o andra arbetande hundar

På vilket vis skulle det vara sunt att korsa diverse små sällskapshundar? T.ex. alla dessa chihuahuakorsningar (varför vill man alls korsa chihuahua som ju inte är en av de sundaste raserna?).

Min erfarenhet är att just här finns inget genomtänkt alls, utan man parar hundarna för det är så gulligt, "Molly"/"Kalle" vill så gärna ha bebisar, man vill så gärna ha en valp efter sin söta lilla hund och hittar "lämplig" hane på Blocket, mm mm mm. Är det sunt?

Draghundar och jakthundar har jag till viss del förståelse för att man korsar och det brukar vara väl genomtänkt.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Så länge vi fortsätter att avla fram och premiera osunda sällskapsdjur så kommer problemen och i många fall djurplågeriet att kvarstå. Man avlar på genetiska defekter och det vi tycker är " snyggt och rastypiskt". Sen drivs det rastypiska in i absurdum. tex andingsproblem, kejsarsnitt, minihundar ,Hjärna som inte får plats i kraniet, ögon och öronsjukdomar. Gäller både hundar och katter. Går man tillbaka i tid så är det samma rastypning men nu är det mer extremt. tex perserkatt skall ha ögon ovanför kort näsa. Idag sitter det en obefintlig nästa mellan ögonen med stora problem som följd. Andning och ögonproblem som man idag ser som helt naturliga för rasen. Dom äter med tassen för det är omöjligt att äta på ett normalt sätt. En blandning kan aldrig bli bättre än föräldrarna. De genetiska defekterna kan tom dubblas om man får defekter från flera raser. En hund kan avlas sönder på en generation medan man på kor får hålla på ganska länge för att avla sönder rasen.
Sen ylas det över hur vi håller kor , grisar och höns med kort livslängd medan vi har sällskapsdjur hemma som lider varje minut av dagen och förväntas leva i många år. Dubbelmoral utan dess like. Jag är inte emot god djurhållning men det verkar vara få eller ingen som direkt bryr sig om hur dessa sällskapsdjur mår. När en pekineser ett år blev best in show på Englands största hundutställning så var den så sönderavlad att den inte kunde röra sig utan att bli överhettad. Ägaren hade med sig en filt med kylklampar som hunden fick ligga på för att inte dö av överhettning. Vinnaren i schäferklassen kunde inte gå pga av bakbenen men det gjorde inget då det inte fanns med i rasstandarden. Den chavalier avlare som inte avlade på hundar där hjärnan inte fick plats i kraniet var utfryst, och den populäraste avelshannan hade detta problem och hade fått hål uppborrat i kraniet för att lätta på trycket.
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

men menar du att kapplöpningshunden är osund för den är mer vältränad ?

Ehm... Varför i hela världen skulle jag påstå något sådant?
Dessutom är det knappast så att enda skillnaden mellan kappgrey och utställningsgrey är hur vältränade de är. Det är enorma skillnader exteriört, så även om man tar fram bilder på båda varianter där hundarna är så vältränade som möjligt så hade de sett helt olika ut.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 359
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 175
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp