Hur tänker folk..?

Status
Stängd för vidare inlägg.

SusieQ

Trådstartare
Det här med hästannonser är för mig ibland helt obegripligt.
Det är ju ingen hemlighet att det de senaste åren har varit köparens marknad, så om man nu vill sälja sin häst borde man då inte skriva en annons på bästa sätt och lägga till fina bilder och ev, en bra video som framhäver hästens kvaliteer?

Nu till det konstiga, hittar en annons på en häst med "BRA gångarter, speciellt traven". Videon i annonsen visar hästen enbart i galopp på volt och fyrkantsspår, om nu traven var bäst borde de inte visa den?
Ett flertal annonser eftersöker en köpare med unghästvana fast hästen är 8-10 år gammal och nån var tom ännu äldre? För mig är en unghäst 1 till max 6 år gammal. Annars kan man väl bara skriva att den är ohanterad och oerfaren och kräver ordentlig utbildning?

Sen har vi alla de som övervärderar sina hästar, det är klart att man tycker att just sin häst är finast i världen, men borde man inte bortse från det vid försäljning och sätta ett skäligt pris?

Jag ska inte köpa någon häst själv men tycker att det är kul att skumma igenom annonser då och då alltid lika intressant.

Är jag petig eller ska det vara så här? Vad har ni sett för knasigt?
 
Jag blir alltid en aning skeptisk mot sådana där annonser du beskriver om t ex bra gångarter, speciellt traven, men där de inte visar just trav i videon. Då skulle i alla fall jag undra om hästen verkligen har så bra trav som säljaren skriver eller om de försöker dölja något.
Skulle jag sälja en häst, skulle jag nog skriva ut allt och vara ärlig med sanningen och inte försköna.

Jag skulle kunna tänka mig att en del förskönar sina hästar i annonser för att de ska locka eventuella köpare.
 
Jag läser hästannonser konstant, trots att jag inte alls ska köpa någon, mer, häst. Det är både intressant och underhållande, jag har sett samma sak som du. Är det en billig häst tycker jag inte det spelar så stor roll om det inte finns film och om bilderna till och med visar hästen betande i hagen (när jag köpte min häst som ettåring hade det ju till och med varit svårt att göra på något annat vis, hon var ju så ung, även om min är köpt genom kontakter och inte någon annons). Men är det en "dyrare" häst som påstås ha talang för det den nu ska utöva, då vill jag se bevis för det. Gärna film som sagt, men i alla fall bilder där hästen faktiskt gör något av det annonsören påstår att den kan. Annonser utan bild går bort direkt, idag har ju faktiskt mer eller mindre alla tillgång till hyfsade kameror i telefonerna om inte annat, så en annons som inte ens har bild känns rätt oattraktiv.

Om det är en tävlingshäst man letar efter och ägaren påstår att hästen är tävlad upp till och med si och så, så slås jag över att så många inte tänker på att också det går att kontrollera idag. Är man seriöst intresserad går i alla fall jag in via typ TDB och söker på hästen där. Visar det sig sen att hästkraken visserligen är startad på den nivån säljaren påstår att den ligger stabilt på, men utvägrad/har usla procent i varenda start, då faller den också bort från min lista.
 
Nog ser man märkliga annonser , vi kikar ju efter en lämplig häst så vi läser och läser och hoppas men nog känns det som många överskattar sina hästar.
En del som ska sälja häst gör verkligen inget för att få hästen/ponnyn såld, alla klassiska missar med dåliga foto/filmer och tokhögt pris med tanke på vad hästen kan (eller inte kan)
Tror jag får ta med mig ett helt team när det blir dags =0)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Okej, så en av mina hobbies är att läsa hästannonser, på Facebook, Hästnet och överallt annars där man kan hitta annonser på hästar till...
2
Svar
30
· Visningar
3 682
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 166
Senast: Dorinda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jadu ännu en köptråd.. Vart ska jag börja? Jo jag blev nyfiken på en annons och ja åkte och provred. En så kallad problemhäst, hästen...
2
Svar
27
· Visningar
2 254
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp