Hur skulle ni göra....

K

karlamella

Jag har ett stall och hyr ut några boxblatser.
Jag har mycket bra hyresgäster och vill igentligen inte bli av med någon, men jag börjar mer och mer fundera på att skaffa en till häst.
Jag vill inte tvinga någon att flytta och den planerade hästen är väl mest en önskan.
Skulle ni ha sagt upp en plats om ni skulle köpa en till häst?????

Men jag har nu hört att en av hästarna måste mest troligen avlivas bort pga en gammal skada.
Det är inte säkert och jag vet inte om ägarna vill behålla platsen för ett till hästköp.
Om dom vill det skulle ni då säga att du ska ha platsen själv pga eget hästköp?????

Kontraktet är skrivet på personen och inte på hästen.
 
Sv: Hur skulle ni göra....

Jag skulle gått efter principen. Sist in först ut. Men givetvis frågat alla inblandade om det finns någon som ev skulle kunna tänka sig att säga upp sin stallplats.


Den dag vi köper går kommer jag se till att det alltid finns en tom box. Just så man slipper hamna i den situationen att man måste säga upp någon.

Hur är kontraktet utformat?
 
Sv: Hur skulle ni göra....

Jobbig situation, jag hade nog haft svårt att säga upp någon av mina vänner ifall jag vet att de helst vill vara kvar. Om man enbart umgås via stallet med dem alla så blir det ju ganska elakt mot den utkastade. Det är ju lättare ifall någon pratar om t.ex. ett annat stall som ligger bättre till av olika skäl.

Så jag hade nog väntat tills det blivit en ledig plats. En annan möjlighet är ju ifall det går att ordna en boxplats till. Kanske finns det möjlighet att bygga uteboxar.
 
Sv: Hur skulle ni göra....

Kontraktet nämner inte något om uppsägningstider, och det gäller även mina "gäster" vill dom flytta så får dom det utan uppsägningstid om dom vill.
Jag vill inte ha tomma boxplatser då det är så litet och jag tycket om att det är lite röselse i stallet.
Nä jag vill inte be någon flytta och tanken på en till häst är en önskan , men om en av hästarna måste avlivas kan det ju bli aktuellt.
Visst det går ju alltid att bygga till men det blir nog till att vänta.(om det inte dröjer många år innan någon flyttar)
Men det är intressant att se hur andra skulle göra......
 
Sv: Hur skulle ni göra....

Jag hade iallafall Inte byggt ut för att få plats med en egen häst till.
Den kostnaden betalar sig Inte med hjälp av stallhyror från ngn inackorderad.
Jag hade berättat att jag funderar på att skaffa en häst till när det blir ngn box ledig. Säga upp ngn kan ju vara svårt. Å andra sidan så är det ju segt att inte kunna skaffa en häst till när man har eget stall.
Berätta att du vill skaffa en häst till, och se reaktionen. Ngn kanske funderar på att flytta och gör så småningom slag i saken.
 
Sv: Hur skulle ni göra....

Kanske finns det någon i stallet som gärna skulle tänka sig lösdriftsplatts om du byggde det?
Givetvis med sällskap då.
 
Sv: Hur skulle ni göra....

Om stallägaren ska bygga lösdrift för att själv kunna ha en häst till, blir det en dyr affär för h*n. Om inte stallhyrorna för det området ligger extremt högt.
 
Sv: Hur skulle ni göra....

Det beror ju på vad de har för befintliga byggnader.
EN lösdrift behöver inte vara så avancerad, så länge den håller måtten och är säkerhetsmässigt ok.

Och givetvis att den uppfyller hästens behov.


Har de ett traktorskjul som de inte använder? Perfekt att bygga om.

Liksaså hölada som står tom, maskinhall (eller tom del av maskinhall där de förvarar saker).

Dessutom kan hon därmed också hyra ut fler plattser (då i lösdrift) om hon så önskar.
 
Sv: Hur skulle ni göra....

Ja, kanske om det finns befintliga byggnader. Och om man inte behöver ngn inredning. Behöver man lösvirke för att bygga lite, så blir det snabbt pengar av. Och då är det väl knappast lönt. Bäst är väl att fundera på hur långt tid det tar för en investering på minst 5000 kr ( 5000 kr blir det snabbt, även om man har befintlig byggnad ) att betala sig, och fundera på om det är en bra ide´även för stallägaren, inte bara för den inackorderade.
 
Sv: Hur skulle ni göra....

risken blir ju att folk inte känner sig säkra och då kanske du står där utan några inackorderingar alls..

jag skulle, om jag vore du vilja att de inackorderade lägger korten på bordet.. ska de ev avliva så vill ju du veta det som gårdsägare, om hästar ska bort, avlivas på plats osv.. kunna annonsera för ny inackordering i tid osv.. även om ni är kompisar så vill du inte ha tomma boxar.

utan avtal med varesig uppsägningstid eller bindningstid så är det ju känsligt, det kan bli besvärligt juridiskt sett.
 
Sv: Hur skulle ni göra....

Innan skulle jag har funderat ordentligt om jag vill och har tiden för en häst till?då du skriver att det är en önskan. Jag har önskningar/drömmar men uppfyller inte dem då jag inte har tiden, stort nog för det osv. När nu en stallgäst antagligen ska ta bort sin häst, så fråga om de tänkt skaffa en häst till? Om inte så är det bara att behålla den tom tills du vet säkert om du ska ha en häst till eller inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 794
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 143
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 541
Senast: Skye
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 613
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp