Bukefalos 28 år!

hur släppa in nya hästar i flock på bästa sätt?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag har gått och blivt fjollig när det gäller ihopsläpp av hästar. Förut var det inte någon tvekan, min häst släpptes med alla andra.

Men nu är det så här, det är att sex st av hästarna går tillsammans (min är en av dom) och nu när det är dax för bete ska fyra st nya komma in i flocken varav två st går med varandra nu. Den ena hästen som ska in är jag (och även några av dom andra hästägarna) osäkra på då han inte är så trevlig när man går utanför hans box, passerar hans hage (attackerar), går förbi i gången, passerar i ridhuset lr att rida ut med. Han sparkas.
Jag vet att vissa hästar är så när dom är " fast" även min kan se grinig ut och vill inte ha andra hästar i rumpan men i hagen så är han inte på någon eller är elak.
Ägaren till den häst jag känner mej tveksam till säger att hennes häst funkar bra i flock.

Stallägaren vill att alla hästar släpps tillsammans på en och samma gång men jag vill helst vänta ca en 30 min efter att alla har släppts. Först för att jag vill se hur den häst jag tvekar på faktiskt beter sej och sen för att jag inte vill ha med min i det värsta springet.

Men det kanske bara är dumt för alla om inte min häst är med dom första 30 minutrarna?

Jag brukar släppa in honom lite efter dom andra när jag vet att det blir spring pga hagbyte tex. Han är inte den som livar upp flocken utan springer bara för att dom andra gör det. Får han bestämma så går alla bara in och äter:d
 
Senast ändrad:
Sv: hur släppa in nya hästar i flock på bästa sätt?

Risken med att släppa din häst en stund senarebär ju att den kanske får hela flocken efter sig som vill hälsa. Släpper man samtidigt brukar det ju bli allmänt kaos när alla ska hälsa på alla. Svårt val. :crazy: Men jag hade nog endå valt att släppa samtidigt som alla andra.
 
Sv: hur släppa in nya hästar i flock på bästa sätt?

Jobbigt antal hästar att släppa ihop på en gång. Annars tror jag inte att det går att avgöra hur hästarna är dom första 30 minuterna, lär vara livat längre än så om inte hästarna är väldigt obrydda om andra hästar.
 
Sv: hur släppa in nya hästar i flock på bästa sätt?

Släpp alla på en gång. Kommer din häst in efteråt är risken stor att alla samlas runt bara honom. Det kan också bli så att allt springande börjar om på nytt och hästarna måste "börja om" med sin "rankinglista"; om du förstår vad jag menar?
Finns nog en anledning till varför stallägaren vill ha alla samtidigt
 
Sv: hur släppa in nya hästar i flock på bästa sätt?

Min erfarenhet är att eftersläpp av hästar inte gör det lugnare..brukar snarare bli tvärtom dvs mer racande då nykomlingar kommer för då blir det roligt en gång till och ofta mycket stökigare.

Släpp alla på en gång.

En tydlig rangordning infinner sig inte på en gång utan det tar ändå ett tag. Hos oss tar det 2-3 veckor innan alla i flocken har sin plats i en enhet, före det kan det sorteras om en del och det är alltid smågrupper till en början för att slutligen bli en enda grupp.

Att veta hur en häst beter sig i flock är ganska svårt att säga, det går aldrig att lita på då det helt och hållet beror på sammansättningen av flocken/individerna hur det kommer att funka. En häst kan bete sig helt olikt/ha olika rang i olika flockar.

Många hästar beter sig dessutom olikt utanför sommarflocken, tex kan vara en riktigt sur häst i övrigt men är världens raraste/funkar ypperligt i större flock.
 
Sv: hur släppa in nya hästar i flock på bästa sätt?

Kl
Håller med övriga .
På med Benskydd och släpp alla på en gång . Ofta blir det tillochmed mindre spring då de får så fullt upp att hälsa på varandra .
 
Sv: hur släppa in nya hästar i flock på bästa sätt?

Kl

Om man har en ny häst som står inne 17.00-07.00 och ska gå med andra som står ute hela tiden blir det i princip nytt hopsläpp hela tiden eller vänjer dom sig så småningom.
 
Sv: hur släppa in nya hästar i flock på bästa sätt?

Låt dem ordna rangordningen själva. Oftast görs den upp rätt snabbt. Släpp samtidigt är mitt råd. Annars är risken stor att flockan kommer mot dig och ska undersökt den "nya hästen" som någon här skrev tidigare. Vad är du rädd för? Skador på hästen eller på dig själv?
Skador får man vara beredd på när man släpper ihop hästar med varandra som inte känner varandra via gemensam hage sedan tidigare. Oftast tar det mindre på sparkar om de inte är skodda men för det mesta brukar de aldrig fullfölja "attacker" så det ser värre ut än vad det är såvida du inte har två ranghöga individer mot varandra.

Om du är rädd för att hämta i hagen pga hästen du beskrev så får du tuffa till dig ta med ett långt grimskaft och vifta med i nödfall som förlängd arm så går hästarna undan. Lär dig hästens kroppspråk, NH är till stor hjälp där. Tror inte just den här hästen kommer att besvära dig då den släpps på bete. Bete = stor yta och mat :)

Lycka till!
 
Sv: hur släppa in nya hästar i flock på bästa sätt?

Det är inga problem om de får gå ifred så mycket och länge det bara går de första dagarna och hopsläppet är ett "bra" sådant dvs inga större konflikter och vettiga individer .
Jag hade inte kört upplägget om det visar sig att hopsläpp känns rörigare än normalt och den nya blir tufft välkomnad .
 
Sv: hur släppa in nya hästar i flock på bästa sätt?

Det är inga problem om de får gå ifred så mycket och länge det bara går de första dagarna och hopsläppet är ett "bra" sådant dvs inga större konflikter och vettiga individer .
Jag hade inte kört upplägget om det visar sig att hopsläpp känns rörigare än normalt och den nya blir tufft välkomnad .

:bow:.......
 
Sv: hur släppa in nya hästar i flock på bästa sätt?

Tillägg att de första dagarna gäller det då givetvis att samtliga hästägare är med på tåget att låta dem gå ifred . Inget ryckande in och ut av olika hästar för att man ska rida hit och dit osv .... Har sett många såna hopsläpp där folk typ 2 timmar efter hopsläpp tycker att jamen nu ska jag rida min osv ... Galet .
 
Sv: hur släppa in nya hästar i flock på bästa sätt?

Tillägg att de första dagarna gäller det då givetvis att samtliga hästägare är med på tåget att låta dem gå ifred . Inget ryckande in och ut av olika hästar för att man ska rida hit och dit osv .... Har sett många såna hopsläpp där folk typ 2 timmar efter hopsläpp tycker att jamen nu ska jag rida min osv ... Galet .

:bow: igen
 
Sv: hur släppa in nya hästar i flock på bästa sätt?

Det jag ogillar är racet på halt underlag och dom skador som kan uppstå pga det först och främst. Jag brukar alltid släppa min lite efter dom andra i vanliga fall, när dom byter hage och alla känner varandra.
Nu var det även en lite grinig häst som skulle in i hagen och jag var rädd för att han ev skulle bete sej i hagen som han gjort på övriga ställen man träffat honom på.

Men, alla släpptes tillsammans och ingen kom till skada:)
Den sura nissen beter sej helt normalt i hagen med sina nya kompisar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
595
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp