Bukefalos 28 år!

Hur tung är er vagn?

Ajabaja

Trådstartare
Vet ni vad er vagn väger?
Det jag undrar mest är om ni själva orkar dra er vagn? Även i uppförsbacke?

Jag har köpt en fyrhjulig vagn till mina shettisar som enligt säljaren skulle väga ca 140kg och det är precis så att jag med en vän lyckas rulla upp den för en backe där den förvaras. Den är verkligen jättetung! Rullar bra där det är helt plant. Känns nästan taskigt att låta min gamla shettis dra runt på den i en timme. Han är en van dragare i bra kondis och mycket stark, men det gör lite ont i mig att se hur hårt han kämpar med den... Jag måste skritta av honom utan vagn för att få ner andningen på honom pga att vi har ett svagt uppförslut sista 500 meterna till stallet.
 
Sv: Hur tung är er vagn?

Ingen annan kan avgöra om de är för tungt än din häst=)
Så sätt hästen för vagn och testa med att köra upp för backe
Stånkar hästen och man verkligen ser hur tungt de är skulle jag nog inte köra med vagnen mer.

140 kilo för en shettis låter mkt de är ju mer än vad de själva väger plus kusk/ar.

Man brukar väl säga att lite mer än vad de själva väger ska va okej .

så väger hästen 500 kilo ska den kunna orka dra minst 500 kilo utan problem.
sedan orkar ju vissa hästar mer och andra mindre mn det är ett bra riktvärde=)
 
Sv: Hur tung är er vagn?

Oj, 140 kilo till enbet shettis låter mycket. Så mycket tror jag att flakvagnen vägde på bruks-SM, och det är inget jag skulle köra med varje dag precis.

Min maratongigg väger 85 kilo med järnhjul och ståbräda, och det tyckte jag var i mesta laget för en mindre shettis med medhjälpare i vagnen så jag använde rockard till min lilla shettis till maraton på tävling men tränade med giggen eftersom den var bekvämare att sitta i.

Min dressyrgigg väger nog 60 kilo, också den med järnhjul.

Till enbet shettis jag ha så låg vikt det bara går.
 
Sv: Hur tung är er vagn?

Min shettis är ca 88 cm hög och ganska smäcker.

Hans vagn väger ca 55-60 kg (rockard).
 
Sv: Hur tung är er vagn?

Båda mina shettisar väger 250kg resp 230kg så vagn plus mig blir 215kg kanske så ur den teorin ska alltså min ponny orka vagnen med lätthet? Vagnen har parstång och jag har kört par med den, men den lättare ponnyn är så nyinkörd att han inte drar speciellt mycket och då får min stackars gamling ta i istället.

Pga att vagnen är så tung så har jag inte använt den så många gånger tyvärr. Men hur jag än letar så verkar de flesta fyrhjuliga vagnarna med både parstång och skakel väga minst 140kg så då funderar jag på om min vagn är lite extra svårrullad eftersom två man knappt orkar flytta den i uppförsbacke ens om man tar sats? Därför undrar jag lite vad era vagnar väger och hur ni upplever att de är att dra i uppförsbacke?

Suck, att det ska vara så svårt att få tag i passande vagn för under 15"... En dag ska jag bli rik och specialbeställa en fjurhjuling från NHS..:d
 
Sv: Hur tung är er vagn?

Båda mina shettisar väger 250kg resp 230kg så vagn plus mig blir 215kg kanske så ur den teorin ska alltså min ponny orka vagnen med lätthet? Vagnen har parstång och jag har kört par med den, men den lättare ponnyn är så nyinkörd att han inte drar speciellt mycket och då får min stackars gamling ta i istället.

Pga att vagnen är så tung så har jag inte använt den så många gånger tyvärr. Men hur jag än letar så verkar de flesta fyrhjuliga vagnarna med både parstång och skakel väga minst 140kg så då funderar jag på om min vagn är lite extra svårrullad eftersom två man knappt orkar flytta den i uppförsbacke ens om man tar sats? Därför undrar jag lite vad era vagnar väger och hur ni upplever att de är att dra i uppförsbacke?

Suck, att det ska vara så svårt att få tag i passande vagn för under 15"... En dag ska jag bli rik och specialbeställa en fjurhjuling från NHS..:d

250 kilo på en shettis??? Är den en maxad som är smällfet då eller??:p
Min isis väger 350 och är grov samt 138 cm hög
 
Sv: Hur tung är er vagn?

Det är du som har lite snedvriden syn på dessa små robusta krabater. :p Den tyngre väger kanske 240kg i dagsläget och är mager tyvärr, man kan "spela harpa" på hans revben. Fast hans vikt hör egentligen inte hit. Hullet beror på hans ålder och på PPID och att han aldrig har varit särskilt matglad. Är idag på god väg till normal hull. Innan han började köras regelbundet vägde han 215-220 och var även då fit, 103cm hög. Har haft en bponny som vägde 365 kg och var super snygg, revben gick att skönja och veterinären var impad, nätt modell, har idag en maxad c ponny som väger 375 och är i fetaste laget. Egentlig vikt är svårt att bedöma utan våg.

Den lättaste shettisen som tävlade ponnygalopp samtidigt som vi höll på med det vägde 190kg ca 90-95cm hög. Den var alltså riktigt tunn och vägde minst av tio stycken vältränade shettisar..
 
Sv: Hur tung är er vagn?

Då är det ju inte en snedvvriden bild jag har av shettisen=)

De jag har haft samt kontakt med har aldrig vägt över 200 kilo när vi ställt de på vågen. Och en var en maxad shetiis, dock av ädlare typ=)

En bruks shettis kanske väger mer när den är maxad.
 
Sv: Hur tung är er vagn?

Jag har ingen aning vad det kan finnas för typer av fel på en vagn, men det låter ju lite konstigt att inte två vuxna tillsammans orkar dra 140 kg upp för en backe, såvida inte eran backe är väldigt brant... Således skulle jag tro att vagnen helt enkelt är ganska tungrullad, eller att det är något fel med den... Bromsen i?:D
 
Sv: Hur tung är er vagn?

Du har ingen "bilkunnig" som kan kolla hjullagren å så ?
Den kan ju behövas smörjas osv (dvs få en koll helt enkelt)
 
Sv: Hur tung är er vagn?

Jag kör med en travsulky då jag vill ha en så lätt vagn som möjligt till mina små :p Har 2 miniatyrer där jag gissar att den stora väger runt 80kg. Den lilla som är grövre och lite fet väger väl runt 90 nu kanske. Vet inte hur mycket en sulky väger men man lyfter den lätt iaf så kanske 20-25 kg eller något :) Får se om jag bygger om den eller köper en liten rockard sedan.
 
Sv: Hur tung är er vagn?

Det som är viktigast är egentligen inte vagnens egenvikt utan hela utrustningens anpassning i förhållande till ponnyn, sele och vagn ihop, samt hur lätt den rullar. Hur vikten är fördelad med mera.

Min lilla shettis på 84 cm (har ej vägt honom, tippar på 150-180 kg "totalvikt" ;) ) drar ca 110 kg (uppskattad vikt, utifrån en vuxen person och rockarden på ca 40 kg) och gör det med friskt tempo i alla gångarter både uppför och nedför (med välanpassad loksele, draglinor och välbalanserad rockard som "står själv" utan att trycka på ryggen etc) och den rullar mycket lätt.
Drar själv rockarden med lätthet med en hand. Med två vuxna i går det lite segare uppför men inte direkt så han baxnar, medhjälparen brukar ändå få kliva av vagnen när det blir branta backar. Han är inte riktigt så vältränad ännu så han ska behöva kämpa med det även om han gör det för han har ett ruskigt framåtdriv så liten han är ;)
Det ÄR så arbetshästar, shetlandsponnyer!

Jag kommer testa träningsköra honom med fyrhjulsvagn till vår/sommar när jag ev. fått hem en vagn att låna, MEN misstänker att det blir för tungt och då blir det ingen brukskörning med honom. Dock är planen att prova och se hur han orkar för han är en underbar körhäst, den roligaste hästen jag kört.

På bruks-SM på "hemmaplan" förra året drog shettisarna samma vagn som D-ponnyerna (inkl fjordhästar), de allra minsta hade det bitvis jobbigt men så låg ju banan på en supertung blöt åker också.
Tycker nog att kat A skulle haft en något lättare vagn (exkl. någon sorts vikter kanske?) samt C-D något tyngre för att göra rättvisa. Det är ju trots allt tävling på högsta nivå för landet men lite mer rättvisa där tycker jag nog vore på sin plats :)
 
Sv: Hur tung är er vagn?

Tror också det är hjulen som behöver smörjas upp eller bytas ut, låter tungdraget :)
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 177
Senast: Mezcal
·
L
Körning Hej allihopa, jag har för ett antal veckor sedan fått hem min häst från inkörning där den varit i fyra veckor. Allt har gått bra, i...
Svar
7
· Visningar
1 202
Senast: lasseman
·
Träning I somras kändes det som att vi var ett, vi litade på varandra. Vi hade ett samspel som var enormt. Vi hade byggt upp vår relation från...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 910
Senast: martha
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 382
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp