Bukefalos 28 år!

Hur ska jag göra? :(

baby_sweet_mint

Trådstartare
Jag har ett problem som nu börjar bli stort.

Jag fick dålig ekonomi och var tvungen att sälja mitt varmblod som jag köpte 2010. Då stallplatsen var uppsagd f.o.m 1 mars blev det väldigt bråttom. En bekant var ute och kollade på hästen i sluten av februari och bestämde att hon ville ha hästen. Så den första mars körde jag hästen till henne. Hon fick då med 3 täcken, borstar, benskydd, träns och grimmor. Sadeln ville hon inte köpa. Det var sagt att hon skulle köpa hästen för en symbolisk summa och vi bestämde 500 vilket är det pris jag skulle fått betala för att slakta hästen.

Nu till problemen:

Hon tog emot hästen i befintligt skick. Det är en häst född 97, varmblodssto. Jag red in henne under 2010.
Upptäckte att hästen inte var vaccinerad och sa det till tjejen och erbjöd mej att betala det med tjejen sa NEJ. Hon tyckte heller inte att det var nödvändigt att besiktiga då hästen ändå är 15 och aldrig varit skadad.
Nu har tjejen kommit på att hon vill ha hästen försäkrad och måste då ha en godkänd besiktning av hästen. Den måste oxå vaccineras. Tjejen har nu upptäckte att det kommer kosta mer än vad hon har tänkt och vägrar därför betala mej.
Dumt nog skrev vi inget kontrakt. Vi har gjort ett ägarbyte som hon tycker att jag ska betala då hon inte visste att det skulle kosta.

Jag undrar nu om jag på nåt sätt kan få tillbaka hästen om det går att häva ägarbytet? Jag har oxå sagt att jag vill ha tillbaka utrustningen som inte heller är betald men det vill hon inte heller.
Jag vet inte hur jag ska lösa detta på bästa sätt.
 
Sv: Hur ska jag göra? :(

Skriv en räkning till henne på det belopp hon inte vill betala. Med den räkningen kan du också skicka ett brev som säger att om den inte betalas så kommer den gå vidare till inkasso vilket kommer att ge henne högre kostnader. Men om du kan du ju också skriva att du är villig att ta tillbaka hästen istället för betalning.
Om hon trots detta inte betlar eller lämnar ifrån sig hästen, ja då går du direkt till Kronofogden med den. Det kommer att kosta dig mer än hon är skyllig i avgifter men dessa kommer också att drivas in från henne.
 
Sv: Hur ska jag göra? :(

Hej!

Om du var beredd att "sälja"/överlåta hästen för 500 kr (vet inte om du missat en nolla?), är det väl ingen vits att bråka om att nya ägaren inte vill betala. Tycker dock att det är lite fult att inte vilja betala för eller lämna tillbaka utrustningen. Det som anses "ingå" i en häst, är en grimma och ett grimskaft.
Om du glömt en nolla och det handlar om 5000kr, förstår jag att du vill ha pengarna. Kan säkert skriftligt kräva betalningen och sedan lämna till KFM.
 
Sv: Hur ska jag göra? :(

Jag håller med dig.

Om hästen såldes för 500 kronor pga ekonomisk kris hos TS, så är väl den stora vinsten att TS nu slipper de löpande kostnaderna för hästen. De överskrider ju mycket snabbt 500 kronor.

Personligen hade jag hellre skänkt bort hästen från början, än sålt den för 500.
 
Sv: Hur ska jag göra? :(

Har du råd att ta tillbaka hästen? eller ska du sälja den till en främling istället? För om hästen verkligen får ett bra hem nu så kanske du helt enkelt ska släppa de 500 kr. Risken att hästen hamnar fel är stor i dagens läge, så ett gott hem är värt mer än 500 kr.
 
Sv: Hur ska jag göra? :(

Fast här blir man ju lite mörkrädd av olika anledningar.
Om nu hästen såldes för 500 , och hon gnäller över kostnader som vaccinering, ett par tusenlappar högst, och besiktning, ett par tusenlappar, så kostar hästen henne högst 3-5000. Har hon verkligen råd att ha hästen då?

Det är ju lite sånt här som gör att varmblodstravarna vandrar runt, att folk inte tar ordentligt betalt och ger ordentligt betalt, så att deras värde sjunker.

Nu behövde du ju bli va med hästen snabbt och känner tjejen , men ändå.

Men jag hade inte sålt min häst pga ekonomisk kris, till nån som verkar ha lika lite pengar själv..

Jag gav 9 och 15 000 för mina fd travare och fick med en grimma. Allt annat har jag fått stå för utöver själva köpesumman, vilket jag beräknade när jag bestämde mej för att kolla efter häst.
 
Sv: Hur ska jag göra? :(

Tjejen skulle betala 500 kr för hästen och sen en summa för utrutningen hon ville ha med till den. Men nu vill hon inte betala något alls då hon inte har råd.
Då detta är en bekant som jag trodde hade releativt god ekonomi lätt jag henne då ta hästen för ``slakt´´priset. Men nu när det hela tiden kommer olika andleningar till att hon inte kan och vill betala blir jag osäker på om jag har gjort rätt.
Detta är oxå en häst som behöver mycket motion för att må bra och har nu fått veta av hennes granne att hon knappt har tid att rida. Hon longerar mest eller skrittar barbacka då hon ej haft råd att köpa en sadel. Hon blev erbjuden att köpa hästens egna utprovade sadel för 2000 med utrustning till den. Men tackade oxå nej till det.
Ska nu iaf åka och hälsa på henne då han som äger stallet undrade om inte jag kan komma och hälsa på snart.
 
Sv: Hur ska jag göra? :(

Ja ägarbyte är tyvärr gjort.

Jag skulle göra som flera har sagt att du tar kontakt med Kronofogden. Du kan ju tala om för tjejen att du tänker göra det så kanske du skrämmer upp henne lite. Om du drar historien för KF så kanske dom kan tala om hur du ska gå vidare.

Med tanke på pengarna samt att hon inte aktiverar hästen låter hon inte alls som en bra ägare, men om du inte har ekonomi att ha hästen själv så förstår jag inte riktigt vad du kan göra mer än att fokusera på att få ut dina pengar.

Synd om hästen :(
 
Sv: Hur ska jag göra? :(

Äh, jag fattar inte. Om du var beredd att vaccinera hästen säg 900 kr och veterinär bes hästen säg 900 kr och det inte är gjort, kan hon väl få med grimmor och använda täcken + häst för den summan.

Går hon ut och går med hästen och longerar den så får den ju i allafall motion. Får den gå i hage med hästkompisar största delen av dygnet så tror jag att det blir helt ok faktiskt.

Är det motionen som är problemet- fråga om du får vara medryttare då. Då kan du rida med sadeln de dagar du har hästen...
 
Sv: Hur ska jag göra? :(

Hon har inte råd att ge dig 500 kr.

Vad gör hon om hästen skadar sig då? Hon lär ju knappast att ha råd att behandla den, speciellt inte om den är oförsäkrad.

Jag förstår inte riktigt dom som skrivit att man inte ska bry sig om dom där 500 kr eller inte. Självklart ska man det. Har man sålt ngt för en viss summa så har man, och 500 kr är ingenting. Och jag skulle bli mörkrädd av att veta att personen inte har 500 kr att betala för en häst...köpesumman oavsett hur liten eller stor den är, är inte den största utgiften med häst. Hon kommer ju aldrig kunna ha råd att ha den.
 
Sv: Hur ska jag göra? :(

Hur kunde hon inte veta att det kostar att ha häst?? Det där är ju bara början? Det låter helt osannolikt i mina öron. Ta emot en häst och tro att det inte ska kosta? Skojar du?
 
Sv: Hur ska jag göra? :(

Har varit i kontakt med travsport och dom gav mej oxå tipset att kontakta KF.
Jag tänker ändå ge henne en chans till. Om jag får tag på henne vilket oxå blivit ett problem.
 
Sv: Hur ska jag göra? :(

Saken är ju den att jag har erbjudit mej att betala för veterinär men hon säger NEJ. Atthon sen vill försäkra hästen och då behöver besiktningsintyg kan inte jag göra nåt åt nu då hon sa nej för flera månader sen.

Jag kan inte bli medryttare på hästen. Har inte den tiden tyvärr. Och hon bor nästan 4 mil från mej.
 
Sv: Hur ska jag göra? :(

Men man brukar inte behöva ha besiktning för försäkring förrän försäkringsvärdet överstiger en viss summa och det brukar ligga runt 30000:-. Jag betvivlar att hon ska försäkra hästen för mer än så! Ligger man under den summan är min erfarenhet att det bara är att lyfta luren och ringa valfritt försäkringsbolag och teckna försäkring.

Vaccination är ju inte heller något måste för försäkring. Det är ett måste om hästen ska tävla eller om stallet har dessa regler.

Nä, det känns som att din bekant bara vill lura dig tyvärr!
 
Sv: Hur ska jag göra? :(

Med tanke pa att hon kapt hasten for 500 kronor, och hasten ar en vbl travare (om jag forstod det ratt) sa ar det inga stora penagr det handlar om i forsakring.
En vet. forsakring brukar man itne behova betala mkt for, och inte ha en vet besitkning for.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp