Bukefalos 28 år!

Hur ska jag kunna jobba?

Amk

Trådstartare
I november är det tänkt att jag, efter nio månaders föräldraledighet, äntligen ska få börja jobba igen. För oss är det viktigt att dela på föräldraledigheten i den mån vi förmår, och jag saknar verkligen tid för mig själv och mitt arbete. Ju närmre november vi kommer, desto oroligare blir jag dock för hur vi ska lösa det. Problemet är att dottern sover så knackigt, och som det verkar nu somnar om bäst genom att amma. I natt innebar det fem uppvak för mig mellan 22-06, och det är helt otänkbart att jag klarar av mitt jobb efter en sådan natt. Det är knappt att jag har förståndet i behåll nu när jag är föräldraledig... Vid klockan 05 väckte jag Siris pappa som försökte söva henne i en timme, men hon skrek bara mer och mer. Det känns helt fel att hon, när hon visar att hon är otrygg, ska behöva skrika sig genom nätterna. Så hur ska vi lägga upp de två månader som är kvar för att jag ska kunna återgå till arbetet? Är det bara att vänta och hoppas att det löser sig?
 
Tar hon nappflaska? Tänkte om det går att testa ersättning på nätterna? Eller kanske halva nätterna? Så att du åtminstone får någon sammanhängande sömn?
 
Troligen har hon lite separationsångest nu, brukar komma den i åldern. Den kan ändra sig otroligt mycket på två månader. Annars är det nog härda ut två nätter, låta pappan ta henne och erbjuda napp/flaska.
 
Vi började med att pappan sövde med flaska på kvällen. När han gjort det, blev det också lättare för honom att söva om sonen på natten.

När jag några månader senare skulle sluta amma (då var bara natten kvar, resten valde sonen själv bort när han fick riktig mat) klarade sambon av det jättebra så länge jag inte var i närheten. Var jag där, var det amning som gällde. Jag sov på soffan i två nätter, inga sura miner alls, sen i sängen igen. Dock med linne på en period efter.
 
  • Gilla
Reactions: Amk
Samsover ni? Jag började jobba när lillen var tio månader och det har funkat. Jag började på 75% tills lillen var ett år. Viktigt att komma i säng om kvällarna och att få sova ut på helgerna. Vid just nio månader är sömnen stökig.
 
Min dotter sov på min arm tills hon var 10 månader, och då ammade hon typ 2 ggr varje natt också. Plötsligt kunde jag amma henne till sömns o sedan lägga in henne i eget rum. Ammade bara någon gång per natt då. Kunde byta ut mot välling på flaska och vips så började ammandet försvinna så strax innan 12 månader så slutade jag. Det kan vända när de är redo för det, ganska plötsligt. Tror inte på att bråka med dem, men ibland får man ju vara lite envis så de inte faller tillbaka till något som man inte behövt göra på ett tag.
 
Tar hon nappflaska? Tänkte om det går att testa ersättning på nätterna? Eller kanske halva nätterna? Så att du åtminstone får någon sammanhängande sömn?

Ja, hon accepterar nappflaskan dagtid men vi har inte testat på natten. Det kan vi absolut prova framöver. Vår BVC-dam sade att det var dumt att ersätta bröstmjölken med ersättning nu när ho är så stor eftersom det då blir ytterligare en sak hon sedan ska vänja sig av med. Men fungerar det nattetid så är det ju en möjlig lösning.
 
Samsover ni? Jag började jobba när lillen var tio månader och det har funkat. Jag började på 75% tills lillen var ett år. Viktigt att komma i säng om kvällarna och att få sova ut på helgerna. Vid just nio månader är sömnen stökig.

Ja, vi delar säng. Damen somnar ofta inte före 22:30, så jag har haft svårt att få till tidiga kvällar utan passat på att sova på morgonen istället. Det kommer ju dock inte fungera närjag ska börja jobba.
 
Ja, vi delar säng. Damen somnar ofta inte före 22:30, så jag har haft svårt att få till tidiga kvällar utan passat på att sova på morgonen istället. Det kommer ju dock inte fungera närjag ska börja jobba.
Då blir ju sömnen lite bättre. Är pappan hemma om kvällarna och kan ta henne? Så du kan sova ett par timmar extra på kvällen?

Det finns en snäll metod för att sluta nattamma som kallas Jay gordons metod. Rekommenderar också boken Somna utan gråt eller No cry sleep solution på engelska.

Personligen har jag valt att fortsätta nattamma då min lille är stökig med sömnen, och jag tror att de perioder han sovit oroligt hade varit lika oroliga utan amning. Men istället för att höra skrik och behöva vagga honom flera gånger per natt byter jag sida, ger bröstet och somnar om. Skulle aldrig orka blanda en flaska ersättning, eller höra lillen skrika medan pappa gör det.

Men alla familjer och barn fungerar olika. Så det som är självklart för oss är otänkbart för någon annan. Men för mig fungerade det förvånansvärt bra. Jag undrade också hur jag skulle överleva att jobba.

Lycka till!
 
Ja, hon accepterar nappflaskan dagtid men vi har inte testat på natten. Det kan vi absolut prova framöver. Vår BVC-dam sade att det var dumt att ersätta bröstmjölken med ersättning nu när ho är så stor eftersom det då blir ytterligare en sak hon sedan ska vänja sig av med. Men fungerar det nattetid så är det ju en möjlig lösning.

Lyssna inte för mycket på bvc, huvudsaken är att det funkar för er. Ge henne välling istället för ersättning.
 
Jag säger också välling och börja med det direkt på kvällen. Välling är matigare så de står sig längre (=kanske färre uppvak).
 
Jag hade gett lite ersättning. Personligen gillar jag inte att ge välling eftersom det är mjöl och vatten. Känns sådär att stoppa i mina barn.
Sonen slutade med ersättning på kvällen (resten har varit borta längre) nu i somras dvs vid 2,5år
 
Vi introducerade välling på kvällen= mättare barn som stog sig lite längre sedan gav pappan en flaska på natten om han vaknade!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vi introducerade välling på kvällen= mättare barn som stog sig lite längre sedan gav pappan en flaska på natten om han vaknade!
Hon har tidigare druckit välling på kvällen, men nu ratar hon det. Gröt fungerar däremot bra, men det får ju ges sittandes och är inte så smidigt i sängen.
 
Då blir ju sömnen lite bättre. Är pappan hemma om kvällarna och kan ta henne? Så du kan sova ett par timmar extra på kvällen?

Det finns en snäll metod för att sluta nattamma som kallas Jay gordons metod. Rekommenderar också boken Somna utan gråt eller No cry sleep solution på engelska.

Personligen har jag valt att fortsätta nattamma då min lille är stökig med sömnen, och jag tror att de perioder han sovit oroligt hade varit lika oroliga utan amning. Men istället för att höra skrik och behöva vagga honom flera gånger per natt byter jag sida, ger bröstet och somnar om. Skulle aldrig orka blanda en flaska ersättning, eller höra lillen skrika medan pappa gör det.

Men alla familjer och barn fungerar olika. Så det som är självklart för oss är otänkbart för någon annan. Men för mig fungerade det förvånansvärt bra. Jag undrade också hur jag skulle överleva att jobba.

Lycka till!

Ja, pappan kommer att vara hemma på kvällen. Det är nog svårt för honom att söva henne dock, eftersom hon i princip bara somnar ammandes. Fram tills att hon somnar kan han ju ha henne, men det blir nog svårt för mig att sova kl 19-20 vetandes om att jag måste vakna vid 22 för att söva henne.

Vi har nu lånat boken om sömn utan gråt, och där finns en hel del tips som vi ännu inte provat. Exemplevis råd om hur man vänjer barnet av vid att somna ammandes.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 522
Senast: Mois
·
Småbarn Min dotter är drygt ett år och jag har ammat fritt på nätterna fram till nu. Oftast har det gått bra, vi samsover och liggammar och det...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 475
Senast: zassoo
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
17 270
Senast: Sar
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 324
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp