Bukefalos 28 år!

Hur ska jag övervinna min rädsla?

M-oaa

Trådstartare
Hej!

Jag har världens finaste D-ponny. Hon är inte "hemma" just nu men kommer hem till sommarn. Men jag har vissa "problem" som jag skulle vara tacksam om någon hade svar på.

Jag rider mest dressyr på henne, men det känns som om hon vill mer. Hon är hemskt pigg och lite het, men jag är lite feg.. :( Jag har tänkt att försöka hitta en medryttare som vill gå ut i skogen och galoppera. Men jag vet inte hur mycket hon kan gå. Hon är 16 år och svensk ridponny (förmodligen fullblod, new forest, connemara skulle jag tro). Jag har varit med om en olycka förut som gör att jag inte gärna rider ut och galoppera. Jag red en liten B-ponny som kastade sig bakåt och kutade hem med mig på. Men jag hoppade av på ett "mjukt" ställe. Jag kan rida ut och skritta, kanske trava lite med henne. Någon som vet hur jag ska bearbeta min rädsla? Med vissa andra hästar kan jag rida ut och galoppera på, långsamt. Men det känns inte riktigt som om jag vill med henne. Hon är världens ängel och är inte rädd för något, har gått på ridskola, gärna som täthäst.
Men jag har börjat prova hoppa lite.

Någon som har samma problem som jag eller någon som vet hur jag ska göra?
Jag skulle gärna också vilja ha tips och råd om hur man tränar upp en pigg och kry 16-åring.

En tjej föreslog martingal. Men det känns inte som om jag vill använda det heller.

Rid lugnt!
Kramar.
 
Sv: Hur ska jag övervinna min rädsla?

Det är inte roligt att rida när man är rädd. Och det ska ju vara roligt, annars kan man ju lika gärna låta bli.

Kanske vore det en bra idé om du kunde byta häst med någon som har en riktigt lugn och trygg häst. Om den andra ryttaren är modigare och kan ta din. Då kan ni rida tillsammans, du vänjer dig vid att rida ut i lugn och ro och du kan också se hur din egen häst fungerar ute.

Rädsla tar tid att bli av med. Jäkta inte, utan ta det lugnt.

Lycka till!

Hej från Miran som också varit rädd, men numera känner sig fullständigt trygg på sin lite nerviga häst.
 
Sv: Hur ska jag övervinna min rädsla?

Det gäller väl att gradvis utsätta sig för det man tycker är skrämmande. Börja med att skritta ut och när det funkar lägg in trav och tillslut galopp. jag skulle nog börjat med att galoppera kortare sträckor och hålla mig borta från öppna fält och sånt som brukar ge lite extra fart.

Jag skulle valt att rida ut själv eftersom min häst är lugnare då men det är ju olika från häst till häst. Om din är lugnare med sällskap så ta med en kompis och bestäm att det är du som avgör farten. Vill du sakta av så ska kompisen få stopp på sin pålle på direkten.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 823
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 348
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp