Bukefalos 28 år!

Hur tar ni hand om era hästar under ett meeting?

Jeenny914

Trådstartare
Vi kan väl ta ett exempel för att kunna jämföra svaren;
Du kommer till platsen fredag kväll, rider två klasser på lördag fm och sedan en klass söndag em. Hur lägger du upp det? Angående utevistelse, motion, mat, rutiner, mental hälsa (:D) osv. Nyfiken!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tar ni hand om era hästar under ett meeting?

Jag börjar väll då. :D

Jag ankommer bara till tävling på Fredagar om det är väldigt långt dit och inte går att köra samma tävlingsdag. Då räknar vi på resor på typ 30 mil eller mer. Jag brukar ringa till tävlingsledaren och dubbelkolla så att det är fler som ska komma på Fredagkväll så att hästen inte blir ensam. Då skulle han bli mycket upprörd.

När vi kommer fram så får hästen gå in i boxen på en gång. Han vill helst inte kissa eller dricka under resan men brukar göra det direkt efter installning. Låter honom vara en stund medans jag kör undan transporten, packar upp, förbereder mat osv. Har alltid vattenhink, även om det finns vattenkopp för att ha koll på att han dricker. Går sedan ut och går med honom en sväng, ca 15-30 min för att han inte ska stelna ihop efter resan. Tillbaka in i boxen, lindar benen och ev. täcke. Ger kvällsmaten och nattar.
På Lördagmorgon ger jag frukost normal tid. Då min häst får väldigt mycket grovfoder så har han ofta kvar mat från kvällen på morgonen så jag fyller bara på högen med hö och ger kraftfoder och fyller vattenhinken. Mockar under tiden han äter. Efter det så brukar jag putsa upp hästen, knoppa och plocka fram utrustningen. Beroende på hur tidigt vi startar så är det antingen dags för att göra iordning för ridning eller promenad. Är det dags för ridning så tar jag mig lite extra tid för framskrittningen. Annars går vi en promenad efter frukosten på ca 30 minuter.
Eftersom det är två klasser på lördagen så kan det variera mellan en halvtimme till flera timmar emellan starterna. Så det varierar självklart lika mycket hur man gör emellan klasserna. Ferro har alltid konstant hö och vatten i boxen som jag fyller på vid fodringstiderna så jag behöver inte vara orolig över att han inte ska hinna äta eller vara hungrig osv. Han går på fri tillgång hemma, därför kör vi på samma sak på tävling.
Ferro brukar ofta vara kissnödig efter ridning så han får alltid gå in i boxen direkt efter en klass och kissa. Efter det kan vi gå ut och röra på oss om det behövs. Försöker mocka och hålla rent i boxen under dagen så att det inte ska bli så grisigt eftersom de spenderar mycket tid inne.
Rider andra klassen med lite kortare uppvärmning men lite längre avskrittning, avsutten. Tar loss knopparna eftersom de aldrig sitter över natten på den hästen i alla fall.
Beronde på vad klockan är efter andra klassen så nattar vi för kvällen, eller så får han vara ifred i några timmar innan vi åker tillbaka till stallet och tar en kvällspromenad innan kvällsfodringen.
Sen upprepas samma mönster nästa dag.

Hoppas på att det var ungefär de svar du ville ha? :)
 
Sv: Hur tar ni hand om era hästar under ett meeting?

Ja, det var ett jättebra svar :D Jag har aldrig åkt iväg på tävling över natten och vet inte hur hästarna brukar reagera på att bryta rutiner, inte komma ut i hagen osv, så jag ville kolla vad folk har för erfarenheter. Min förra häst hade blivit galen, han hatar att stå inne, men min nya tjej hade nog klarat det bättre.
 
Sv: Hur tar ni hand om era hästar under ett meeting?

Min erfarenhet är att hästar som lätt blir stressade av att stå inne hemma klarar av det bättre på tävling. De hamnar i en annan miljö där det finns saker att titta på, främmande hästar som också står inne med dom osv. Men det är såklart individuellt. Min häst skulle bli skogstokig om alla hästar togs ut utan honom hemma men på tävling är det inga problem. :)

Man brukar tala om att man inte ska ha strikta rutiner för tävlingshästar eftersom de lätt rubbas under tävlingar och stressar hästen ytterligare. Därför tycker jag personligen att det passar utmärkt med fri tillgång på grovfoder då man slipper tänka på rutiner just kring den otroligt viktiga maten.
 
Sv: Hur tar ni hand om era hästar under ett meeting?

Men om jag har rätt så måste man väl inte tävla båda dagarna på ett meeting (om det nu är 2 dagars), ska antagligen tävla med min fjording på ett meeting om 2-3 veckor.
Men vet inte om han kommer orka tävla hoppning 2 dagar i sträck och då kanske 2 starter per dag eller 3 starter sammanlagt då han lätt kan bli lite stressad på tävlingsplatser om det är många som springer runt eller om det bara händer mycket runt honom.
 
Sv: Hur tar ni hand om era hästar under ett meeting?

Nej, det är klart man inte måste tävla flera dagar på samma meeting, men jag var nyfiken att höra hur det fungerar för de som väljer att göra det :)
 
Sv: Hur tar ni hand om era hästar under ett meeting?

Okej, för att jag, mamma och hästen ska komma fredag kväll så måste det vara ganska långt att köra. Tävlar också dressyr, om det nu spelar någon roll. Vi lastar av häst och grejer och ser till att få allting på plats, ger hästen lite mat och sedan går någon av oss (oftast jag) ut och skrittar med hästen i 1/2-1 h så att hon får röra på sig ordentligt, då hon går på lösdrift och inte är van vid att stå i box (benen svullnar lätt). Ger ett rejält mål mat så sent som möjligt, så att hon har något att göra. Skönt att ha en riktigt erfaren dam som inte blir upprörd eller känner sig ensam på tävling!

Hästen får hö och betfor tidigt på morgonen, jag börjar rida fram ungefär en timme före start (varav minst 15 min skritt), tävlar, och sedan beroende på hur länge det är till nästa start ställer vi antingen in henne i boxen igen eller skrittar henne. Till nästa klass brukar det räcka med 20-25 min framridning. Efteråt får hon stå i boxen och äta och på sen eftermiddag/kväll skrittar jag ut på långa tyglar i minst en timme, och sedan hö så sent som möjligt.

Mat tidigt på söndag morgon, lunch och sedan framridning och tävlan igen, hon får skritta ordentligt efteråt och sedan är det bara att lasta allting och åka hem igen :)

Vi brukar inte tävla så väldigt långt bort och om jag inte startar väldigt tidigt brukar vi åka hem emellan (även om det är 1-2 h att köra) så att hon får sova hemma.
 
Sv: Hur tar ni hand om era hästar under ett meeting?

Jag och mamma hjälps åt mycket, så när 'stallet' ska göras på morgonen, så får den ena ut och leda hästen (kanske beta om det går) och så gör den andra rent och ställer in nytt vatten och hö. Foder ges tidigt, så att hon inte är nyäten när det är dags att sitta upp. Har inga fasta rutiner direkt utan fodrar på ungefär samma tider som hemma, morgon, lunch (får dom iofs inte hemma) em. och nattamat. Hästen får ledas då och då eftersom det bli mycket inne tid, dock efter klassen så kan hon så ett par -tre timmar och slappa. Som sagt, finns det gräs kan dom få beta. Kvällen innan blir ett minipass, sitta upp och skritta mycket och trava och galoppera litegranna, så hon får sträcka ut sig.

Något som är viktigt att hålla koll på är mat och vatten, betfor är superbra. Kolla så att det är hyfsat lugnt och som sagt, led hästen med jämna mellanrum. Alla hästar är olika, vissa vill se ut från sin box för att ha koll på läget och blir lugnare då, medans andra vill vara ifred, så om ni inte vet, ta med boxgardin.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 927
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 874
Senast: Sel
·
Övr. Barn Skäms nästan för att skriva här då jag ännu en gång gått på sambons lovord och blivit besviken och lurad igen. 🥺 Han har ett jobb som...
Svar
15
· Visningar
3 818
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 130
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Återkommande uvi
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp