Bukefalos 28 år!

Köpa eller inte köpa?

Vad säger din magkänsla? Låter som du är kär i hästen och tror du fixar den. Jag tycker inte den låter intressant men vi alla är olika :-)
Holland är väl ett av dem vanligaste importställena med förfalskade plåtar för övrigt...
 
Jo jag gillade hästen, men magkänslan får mig å backa mer å mer. Har ju jävligt ont i ryggen idag så man känner att man lever.. Men ja jag ska känna efter ett tag till! :)
 
Jag tror försäkringen är tecknad när hästen ifråga varit äldre än 6mån eftersom den då fortfarande var i holland :) Hästen är 8år gammal.

@mackan Kan säkerligen få en likvärdig häst, minus dessa skador. Men den hästen kommer jag inte ha råd med i så fall ;)
Dock får du ju lägga till att de kan bli dyrare i längden med en häst som kanske inte är frisk än en häst som var dyrare i inköp men förhoppningsvis fräsch. :) så billig(are) i inköp betyder ju inte att den blir billigare i längden.
 
Tänk så här, vill du kunna träna, ev tävla o iaf ha roligt med din häst så köp inte en med redan kända fel. Finns ju en orsak att den är billig.

Fast,är det "bara" sadeltvång så kan man ju göra en bra affär.

Min häst har sadeltvång och han skulle jag ju aldrig kunna sälja för fullpris pga det, men att träna/tävla/ha roligt med är ju inget annorlunda mot en utan sadeltvång. Däremot är det lite extra pyssel med sadling/uppsittning,men det är ju inget som påverkar hur många år vi får ihop.
 
Man kan absolut köpa en billig problemhäst, om man är beredd på att ta ansvar för de problem som finns.
I ditt fall hade jag sett till att göra en ordentlig klinikbesiktning med diverse röntgenplåtar. Kanske till och med ett ridprov där veterinären kan se hur den beter sig under ryttare.

Jag har själv en gång i tiden köpt en billig häst som vid 5 års ålder både hade lösa benbitar och varit behandlad för ledinflammationer. Hon hade dessutom tagit kommandot över sin ägare och försökt kasta av den totalt orädde "beridaren" som skulle sätta henne på plats.
Jag besiktigade den på klinik för att få veta vilka fel jag köpte på mig, eftersom jag visste att det var en del fel på den sen tidigare.
I detta fallet, så är det fortfarande mitt bästa hästköp. :love:
Men det kan precis lika gärna gå käpprätt åt skogen, det är förmodligen det vanligaste...
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 347
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 702
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 410
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 550
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp