Bukefalos 28 år!

Köpa eller inte köpa?

MattiZ

Trådstartare
Jadu ännu en köptråd..

Vart ska jag börja? Jo jag blev nyfiken på en annons och ja åkte och provred.

En så kallad problemhäst, hästen ifråga krumhoppar ibland i galoppen. Jätte fin i munnen, mjuk, liksidig och stadig enligt mig. Super härligt steg och gav en härlig ridkänsla.

Jag åkte ju självklart av, helt oberedd och så. Hoppade upp igen och då gick allt kanon.

Visade inga tendenser till att ha det kopplat till smärta. Kände igenom innan och efter och enligt ägaren uppkom problemet av två tidigare provridningar där de gått helt knas. Självklart ska hästen genomgå besiktning osv innan köp. Hästen är röntgad i yngre dagar och hade då helt rena plåtar.

Hästen ifråga är dressyrstammad, perfekt ålder enligt mig. Ser inte ut att vara den vackraste på jorden men jag gillade den ändå. Men har en gammal tåsträckarsenskada. Kan man hoppa en sådan mkt ändå? Gå hårt dressyr osv? Han är riden i ca 3år efter skadan.

Hästen är tävlad LB och utbildad LA vad jag förstod de som. Hoppad ca 70cm.

Jag är sugen men jag vet inte hur jag kommer re ut hoppandet. Lär ju slänga på en westernsadel tills de är löst i alla fall.

Lite sämre utflutna hovar fram, ska dock diskutera det med hovis för de borde ju gå att lösa??
 
Om det är som ägaren påstår, alltså att den börjat bocka pga två provridningar som gått lite sådär så verkar ju hästen ha ett dåligt psyke minst sagt!
Låter inte direkt troligt heller måste jag erkänna. Även känsliga individer brukar inte reagera så kraftigt av att en klumpig och lite sämre ryttare rider ett pass på dem.
Att känna igenom hästen behöver inte säga så mycket, om en häst bockar brukar det ha med obehag/smärta att göra.
 
Hästen ifråga spännde till lite när jag red också men eftersom jag inte tog tag i honom/blev rädd så blev han lugn igen. Lite på tårna verkar han vara och fick hejdundrande massa havre å kraftfoder, så kanske lite där ifrån?

Hästen bockar som sagt inte alls utan krumhoppar en eller två gånger och fortsätter sedan, upplever de mer som att den lärt sig detta och försöker ibland. Men bara så jag upplever det eller så :)

Om detta nu är ett obehag borde de inte märkas vid eventuell vet besiktning? Eller ha en ET som kollar den? Med tanke på att den har rena plåtar?
 
Hästen ifråga spännde till lite när jag red också men eftersom jag inte tog tag i honom/blev rädd så blev han lugn igen. Lite på tårna verkar han vara och fick hejdundrande massa havre å kraftfoder, så kanske lite där ifrån?

Hästen bockar som sagt inte alls utan krumhoppar en eller två gånger och fortsätter sedan, upplever de mer som att den lärt sig detta och försöker ibland. Men bara så jag upplever det eller så :)

Om detta nu är ett obehag borde de inte märkas vid eventuell vet besiktning? Eller ha en ET som kollar den? Med tanke på att den har rena plåtar?
Hur länge sen röntgades den o vad? :) Svenskfödd?
 
Hur länge sen röntgades den o vad? :) Svenskfödd?

Tyvärr inte svenskfödd utan röntgad när den expoterades till Svergie. Plåtarna är väl snart 4år gamla. Men har läst runt lite och problemet kommer från början som unghäst och har funnits där när denna ägare köpte hästen. Så plåtarna är ju tagna efter problemet visat sig ändå. Problemet löstes men uppkom igen efter dessa provridare tydligen. Nu när jag klämt på sanningen.

Verkar ha haft med sadel och sadelgjord att göra. Dock inge explosionsartat som sadeltvång och nu när de la på sadel när jag kollade gjorde han inget. Men känns som om det kommer där ifrån eftersom den tydligen också bockade när de longerat med sadel på när de köpte hästen som unghäst.
 
Om du köper borde du göra klinikbesiktning med röntgen/ul. Annars känns det som att du kommer köpa på dig bekymmer.

Jag har haft en häst med tendenser till sadeltvång, han bockade vid uppsittning efter längre vila och det var som att man fick "börja om" inridningen på nytt så fort han hade vilat. Han gick igenom böjprov ua och rörde sig flott (veterinärens ord), det kändes inte som att något var fel utan som att han var en individ som behövde tid. Sålde och efter 1½ år i nya hemmet gjordes ett fynd på klinik - en gammal senskada vid manken. Hästen behandlades med shockwave och blev en helt annan häst efteråt. :)
 
Läste tråden tidigare och tänkte direkt att det lät som sadeltvångsbockningar.
Jag köpte en liknande men ännu värre och han funkade helt bra efter mycket jobb hos mig. Så jag hade definitivt kunnat göra om det, om priset var rätt.

Röntgade de ryggen också?
 
Ja den är inte hemsk vad jag upplevt det och med ägaren gjorde hästen lite samma sak, men slutar direkt efter ca 2 eller 3 krummisar när personen i fråga inte trillar av/obehaget slutar? Hästen ifråga är stor och ja då är de väl inte lätt att hålla sig kvar även om de bara är krumsprång. Men jag kan tänka mig att köpa en passande westernsadel tills vidare eftersom de är vad jag känner mig som säkrast i.

Priset är rätt för mig i alla fall, men är inte säker på om ryggen är röntgad. Går enkelt att fråga om igen så, men när jag pratade med dem så lät det som att hela hästen var röntgad.

Har gett dem ett förslag i alla fall, så får vi se hur de blir. Personligen gillar jag hästen rätt mkt. Jag kan även tänka mig att lägga ut pengar för nya plåtar vid manke/rygg för säkerhets skull :)
 
Tyvärr inte svenskfödd utan röntgad när den expoterades till Svergie. Plåtarna är väl snart 4år gamla. Men har läst runt lite och problemet kommer från början som unghäst och har funnits där när denna ägare köpte hästen. Så plåtarna är ju tagna efter problemet visat sig ändå. Problemet löstes men uppkom igen efter dessa provridare tydligen. Nu när jag klämt på sanningen.

Verkar ha haft med sadel och sadelgjord att göra. Dock inge explosionsartat som sadeltvång och nu när de la på sadel när jag kollade gjorde han inget. Men känns som om det kommer där ifrån eftersom den tydligen också bockade när de longerat med sadel på när de köpte hästen som unghäst.
Vet tyvärr endel som fått förfalskade plåtar från utlandet, alltså inte rätt häst på bilderna. Och 4 är en ju en tid ändå, jag skulle röntgat om hela hästen om ens funderat på köp.
 
Ja alla är vi olika, alla röntgar ju inte hela hästarna när de köper dem. Men som sagt lär jag röntga rygg/manke/nacke som försäkring. Är det vanligt att de är förfalskade plåtar även från Holland?
 
"Min" (är ju inte min längre :) ) hade täta kotor i ryggen. Han togs tidigt eftersom förhoppningen var att han skulle bli godkänd som 4-åring och var dessutom väldigt stor, ryggen KAN ha varit en bidragande effekt till att det blev som det blev. Sedan fick han så många andra knutar bakom pannbenet att när jag fick honom som 7-åring hade han inte lämnat ridhuset sista året. Han blev otroligt mycket bättre genom lösdrift, mycket uteritter, fälttävlan och att jag var totalt orädd, tålmodig och alltid berömde :) Dock kommer han alltid vara en väldigt glad häst, vilket man nog får lära sig att leva med. Så kan det säkert bli i ditt fall också, att det blir mycket bättre men kanske känslig för vila, miljöbyten osv men att man lär känna varandra och den tryggheten gör att det funkar. Eller så funkar det inte alls, antingen beroende på något "fel" hos hästen eller så åker du av och blir rädd. Rannsaka dig själv, vad vill du med hästen och vilka möjligheter har du att ge den. Så att du inte tar på dig något du egentligen inte vill ha, är för mycket osv. Det ska vara roligt att ha häst och du behöver inte köpa hästen bara för att du känner att du vill "rädda" den utan du ska verkligen ha viljan, tiden och förutsättningarna för den.

Hur som, värt att slå plåtar på ryggen för att vara säker på att det inte är därför, vilket bevisligen i mitt fall inte behöver betyda något i alla fall. Det jag hade varit lite försiktig med i ditt fall är försäkringen. Vad täcker den ifall att det visar sig vara medfött eller tidigare skada eftersom den är importerad? Hur länge har den varit i Sverige? Är det nuvarande ägare som importerat?
 
Trodde de var bättre standard i holland iaf.. Tråkigt men kommer de på tal om köp blir det röntgen först alltså!
 
Ett annat tips är väl att provriden den många gånger och i olika miljöer/typer av ridning så att du verkligen vet vad du köper sas.
 
Försäkringen är A1 i agria med veterinär extra vad jag vet. Den har varit i Sverige ca 5år(Skrev fel när plåtarna togs, då de är snart 5år gammla måste de vara.) tänkte fel när de gällde årtal. Inga reservationer i försäkringen, men som sagt kanske den inte täcker medfödda fel.
 
Hur gammal är hästen? Om försäkringen tecknas senast hästen är 6 mån, tror jag, täcker den för dolda fel. "Min" var t.ex. också import men som föl och hade försäkring sen den var liten och dolda fel täcktes.

Kolla med ägarna om plåtarna är skickade till bolaget och att de är godkända av deras veterinär. Kan vara bra att prata med ett ombud vad försäkringen täcker.
 
Tyvärr inte svenskfödd utan röntgad när den expoterades till Svergie. Plåtarna är väl snart 4år gamla. Men har läst runt lite och problemet kommer från början som unghäst och har funnits där när denna ägare köpte hästen. Så plåtarna är ju tagna efter problemet visat sig ändå. Problemet löstes men uppkom igen efter dessa provridare tydligen. Nu när jag klämt på sanningen.

Verkar ha haft med sadel och sadelgjord att göra. Dock inge explosionsartat som sadeltvång och nu när de la på sadel när jag kollade gjorde han inget. Men känns som om det kommer där ifrån eftersom den tydligen också bockade när de longerat med sadel på när de köpte hästen som unghäst.
Det du beskriver är själva definitionen på sadeltvång . Det har inget att göra med rena röntgenplåtar i sak. Däremot är 4 år gamla röntgenplåtar helt ovidkommande ska du lita på röntgenplåtar bör du ta nya.

Jag hade valt en annan häst då den enl beskrivning verkar hamna i en kategori där du kan hitta otaliga hästar som är likvärdiga - minus sadeltvång och tåsträckarskada.
 
Jag tror försäkringen är tecknad när hästen ifråga varit äldre än 6mån eftersom den då fortfarande var i holland :) Hästen är 8år gammal.

@mackan Kan säkerligen få en likvärdig häst, minus dessa skador. Men den hästen kommer jag inte ha råd med i så fall ;)
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 299
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 366
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 538
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp