Bukefalos 28 år!

Hur ställer man sig till vinklade gnällinlägg?

Som sagt, jag förstår ditt handlande men du säger samtidigt att du vill undvika smutskastning på FB och därför inte tar bort dem. Det säger mig att FB är en del av problemet. Man drar sig för att göra något pga FB.
Ja, du har rätt i det. Den stora skillnaden på nätet mot IRL är ju att om någon sprider skit om mig på sin hemmaplan IRL - som det var förr kanske - då är det liksom inte så stor spridning på skiten, då snackar de skit med sina kompisar omkring sig, 20 mil härifrån. Men om de snackar skit på webben så blir det ju skit till deras 100-200-400 vänner o bekanta på FB varav en del kanske råkar finnas i mitt närområde och då får se detta.

Så, inte kanske FB är problemet, men internet. Men det är ju bara en fluga sägs det... *haha*

Jag är inte perfekt men jag står för vad jag säger och mina handlingar. Det har genererat skitsnack men det struntar jag i. Det har nu lönat sig gentemot en av skitsnackarna.
Jag står också för det jag säger och mina handlingar.

Men jag väljer också ibland att inte säga allt eller agera. Det är också ett handlingsalternativ. Det behövs ju liksom inte när inte människorna finns i mitt liv IRL. Det vore ju skillnad om de förpestade min tillvaro varje dag på jobbet eller i grannskapet. Nu förpestar de ingenting i och med att de inte kommenterar mig när inget finns att kommentera för dem.

IRL kan det väl liknas med att jag bara flyttade bort från grannskapet och sen hörde de liksom aldrig av mig.

De gånger de har förpestat (som i exemplen jag tog upp) så sa jag vad jag tyckte (och de verkade förstå). Då var de "öppna" och kunde det, nu kan de inte. Lugnt och skönt!
 
Jag känner nästan för att plocka bort de vänner på FB som sprider den smörjan och försvarar hundägaren. Så irriterad blir jag. Kunde varit min klinik det snackas skit om. Min klinik som räddat livet och ställt upp till 100% varje gång. Hade det varit det, så hade den vännen rykt direkt. Sprida skitsnack är inte min grej. Speciellt sånt man märker direkt är osanning.,.
 
Jag reagerade också på inlägget om hunden. Varför släppa hunden lös utan uppsikt från första början, när det dessutom är koppeltvång.
Det smidigaste i situationen hade varit att betala fakturan direkt, alternativt att någon av dem åkt hem och hämtat/lånat pengar så länge.
Har man djur så bör man ha en buffert för liknande situationer, och jag kan för allt i världen inte förstå hur man kan glömma bort en faktura hos veterinären? Det är ju jätteviktigt att kunna anlita vet vid akutfall!

Nej usch vad oansvarigt!
 
Jag engagerar mig inte alls i sådant.
Skriver ingenting helt enkelt.

En hundägare som släpper sin hund lös i skogen under hundförbudstiden samt inte betalar sina veterinärräkningar är ju ändå ett totalt hopplöst fall.
Det finns inget hopp om bättring vare sig hos den eller dennes vänner.
Varför bry sig?
 
A_Viral_Photo_Made_Animal_Lovers_Furious._Look_Closely_Though_This_Is_Absolutely_Hilarious_-740x400.jpg

Här är väl ett prima exempel på ett gnällinlägg som spridits och skapat lynchmobb.
En komiker startade det hela och anklagade Steven Spielberg för att vara jägaren som dödat det vackra djuret (som ju då är en dinosaurie) Bilden är tagen under filmningen av Jurassic Park

Hursomhelst. Inlägget har delats 1000-tals gånger och Steven målas upp som en hemsk mördare. Man ska bojkotta hans filmer, han borde själv bli trofé osv. Det är skrämmande att se hur folk hoppar på hat-tåget.
 
Jag använder ett ord (jag tror det va det här) som kom fram i min "lägga till eget ord i SAOL"-tråd, det känns som väldigt många anammar nånannanism; allt är alltid någon annans fel vilket är jättebekvämt för man behöver aldrig ta ansvar för sitt eget beteende, sina egna val och handlingar utan man kan alltid skylla på någon annan och vips var det synd om MIG!
-Jag betalar inte mina räkningar och då är det klinikens fel som inte vill behandla en gång till.
-Jag gör något olagligt och då är det polisens fel när jag gör mig illa när jag blir omhändertagen-ibland med våld.
-Jag kollar inte upp mina skyldigheter och då är det någon annans fel att jag inte visste.

Eget ansvar verkar vara något många nuförtiden flyr som pesten och det skapar ett hav av offerkoftor och oskyldiga människor som det är så himla väldans synd om.
Jag tror det måste till en förändring redan vid barnsben, att föräldrar slutar ultracurla sina stackars barn som aldrig ställs till svars för någonting och aldrig behöver ta ansvar för vad de gör och säger.
Nuförtiden kan man ju få bekräftat att det är väldans synd om mig bara man lägger upp det på Fejjan och så börjar cirkeln om. Källkritik verkar för övrigt inte läras ut i skolan längre..

Källkritik diskuteras väldigt mycket i mina barns skolor. Med all den information som finns tillgänglig har det seglat upp som ett extremt viktigt område.

Däremot tror jag inte det fastnar hos alla, lika lite som integralanalys fastnar hos alla.
 
Åh, på så sätt. Vilken idiot åker till veterinären utan plånbok?! Då får man väl i högsta grad skylla sig själv, eller hade de tänkt smita från betalningen av denna behandlings också?! Planerat så det förslår.

Jag har umgåtts med en rad personer som aldrig har plånbok med sig. Det upptäcker de OFELBART i slutet på måltiden/vid kassan/när man ska gå så det vackert blir andra som får betala. Djävla skitfolk, på ren svenska.

Har du inte råd, får du avstå. Så enkelt är det.

Idag finns det så många sätt att betala på att det är svårt att hävda att det är där bristen finns. Viljan saknas.

Att snyfta sIg från ett nytt bedrägeriförsök är helt i linje med hur den typen av människor brukar bete sig....
 
A_Viral_Photo_Made_Animal_Lovers_Furious._Look_Closely_Though_This_Is_Absolutely_Hilarious_-740x400.jpg

Här är väl ett prima exempel på ett gnällinlägg som spridits och skapat lynchmobb.
En komiker startade det hela och anklagade Steven Spielberg för att vara jägaren som dödat det vackra djuret (som ju då är en dinosaurie) Bilden är tagen under filmningen av Jurassic Park

Hursomhelst. Inlägget har delats 1000-tals gånger och Steven målas upp som en hemsk mördare. Man ska bojkotta hans filmer, han borde själv bli trofé osv. Det är skrämmande att se hur folk hoppar på hat-tåget.
Ha, ha, ha... Det är ju jätteroligt. Steven Spielberg utrotade dinosaurierna den jäveln. *Fniss*
 
Visst är det frestande att försöka få dom att inse att det är fel på dom men oftast är det förgäves. Det tar mer av ens energi. Personer som har offerkofta ser inte saker ur olika perspektiv eller tar något eget ansvar i en situation.

Därför ger jag mej aldrig in i diskussioner likt hunden som dog, djurambulansen eller liknande eftersom det är omöjligt att veta vad som egentligen är sant.

Och vissa personer verkar ständigt drabbas av otur trots det kämpar de på och försöker se det positiva.
 
A_Viral_Photo_Made_Animal_Lovers_Furious._Look_Closely_Though_This_Is_Absolutely_Hilarious_-740x400.jpg

Här är väl ett prima exempel på ett gnällinlägg som spridits och skapat lynchmobb.
En komiker startade det hela och anklagade Steven Spielberg för att vara jägaren som dödat det vackra djuret (som ju då är en dinosaurie) Bilden är tagen under filmningen av Jurassic Park

Hursomhelst. Inlägget har delats 1000-tals gånger och Steven målas upp som en hemsk mördare. Man ska bojkotta hans filmer, han borde själv bli trofé osv. Det är skrämmande att se hur folk hoppar på hat-tåget.

Där kan man snacka om STORviltsjakt! :rofl:
 
För övrigt tycker jag det var mycket ansvarslöst av hundägaren att ha sin hund lös på ett sätt som gjorde att den kunde skadas så illa.

En högtempererad hund riskerar i princip att bryta alla fyra ben eller spetsa sig själv så fort den får längre koppel än 1m. Jag vet fler än en som rusat rakt in i en pinne eller faktiskt sprungit rakt in i en annan hunds öppna mun och på så vis fått ett rejält rivsår längs sidan. Min äldsta höll på att knäcka ena bakbenet då han skulle hoppa in i bilen, halkade och landade så illa att han var i ryggläge med benet fastkilat mellan dragkrok och bil. Så shit happens hur ansvarsfull man än är.
 
Senast ändrad:
Man får inse att man får ta både inlägg av "vänner" och ytligt bekanta med en nypa salt och att många gör hönor av fjädrar. Sen är jag skeptisk till alla "vargen" inlägg, mystiska bilar som synts köra genom kvarteren osv. Proaktiv grannsamverkan är bra, tänd lyses i fönstret och gå ut på gatan om du ser något du misstänker och visa att ni är hemma, Notera regnr, eller ännu bättre, fråga - mest troligen är det någon som kört fel eller kanske har bott i kvartet som liten. men att bedriva hetsjakt på FB känns lite gammaldags - trots att den bedrivs i ett relativt nytt forum.

Ett annat skrämmande scenario är en "vän" jag har som lägger ut inlägg som kritiserar ett visst djurprogram där hon ger sin åsikt om programmet och vad som hänt. Hon ber sina vänner sprida det så att alla får "veta". Men när någon ifrågasätter henne så vill hon inte disskutera och säger sig bli "påhoppad" och ifrågasatt. Så med andra ord vill hon att vi ska köpa hennes syn på historian utan att ifrågasätta och desseutom helst sprida den :p Glöm det säger jag!
 
Jag blir själv väldigt förvånad när jag ser hur lätt folk delar inlägg av att bara hört den ena sidan som oftast handlar om hur illa den stackars personen blivit oskyldigt behandlad.
Jag själv är nog ganska kritiskt till det mesta
 
A_Viral_Photo_Made_Animal_Lovers_Furious._Look_Closely_Though_This_Is_Absolutely_Hilarious_-740x400.jpg

Här är väl ett prima exempel på ett gnällinlägg som spridits och skapat lynchmobb.
En komiker startade det hela och anklagade Steven Spielberg för att vara jägaren som dödat det vackra djuret (som ju då är en dinosaurie) Bilden är tagen under filmningen av Jurassic Park

Hursomhelst. Inlägget har delats 1000-tals gånger och Steven målas upp som en hemsk mördare. Man ska bojkotta hans filmer, han borde själv bli trofé osv. Det är skrämmande att se hur folk hoppar på hat-tåget.

Ingen reagerade på vad det var för slags djur eller? (och att det inte finns sådana djur nu).
 
Ingen reagerade på vad det var för slags djur eller? (och att det inte finns sådana djur nu).
Några gjorde det förstås, men majoriteten blev upprörda djurvänner och reagerade precis som om han suttit framför en noshörning.
Komikern som la upp bilden var ju ironisk, han blev helt chockad när han såg att folk blev upprörda på riktigt. Det blir väl så när man delar helt blint och bara hoppar på tåget liksom.

Kolla själv, speciellt den långa, väldigt arga kommentaren
article-2688463-1F90E58900000578-805_634x614.jpg

article-2688463-1F8EDE6E00000578-281_634x403.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 902
Senast: sona
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 253
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 236
Senast: skuggi
·
C
Hästvård Jaha nu har vi ännu en gång kommit hem från kliniken & precis som jag trodde så vart det något fel på killen min. :( Kort historia...
Svar
13
· Visningar
2 114
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp