Bukefalos 28 år!

Hur tvättar du? Tips tack!

Havsluft

Trådstartare
Vissa verkar stensäkra på det här med att tvätta tvätten si eller så?!

Jag är uppväxt med en mamma som inte var lagd åt varesig det praktiska eller husmoderliga hållet så tvätt och städning har jag fått lära mig själv.

Så här tvättar jag 40 grader; en mörk, en färgad och en vit sortering. Ibland tvättar jag vittvätt på 60 grader om det inte är nått ömtåligt. Ofta råkar jag tvätta 30 gradiga plagg i 40 och en del blir ju inte så fina efter det.

Nån gång kör jag handdukar i 90 grader.

Jag bor i hus och har dubbla tvättmaskiner så det tycker jag underlättar. Torkar tvätten i källaren med avfuktare.

Hur gör du?
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Jag brukar tvätta underkläder i 60 grader, vitt för sig och mörkt för sig.
Handdukar tvättar jag i 60 grader, utan sköljmedel.
Kläderna sorterar jag en hög för vita/ljusa och en för färgade/svarta och tvättar 40 grader.
Nåt plagg ibland ska tvättas 30 grader.

Tumlar det mesta, kanske inte det mest hälsosamma för klädernas hållbarhet, men bor i lägenhet och tycker det är smidigt att få allt torrt snabbt än att ha kläderna på tork i hela lägenheten efter.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Allt går på 60 grader oavsett vad det står på tvättlappen, och tvättas tillsammans aovsett färg (endast första tvätten på färgat som går separat). Sedan går det i tumlaren tills det är torrt. Har aldrig, och kommer förmodligen aldrig, att ha problem med vare sig krympning eller färgning.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Tvättar underkläder, strumpor, lakan och handdukar i 60 ibland 90
Och resten 40.

Torktumlar 60tvätten och hänger 40tvätten i lägenheten på en ställning. Blandar färger om det inte är första tvätten för något som är risk att det färgar.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Sängkläder, handdukar, badlakan och strumpor tvättas i 60 grader.
Ett fåtal känsliga saker tvättas i 30 grader eller med specialprogram.
Övrigt tvättas i 40 grader.

Det som körts i 60 grader torktumlas. Resten hängs på en vägghängd torkställning över badkaret.
Sorterar inte efter färg annat än första gången något tvättas. Kan inte minnas att jag någon gång förstört något klädesplagg.
Är noga med att dra upp dragkedjor samt knäppa upp knappar. En hel del plagg vänder jag ut-och-in (paljetter, kristaller, stenar, tryck osv).
Bor i eget radhus och har därmed egen tvättmaskin och torktumlare.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Jag är en slarvmaja! Jag tvättar alla färger i hop. Dock handdukar och lakan för sig, men alla kläder åker in i 60 grader. Jag är inte heller så husmoderlig av mig :o Men det blir ju rent!
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Handdukar, sängkläder, underkläder och strumpor i 60 grader, vitt/ljust i en maskin och mörkt/rött/mörkrosa i en maskin. Spetstrosor hängs på tork, övrigt torktumlas ihop med handdukar och vanliga lakan. Torktumlar alla färger ihop. Satinlakan hängs på tork i torkskåpet.

Tvättar kläder i 40 grader, mörkt, rosa och vitt brukar jag skilja åt. Har mycket rosa :p
Kläder hängs alltid i torkskåp, torktumlar inga vanliga kläder.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Tvättar kläder i alla färger tillsammans i 40 grader och ibland på 60 för att alla bakterier ska försvinna. Har aldrig varit med om att det färgat av sig eller blivit fult av att tvättas tillsammans. Skulle jag sortera efter ljust och mörkt så skulle jag inte lyckas fylla en maskin.

Handdukar och sängkläder tvättas i 60 och ibland i 90 för att hålla textilier och tvättmaskin rena från bakterier och mögel. Har i lite ättika som sköljmedel.

Stall och jobbkläder (grisar) tvättas separat från de andra eftersom det blir så smutsigt. Tvättas oftast i 60

Allt hängtorkas då jag inte har torktumlare
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Jag har 4 olika tvättkorgar.

Vit, ljus, färgad och mörk tvätt och tvättar oftast i 60 grader ibland 40 grader beroende på vad som ska tvättas.
Tvättar sängkläder och handdukar för sig i 60 eller 90 grader.
Ullplagg tvättas i ullprogram.

Beroende på vad det är för plagg åker de in i torkskåpet alt torktumlaren.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Vissa verkar stensäkra på det här med att tvätta tvätten si eller så?!

Jag är uppväxt med en mamma som inte var lagd åt varesig det praktiska eller husmoderliga hållet så tvätt och städning har jag fått lära mig själv.

Så här tvättar jag 40 grader; en mörk, en färgad och en vit sortering. Ibland tvättar jag vittvätt på 60 grader om det inte är nått ömtåligt. Ofta råkar jag tvätta 30 gradiga plagg i 40 och en del blir ju inte så fina efter det.

Nån gång kör jag handdukar i 90 grader.

Jag bor i hus och har dubbla tvättmaskiner så det tycker jag underlättar. Torkar tvätten i källaren med avfuktare.

Hur gör du?

Det låter väl vettigt. Jag gör som du gör (Ungefär, allt färgat är ganska starka färger eller svart så jag kör svart/färgat och ibland ngn vit ihoppsparad). Men jag kör bara ylle o siden i 30 grader handtvätt och jag kör mer i 60 grader.

Trosor (speciellt från strumpor) separat i 60 grader med lakan och handdukar.

De saker i bomull som inte tål 30 grader och de trosor som inte tål 60 överlever helt enkelt inte. Trist för dem, men jag tycker lägre temperatur inte känns bra.

Allt utan sköljmedel. (Jag har inga fleecegrejor och knappt ngn syntet så det blir inte elektriskt och jag gillar inte den oljiga känslan av mjukmedeltvätt brr.) Hängtorkar nästan allt utom strumpor och trosor.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Kör allt på 40 grader oavsett handduk, trosor, tröja och färg. Tumlar tills det är torrt alt. torkar på tvättlina. Inga problem!
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Tvättar vitt 60° kulört och svart (som ej färgar av sig) 60°, svart 40° och kulört 40°. Handtvättar kännsliga plagg. Ull på ulltvätt. Inget sköljmedel. Miljömärkt tvättmedel. Duttar ibland i vad det nu hette, rosa förpackning om det är väldigt fläckigt. Men då med extra sköljning.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Äger endast ett vitt plagg, så jag sorterar i svart och färgat som tvättas i 40, sen tvättar jag handdukar, sängkläder och underkläder i 60.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

40° - Vitt/väldigt ljusa kläder i en tvätt och mörka i en annan. Tvättar träningskläder separat.
60° - jobbkläder i en maskin och handdukar/sängkläder i en annan

Vissa saker går i handdtvätt, ex bh-ar. Använder Skonas tvättmedel, ibland sköljmedel. Det mesta tumlas sedan, känsliga kläder hängs i torkskåp.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Ett av mina favoritämnen, så nu ska jag vara lite besserwisser en liten stund... :D :p

Först vänder man alla kläder (utom strumpor - så att man inte stänger in det skräp man inte lyckades borta bort...) ut och in. Då nöter tvättmaskinen på insidan medan vi själva mest nöter på utsidan.

Sortera tvätt ska man göra efter plaggets ljusaste färg. Så om det finns så lite som en vit passpoal nånstans så tvättas det i ljus tvätt (möjligen med undantag för något billigare, där man inte kan lita på färgäktheten). För grejen är att i plagg som har vita detaljer är de färgade delarna fällfria. Annars bäddar ju tillverkaren för att plagget ska missfärga sig själv, liksom...

Vi har tre tvättkorgar, där vi sorterar ljust, mörkt och rött (inkluderat rosa och gult). Det ljusa sorteras ibland en gång till så att det helvita får åka för sig själv med lite blekmedel.

Vi tvättar i princip alla kläder i 60 grader, det blir inte rent annars (möjligen fritt från fläckar). Bakterier, som kan finnas både i klädera och i avlagringar i tvättmaskinen, tycker att 40 grader och lite fuktig miljö är mumma...
Enstaka plagg tvättas i 40 grader, alla lakan och handdukar åker 90graderstvätt och mina BHar tvättar jag för hand så håller de mycket längre.

Värt att veta - all bomull tål att tvättas i 60 grader, ur materialsynpunkt. Sen kan det finnas andra orsaker till varför tillverkaren väljer att sätta 40 grader istället. När tyget färgas görs det vid en viss temperatur. Färgas det in i 60 grader så är det också vid 60 grader som det blir mest färgäkta, alltså låter bli att släppa färg vid tvätt.

Sköljmedel är fullkomligt onödigt, har jag insett. Och inte är det särskilt trevligt, om man tänker efter, att det lämnas en massa kemikalier kvar i kläderna vid sista sköljningen... Sköljmedel tar bort statisk elektrisitet från kläderna, men det är egentligen bara syntetmaterial som blir statiska...
Jag tvättar allt i grummes "plus bomullsfröolja", som ger samma mjuka känsla som sköljmedel, med skillnaden att det inte är en massa kemikalier kvar i kläderna.

tror jag fick med allt nu...
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Delar upp det på ljust och mörkt och kör allt i 40 grader. Har jag väldigt lite tvätt så skiter jag i sorteringen. Sängkläder och handdukar åker oftast med den vanliga tvätten men då och då kör jag dem, tillsammans med strumpor, i 60.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Delar upp i tre högar: kläder 40c, jobbkläder 60c, handdukar, lakan och underkläder 60c. vita kläder oftast för sig, resten blandat.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Sortera tvätt ska man göra efter plaggets ljusaste färg. Så om det finns så lite som en vit passpoal nånstans så tvättas det i ljus tvätt (möjligen med undantag för något billigare, där man inte kan lita på färgäktheten). För grejen är att i plagg som har vita detaljer är de färgade delarna fällfria. Annars bäddar ju tillverkaren för att plagget ska missfärga sig själv, liksom...

Där lärde man sig något nytt (och nyttigt!) :bow:
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

kl

Det här med att tvätten inte blir ren i 40 grader, att bakterierna inte dör, behöver man bry sig om det? Vilka är riskerna?

Jag tvättar så kallt som möjligt och med fulla maskiner. Minsta möjliga mängd tvättmedel och inget sköljmedel. Sorterar ganska noga efter färg och material/tålighet. Fintvättar vissa plagg och ulltvättar annat. Handtvättar vissa material och hänger allt i torkrum. Vänder byxor ut och in, stänger dragkedjor och öppnar knappar. Har jag tur kommer jag ihåg att tömma fickor.:D
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar aldrig tveka vad gäller tvätt men nu vet jag inte och behöver råd. Jag brukar tvätta mina tights för hand då de ska tvättas...
Svar
11
· Visningar
977
Senast: Otherside
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 238
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp