Bukefalos 28 år!

Hur snabbt springer en häst?

L

_Liljan

googlat men hittar inget svar på hur snabbt en häst springer?
En normalstor häst alltså.
 
Sv: Hur snabbt springer en häst?

Jag tycker att jag läst nånstans att en häst kommer upp i ca 65km/h, men jag kan minnas fel...:p
 
Sv: Hur snabbt springer en häst?

Inte helt säker, men tror jag hört att fullblod på löp kan springa upp emot 70 km/h.
 
Sv: Hur snabbt springer en häst?

min är en stor ponny, jag tror att han kan komma upp till 45 km/h ungefär :)
 
Sv: Hur snabbt springer en häst?

Vad räknar du som normalstor.

Min ena nordis är stor och bastant, men inge löphäst direkt.

Han springer i ca 50 km/h när han går som snabbast i galopp. Testat med bil bredvid.
Men mitt fullblod travar bredvid när han galopperar, vet inte hur fort hon kan gå och villnog inte veta heller :o
 
Sv: Hur snabbt springer en häst?

Man o' war har haft världsrekordet på 69 km/h på en längre sträcka, men vet inte om det har blivit slaget på senare tid.en quarter kommer säkert upp i en högre hastighet på en kortare sträcka..
 
Sv: Hur snabbt springer en häst?

Galoppörerna springer runt 60-70km/tim. i löp, travarna runt 45-55km/tim, efter vad jag hört. Bianca kommer ganska lätt upp i runt 40-50km/tim ibland när vi rider :D:angel: (fd travare:heart) ..
 
Sv: Hur snabbt springer en häst?

Ca-tider.

Skritt 5-7 km/h
Trav 10-18 km/h
Galopp 20-30 km/h

Dessa tider gäller arbetstempo med varierad steglängd för normalstora hästar av ridhästmodell, givetvis ungefärligen. Min travares normaltrav ligger på ca 17 km/h medan araben ligger på ca 13 km/h när de travar utan att anstränga sig.

Jag har också hört att galoppörer ligger på ca 70 km/h i tävlingstempo.
 
Vi brukar ligga på maxhastighet 30-32 km/h, dock busade min häst till det en längre sträcka en gång så vi hamnade på 44 km/h! :o

Kompisen har nån app i mobilen som vi mäter med, lägsta fart,medel,och Max fart,längd, högsta och lägsta punkten,samt gps, så vi kan se hur vi ridit.:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 715
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har stått och skruvat och fått en blåsa i handflatan, mitt i bland alla veck där. Märkte inte av den förrän jag skruvat bort blåsan...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Amha
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen som har fått några skrubbsår fångades snabbt in och är i säkert förvar.
Svar
1
· Visningar
196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp