Bukefalos 28 år!

Hur stora är era schäfrar?

S

Sheltien

Ja, hur höga är dom?
Min hane på 1,5 år är ca 70 i manken, är det ganska ovanligt eller är det många som ligger så pass mkt över höjden enl. rasstandarden?
Jag tycker att jag ser många schäfrar som nästan ser lite för små ut? Eller är det bara för att jag är van vid att min är lite större?
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Ja 70 cm är på tok för stort så jag tror att du får en "synvilla" när du ser mindre exemplar. :)
Många du möter kan ju dessutom var tikar, och dom är ofta mycket mindre än hanarna .
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Ja, det är tur jag inte har några utställningsambitioner :o
Men han hade inte kommit så långt i ringen heller för han är lite mer åt brukshållet.
Men det är ju inte konstigt att man kanske hajjar till när man ser en tik på kanske 55, det är en jäkla skillnad. Men är det vanligt att hanarna blir lite för stora?
Vet bara inom sheltien att det är ett litet problem att få dom att inte krypa över måtten.
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Oj, det var en stor tik :D
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Hane ca 70cm, ser ändå större ut eftersom han är långhår.
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Har också en schäferkalv :(
Han är hög, ca 72 cm och väldigt lång på längden!
Väldigt proptionell i kroppen, hög och lång. Dessutom är han en långhår så han ser större ut än vad han är.

Tiken är normal, väger 28 och är kanske 60 eller över. Det var ett tag sedan jag mätte och tikens mamma har aldrig lämnat någon valp som är över 60 cm.

Har också tyckt att alla har dvärgschäfrar ;)
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Min hane som fyller fem i sommar väger 50 kg och är mellan 70-72 i manken. Lillen som blir ett i april är på god väg att bli lika stor tyvärr.
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

lånar tråden lite och frågar

Vad väger era schäfrar?
Hur är dom i hullet? smala/musklade/mulliga?
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Min väger nog 30-31 , musklad skulle jag nog våga påstå. Vältränad men kan gott lägga på sig lite mer muskulatur :)
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Han är väldigt mager också, var i väg till vet och vägde för han gick ner till 40 förut och nu tyckte jag att han blivit ännu magrare men han hade gått upp igen till 42 kg. Tycker inte han ser muskulös ut men framparitet är säkert väldigt starkt, han leker med bildäck. Han bär (springer) omkring med det och det är väldigt sällan han lägger det över nacken och däcket är riktigt tungt.

Han ska snart kastreras så jag får se om han går upp något, skulle verkligen behövas.
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Nu har jag mätt Grima, hon är 60-62 cm (fick henne inte att stå still) , för stor alltså!
 
Sv: Hur stora är era schäfrar?

Min schäfer/herde är 7 mån och över 70cm i manken. :crazy: Hur länge fortsätter de växa på höjden? Väger närmare 40kg än 30kg, vet inte exakt dock.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 293
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: ryujaneiro
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 356
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp