Hur tolka beteende?

Cattis_E

Trådstartare
Min unghäst (fjordvalack 5 år) har senaste dagarna börjat slicka på mina kläder. Han nafsar absolut inte då jag lärt honom att det inte är ok. Han kan från och till vara lite bufflig men det är något jag jobbat hårt på. Så sista tiden har han börjat slicka mina kläder.

Till exempel slickar han mjukt ryggen på min tröja när jag borstar benen.
Han har saltsen, äter mineraler och slickar inte på själva huden så det känns otroligt att han söker salt elelr annat näringsämne.

Det känns som någon form av kel-beteende han är lugn och snäll när han gör det.

Någon som har någon teori varför och vad han kan vilja? Hur bör jag hantera det?
 
Sv: Hur tolka beteende?

Nu ska jag "flumma" till det lite.

Det jag först kommer att tänka på är att han söker en "vänskaplig" kontakt med dig.
Han känner helt enkelt hur du mår och vad du tycker om honom just nu. Lite som ett "förlåt".

Jag funderade ett tag på om han ville sätta sin lukt på dig, men det stämmer inte riktigt.

Jag tror heller inte att det är ett dominansbeteende, vilket man lätt kan tro efter senaste tidens problem. I så fall hade slickandet börjat betydligt tidigare.

Han slickar inte på mig, däremot "mufflar" han ofta på mina axlar, min rygg, i nacken och ibland tar han av mig mössan och mufflar i håret.
Det är nästan alltid när jag har ryggen mot honom och är nedböjd, t.ex. vid borstning av benen fram.
Det känns lite mer som "kompis-kliande".


Jag har sökt i forumen, men hittar ingen som kan förklara det här beteendet, bara en massa gissningar.

Det här är min tolkning, utan att ha någon fakta att underbygga den med.
 
Sv: Hur tolka beteende?

Och jag har faktiskt tänkt lite i samma bana att han faktiskt vet att han varit exremt dum några gånger nu.

Vore dock intressant att höra andra utomståendes tolkningar!
 
Sv: Hur tolka beteende?

:rofl: mitt sto gör så, trodde att hon tycker d smakar salt men tror inte d.
Brukar göra så när vi står o gosar ,hon står o halvsover o slickar långa försiktiga slickningar inge stress eller nåt sånt. Bara så där mysigt. Hästar kanske gör så på varann när dom gosar eller??? Kan inte minnas att jag sett just d men d e möjligt..:D
 
Sv: Hur tolka beteende?

min häst vill alltid slicka på mej, och på alla andra om han får..ja tillåter de ibland och ibland inte eftersom jag inte har en aning om vad de betyder..men de är lugnt o fint och han ser så söt ut när han gör så..han slickar hovis på ryggen också när han skos.

ingen aning om vad de betyder..men när han släpptes ihop med en annan ranghög häst så slickade den hästen min häst överallt..aldrig sett sånt beteende förut..min är ju väldigt ranghög också och de va ingen som sa nåt..dom bara ställde sej brevid varandra också började den slicka på min häst.
 
Sv: Hur tolka beteende?

min slickar hela tiden , de räcker att man går förbi så tar han sej en slick .:D saltsten har han och den går inte åt ovanligt fort, de är nog snarare än vana för hans del. men de vore kul o veta om han gjorde de av en andledning ^^
 
Sv: Hur tolka beteende?

..men när han släpptes ihop med en annan ranghög häst så slickade den hästen min häst överallt..aldrig sett sånt beteende förut..min är ju väldigt ranghög också och de va ingen som sa nåt..dom bara ställde sej brevid varandra också började den slicka på min häst.

Precis! Att hästen slickar kan vara en vänskapsgäst som vissar att den axsepterar den andra hästen, men ochså ett sätt att vissa att den står högre i rang. Som när hästen kliar sig mot sin ägare för att kolla om den är högre i rang och kan klia sig mot dig när den vill.
På samma sätt tästar hästen om den kan använda dig som saltsten. För vi har alltid salt på oss, små svett droppar på huden.
Men det behöver inte alltid betyda att den vissar rang. Det kan också vara ett beteende hästen använder för att få uppmerksamhet Som när den buffar. Så tolkar jag de=)
 
Sv: Hur tolka beteende?

Hej,
oavsett anledningen till slickandet så brukar jag, när jag sköter min unghäst, tala om för henne att all fysisk kontakt helst sker på min inbjudan.
Om jag vill gosa brukar jag ta initiativ till det och om hon tycker det är OK så kliar jag henne. Men om hon börjar slicka, klia eller vad som helst när jag borstar eller kratsar hovar så säger jag ifrån genom att flytta henne och jag är konsekvent med det. Målet med vad jag gör är att få henne att förstå att be om lov, och inte bara vara "bufflig". Så jag tycker att du skall säga ifrån vid sådana tillfällen då du sköter om din häst och inte har inbjudit till allmänt gosande/slickande utan att du gör skillnad på vad ni gör tillsammans och när, att du styr aktiviteten. /monika
 
Sv: Hur tolka beteende?

Min häst nopprar försiktigt på mig ibland när jag bortstar och jag tolkar det vänskapligt precis som när två riktigt goda hästkompisar står och putsar varann. Det gör dom inte innan de kommit på riktigt vänskaplig fot. kolla in det i en hage med hästar. I det läget tar jag det som att han njuter och putsar mig tillbaka.
 
Sv: Hur tolka beteende?

Ok. Ja för det är lite så det känns. Att han söker en väg som jag accepterar att putsa på mig med. Däremot mufflandet har jag iten tilllåtit då det blir lite för hårdhänt att få hela håret omrufsat *s*. Att slicka på ryggen däremot känns inte så farligt.

Ligger såklart också något i han inte bör söka kontakt hur och när som helst. Men det känns mer som en fråga om han kan få återgälda borstningen lite.
 
Sv: Hur tolka beteende?

Min unghäst (fjordvalack 5 år) har senaste dagarna börjat slicka på mina kläder. Han nafsar absolut inte då jag lärt honom att det inte är ok. Han kan från och till vara lite bufflig men det är något jag jobbat hårt på. Så sista tiden har han börjat slicka mina kläder.

Till exempel slickar han mjukt ryggen på min tröja när jag borstar benen.
Han har saltsen, äter mineraler och slickar inte på själva huden så det känns otroligt att han söker salt elelr annat näringsämne.

Det känns som någon form av kel-beteende han är lugn och snäll när han gör det.

Någon som har någon teori varför och vad han kan vilja? Hur bör jag hantera det?


Min unghäst gör också så. Jag tolkar det som ett slags trygghetsbeteende. Han gör bara så i situationer där jag kan tänka mig att han söker mitt stöd.
*I hagen då hans kompisar är ute med sina människor på ridtur.
* Då jag lockat upp honom på den FARLIGA spolplattan.
* Då vi är i ridhuset (han är bara 3 år, inte inriden, så vi leker lite därinne bara. Ridhuset är stort och lite ovant för honom.

Detta är situationerna där det uppstår som jag kan komma på.
Det känns som ett slags närhetssökande då han vill ha mitt stöd. Jag har rangen över honom, så jag tror inte att det handlar om att han sätter sig över mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 654
Senast: Qelina
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 124
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har precis (läs i fredags :D), vid 37 års ålder köpt mitt livs första häst. Jag har ridit till och från sedan jag var liten, både på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 814
Senast: Hellas
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 983
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp