Hur ställer ni er till fri tillgång hösilage?

Och hur mycket pengar/tid sparar man på att ha fri tillgång? Det är ju något som annars får räknas in i personalkostnaderna/boxhyran.
Går det på ett ut jämfört med kostnaden för mängden grovfoder man sparar på att packa påsar?
Hur blir arbetsmiljön för den som ska packa dessa 50 påsarna om dagen? Arbetsskador? (förslitningsskador..)

Om fri tillgång fungerar beror till absolut största delen på näringsvärdet och energimängden i grovfodret. Även lättfödda raser kan gå på fri tillgång, men då behöver det vara anpassat för dem och tvärtom för avelston/unghästar. Och sen behöver man ha hästar med liknande näringsbehov tillsammans.

Hur mycket em

Klart det går snabbare och är mer ergonomiskt att hiva in 1-2 rundbalar i hagen per vecka jämfört med att fylla höpåsar. Men jag kan tycka att det finns fler faktorer att ta hänsyn till än ens egna personliga bekvämlighet.

Ska man portionera ut stora mängder hö kan det vara värt att investera i t ex en ATV-vagn som rundbal placeras på och som kan köra in i hagen för att utfodra från. Dyrt men ergonomiskt, tidsbesparande och fortfarande bra för lättfödda hästar.

Nu har jag dock inte pratat om några 50 stycken påsar per dag, utan om ca 50 kg vilket är fullt hanterbart att portionera i påsar. Ungefär 12 påsar brukar det vara.

Jag känner mig trygg med att min stallägare väljer att köpa in det mest lämpliga grovfoder som hon kan hitta inom rimligt avstånd - men det fodret är hur som helst inte lämpligt att ge fritt till min ponny. Det kanske är lättare att hitta energifattigare grovfoder på andra platser än här? Vad vet jag.

Jag ser i alla fall inga djuretiska fördelar med fri tillgång kontra minst fyra ordentliga måltider grovfoder per dag när det kommer till min ponny. Tvärt om, med en kontrollerad tillgång på grovfoder undviker jag att utsätta honom för det fruktansvärda lidandet som t ex fång innebär.
 
Fortsätter på temat som tagit snurr... Funderar själv på "tvärtomdrift", med som störst hagar på vintern och minst hagar på sommaren. Hästen är en lättfödd nordsvensk.

Tänker såhär: I november, december-januari om det inte är snö samt slutet av januari-mars är det allra tråkigast att ha häst. Svårast att hålla igång på vardagar. Kan åka till ridhuset men kan ju inte rida där och trimma direkt med en unghäst. Hästen har därmed stort behov av rörelse i hagen. Stor hage (i år ca 2 ha på 3 hästar), mycket utevistelse.

Sommartid är det lätt och härligt att motionera mycket, fri betesgång ger för tjock häst, insekter klias och hon är inte direkt gjord för värmen som hon är gjord för kylan. Dvs, denna årstid kan en liten hage och ett antal timmar på box mitt på dagen vara befogat (alternativt bygga väderskydd), samt stödfodring med hö/halm. Jag kan kontrollera matintaget, hästen slipper bli fet. Blir lite dyrare än att bara släppa hästen på gräs, men sundare.

Fodertillgången vinterntid sköts med fri tillgång med slowfeedingnät. Fungerade bra förra året. Om det funkar är såklart individuellt - man får testa. Har testat olika varianter med denna häst och man lär sig hela tiden, men det märks tydligt när något fungerar bra.
Jag tror på din idé! Ponnyn fick gå halvdagar på gräs med munkorg och halvdagar på hö. Har hållit på och bantat henne i över ett halvår och hon har fortsatt gå ner i vikt under sommaren :D
 
Mitt malfixerade halvblodssto med mycket xx i vilket gör henne lite svårfödd blev en helt annan häst sedan hon släpptes på lösdrift med fri tillgång. Hon slutade stå att hänga vid grinden och spana efter när maten kom och började röra på sig på hela utrymmet. Tidigare var hon högst i rang och kunde hålla hela flocken nere vid grinden trots stora hagar men det beteendet bröts helt. Hon blev också fin i hullet. Mentalt blev hon en mycket lugnare häst.

Nu är hon gammal och har lite svårt att hålla hullet så den här vintern ska hon få bo inne för att hon ska få äta ifred.
 
Och hur mycket pengar/tid sparar man på att ha fri tillgång? Det är ju något som annars får räknas in i personalkostnaderna/boxhyran.
Går det på ett ut jämfört med kostnaden för mängden grovfoder man sparar på att packa påsar?
Hur blir arbetsmiljön för den som ska packa dessa 50 påsarna om dagen? Arbetsskador? (förslitningsskador..)

Om fri tillgång fungerar beror till absolut största delen på näringsvärdet och energimängden i grovfodret. Även lättfödda raser kan gå på fri tillgång, men då behöver det vara anpassat för dem och tvärtom för avelston/unghästar. Och sen behöver man ha hästar med liknande näringsbehov tillsammans.

Hur mycket em

Fri tillgång för oss innebär ändå portionering med vägning. Det hade således varit mindre jobb med begränsad giva där det inte blir något spill alls att ta hand om varje vecka och att bara slänga 5 kr/kg. Vi försöker komma så nära gränsen som möjligt men de trampar ju ändå runt lite mellan målen, har inte hittat det perfekta sättet ännu :D
 
Jag tror på din idé! Ponnyn fick gå halvdagar på gräs med munkorg och halvdagar på hö. Har hållit på och bantat henne i över ett halvår och hon har fortsatt gå ner i vikt under sommaren :D

Ja många släpper nog på bete delvis för att hästen resten av året går i en mindre hage/rasthage. Trots att vi har rätt stora vinterhagar är jag själv fortfarande helt inställd på att sommar betyder stor hage och vinter lite mindre hage. Men varför inte tvärtom. :)

Angående hantering så tycker jag det är smidigare med nät än att bara lägga ut mat på backen. Vi packar en rejäl påse per häst och dag, fyller nätet när man är i stallet. Man kan ta med påsen när man ändå hämtar/går ut med sin häst. Den som släpper ut på morgonen slipper asa påsar och ingen behöver asa påsar till lunch. Summa summarum tycker jag det blir färre påsar och mindre påshantering. Så för att min häst ska ha mat hela dagen utan att kunna vräka i sig behöver jag packa två påsar, öpnna och stänga två nät. Rätt smidigt i förhållande till vinsten tycker jag.
 
Min gamla ponny klarade det utan några som helst problem. De två jag har nu är det bara att fetglömma. Eller rättare sagt, i just kombinationen de här två tillsammans hade shettisen förmodligen klarat det ganska bra eftersom den större är så mycket högre i rang att han inte hade haft en chans att stå vid balen hela dagarna ändå.

Vi provade i ett och ett halvt år i ett stall vi stod i då. Det fungerade inte. Hästskrället bodde i balen, gick upp alldeles för mycket i vikt och lät dessutom inte andra hästar som egentligen verkligen hade behövt äta komma till alls. Shettisen har visst gått på lösdrift med fri tillgång hos tidigare ägare. Hon hävdade att det hade gått utan problem, men det första veterinären sa om ponnyn var att han var alldeles för fet och måste banta/kan inte gå på fri tillgång av risk för fång och andra välfärdssjukdomar. Jag har haft honom i ett halvår, och det har tagit den här tiden (och ett sommarbete med betesreducerare emellan) att få hyfsad form på honom.

Så jag skulle vilja säga att det, som med så mycket annat, beror på individerna. För vissa är det absolut det bästa sättet. För andra går det inte alls.
 
Min gamla ponny klarade det utan några som helst problem. De två jag har nu är det bara att fetglömma. Eller rättare sagt, i just kombinationen de här två tillsammans hade shettisen förmodligen klarat det ganska bra eftersom den större är så mycket högre i rang att han inte hade haft en chans att stå vid balen hela dagarna ändå.

Vi provade i ett och ett halvt år i ett stall vi stod i då. Det fungerade inte. Hästskrället bodde i balen, gick upp alldeles för mycket i vikt och lät dessutom inte andra hästar som egentligen verkligen hade behövt äta komma till alls. Shettisen har visst gått på lösdrift med fri tillgång hos tidigare ägare. Hon hävdade att det hade gått utan problem, men det första veterinären sa om ponnyn var att han var alldeles för fet och måste banta/kan inte gå på fri tillgång av risk för fång och andra välfärdssjukdomar. Jag har haft honom i ett halvår, och det har tagit den här tiden (och ett sommarbete med betesreducerare emellan) att få hyfsad form på honom.

Så jag skulle vilja säga att det, som med så mycket annat, beror på individerna. För vissa är det absolut det bästa sättet. För andra går det inte alls.

Det är ju klart att det fungerar om man har noll koll på att hästen är fet.

Det är mååååånga, jag säger inte alla (verkligen inte) som tycker att deras hästar fungerar jättebra på fri tillgång som har alldeles för feta hästar över lag.
Att det fungerar för att de inte just nu utvecklat fång är okunnigt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 111
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny som precis bytt stall till ett stall med väldigt mycket utevistelse och fri tillgång på grovfoder vintertid dock...
Svar
7
· Visningar
1 121
Senast: ameo
·
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
1 964
Senast: MaRomer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 753
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp