Hur tränar ni mest effektiva stopp?

När vi stopptränar så har vi aldrig kört med staket och båda mina tränare är emot det oxå.
Har kört som så att lär in att whow ALLTID betyder stanna, och då ska de tänka bakåt för få med sig rumpan bättre så började i skritt, sedan trav och sist galopp. Vi tar även och backar 1-3 steg i varje stopp.
Vi tränar det även från marken ibland, då ser ut så här vanligtvis :)

http://websta.me/p/1019417031769923789_217287119
Vissa tränare använder sig inte av staket, men många andra gör det. Anledningen är att det, rätt utfört, är en bra metod. Dock krävs det att hästen förstår vad som förväntas och att eleven har tillräcklig kunskap.
 
Nu vet jag inte vart jag blivit av de senaste månaderna :angel:
Kul att höra era svar, jag sysslar inte direkt med reining och är inte i kontakt med särskilt många som gör det heller, därför är det roligt att höra hur ni resonerar!

Är det någon som använder sig av spurstop här? Eller det kanske inte existerar så mycket inom reiningen? :p
 
Nu vet jag inte vart jag blivit av de senaste månaderna :angel:
Kul att höra era svar, jag sysslar inte direkt med reining och är inte i kontakt med särskilt många som gör det heller, därför är det roligt att höra hur ni resonerar!

Är det någon som använder sig av spurstop här? Eller det kanske inte existerar så mycket inom reiningen? :p

Om du tänker på spurstop som att minska hastighet/backa så vet jag att det används av vissa inom gångartsgrenarna.Är väl lite av en vattendelare, vissa tycker det funkar bra att försiktigt peta med sporrarna samtidigt för att hästen ska backa utan att röra tyglarna, medan andra inte tycker om detta.

Att stoppa med spurstop inom reining är jag dock fundersam om det fungerar och någonsin använts då själva stoppmomentet innebär att vikten läggs i stigbyglarna varvid rumpan lyfter från sätet och bak mot cantlen. Benen hålls ut från hästen för att ryttaren ska kunna sitta kvar i en kraftig stopp. Hästen har denna signal för stopp och back up till dess ryttaren lägger an benen igen då hästen har detta kommando för att stanna i sin backning och stå still avslappnad.
Vissa lär hästarna att sänka huvudet när de står still och ryttaren klämmer lite med vaderna.

Om någon använder spurstop när de stoppar får gärna förklara hur och varför. Intressant att höra. :)
 
Om du tänker på spurstop som att minska hastighet/backa så vet jag att det används av vissa inom gångartsgrenarna.Är väl lite av en vattendelare, vissa tycker det funkar bra att försiktigt peta med sporrarna samtidigt för att hästen ska backa utan att röra tyglarna, medan andra inte tycker om detta.

Att stoppa med spurstop inom reining är jag dock fundersam om det fungerar och någonsin använts då själva stoppmomentet innebär att vikten läggs i stigbyglarna varvid rumpan lyfter från sätet och bak mot cantlen. Benen hålls ut från hästen för att ryttaren ska kunna sitta kvar i en kraftig stopp. Hästen har denna signal för stopp och back up till dess ryttaren lägger an benen igen då hästen har detta kommando för att stanna i sin backning och stå still avslappnad.
Vissa lär hästarna att sänka huvudet när de står still och ryttaren klämmer lite med vaderna.

Om någon använder spurstop när de stoppar får gärna förklara hur och varför. Intressant att höra. :)
Intressant! Rider själv gångartsgrenar och kör på spurstop för att jag helt enkelt tycker det ser snyggare ut att alltid handen stilla, men det är ju såklart en smaksak! Vad jag dock har hört av andra som kör med spurstop är att de är emot de mer klassiska stoppen med fötterna utåt inom reiningen. Men jag förstår absolut din tanke, trots att jag inte kört reining något aktivt själv. Skulle vara intressant att se om någon faktiskt har provat, eller om det bara är spekulationer från inbitna spurstoppers :D
 
Intressant! Rider själv gångartsgrenar och kör på spurstop för att jag helt enkelt tycker det ser snyggare ut att alltid handen stilla, men det är ju såklart en smaksak! Vad jag dock har hört av andra som kör med spurstop är att de är emot de mer klassiska stoppen med fötterna utåt inom reiningen. Men jag förstår absolut din tanke, trots att jag inte kört reining något aktivt själv. Skulle vara intressant att se om någon faktiskt har provat, eller om det bara är spekulationer från inbitna spurstoppers :D

Jag är av åsikten att spurstop ser trevligare ut i performancegrenar. Givetvis utan att ta i tyglarna som hänger med drapes.
Spurstop kan inte fungera bra i en slidestop.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 366
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 429
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 104
Senast: Habina
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 157
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp