Hur ska en flyveil sitta?

CK

Trådstartare
Nu börjar stona komma hit för att semineras och gå på bete, och en del är utrustade med flyveil.
Jag tycker alltid att folk satt på dom åt fel håll.
"Strimmorna" på de i plast är ju platta åt ett håll, och halvrunda åt det andra. Jag tycker det verkar bekvämare att ha det halvrunda mot hästens hud och ögon, men de sitter alltid påsatta åt andra hållet.
Hur tänker ni?
 
jag har inte tänkt alls på det där.. Tror inte att det spelar någon roll, jag har den med platta sidan mot hästen...

malu
 
Men jag tycker att kanten då skulle irritera ögonen, verkar behagligare att ha det halvrunda i ögonen.
 
Håller helt med. Den platta sidans kant känns riktigt vass. De gånger vi använt flugfransar av plast har jag alltid satt dem med den rundade sidan mot ögonen.

Ingen av de jag pratat med har överhuvudtaget reflekterat över detta, trodde jag var ensam. Trevligt att det finns fler :)
 
ja har en i nylon som är "runda runt om" så de är inga kanter. :)

.. och den är knalllila dessutom ;)
 
Har inte reflekterat över detta direkt men när jag tänker efter har jag haft den platta delen mot huvudet och runda utåt men det kanske inte är bekvämt? Fast hästarna har inte sett ut att vantrivas. Man kan ju klippa av några av dem om de verkar hamna mitt i ögonen. Fast flyveils av nylon tycker jag är mycket bättre eftersom de är helrunda och mjukare. Hästarna får inte heller problem (svett, skav) runt öronen lika lätt plus att de håller bättre än de i plast.
 
Har aldrig tänkt på det... Men iofs så undviker jag helst de i plast, tycker det känns som om det borde bli "svettigt" under den...
Har nu en i nylon som jag inte är jätteförtjust i.

Hade en gång en i mocka, som var det bästa jag haft. Inte så hård som de i skinn (dessutom blev de inte hårda om det regnar), den var riktigt mjuk men ändå så tung att allting hängde ner. Tyvärr gick den sönder, dock efter 5 somrars flitigt användande...
 
Satte den platta sidan mot hästen just för att det blir en "vass" kant mot pannan om man har den halvrunda sidan på "remmarna" mot hästen. Köpte dock an kalas fin i läder till min förra pålla (dvs Xfull) och nu har hon åkt och ersatts med ett stycke B-ponny.. Den lilla får ha en i nylon eftersom det var den enda som var kort nog ;)
 
Jag har också tänkt på det. Det är nog bättre att ha platta sidan utåt men snyggare att ha inåt.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 685
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 495
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 593
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 215
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp