Hur ska man kunna bestämma sig om man vill byta jobb?

BusBarro

Trådstartare
Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb.

Men hur ska man kunna bestämma sig?

Där jag jobbar nu är ett mellanstort företag jag varit på i 5,5 år. Jag är ekonomiansvarig och den enda som arbetar med ekonomi. Det finns inga utvecklingsmöjligheter för mig.

Jag kan inte vara ledig 4 veckor på sommaren för att jag är den enda som kan göra vissa saker som betalningar, löner osv.

Jag har emellanåt lite att göra vilket gör att det blir tråkigt i längden. Min chef är väldigt speciell och vi träffas aldrig, bara mail/telefonkontakt.

Det positiva är att jag får sköta mig själv, mina arbetstider och har en bra lön. Jobbar mycket hemifrån som underlättar som småbarnsförälder. Bra kollegor och go stämning. Men någonstans inom mig vill jag ändå härifrån för jag känner jag vill mer!

Har nu sökt ett jobb som innebär kollegor som jobbar med samma sak.
Mer stimulerande arbete och mer utvecklingsmöjligheter.
Men arbetet innebär pendling (1 timme totalt per dag) och de var inte superexalterade över hemmajobb, deras arbetstider skulle innebära att barnen får gå längre på förskola eller att jag skulle behöva gå ned i tid för att bibehålla deras tider. Men jobbet i sig verkar roligt och det skulle innebära en karriärskjuts för mig.

Hur ska man kunna bestämma sig??
 
Hur stora skillnader pratar vi om? Lite längre arbetsdagar, men också bättre med semester?

Jag tycker du låter rätt så trött på ditt jobb och vi spenderar ju väldigt mycket tid där, viktigt att trivas.

Pendla 1 h är väl hyfsat normalt skulle jag säga. Finns flextid? Är ni två som kan hjälpas åt med hämtning/lämning?
 
Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb.

Men hur ska man kunna bestämma sig?

Där jag jobbar nu är ett mellanstort företag jag varit på i 5,5 år. Jag är ekonomiansvarig och den enda som arbetar med ekonomi. Det finns inga utvecklingsmöjligheter för mig.

Jag kan inte vara ledig 4 veckor på sommaren för att jag är den enda som kan göra vissa saker som betalningar, löner osv.

Jag har emellanåt lite att göra vilket gör att det blir tråkigt i längden. Min chef är väldigt speciell och vi träffas aldrig, bara mail/telefonkontakt.

Det positiva är att jag får sköta mig själv, mina arbetstider och har en bra lön. Jobbar mycket hemifrån som underlättar som småbarnsförälder. Bra kollegor och go stämning. Men någonstans inom mig vill jag ändå härifrån för jag känner jag vill mer!

Har nu sökt ett jobb som innebär kollegor som jobbar med samma sak.
Mer stimulerande arbete och mer utvecklingsmöjligheter.
Men arbetet innebär pendling (1 timme totalt per dag) och de var inte superexalterade över hemmajobb, deras arbetstider skulle innebära att barnen får gå längre på förskola eller att jag skulle behöva gå ned i tid för att bibehålla deras tider. Men jobbet i sig verkar roligt och det skulle innebära en karriärskjuts för mig.

Hur ska man kunna bestämma sig??
Jag tycker att det låter på inlägget som att det kan vara dags att byta jobb. Finns ingen partner som kan gå in och lösa så att barnen inte får mycket längre dagar? Annars så låter pendlingstiden ganska kort och barn far inte illa av förskola.
 
Har du partner, och hur jobbar den? Hur små barn pratar vi om? Är det under 3 hade jag kanske väntat ett år och bytt sen, sålänge du inte vantrivs sas, är de över tre hade jag sökt och bytt nu. Bara för att de inte är exalterade över hemmajobb innebär kanske inte att man inte får jobba hemma? Hur ser flextider ut på det nya jobbet, går det att jobba "in" nått på kvällar tex?
 
Hur stora skillnader pratar vi om? Lite längre arbetsdagar, men också bättre med semester?

Jag tycker du låter rätt så trött på ditt jobb och vi spenderar ju väldigt mycket tid där, viktigt att trivas.

Pendla 1 h är väl hyfsat normalt skulle jag säga. Finns flextid? Är ni två som kan hjälpas åt med hämtning/lämning?

Idag lämnar vi barnen 7.00-16.30, på förskola (7.00-14.00 på fredagar) sak. Vi är två så min man kan hämta och jag lämnar.
Byter jag jobb innebär det kanske att jag måste lämna dom 06.40-06.45 om jag inte kan förhandla med flextid/kortare lunch.
Vi har inte diskuterat semester, men jag tänker att på det jobbet kan man hjälpa varandra, eftersom alla jobbar med samma sak.

Ja jag är rätt trött på mitt jobb, det är så bra i vissa avseenden som jag säkert kommer sakna, fritt jobb, kan träna på lunchen när jag jobbar hemifrån men börjar känna att det inte väger upp det andra.
 
Jag tycker att det låter på inlägget som att det kan vara dags att byta jobb. Finns ingen partner som kan gå in och lösa så att barnen inte får mycket längre dagar? Annars så låter pendlingstiden ganska kort och barn far inte illa av förskola.

Jodå, min man brukar hämta dem så det är löst. Jag hämtar vissa dagar när jag har det lugnt, men den möjligheten skulle försvinna om jag byter jobb.

Men du har rätt jag är rätt trött på mitt nuvarande arbete. Vet bara inte om det är egoistiskt att byta jobb just nu när barnen är små.
 
Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb.

Men hur ska man kunna bestämma sig?

Där jag jobbar nu är ett mellanstort företag jag varit på i 5,5 år. Jag är ekonomiansvarig och den enda som arbetar med ekonomi. Det finns inga utvecklingsmöjligheter för mig.

Jag kan inte vara ledig 4 veckor på sommaren för att jag är den enda som kan göra vissa saker som betalningar, löner osv.

Jag har emellanåt lite att göra vilket gör att det blir tråkigt i längden. Min chef är väldigt speciell och vi träffas aldrig, bara mail/telefonkontakt.

Det positiva är att jag får sköta mig själv, mina arbetstider och har en bra lön. Jobbar mycket hemifrån som underlättar som småbarnsförälder. Bra kollegor och go stämning. Men någonstans inom mig vill jag ändå härifrån för jag känner jag vill mer!

Har nu sökt ett jobb som innebär kollegor som jobbar med samma sak.
Mer stimulerande arbete och mer utvecklingsmöjligheter.
Men arbetet innebär pendling (1 timme totalt per dag) och de var inte superexalterade över hemmajobb, deras arbetstider skulle innebära att barnen får gå längre på förskola eller att jag skulle behöva gå ned i tid för att bibehålla deras tider. Men jobbet i sig verkar roligt och det skulle innebära en karriärskjuts för mig.

Hur ska man kunna bestämma sig??


Om du inte känner att just detta är exakt rätt så kan du väl alltid söka fler jobb och se om något matchar bättre? Jag tycker alltid det brukar komma ut fler jobb tidig höst då folk börjar komma på efter semestern att de vill göra något annat.
 
Idag lämnar vi barnen 7.00-16.30, på förskola (7.00-14.00 på fredagar) sak. Vi är två så min man kan hämta och jag lämnar.
Byter jag jobb innebär det kanske att jag måste lämna dom 06.40-06.45 om jag inte kan förhandla med flextid/kortare lunch.
Vi har inte diskuterat semester, men jag tänker att på det jobbet kan man hjälpa varandra, eftersom alla jobbar med samma sak.

Ja jag är rätt trött på mitt jobb, det är så bra i vissa avseenden som jag säkert kommer sakna, fritt jobb, kan träna på lunchen när jag jobbar hemifrån men börjar känna att det inte väger upp det andra.

Då tycker jag du kan förhandla om starttid på morgonen. Är oftast inte omöjligt.

Om de inte är villiga att förhandla om det alls, kan det också vara ett tecken på att det är en arbetsgivare som inte är riktigt så bra som man tänkte. Fast beroende på bransch kan möjligheterna att erbjuda flexibilitet också variera rätt mycket.
 
Har du partner, och hur jobbar den? Hur små barn pratar vi om? Är det under 3 hade jag kanske väntat ett år och bytt sen, sålänge du inte vantrivs sas, är de över tre hade jag sökt och bytt nu. Bara för att de inte är exalterade över hemmajobb innebär kanske inte att man inte får jobba hemma? Hur ser flextider ut på det nya jobbet, går det att jobba "in" nått på kvällar tex?

Min man jobbar 7-16 så han hämtar oftast om jag inte har det lugnt så kan jag hämta dem tidigare. Jag lämnar dem alltid mellan 7-7.30.
Minsta blir 2 år i november och stora är snart 4,5 år.
Vantrivs skulle jag inte säga, mer uttråkad.
Nej jag har bara haft den första intervjun än så länge och då lät det som att de inte var så positiva till hemmajobb men om man går vidare kan man kanske förhandla om det. Jag hoppas isf att mina kvalitéer väger upp och kan göra att de ändå kan ha "överseende" med det.
Jag frågade inte om flextid men ska göra det om jag går vidare. Frågade bara om arbetstiderna och de var 7.30-16.30 med tidigare fredagar.
 
Kan tillägga @BusBarro att det låter som att du vill byta jobb men kanske inte till just detta jobbet? När jag bytte jobb nu tackade jag nej till de tre första erbjudandena jag fick och tackade ja till det fjärde för där kändes allt rätt.

Jag känner kanske att jag har orimliga förväntningar? För jag har svårt att tro att det kommer dyka upp ett jobb där jag har samma eller tom bättre villkor än där jag är nu eftersom jag i princip sköter mig helt själv. Får jobba vart jag vill och ta ledigt när jag vill bara det passar in i vårt schema för rapportering osv.
Just det är SUPER på mitt jobb men jag har som sagt inga utvecklingsmöjligheter och inga kollegor som jobbar med samma sak. Får alltid bryta semestern och är lite trött på denna bransch.
 
Idag lämnar vi barnen 7.00-16.30, på förskola (7.00-14.00 på fredagar) sak. Vi är två så min man kan hämta och jag lämnar.
Byter jag jobb innebär det kanske att jag måste lämna dom 06.40-06.45 om jag inte kan förhandla med flextid/kortare lunch.
Vi har inte diskuterat semester, men jag tänker att på det jobbet kan man hjälpa varandra, eftersom alla jobbar med samma sak.

Ja jag är rätt trött på mitt jobb, det är så bra i vissa avseenden som jag säkert kommer sakna, fritt jobb, kan träna på lunchen när jag jobbar hemifrån men börjar känna att det inte väger upp det andra.
Men det handlar alltså om att lämna barnen 15-20 minuter tidigare på morgonen? Det är ju typ ingen skillnad😅
Kan garantera att barnen inte far illa av en extra kvart på förskolan😊
 
Idag lämnar vi barnen 7.00-16.30, på förskola (7.00-14.00 på fredagar) sak. Vi är två så min man kan hämta och jag lämnar.
Byter jag jobb innebär det kanske att jag måste lämna dom 06.40-06.45 om jag inte kan förhandla med flextid/kortare lunch.
Vi har inte diskuterat semester, men jag tänker att på det jobbet kan man hjälpa varandra, eftersom alla jobbar med samma sak.

Ja jag är rätt trött på mitt jobb, det är så bra i vissa avseenden som jag säkert kommer sakna, fritt jobb, kan träna på lunchen när jag jobbar hemifrån men börjar känna att det inte väger upp det andra.
Barnen ska alltså lämnas en kvart tidigare? :)
Om du tror du kan få det bättre; kör.
 
Jag skulle behöva vara bra uttråkad och extremt underbetald för att tycka kollegor var värt att byta bort möjligheten arbeta mycket hemifrån för. Utveckling skulle jag snarare då söka genom att kanske försöka utbilda mig vid sidan av jobbet eller eget företagande i liten skala.
 
Byt. Tänker jag.

En människa som inte mår bra..det märks. Dina barn o omgivning vill garanterat ha en glad mamma o glad medmänniska. O du vill garanterat vara glad o tillfredsställd. O det är dumt om dra på sig en sjukdom (psykisk tänker jag då) pga att modet att våga hoppa inte fanns.
 
Jag skulle behöva vara bra uttråkad och extremt underbetald för att tycka kollegor var värt att byta bort möjligheten arbeta mycket hemifrån för. Utveckling skulle jag snarare då söka genom att kanske försöka utbilda mig vid sidan av jobbet eller eget företagande i liten skala.
För mig har kollegor varit ett jättestort lyft och gett mycket utveckling.
Det beror nog helt enkelt på vad man arbetar med :)
 
Jag tycker absolut du kan byta jobb, men jobbet du funderar på lät ju lite fyrkantigt? Tror det finns fler jobb där du kan ha samma flexibilitet som nu, för mig hade det varit viktigt. Just att kunna förlägga tid och plats lite själv, anpassat efter möten osv såklart.
 
Jag tycker absolut du kan byta jobb, men jobbet du funderar på lät ju lite fyrkantigt? Tror det finns fler jobb där du kan ha samma flexibilitet som nu, för mig hade det varit viktigt. Just att kunna förlägga tid och plats lite själv, anpassat efter möten osv såklart.

Hade de varit positiva till hemmajobb eller lite mer att man fick bestämma själva hade jag nog inte tvekat.
Men känns spontant som det är svårt att få ett jobb där hemmajobb är accepterat?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 687
Senast: Dorinda
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 448
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 157
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 535
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp