Hur tungt?

Jen84

Trådstartare
Hur tungt kan en häst dra med bara en vanlig bröstsele? Funderar på att använda min lilla arab till att dra lättare redskap (som t.ex. sladda ridbanan och liknande uppgifter)... Men vad behöver hästen för utrustning? Förr när jag körde liknande med ponny så använde jag mig av loksele, men finns det lokselar som kan passa till en arab? De är ju lite olika byggda...
 
Att sladda en ridbana är inge tungt jobb och en vanlig brösta klarar de utan problem. en brösta står ju ut med ca 400-500 kilo när den drar maratonvagn med 2 kuskar i utan problem=)

Så att sladda en paddock är nemas problemas=)
 
Jag tror inte att det är någon fara med en brösta för lite arbete på volten.

Men, jag som har loksele skulle ta den ändå. Mest för att det är statiskt och släpande. De ligger gärna i selen på ett annat sätt än när de drar en vagn som ju rullar lättare.
 
hej!

Min connieponnie brukade sladda volten med bröstsele- hon älskade det och det vara inte särskilt tungt alls- tyckte hon :-)
Rabis-sessan har inte riktigt vant sig vid skaklar än så det tar nog ett litet tag till innan jag vågar sladda med henne :-)

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 522
Senast: Juli0a
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
873
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 099
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp