Bukefalos 28 år!

Hur ställer man sig till vinklade gnällinlägg?

purity_666

Trådstartare
Nu menar jag inte här på sidan, utan helt generellt.

T.ex. så läste jag ett inlägg på FB häromdagen. Det var en hundägare som släppt sin hund lös i skogen och hunden fick en otäck skada. De ilade till djursjukhus, där det framkom att de hade en obetald räkning sedan innan och djursjukhuset ville då inte behandla hunden. Som jag förstod det var skadorna invärtes och hade väl inte kunnat bedömas utan röntgen eller liknande. Hunden avled av skadorna.
Hundägaren menade att det absolut inte var deras fel. Menade att veterinären sagt att räkningen kommit i retur till dom och hundägaren då inte hade någon aning om att det låg en obetald faktura hos dom. Det var hemsk av kliniken att inte behandla hunden, osv osv. Kliniken sa dock att de skulle behandla hunden om den förfallna räkningen betalades först.

Allt var från hundägarens perspektiv. Såklart fylldes kommentarerna med hat mot kliniken. Men jag undrar lite över egna ansvaret. Om man varit till kliniken så borde man väl själv också kunna fatta att något är fel om räkningen aldrig dyker upp? Eller hoppas man att de glömt det? Att räkningen kommit i retur måste ju bero på något, dålig skyltad adress på dörren eller liknande.
Vidare tyckte hundägaren att kliniken väl bara kunde lägga på summan på den nya betalningen. Jag förstår att kliniken inte ville göra det. Den förfallna räkningen var på ett relativt stort belopp, inte bara några hundringar.

Hur ställer ni er till liknande gnäll/offerinlägg? Det finns ju en hel uppsjö av hur illa man blir behandlad av djurskydd/veterinär/huresvärd osv men gemensam nämnare är att det är ur en persons perspektiv. Sen kanske man får reda på hela bilden någonstans och ändrar helt synpunkt. Som några "offer" i ett djurärende som blev så brutalt omhändertagna av polisen när de stod där helt lugnt på gården. Sanningen visade sig vara att de vägrade släppa bultpistolen, som gick av och gjorde hål i ena polisens byxor. Bara tur den inte tog i benet.

Det är ju lätt att dras med i stämningen, enkelt att snabbt förfasas. Jag har dock fått en bra läxa genom en kurs i kritisk granskning på universitetet och ställer mig skeptisk till det mesta. Men ibland dras jag med. Det drabbar i värsta fall oskyldiga som får dåligt rykte.

Ja min fråga är, hur lätt dras ni med och hur mycket ifrågasätter ni? Vågar ni yttra era skeptiska åsikter bland ett 50-tal ivriga medhållare?
 
Jag såg det där inlägget igår. Reagerade som dig och ifrågasatte delningen.

Folk har överlag väldigt svårt för källgranskning på Facebook har jag märkt och de sluter upp fort som f-n till riktigt otäcka drev.
JA det är det jag tycker är otäckt. Allt sväljs med hull och hår och det blir pöbelmentalitet. Ofta får sen de som ifrågasätter en jäkla massa skit på sig för att de är okänsliga och elaka.
 
Jag har inte sett inlägget, men hade inte delat det. Folk delar dock - och går på - vad sjutton som helst.

Fallet som beskrivs så det kan ju inte tagit många minutrar att betala räkningen sen sist eller få någon att gå i god för betalningen eller vad som helst. Om jag stått där och inte haft pengarna där och då hade jag ringt pappa så vuxen jag är och bett honom godkänna en debitering via telefon/fax/whatever på hans amex-kort. Eller ringt mamma/en vän/whatever med samma bank som mig och bett dem föra över så jag kunde betala med kort. Så den första räkningen blev betald.

Och ja jag vågar yttra mig skeptiskt. Brukar göra det med.
 
Jag använder ett ord (jag tror det va det här) som kom fram i min "lägga till eget ord i SAOL"-tråd, det känns som väldigt många anammar nånannanism; allt är alltid någon annans fel vilket är jättebekvämt för man behöver aldrig ta ansvar för sitt eget beteende, sina egna val och handlingar utan man kan alltid skylla på någon annan och vips var det synd om MIG!
-Jag betalar inte mina räkningar och då är det klinikens fel som inte vill behandla en gång till.
-Jag gör något olagligt och då är det polisens fel när jag gör mig illa när jag blir omhändertagen-ibland med våld.
-Jag kollar inte upp mina skyldigheter och då är det någon annans fel att jag inte visste.

Eget ansvar verkar vara något många nuförtiden flyr som pesten och det skapar ett hav av offerkoftor och oskyldiga människor som det är så himla väldans synd om.
Jag tror det måste till en förändring redan vid barnsben, att föräldrar slutar ultracurla sina stackars barn som aldrig ställs till svars för någonting och aldrig behöver ta ansvar för vad de gör och säger.
Nuförtiden kan man ju få bekräftat att det är väldans synd om mig bara man lägger upp det på Fejjan och så börjar cirkeln om. Källkritik verkar för övrigt inte läras ut i skolan längre..
 
Jag ser sånt där ofta och tänker att folk är pantade (läs: naiva).
Oftast skriver jag inget och det beror på att jag inte heller har hela historien, eller bådas sidor.
Det är många ggr snudd på omöjligt att opartiskt ta ställning.
Är dock less på all skit djurskyddsinspektörer får på sajter och i grupper.
Ibland är det befogat, men ofta verkar det som att folk vill hålla djuren vid liv till vilket pris som helst, även fast det inte är realistiskt i somliga situationer, alternativt att folk kastar skit på inspektörerna för att de inte gör något, fastän det ligger långt utöver deras befogenheter/de lagar som gäller.
 
Om alla som klagade på djurskyddsinspektörerna la tiden på att istället påverka politikerna som ändra lagarna och ge dem möjligheten att faktiskt få göra mer så hade det nog hänt saker. Men många många vill bara klaga, de vill titta ner på folk för att känna sig bättre själva, de gilla själva beklagandet mer än att avhjälpa grundproblemet.
 
Jag brukar ofta tänka på att det finns flera sidor av en historia. När folk tex berättar om sina relationer Oavsett här på buke, i verkliga livet eller Facebook. Jag tycker ofta folk dras med och säger att hen är så dum och har så fel utan att tänka på att man bara hör en sida av historien.
 
Jag använder ett ord (jag tror det va det här) som kom fram i min "lägga till eget ord i SAOL"-tråd, det känns som väldigt många anammar nånannanism; allt är alltid någon annans fel vilket är jättebekvämt för man behöver aldrig ta ansvar för sitt eget beteende, sina egna val och handlingar utan man kan alltid skylla på någon annan och vips var det synd om MIG!
-Jag betalar inte mina räkningar och då är det klinikens fel som inte vill behandla en gång till.
-Jag gör något olagligt och då är det polisens fel när jag gör mig illa när jag blir omhändertagen-ibland med våld.
-Jag kollar inte upp mina skyldigheter och då är det någon annans fel att jag inte visste.

Eget ansvar verkar vara något många nuförtiden flyr som pesten och det skapar ett hav av offerkoftor och oskyldiga människor som det är så himla väldans synd om.
Jag tror det måste till en förändring redan vid barnsben, att föräldrar slutar ultracurla sina stackars barn som aldrig ställs till svars för någonting och aldrig behöver ta ansvar för vad de gör och säger.
Nuförtiden kan man ju få bekräftat att det är väldans synd om mig bara man lägger upp det på Fejjan och så börjar cirkeln om. Källkritik verkar för övrigt inte läras ut i skolan längre..
Precis så är det. Jag hade ju gjort precis som @Alexandra_W där och då, sett till att den gamla summan betalades omgående. De hade ju en chans.

Jag tycker att man visst får gnälla av sig. Jag kan gnälla extremt vinklat ibland, men då inte för att dela med hela världen och hänga ut någon/ett företag. Som i exemplet jag gav, då hängdes kliniknamnet ut med "anlita aldrig dom". Det blir sån lynchstämning. Vill jag gnälla gör jag det på min privata sida, några kompisar säger "stackars dig" och sen är det klart.
 
Jag förstår precis hur du menar.
Själv har jag en vän som alltid har vart beroende av soc på olika sätt, som just nu har barn och hon och hennes karl överlever på soc- pengar och mammapeng.
Och det är verkligen inlägg efter inlägg (de måste flytta från sin nuvarande lägenhet) på att de inte får hjälp, de kan "få" en lägenhet men kan tyvärr inte ta med sig sin hund då.
Och jag känner bara att jag vill skriva ett långt inlägg om hur DERAS val har lett dem till DERAS situation som gör att man kan inte ställa krav på soc. Det är NÅGON ANNAN som betalar för att de ska ha mat och hyra o.s.v.
Att hade de dessutom kunnat tänka sig att flytta och byta kommun hade de kunnat få mer hjälp då trycket på bostad är jäkligt högt här, men nej, det passar inte.
Att inte ens när man har barn så är man intresserad av att ta sig ur sin situation är för mig helt obegripligt.

Och att folk hejar på är helt insane. :confused:
Det är säkert fler än jag som får bita sig i tungan då det trots allt är ett känsligt ämne. :banghead:
 
Jag förstår precis hur du menar.
Själv har jag en vän som alltid har vart beroende av soc på olika sätt, som just nu har barn och hon och hennes karl överlever på soc- pengar och mammapeng.
Och det är verkligen inlägg efter inlägg (de måste flytta från sin nuvarande lägenhet) på att de inte får hjälp, de kan "få" en lägenhet men kan tyvärr inte ta med sig sin hund då.
Och jag känner bara att jag vill skriva ett långt inlägg om hur DERAS val har lett dem till DERAS situation som gör att man kan inte ställa krav på soc. Det är NÅGON ANNAN som betalar för att de ska ha mat och hyra o.s.v.
Att hade de dessutom kunnat tänka sig att flytta och byta kommun hade de kunnat få mer hjälp då trycket på bostad är jäkligt högt här, men nej, det passar inte.
Att inte ens när man har barn så är man intresserad av att ta sig ur sin situation är för mig helt obegripligt.

Och att folk hejar på är helt insane. :confused:
Det är säkert fler än jag som får bita sig i tungan då det trots allt är ett känsligt ämne. :banghead:
Ja herregud soc. Det är ju så man får ducka när man berättar att man jobbat på soc. ALLT är deras fel. Det egna ansvaret slutar så fort soc kommer in i bilden.
 
Ja herregud soc. Det är ju så man får ducka när man berättar att man jobbat på soc. ALLT är deras fel. Det egna ansvaret slutar så fort soc kommer in i bilden.
Verkligen! Själv är det många jag hade velat ge en spark i häcken på. :banghead:
Att man kan behöva hjälp i perioder är väl en sak, men när man inte klarar av att ta sig ur det för att det är NÅGON ANNANS fel gör mig lite matt.
 
Precis så är det. Jag hade ju gjort precis som @Alexandra_W där och då, sett till att den gamla summan betalades omgående. De hade ju en chans.

Jag tycker att man visst får gnälla av sig. Jag kan gnälla extremt vinklat ibland, men då inte för att dela med hela världen och hänga ut någon/ett företag. Som i exemplet jag gav, då hängdes kliniknamnet ut med "anlita aldrig dom". Det blir sån lynchstämning. Vill jag gnälla gör jag det på min privata sida, några kompisar säger "stackars dig" och sen är det klart.
Ja man kan ju tycka att det vore det vettiga att göra men när man har en permanent offerkofta så är det viktigt att alla vet hur orättvist man blir behandlad oavsett bakomliggande orsaker.

Jag hade t.ex en kund som ville reklamera en vara som hen lyckats köpa fel variant av men iallafall använt för "jag var ju tvungen att ha något på festen samma kväll", hen ville då antingen lämna tillbaka den felköpta (använda) varan eller få stor rabatt på rätt vara för "hon skulle ju aldrig använda den andra igen" Hen hade alltså själv köpt fel variant men det var inte hens fel för hon hade prövat 2 olika varianter och i kassan hade hen råkat lägga fram fel vara och då skulle ju personen i kassan (telepatiskt) ha vetat att det var fel eller iallafall frågat om det var rätt enligt kunden. Hen hade inte själv kollat att det var rätt vara hon tog med till kassan men hen tyckte att vi i butiken hade ett ansvar att se till att kunden vet vad den köper så det var inte hens fel.
Hon kunde för sitt liv inte förstå varför jag inte ville tillgodose hennes önskemål...

Den här mentaliteten möter jag oftare än jag önskar i mitt jobb.
-Folk som tvättar saker fel och pajjar plaggen men inte tycker att det var deras ansvar att läsa på tvättlappen vad som gällde och vill reklamera.
-Folk som inte provar plaggen och sen inte kollar hur länge det är öppet köp och blir sura när det inte är 3 månader...
-Folk som inte frågar om det är öppet köp på rea-grejjer och sen blir sura när det inte är det...2 veckor senare....
Och när jag inte kan göra något (strikta regler från HK) så är det JAG som inte är serviceminded och oansvarig.

Istället för ordspråket: "När huvudet är dumt får kroppen lida" byter jag ut det till:
"När huvudet är dumt får någon helt annan lida"
 
Ja man kan ju tycka att det vore det vettiga att göra men när man har en permanent offerkofta så är det viktigt att alla vet hur orättvist man blir behandlad oavsett bakomliggande orsaker.

Jag hade t.ex en kund som ville reklamera en vara som hen lyckats köpa fel variant av men iallafall använt för "jag var ju tvungen att ha något på festen samma kväll", hen ville då antingen lämna tillbaka den felköpta (använda) varan eller få stor rabatt på rätt vara för "hon skulle ju aldrig använda den andra igen" Hen hade alltså själv köpt fel variant men det var inte hens fel för hon hade prövat 2 olika varianter och i kassan hade hen råkat lägga fram fel vara och då skulle ju personen i kassan (telepatiskt) ha vetat att det var fel eller iallafall frågat om det var rätt enligt kunden. Hen hade inte själv kollat att det var rätt vara hon tog med till kassan men hen tyckte att vi i butiken hade ett ansvar att se till att kunden vet vad den köper så det var inte hens fel.
Hon kunde för sitt liv inte förstå varför jag inte ville tillgodose hennes önskemål...

Den här mentaliteten möter jag oftare än jag önskar i mitt jobb.
-Folk som tvättar saker fel och pajjar plaggen men inte tycker att det var deras ansvar att läsa på tvättlappen vad som gällde och vill reklamera.
-Folk som inte provar plaggen och sen inte kollar hur länge det är öppet köp och blir sura när det inte är 3 månader...
-Folk som inte frågar om det är öppet köp på rea-grejjer och sen blir sura när det inte är det...2 veckor senare....
Och när jag inte kan göra något (strikta regler från HK) så är det JAG som inte är serviceminded och oansvarig.

Istället för ordspråket: "När huvudet är dumt får kroppen lida" byter jag ut det till:
"När huvudet är dumt får någon helt annan lida"
Fast du kan nog räkna med ett argt inlägg om er sjukt dåliga service, där man utelämnar att man använt varan.
 
Jag ignorerar dem. Kommer de från någon jag känner och det är i stil med det här hundexemplet säger jag ifrån. Vissa människor ser inte sitt eget ansvar i en situation. Det är alltid någon annans fel. Då får man påminna dem. Visst är det synd att hunden fick lida i onödan men det var hundägarens eget fel. Man måste väl hålla koll på vad man har för utgifter? Jag saknade en faktura från veterinären för några veckor sedan, istället för att ducka och hoppas slippa betala berättade jag och så fixade hen det.

Goda relationer får man inte, de skapar man.
 
Fast du kan nog räkna med ett argt inlägg om er sjukt dåliga service, där man utelämnar att man använt varan.
Ja jag fick utstå 15 min mycket högljudd harang om hur opålitlig, otrevlig och uppstudsig jag var och hur hela företaget konspirerade för att lura sina kunder och jag vet inte allt vad det var, jag sa lugnt till hen att nu tänker jag lägga på om du inte lugnar dig och gav hen nr till huvudkontoret och sa att du får mer än gärna ringa dit och förklara ditt missnöje och be de avhjälpa situationen så sa hen att det skulle hon minsann göra och se till att de fick veta mitt namn och den andra personalens namn som hon minsann hade på kvittot. Det samtalet nådde aldrig HK av någon mystisk anledning....

Som sagt många klagar gärna och länge och grafiskt men när det gäller att faktiskt ta det med någon som bestämmer så är det märkligt många som backar av och bortförklarar varför de inte vill ta det med någon som faktiskt kan göra något åt situationen....
 
I beskrivet fall hade jag faktiskt frågat. "Hade det inte varit lättare att reglera den gamla skulden direkt? då hade ju hunden fått den vård den behövde"

Och därmed placerat skulden där den ligger - hos slarviga djurägare som inte betalar för sig.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 938
Senast: sona
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 271
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 244
Senast: skuggi
·
C
Hästvård Jaha nu har vi ännu en gång kommit hem från kliniken & precis som jag trodde så vart det något fel på killen min. :( Kort historia...
Svar
13
· Visningar
2 124
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp