Hur träna för liksidighet, tips.

S

Skogstamefan

Min polle känns "träig" i höger bak. Han har inget fel, utan det är nog jag som suttit snett en längre tid. Har nu försökt rätta till sitsen, och märker då av att han är svår att lösgöra i högersidan. Hur skall jag öva med honom, så att han blir mer liksidig. Har provar öppnor, men den ena sidan går bra, den träiga sidan sämre. Tips emottages tacksamt..Från den fd snedvridna människan, som gått hos kiropraktor..
 
Sv: Hur träna för liksidighet, tips.

Har provar öppnor, men den ena sidan går bra, den träiga sidan sämre.

Det om något är ett tecken på att hästen är ojämn i sina bakben. Fortsätt med öppnor och slutor. Sätt press på hästen att belasta det svaga bakbenet. Då kommer hästen så småningom att bli starkare i det och bli mera liksidig.

Och så standardsvaret: Ta hjäp av en tränare! om du inte redan gör det.
 
Sv: Hur träna för liksidighet, tips.

Har nyligen köpt en häst där jag upptäckt detta problemet. Pratade med min veterinär som sa att jag skulle träna den sidan dubbelt så mycket som den andra.
Lycka till
 
Sv: Hur träna för liksidighet, tips.

Tack för tipset. Jag fortsätter som vanligt, och gnetar på med mina öppnor och högergalopper. Det är förmodligen jag själv som orsakat detta, då jag snedbelastat honom, och fått honom att bli starkare i den andra sidan. Jag försöker köra bakdelsvändningar också, så att han får trampa under sej med det svaga benet, samt att jag försöker få honom att gå rakt och inte skjuta ut bogen på motsatt sida. Är jag inne på rätt spår? Kram:)
 
Sv: Hur träna för liksidighet, tips.

fyrkantiga volter eller ruter ess där du vänder hästen runt innerskänkeln gör halvhalt och rätar ut rider rakt fram, halvhalt ställer,böjer vänder och halvhalt och rätar ut det blir som några steg i öppna och sedan uträtande en mycket bra övning för att rakrikta hästar. hästen blir även väldigt uppmärksam då övningen kräver aktiv ridning på de raka sidorna gör man lämpligen tempo växlingar.
 
Sv: Hur träna för liksidighet, tips.

Hästar har ofta en svagare sida. Det är helt enkelt så att du får träna mer på i det svåra varvet! Öppna är som sagt en väldigt nyttig övning. Fokusera även på din sits och korrigera den hela tiden så du sitter rakt, inte viker dig i midjan eller lutar snett osv.
Lycka till!
 
Sv: Hur träna för liksidighet, tips.

Tack för tipset. Jag fortsätter som vanligt, och gnetar på med mina öppnor och högergalopper. Det är förmodligen jag själv som orsakat detta, då jag snedbelastat honom, och fått honom att bli starkare i den andra sidan. Jag försöker köra bakdelsvändningar också, så att han får trampa under sej med det svaga benet, samt att jag försöker få honom att gå rakt och inte skjuta ut bogen på motsatt sida. Är jag inne på rätt spår? Kram:)

Visst är du på rätt spår! Träna mycket på skolorna (höger öppna och vänster sluta för att få fatt på höger bak), dom är superba övningar för att träna upp styrkan i bakbenen och samling. Bakdelsvändningar är egentligen öppna med så mycket tvärning som möjligt, så därför kan det vara bra att börja i andra änden först - dvs svaga öppnor.
 
Sv: Hur träna för liksidighet, tips.

Tack tack! Jag ska göra som ni säjer.:)
 
Sv: Hur träna för liksidighet, tips.

hmm håller med någon här innan träna den svaga sidan mer... och se till att H'n inte får ta i överdrivet när du tränar den redan starka sidan... då blir de juh värre!

lycka till!
 
Sv: Hur träna för liksidighet, tips.

Har haft en ojämtstoppad sadel förut som gjorde att hästen blev väldigt stel i ena sidan och det ledde till att han blev spänd i höger bakknä... Har du kollat med veterinär om det är något fel ?
 
Sv: Hur träna för liksidighet, tips.

Japp, han har besökt både veterinär och kiropraktiker.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
865
Senast: cassiopeja
·
Ridning mitt snart 20åriga d-ponny sto blev felriden ganska tidigt i sin karriär och har sedan dess inte gått korrekt i markarbete och pressar...
Svar
8
· Visningar
1 638
Senast: Adolfine
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 064
Senast: Tjockisina
·
Hästvård Min häst har för andra gången på ett år blivit en aning sned i sin rygg. Förra gången berodde det trodde jag på en sned sadel som byttes...
2
Svar
30
· Visningar
10 421
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp