Bukefalos 28 år!

Hur tvättar du? Tips tack!

Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

kl

Det här med att tvätten inte blir ren i 40 grader, att bakterierna inte dör, behöver man bry sig om det? Vilka är riskerna?

Jag kan få dålig lukt i kläder när jag tvättar i 40 grader. Speciellt på vintern när jag hänger inne och det torkar sakta. Tvättar jag i 60 grader brukar det inte vara några problem.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Handdukar, underkläder, strumpor, sängkläder i 60 grader oavsett färg.

Sedan delar jag upp kläder i mörkt och ljust och kör separata 40 graders maskiner. :)
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Sorterar i ljust och mörkt. Underkläder, strumpor, handdukar och lakan i 60 grader; detta åker oftast in i torktumlaren.
Övriga kläder som blusar, skjortor, t-shirts i 40 grader, hängs i torkskåp.
Ömtåliga plagg på ett särskilt program/ev ulltvättprogrammet, med specialtvättmedel för ömtåliga plagg.

Jag använder oparfymerat tvättmedel för kulörtvätt och aldrig sköljmedel.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Tvättar allt i 40 grader med förtvätt.
Sorterar tvätten efter färg.
Använder ett mycket effektivt tvättmedel som är miljömärkt och allergisäkert.
Torkar hängande inne eller ute för att spara energi.

Allt blir absolut rent.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

kl

I 95 % av mina kläder står det handtvätt lr 30 grader, ofta även på underkläder.
Skulle aldrig våga tvätta dom i 60 grader, då skulle grejer falla av..

Ibland råkar jag tvätta något i 60 grader och då krymper det :/

Rött är det värsta tycker jag, gör allting ljust fisrosa.
Är dålig på att sortera efter färg, speciellt när det redan är fisrosa, då är det ju skitsamma :P
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Tvättar underkläder, strumpor, ev. arbetskläder, handdukar och sängkläder i 60 och övrigt i 40 grader. Kollar när jag köper kläder så att det inte är några idiotiska tvättråd och köper exempelvis inte underkläder och strumpor som inte tål att tvättas i 60.

Tvättmedlet är parfymfritt och använder på vinterhalvåret (då det blir statiskt) parfymfritt sköljmedel till tröjor/byxor, ej underkläder eller annat.

Jag kan också lägga till att jag alltid lägger till en extrasköljning till varje tvättprogram för att se till att verkligen allt tvättmedel försvinner. Är förövrigt också ganska pedantisk med att efter varje tvättdag göra rent tvättmedelsfack/gummilist och tömma maskinen på kvarblivet vatten och ludd som samlas i botten via avloppsluckan. Jag är också noga med att lämna luckan och tvättmedelsfacket öppet så att maskinen torkar ur. Resultatet är en fräsch maskin som trots att den delas med ca 5-10 andra hyresgäster är renare än den mina föräldrar har hemma och som är full av diverse mögel och äckel...:wtf:

Glömde lägga till att jag inte färgsorterar tvätten. Jag har mest mörka kläder och köper aldrig väldigt ljusa eller vita kläder för att jag ska slippa att dela upp på olika maskiner. Trosor har jag dock en del vita men de tvättar jag med de andra utan problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Jag använder maskinen istället för tvättkorg, när den är full så igen med luckan, i med en skopa tvättmedel av billigaste märket och tryck på knappen. Klart! Jag kör allt i 60 grader och allt blandas, när jag hade häst så mixades även hästgrejerna med övriga tvätten. :p
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

kl

Jag delar upp min tvätt i mörkt/färgat, vitt och träningskläder (eftersom de inte ska tvättas med sköljmedel). Tvättar precis allt i 60 grader för att det ska bli ordentligt rent. Använder sköljmedel för att jag tycker att kläderna (och framför allt handdukar!) blir så stela och obekväma annars. De flesta av mina kläder har tvättlappar där det står 40 grader men det skiter jag högaktningsfullt i. ;)
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

KL.
Jag fick en väldigt fin lammullströja i julklapp en gång. Den var väldigt fin och mycket trevlig att ha på sig.

Så kom den dagen då den behövde tvättas, och det fick bli så. Tyvärr hade jag innan tvättat sängkläder i 90c, och var lite ouppmärksam.

Döm av min förvåning när jag tvättat klart, och skulle hänga upp min fina tröja på tork, men därinne i trumman fanns bara en liten skottsäker väst för en fyraåring.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Vit 30, ljus 30, mörk 30 - typ mina vardagskläder.
Ljus 50, mörk 50 - arbets och underkläder samt handdukar för sig.
Hästmaskinen oftast 40-tvättar.

Första gänget hängs på tork, andra torktumlas oftast beroende på väder.

Använder bara grumme.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Jag sorterar i vit (underkläder, sängkläder handdukar) 60, vit 40, ljus kulör 40, ljus kulör 60 (underkläder, sängkläder, handdukar) och mörk kulör/svart 40 och ibland en mörk kulör/svart 60. Om det är lite underkläder som ska tvättas i 60 kan jag köra dem i 40 också om jag inte har några handdukar eller sängkläder som ska tvättas. Använder aldrig sköljmedel.

Tycker aldrig kläderna hinner bli smutsiga på det viset att de nästan måste kokas så jag kör aldrig 90 och aldrig kläder i 60. Skulle säkert kunna köra sängkläder och handdukar i 40 också men det sitter i från barndomen att de ska köras i 60. Har aldrig haft problem med dålig lukt, orena kläder eller dylikt.

Bor i hyreshus med tvättstuga, tvättar 2 maskiner åt gången och har 1 tumlare samt ett rätt stort torkrum. Tumlar handdukar och underkläder, allt annat hänger jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

kl

Jag tvättar underkläder, lakan och handdukar i 60. Vanliga kläder i 40 (något enstaka i 30). Kökshanddukar och microfiberdisktrasor i 90/95 (mormors gamla handdukar från typ 50-talet börjar ge upp nu...). Nu under vintern häller jag i en liten skvätt sköljmedel i vissa maskiner om det är något som blir statiskt annars. Torkas hängande i torkrum.

Färgsorterar mörkt/ljust och vanliga kläder även en mellanhög med färgglatt :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Sorterar i 4 olika korgar
2 ljusa och 2 mörka 40 och 60 grader i varje färg
När en är full åker den in i tvättmaskinen
All tvätt lufttorkas och lakan och handdukar manglas :p:love:
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Jag färgsorterar och kör det mesta i 40 grader. Sängkläder, underkläder och handdukar brukar jag dock köra i 60 grader.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

ljus och mörk tvätt, 40 och 60 grader.
Underkläder (exkl bh), lakan och handdukar går loss på 60 grader. Dessa torktumlas också, undantaget spelstrosor.
Resten går på 40 och torktumlas om det är bomull, funktionskläder och bh går på låg värme (max 40 grader) i torkskåpet.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Sorterar min tvätt i tre högar mörkt, vitt och rosa/lila/rött (dom blir så dassiga i färgen om det tvättas med mörkt). Sen handdukar och lakan tillsammans.
Allt på 40 grader, då de flesta av mina kläder faktiskt inte tål högre. Handdukar å lakan kan få 60 grader ibland, om jag kommer ihåg det :p
Torktumlar helst, och torkskåp. Ibland hänger jag det i lägenheten beror på vilka tvättmaskiner man bokat.
Använder tvättmedel och sköljmedel till allt.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Jag tvättar mina vita jobbskjortor separat, resten kör jag ihop. Torktumlar.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Jag ska tillägga angående tork, att vi kör frottéhanddukar och ibland plysch och fleece i tumlaren, allt övrigt torkas hängande. Sommartid hänger vi allt utomhus, vintertid på torkställning inne.

Ett till tillägg - jag kör hellre en kort 60-graderstvätt än en lång 40.
Och huruvida man behöver bry sig om det eller inte, tja det är ju valfritt. Jag personligen tycker det är ganska ofräscht att det kan finnas bakterier kvar i kläderna när de påstås vara rena. Det är ju bakterier som gör att svett luktar illa, om man ska ta ett exempel.
 
Sv: Hur tvättar du? Tips tack!

Vi sorterar i vitt och mörkt, ibland även i en röd hög. Vita lakan, handdukar, trosor och kalsonger tvättas i 90 grader. Övriga i 60 grader och några ömtåliga finplagg i 40 grader. Torktumlar eller hänger beroende på humör och ork. Använder Ariel Sensitive, inget sköljmedel.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar aldrig tveka vad gäller tvätt men nu vet jag inte och behöver råd. Jag brukar tvätta mina tights för hand då de ska tvättas...
Svar
11
· Visningar
977
Senast: Otherside
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 238
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp