Hur ska jag tänka framåt vid hundmöten?

ancarolinag

Trådstartare
Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är samtidigt självständig.

Dock blir han väldigt skällig när han ser andra hundar. Jag har låtit honom hälsa på några hundar, han har fått leka lite lös med en hund som jag känner väl (både hund och ägare).

Där vi bor finns mycket hundar av olika slag. Tyvärr kan hundmöten uppstå ganska plötsligt när man rundar husknuten eller kommer ut från skogen etc. Vid sådana tillfällen förstår jag att han skäller och brukar försöka fortsätta gå ditvi ska. Ibland sätter jag mig på huk och stryker honom över bröstet och försöker hålla ögonkontakt.
Hundmöten på håll går lite bättre, om jag hinner se den andra hunden i tid. För att få honom att söka sig till mig när vi ser andra hundar har jag haft hans absoluta favoritgodis i handen. När han ser den andra hunden på håll, och innan han skäller får han godiset samtidigt som vi fortsätter på vår promenad.

Målet är att kunna gå förbi andra hundar utan någon större affär. Hur ska jag träna vidare? Han är otroligt lyhörd i all form av träning, men vid hundmöten låser det sig lite.
Tips? Egna erfarenheter?
 
Mina hundar får absolut inte hälsa på hundar som inte ingår i vår flock eller nära vänners hundar så jag har vid hundmöten plockat fram godaste godiset eller leksak, vad nu hunden ifråga föredrar för o va mer rolig o intressant än den mötande hunden o så har vi haft världens party hos mej. Detta har jag långsamt fasat ut i takt med att mina insett att mötande hundar e de absolut tråkigaste som finns o för oss har de funkat bra
 
Mina hundar får absolut inte hälsa på hundar som inte ingår i vår flock eller nära vänners hundar så jag har vid hundmöten plockat fram godaste godiset eller leksak, vad nu hunden ifråga föredrar för o va mer rolig o intressant än den mötande hunden o så har vi haft världens party hos mej. Detta har jag långsamt fasat ut i takt med att mina insett att mötande hundar e de absolut tråkigaste som finns o för oss har de funkat bra

Min hund har under sina 4 veckor hos mig hälsat på 3 hundar tror jag, att hälsa och nosa har han inte verkat osäker inför.
Ja, jag kör ju ungefär samma metod. Det godaste godiset och mycket kontakt + beröm under tiden.
 
Min hund har under sina 4 veckor hos mig hälsat på 3 hundar tror jag, att hälsa och nosa har han inte verkat osäker inför.
Ja, jag kör ju ungefär samma metod. Det godaste godiset och mycket kontakt + beröm under tiden.
Ja mycket kontakt kör jag också med, andra hundar vi möter ska va så tråkiga som möjligt o helt ointressanta o än har de gått bra förutom med grannhunden som kom utspringandes från sin trädgård o försökte bita min hane så där går vi inte förbi längre för risken för trasiga hundar e alldeles för hög
 
Jag gör aldrig nån grej av det.
Är lugn och undviker inte mötande hundar.
Kan man ta fram en leksak kanske han kan ha? Eller gå ihop med den hunden ni känner om den är lugn vid hundmöten?

Sätta sig utanför ica bara o träna på lugn?
Men då ska han va rastad innan såklart
 
Min hund var väldigt reaktiv vid hundmöten från ca 14 veckor till 6 månader. Jag gick runt med en tub mjukost under den tiden. Hon fick slicka på den så fort vi mötte en hund. I början ställde jag mig och blockerade sikten också eftersom hon verkligen ville kasta sig mot hundarna! Vi var lite oroliga för hälsoeffekterna med tanke på mängden mjukost hon åt under den perioden. Hon får absolut inte hälsa på andra främmandes hundar! Jag har många gånger både lyft bort främmande hundar från henne (en råkade flyga också innan jag lärde mig hur lite pommar väger) och lyft undan henne från folks hundar!

Med det sagt, jag har småsvårt att få till det sista steget att hon inte ska bry sig om andra hundar alls. Men kruxet är ju att hon är supersocial och bara älskar hundar, människor, kaniner, hästar , getter mm. Allt levande är en potentiell kompis i hennes värld.
 
Min hund har under sina 4 veckor hos mig hälsat på 3 hundar tror jag, att hälsa och nosa har han inte verkat osäker inför.
Ja, jag kör ju ungefär samma metod. Det godaste godiset och mycket kontakt + beröm under tiden.

Anledningen till att inte låta de hälsa på andra hundar är ju också för att inte bygga förväntan/frustration. Även om hunden skulle vara trygg och glad så kan den ju bli väldigt jobbig vid hundmöten. Klart valpen ska få träffa trygga schyssta hundar. Men välj ut ett par stycken schyssta hundar och även om lek kan vara kul för dom så skulle jag rekommendera att en stor del av umgänget med andra hundar är att bara vara och inte engagera sig så mycket. Andra hundar är helt enkelt inte så intressanta och innebär inte alltid lattjolajban.

Sätt dig vid/på en brukshundklubb och lek/mata med gotte? Träna lite lätta saker.
 
Min hund var väldigt reaktiv vid hundmöten från ca 14 veckor till 6 månader. Jag gick runt med en tub mjukost under den tiden. Hon fick slicka på den så fort vi mötte en hund. I början ställde jag mig och blockerade sikten också eftersom hon verkligen ville kasta sig mot hundarna! Vi var lite oroliga för hälsoeffekterna med tanke på mängden mjukost hon åt under den perioden. Hon får absolut inte hälsa på andra främmandes hundar! Jag har många gånger både lyft bort främmande hundar från henne (en råkade flyga också innan jag lärde mig hur lite pommar väger) och lyft undan henne från folks hundar!

Med det sagt, jag har småsvårt att få till det sista steget att hon inte ska bry sig om andra hundar alls. Men kruxet är ju att hon är supersocial och bara älskar hundar, människor, kaniner, hästar , getter mm. Allt levande är en potentiell kompis i hennes värld.
Det låter precis som min hund 😅❤️ Snäll och social mot katt, häst, barn och oss vuxna. Men andra hundar är en osäkerhet hos honom.
Jag har också varit oroad över mängden pastej/pate han får i sig, det går åt!
Men å andra sidan är det ju knappast bra för hans hälsa att bli uppstressad hela tiden, samt att han bara får fler negativa erfarenheter av hundmöten då.
Har ni gått promenad med någon annan hund? Hur gick det?
❤️
 
Anledningen till att inte låta de hälsa på andra hundar är ju också för att inte bygga förväntan/frustration. Även om hunden skulle vara trygg och glad så kan den ju bli väldigt jobbig vid hundmöten. Klart valpen ska få träffa trygga schyssta hundar. Men välj ut ett par stycken schyssta hundar och även om lek kan vara kul för dom så skulle jag rekommendera att en stor del av umgänget med andra hundar är att bara vara och inte engagera sig så mycket. Andra hundar är helt enkelt inte så intressanta och innebär inte alltid lattjolajban.

Sätt dig vid/på en brukshundklubb och lek/mata med gotte? Träna lite lätta saker.
Ja det låter klokt. Vi har gått promenad med en äldre hund som visserligen blev glad för sällskap, men sen brydde sig den hunden mest om promenaden. Det var fint att se, min hund var väldigt hoppig och valpig först, men den andra hunden lunkade på utan att leka, så andra hälften av promenaden gick min hund civiliserat med mig, den andra hunden och dess matte 😊❤️
Vi har suttit i bilen och tittat på människor, hundar osv. Han spänner sig lite när han ser en annan hund, men är lätt att avleda med gotte och en "1-2-3-lek" som jag brukar göra. Lite tryggare känns han i bilen, men det går även att använda gotte/lek ute på promenaden. Om den andra hunden befinner sig en bit bort 👍
 
Jag hade försökt hitta en eller två hundar i området som din hund får leka med om du känner dig trygg med det. Jag tycker det är viktigt att hundar får möjlighet att leka när de är unga och sen räcker det med att den får se/ gå förbi andra hundar.
Jag tycker att det är bra att man sätter upp regler ihop med den andra hundägaren, typ går en liten promenad, låter de leka och sen får de pausa och chilla lite, sen leka en stund till.
Mest för att motverka att förväntningarna byggs upp för mycket inför lekstunden.
 
Det låter precis som min hund 😅❤️ Snäll och social mot katt, häst, barn och oss vuxna. Men andra hundar är en osäkerhet hos honom.
Jag har också varit oroad över mängden pastej/pate han får i sig, det går åt!
Men å andra sidan är det ju knappast bra för hans hälsa att bli uppstressad hela tiden, samt att han bara får fler negativa erfarenheter av hundmöten då.
Har ni gått promenad med någon annan hund? Hur gick det?
❤️
Min är generellt försiktig, så jag lät henne träffa bra och snälla vuxna hundar tidigt. I dagsläget så har hon en kompis ses matte blivit min kompis som är nära i ålder. Dessutom leker hon med 1 av två hundar på kontoret som är drygt 1 år äldre och där finns även en äldre hund som mer är den vuxna i rummet. Dessutom brukar vi gå på promenad tillsammans med grannen som har en hund av samma ras 😅 en ung, men tydligt vuxen tik som säger ifrån när hon busar för mycket. Hon brukar också umgås med lämpliga hundar i stallet, och om vi tex är i sociala (privata) sammanhang med andra hundar så kan hon generellt umgås med de hundarna i dagsläget om de inte är stora och busiga (hon väger i dagsläget typ 4.5 kg så tex ung och glad labrador går bort då den skulle kunna döda henne av misstag) och är okomplicerad med andra hundar. Samtidigt så får hon på BHK och på kurser träna på att totalt ignorera andra hundar. Jag tror hon blev reakitiv i hundmöte just för att hon är social och tror att de ska hälsa och busa, och och liksom inte kan förstå situationen. Nu vet hon att det inte betyder hälsning, möten etc, men hon hoppas 😂
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 579
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
644
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 651
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp