Bukefalos 28 år!

Hur skall man våga köpa häst?

Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Förutsättningen för Dolt Fel-försäkring är att hästen oavbrutet varit försäkrad i samma bolag före 30 dagars ålder. D v s från föl och obrutet.

Folksam skriver så här om sin "Plus-försäkring" "Om du har en motsvarande försäkring i ett annat bolag kan du byta till Folksam Plus. Förutsättningen är att din häst är frisk och utan tidigare skador. "

Det innebär att som köpare ska jag gå ed på något jag egentligen inte vet något om, d v s att hästen aldrig haft något problem.
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

kl
Har följt många av dessa trådar med folk som känner sig lurade av säljare. Många frågar sig om de vågar köpa häst. Jag vill vända på det. Vågar man sälja häst??
Det ska letas fel och skrikas högt om att man är lurad så fort det inte funkar. Det är ju levande varelser vi håller på med, det finns inga garantier. Oavsett hur mycket du röntgar och undersöker så kan det hända att den inte funkar efter ett år eller blir skadad. Letar man nog mycket så kan man säkert på de flesta hästarna hitta nåt som eventuellt kan vara ett dolt fel. Om jag som säljare har en häst som alltid har fungerat utan problem - som jag upplever som frisk - ska jag då bli anklagad för att vara en skojare som ljuger och medvetet försöker lura köparen?

Jag har sålt flera hästar och alltid varit ärlig med vad jag vet, men jag har inte röntgat hästarna och vet inte allt. De har dock funkat för det jag använt dem till. Jag står idag och har en häst till salu och jag är nästan överdrivet ärlig. Det känns så i alla fall då de flesta backar när jag berättar om hästen. (Den har inte varit skadad, men har lite andra egenheter). MEN jag berättar hellre det på en gång än står där med en häst som de vill lämna igen för att de inte klarar av den.

Oj så långt det blev. :crazy:
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

I slutet av diskussionen tycker jag alltid att det kommer tillbaka till: köpare har i många fall för dålig kunskap. Dels om hästar, men också om vad undersökningsplikten innebär.

Förut var det främst ponny-handeln detta drabbade. Icke hästkunniga föräldrar köper ponny till lilla Berta, lilla Berta rider sönder ponnyn, leksaken trasig och ska lämnas tillbaka för att den inte höll. Lilla Berta har nu blivit vuxen och köper häst på samma sätt som hon lärt av sina föräldrar att man gör.

Som köpare HAR man ett stort ansvar. Om inte annat för sin egen ekonomi.
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Jag satt här och hade precis samma tanke! Ska man ha pengarna på banken i 2 år i fall att? Och det där med att röntga, det måste väl ändå finnas en smärtgräns prismässigt när det känns relevant att röntga?

Känns jobbigt både att köpa och att sälja!
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Brutalt ärligt känns det värre att sälja än att köpa. Säljer jag till fel person far hästen illa. Som köpare blir det främst ekonomin som får sig en törn (för min del alltså), hästen kommer inte att behöva sakna något.

Och det finns ju gränser för vad som anses rimligt, en häst med lågt pris har det ju befunnits orimligt med röntgen för att uppfylla undersökningsplikten, om man inte direkt ser något som föranleder en fördjupad undersökning.
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Hej!

Och som vanligt säjer jag som jag brukar..

Jag blir så chockad att det finns såna häst människor..

Köper man en häst får man väl räkna med att den kan bli sjuk, eller skadad. Ingen är helt felfri..

Jag fattar inte att det alltid ska vara säljarens fel om hästen inte håller, blir skadad eller "blir galen".

Sen är det väl lite anorlunda om säljaren medvetet ljugit och sagt saker som absolut inte stämmer- det händer ju.

Min pålla blev helt anorlunda när hon kom hem till mej och har nu äntligen börjat fatta att detta är hennes nya hem och jag är hennes matte. Tog 6 månader..

/ Lavinia, som kämpar sej igenom 6 månader med en lätt stirrig häst och nu fått en myshäst som kommer när jag ropar:-)
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Absolut finns det säljare som ljuger, eller t o m säljare som inte vet att det faktiskt är en halt häst de försöker sälja alternativt inte förstått vad veterinären sagt till dem vid förra behandlingen (jo, alla varianter självupplevda).

MEN av de fall jag upplevt har det varit extremt få där köparen inte kunnat få reda på fakta genom att vara lite försiktig, kontrollera, kolla en extragång och inte bara svalt det säljaren lagt fram. Många lägger ner rätt mycket energi på att hitta bevis i efterhand (folk som sett hästen oridbar, folk som delat stall och vet att hästen varit halt tidigare, att den haft sadeltvång etc). Varför inte göra denna undersökning INNAN köpet? För mig är det rätt självklart, om jag inte känner att jag kan gambla.

Jag har gjort mindre begåvade hästköp i mina dagar (jag har ändå hunnit fylla 36 år ;)), men det kan ju inte SÄLJAREN lastas för. Jag har inte undersökt tillräckligt, jag har inte gått hela vägen som krävs för att ha uppfyllt mina plikter i köpet. Men det är ju inte säljarens problem att jag valt att "chansa". Även om säljaren förtigit att hästen varit behandlad tidigare kan jag ju inte komma och gapa om det om jag stillatigande godtagit säljarens gårdsbesiktning där jag inte närvarat, där¨ veterinären i fråga har återkommande uppdrag åt säljaren på månadsfaktura och umgås privat med sagda säljare.

I den bästa av världar är alla ärliga. Men handen på hjärtat, är det NÅGON som är förvånad över att det finns folk som ljuger?!
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Hej!
Köper man en häst får man väl räkna med att den kan bli sjuk, eller skadad. Ingen är helt felfri..

Jag fattar inte att det alltid ska vara säljarens fel om hästen inte håller, blir skadad eller "blir galen".

Sen är det väl lite anorlunda om säljaren medvetet ljugit och sagt saker som absolut inte stämmer- det händer ju.

Det är ju det här som så många har svårt att fatta. Det är levande varelser.
Jag känner mig som en ganska bra hästköpare att ha. Jag tar konsekvenserna av mitt handlande om jag köpt en häst.
Sen är det svårt det handlar i många fall om väldigt mycket pengar, men då är det ju ännu konstigare att folk inte förstår sitt eget ansvar i affären.
Man måste ju precis som någon annan sa ta ansvar för sin egen ekonomi.
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Jag vet precis hur det är det hände mej när jag köpte min andra häst . Jag hade gått över till D . Och hon var ju hoppad 120 sa dom . Inga skador eller problem . Och hon testade inte . Vi köpte henne från ett försäljnigsstall . Så vi ringde upp förra ägarna som bara ägt henne i 1 månad drygt dom sa att dom bytt henne för hon var inte dera typ så dom bytte henne mot en äldre gammal häst. Så okey . Det verkade inte vara ngt fel vi köpte henne .
Vi fick hem henne . Hon började direk med att testa mej . Det var hemsk jag fick skicka iväg henne på två utbildnigs kuser . Vissa dagar var vi ute till halv 12 på natten för att få in henne i transporten så vi kunde åka hem sen . Sen sadeltvåg hade hon också . Och hoppad 120 det kunde jag bara drömma om . Hon hoppade 50 som högst . Jag hade henne 2 år . Jag och hon utbildades mkt . Men jag har nu sålt henne till dressyr häst . Hon har kommit till ett väldigt seriöst hem och jag har fått en ny underbar häst som äntligen hoppar . Så alla är verkligen toppen lyckliga . Men mitt i alla problem så fick jag reda på att man kan anmäla detta och få pengar för det bedrägeri eller ngt . De är iaf väldigt olagligt förklarade en vuxen häst männska för mej . Och hon tyckte jag skulle göra det men jag ville inte att min älskling skulle få åka tillbaka till det stället då jag fick reda på att dom " drogade " hästarna mm ..

Jag vill bara varna folk för häst handlare och försäljare . Det finns många jätte bra men många som är skit dåliga . Dom ska man se upp med då jag vet ett par . Men om ni bli lurade anmäl det för det är inte ni som gjort fel utan dom och det är olagligt. Det är samma sak som med bilar mm . !

Tycker synd om dej
:confused:
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Men vad är det du pratar om?! Olagligt? Vad är olagligt? Att köpa en häst som man inte klarar av?

Hästen prövades väl på 120 vid provridningen (eller visades på den höjden)? Testade hon när ni provred? Provred ni flera gånger vid olika tillfällen? Svår att lasta när ni skulle ha hem henne?

Jag ska vara ärlig och säga att jag kan inte se något som gör att detta skulle vara bedrägeri eller andra olagligheter. Jag har haft hästar som varit som lamm, jag har kunnat göra vad jag vill med dem. Väluppfostrade, lättlastade, lättskodda. Så har de hamnat hos andra, och efter två månader har de varit djävulen själv. Går inte att sko, går inte att lasta. Drar pennor i ridningen. Men jag har inte ljugit. Hästen har varit lamm hos mig.

Är det bedrägeri från min sida då, att berätta att hästen är jättesnäll med mig?
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Kan bara hålla med Lovis. Drogad eller ej, man känner ju ganska drekt om det är en valutbildad häst eller ej, o som sagt. Hoppad du inte hästen?
Jag tror inte du hade fått en krona.
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Jag satt här och hade precis samma tanke! Ska man ha pengarna på banken i 2 år i fall att?

Enligt veterinären som besiktigade min förra häst är svaret JA!
Jag skulle sälja hästen och besiktigade på klinik. Veterinären sa att citat "numera har det blivit otäckt att sälja häst, jag skulle aldrig våga det". Det sägs av en veterinär på S*********s hästklinik!

Jag hade bestämt mig för att besiktiga innan jag ens annonserade, han sa DIREKT att han rekommenderade att även köparen skulle besiktiga och få avgöra vad som skulle kollas.

Och så avslutade han med det man hört såååå många gånger: "så fort hästen inte fungerar så börjar köparen leta fysiska fel. Trots att hästen fungerat felfritt hos säljaren". Vart har vi hört det förr? ;)
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Precis! Åker jag och kollar på en häst som sägs "hoppa 1,20", då vill jag se hästen hoppa 1,20 BANOR. Jag kommer inte kräva jag ska kunna hoppa 1,20 banor när jag provrider, men jag vill se hästen visas på de höjderna.

Vill gärna ta ett snack med veterinären som besiktigar också. Eller vara med. Och ha någon kunnig med mig som kan se med kritiska ögon. Och provrida minst 2 ggr.
Och har hästen påstådda tävlingsresultat, då försöker jag kolla upp dem. Och gärna se om den har jämna tävligsresultat, är det en glugg på ett år mellan starterna, varför då? Osv, osv, osv.

Och lik förb kan det bli fel! :angel:
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Det är tråkigt för dig att du haft det jobbigt med en häst - men jag vill kommentera det du sa om att du "skickade iväg den på utbildningskurser" när den började testa. När det händer (vilket är mer vanligt än ovanligt efter miljöombyten) är det "ekipaget" som ska tränas - absolut inte hästen ensam! Du har ju detta bakom dig nu - men jag tror att om ni fått en bättre start tillsammans hade det kanske utvecklats annorlunda.

Jag har träffat flera underbara ponnisar som blivit vandringshästar efter sådana händelser (blir ivägskickade för tillridning när det inte fungerar - kommer tillbaka - blir ivägskickade igen - kommer tillbaka, säljs.......). Lägg pengarna på att utbilda ryttare OCH häst istället!
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Jag vet precis hur det är det hände mej när jag köpte min andra häst . Jag hade gått över till D . Och hon var ju hoppad 120 sa dom . Inga skador eller problem . Och hon testade inte . Vi köpte henne från ett försäljnigsstall . Så vi ringde upp förra ägarna som bara ägt henne i 1 månad drygt dom sa att dom bytt henne för hon var inte dera typ så dom bytte henne mot en äldre gammal häst. Så okey . Det verkade inte vara ngt fel vi köpte henne .
Vi fick hem henne . Hon började direk med att testa mej . Det var hemsk jag fick skicka iväg henne på två utbildnigs kuser . Vissa dagar var vi ute till halv 12 på natten för att få in henne i transporten så vi kunde åka hem sen . Sen sadeltvåg hade hon också . Och hoppad 120 det kunde jag bara drömma om . Hon hoppade 50 som högst . Jag hade henne 2 år . Jag och hon utbildades mkt . Men jag har nu sålt henne till dressyr häst . Hon har kommit till ett väldigt seriöst hem och jag har fått en ny underbar häst som äntligen hoppar . Så alla är verkligen toppen lyckliga . Men mitt i alla problem så fick jag reda på att man kan anmäla detta och få pengar för det bedrägeri eller ngt . De är iaf väldigt olagligt förklarade en vuxen häst männska för mej . Och hon tyckte jag skulle göra det men jag ville inte att min älskling skulle få åka tillbaka till det stället då jag fick reda på att dom " drogade " hästarna mm ..

Jag vill bara varna folk för häst handlare och försäljare . Det finns många jätte bra men många som är skit dåliga . Dom ska man se upp med då jag vet ett par . Men om ni bli lurade anmäl det för det är inte ni som gjort fel utan dom och det är olagligt. Det är samma sak som med bilar mm . !

Tycker synd om dej
:confused:

Det här med när hästar byter miljö och ägare samtidigt, är ju en hel vetenskap i sig. Kan ge ett ex, På ridskolan hos oss skulle en gammal häst pensioneras och följa med en familj som köpt gård. Dottern har 2 ponnyer och mamman skulle ha gammelmannen på foder för att rida ut i skogen på och som sällskap åt de övriga två. Mamman har även under året de stod på ridskolan haft hand om gammelhästen och ridit den regelbundet en dag i veckan. Det här är ingen direkt komplicerad häst eller nån galen häst som utmärkt sig på något konstigt sätt, men en månad efter att dom flyttat stod gammelhästen i sin vanliga box igen...Fick då reda på att han blivit helt galen på nya stället, levt rövare och till slut gick det ej ens att tränsa hästen, så han fick åka hem igen.... nu är han som vanligt igen... ja ja säger då det, hästar är konstiga bland...
men sen är det så också att nästan alla hästar testar mer eller mindre sina nya ägare... det får man räkna med och inte bara vid nytt ägarskap, det kommer med jämna mallanrum. våran tex, helt plötsligt skulle hon inte gå på transporten och då hade vi haft henne 1 år och lastat henne problemfritt varje gång. Jaha, det var bara att ta tag i problemet och nöta och träna, och nu lastar hon sig själv igen...
Och bara för att en häst tidigare hoppat 1,20 behöver ju inte betyda att den har lust att fortsätta med det. Hästar har ju en egen vilja och det har ju inte en bil, så den jämförelsen är inte riktigt bra.
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Det där låter väl mer som en utmaning än ett reklamationsärende?! Man kanske inte ska förvänta sig att plocka "1.20-rosetter" så fort hästen kommit hem till sitt nya stall. För vissa hästar kan det ta över ett halvår innan de acklimatiserar sig och det är nästan mer regel än undantag att de testar gränserna. En del mer än andra då vissa är känsligare för ändrade rutiner, rangordning i flocken, dofter & ljud mm. För att inte tala om det samspel som byggts upp med en person den litat på och som plötsligt ersätts av en annan som inte gör och låter på samma sätt.. Är det då konstigt att man stöter på "problem"?
Om jag förstod texten rätt så flyttade hästen från förra ägaren efter 1 mån, till försäljningsstallet och sedan till er? TRE flyttar på kort tid.. hmm..kanske inte så konstigt att den krånglade med att gå på transporten.. :grin: Jag hoppas verkligen du var med på kurserna så du fick en chans att lära känna henne bättre??!
Det tar ju tid att lära känna varandra och bygga förtroende, även för oss människor så varför skulle det vara annorlunda med djur? Tänk dig om våra föräldrar blev anklagade för bedrägeri och ersättningsskyldiga varje gång vi trotsade en lärare eller kollega? :angel:

Hursomhelst så var det kul att du har hittat en häst som du passar ihop med!

//Cinnamon
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Bara en kommentar om testning, jag var medryttare på en halvblodshäst för länge sen och hade en dag en killkompis med. Skulle skicka in honom i boxen och borsta hästen lite lugnt så där. Efter ett litet tag kom killen ut snabbare än kvickt, hästen såg helt elak och otäck ut och hade helt enkelt jagat ut killen. Det var absolut ingen elak häst och den hade inte bytt miljö, jag blev så superförvånad över hur den uppträdde. Tydligen var killen så lågt i rang eller något... Jag blev väl lite skärrad och tog väl tag i hästen då, men hade senare absolut inga problem med den senare. Den hästen hade inte ens bytt miljö, jag vet inte vad som tog åt den.
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Nä, att hästarna ibland testar oss tvåbeningar behöver inte enbart bero på miljöombyte. På ett fenomenalt sätt känner de av människans sinnesstämning och minsta osäkerhet kan trigga dem att göra mer eller mindre utfall. Kanhända var din killkompis inte så hästvan och innerst inne lite skraj vilket han förstås hellre skulle dö än att erkänna..eller vad tror du? ;)
Kan nämna att min kompis hade grillfest på stallbacken en kväll och hon hade druckit lite vin. Vid kvällsfodringen skulle hon lägga på sin ängla-pålle ett täcke men fick sig en spark som hette duga.. Hästen hade aldrig sparkat förr, men den kvällen kände han förmodligen inte igen henne riktigt..lite lullig och taskig andedräkt kanske.. :eek: Sen har jag faktiskt hört flera vars hästar inte gillar mansfolk..:confused: Om det beror på rösten, kroppsspråket eller utsöndrat testosteron ska jag låta vara osagt..

Skönt att killkompisen inte kom till skada iallafall!

Jo, och för att inte kapa tråden helt, så anser jag inte att det är skäl nog att kräva återköp eller att köparen ens andas ordet bedrägeri om ens nya häst testar och trilskas..det får man nog se mer som en ovälkommen bonus..

//Cinnamon
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

Tråkigt när det blir så men jag förstår inte varför alla är så skeptiska till hästhandlare? Om det visar sig att det blir problem med hästen eller att hästen har ett dolt fel är det oftast lättare för en hästhandlare än en privatperson att ta tillbaka hästen. På många ställen kan man byta häst och få en annan istället. :bump:
 
Sv: Hur skall man våga köpa häst?

kl
Har följt många av dessa trådar med folk som känner sig lurade av säljare. Många frågar sig om de vågar köpa häst. Jag vill vända på det. Vågar man sälja häst??


Mycket bra fråga! Själv har jag ingen häst just nu. Hästeriet ligger på is sedan tre år då jag sålde hästen p.g.a. dålig ekonomi. Jag har inte heller känt suget på dessa år, men nu börjar det faktiskt komma. Ännu är den ekonomiska situationen inte bättre (eller rättare sagt: den är väldigt osäker), så hästköp får nog vänta ett tag. Men jag har tänkt att börja rida igen under detta år för nu är jag som sagt lite sugen. Och är det kul att rida blir det naturligtvis en ny häst var det lider.

Jag är inte ett dugg orolig för att köpa en häst. Visserligen har tre år gått, men jag har hållt på med hästar i trettio år. Jag vet mycket väl vilka som är mina skyldigheter vid köp, vad jag skall tänka på och vad jag klarar och inte klarar rid- och hanteringsmässigt.

MEN - det som faktiskt får mig att tveka är om jag kanske måste sälja hästen. För det verkar ju banne mig livsfarligt nu för tiden!!! Senast jag sålde en häst var det till bekanta som verkligen inte letar fel på något sätt. De behåller sina hästar så länge de har ett värdigt liv. Och hästen var ung och gick igenom besiktningen u.a. Men sån tur med köpare kan man ju inte alltid ha!

Får väl köpa en häst som jag har råd att ge bort om jag måste göra mig av med den...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 652
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 407
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp