Hur var er ridskola? Berätta!

Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Jag började rida på ridskola när jag var 14 och red där ca 3 terminer. Jag tycker att det var en jätte bra ridskola, det var för vuxna och undomar.
Det var ungefär 20 hästar där, som stod i rymliga boxar. Hästarna var välutbildad och snälla. Hästarna var olika att rida, allt från lite äldra och snäll gentlemen till vissa lite mer svårridna. Det var även bra ridlärare, lite krävande men man lärde sig mycket.
Jag fick hoppa in i en grupp, för jag började mitt i terminen. Vi var 5 stycken i gruppen jag red och första lektionen så red jag en privat lektion för ridläraren, med sitts och balans övningar i skritt och trav (jag hadde ridit med kompisar, så jag kunde redan skritt, trav och galopp).
Först så var det uppställning på mittlinjen tills alla hadde kommit in i ridhuset, sedan så fick vi sittaupp. Uppvärmning i ca 10 minuter stanna och starta hästen i skritt och sedan lite trav, starta stana, så att hästarna blev lite vakna och sen galoppera lite, vi red på ridvägarna, volter, vända snett igenom, serpentiner, skära av i hörnen, skänkelvikning, framdelsvändning, markarbete, lite bomar och små hinder mm. Mycke balans och sitts övningar, rida utan tyglar och stigbyglar. Lite NH och teori.
En jätte bra ridskola :banana:
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

När började du rida på ridskolan?
våren 1990 började jag rida första ridskolan.

Hur länge höll du på?
rider fortfarande där ;)

Vad fick du med dig därifrån?
jag har lärt mig väldigt mycket, mest genom alla bytena avridlärare (har väl haft en 6-7 st) då varje ridlärare hoppar upp ett snäpp i utbildningen och påpekar nya saker..

Vad är bra?
utbildade ridlärare som är duktiga på att lära ut

Vad var dåligt?
dåligt ombyte av hästar, de senaste 3-4 åren har det bara kommit 3 nya hästar :(

Hur gick själva lektionerna till?
upprop 20 min före, red 50 min lektion och sen hade man ca 20 min på sig att sköta av hästen igen..

Var hästarna bra utbildade?
ja, hästarna har alltid varit bra utbildade även fast en del har varit sega eller svåra..

Var instruktörerna utbildade?
ja

Fick du mycket teoretiska kunskaper?
nej, har teori en gång per termin och den höll sällan hög klass. det var liksom mest "fakta på skoj" och inte vettig teori..
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Jag började rida 99 på en ridskola här hemma, den startades året innan.
Slutade rida för två(?) år sen på lektionshäst eftersom de inte tog tillbaka min favorithäst (foder och tävlingshäst) utan att säga till mig.
Red ca 15 lektioner förra året + några hoppträningar, och rider fortfarande ngn gång ibland när jag har lust och råd.

I början var den relativt bra, man fick ganska mycket "frihet" och lärde sig en hel del.
Ridskolan har under åren haft flera olika ridlärare av varierande "klass".. En gång hade vi TVÅ ridlärare på samma lektion som sa olika saker :crazy: En annan gång hade vi en som inte ville el orkade ha lektioner så då lärde man sig inte ett skit, plus att hon var otrevlig mot vissa personer och hellre stod och pratade med föräldrarna utanför än hjälpte oss som red. (Tråkigt det där, men kan ju tillägga att nu är hon jätteduktig, och efter att hon fick barn och hade ledigt ett bra tag så har hon fått 'glädjen' tillbaka)
Jag tror vi bytte ridlärare i princip varje termin under en period.
Några dåliga, andra bättre.

Lektionerna har varit lite olika. Eftersom vi bara har paddock så blir det ju ridning efter väder.
Och eftersom vi haft olika ridlärare så har det ju varit variation på terminerna.
Jag är inte så förtjust i klubben öht i nuläget eftersom det bestämms av ridskolechefen plus en mamma och det bidrar mycket ill dålig stämning och dåliga "regler" osv.
Innan har det varit mkt bättre.

Hästarna har väl varit av ganska dålig kvalité. Vi har hyrt dem från ett ridläger innan och har väl tagit de som passar bäst med barn helt enkelt (Plus många som INTE passat alls..) eftersom det rider mest barn här.
Nu har de köpt in egna hästar (i somras) och de är väl inte så super de heller. Ha dock inte ridit någon, men flera av dem är ganska lågutbildade, och man ser ju hur de är när andra rider..

Teori är det väl ibland, när det inte går att rida, men de senaste 4 åren har jag hoppat över teorilektionerna eftersom de inte ger mig något (Då jag gick på ridgymnasie under tiden som de andra var kvar på samma nivå som innan inom teorin)

Men det som varit bra är att alla från början får lära sig att sadla och tränsa, vilket jag vet att de inte får på "grannklubben". Jag tycker det personligen är viktigt att eleverna SKA sköta om de hästar de rider innan och efter ridningen, och inte komma och tro att allt ska vara klart.

Jag är som sagt inte så förtjust i klubben alls, och skulle nog aldrig rekommendera ngn med ridvana att börja där (Den är endast bra för nybörjare)
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Jag går fortfarande på ridskola... Har ridit på samma ridskola sen jag började rida, det är toppen!
Jag rider på "Berg" som vi kallar det. (ET's ridcenter)
Vi har en toppenlärare, man får jobba ordentligt på lektionerna! Man lär sig väldig mycket. Vi har väldigt bra hästar, en del är väldigt bråkiga och konstiga, men det är bra träning för de lite mer erfarna ryttarna. Dessutom har vi hästar som skulle kunna gå SM, en del är riktigt duktiga! Jag har ju såklart funnit en favvohäst som jag rider nästan varje lektion, hon heter Corona, är en D-ponny och lite speciell av sig. Jag vet egentligen inte riktigt varför jag gillar henne men vi bara hör ihop.:)
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

det är intressant att läsa och se vilka otroligt stora skillnader det är mellan alla olika ridskolor. Vilka skiftande erfarenheter vi fått med oss. Ändå är det rätt vanligt att ridskoleryttare dras över en kam, både i tal och skrift. Synd. Nuförtiden finns väl någon slags kvalitetsstämpel som ridskolor kan få? Det kanske förhoppningsvis gör att det blir lite mer likartat runt om i landet.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Hur var just din ridskola?
- Jag tyckte om min ridskola väldigt, väldigt, väldigt mycket. Det var mitt andra hem under hela tonårstiden.

När började du rida på ridskolan?
- Jag var 8 år när jag började.
Hur länge höll du på?
- Jag slutade när jag var 19, så jag red där i 11 år.

Vad fick du med dig därifrån?
- Allt i princip. Kunskap om att kunna ha egen häst, ridning, ideellt arbete, styrelsearbete, ledarkunskap och en massa, massa annat.

Vad var bra?
- Jag tyckte, tävlingsidivid som jag är, att det var väldigt bra att vi fick åka ut och tävla med ridskolans hästar/ponnyer. Jag tävlade LA i både hoppning och dressyr på en av ridskolan D-ponnyer.

Vad var dåligt?
- Oj, det kan jag inte svara på.

Hur gick själva lektionerna till?
- Det var mycket "vanlig" lektionsridning. De mer rutinerade grupperna kunde få rida lite mer "träning" om ni får förstår? Med egen framridning och sen få hjälp med vad just den behövde hjälp med.

Var hästarna bra utbildade?
- De lägst utbildade gick LB dressyr. Vi hade några ponnyer som gick FEI inledande och LA hoppning, de flesta ponnyer gick LB i båda diciplinerna med placeringar. De flesta hästarna gick LA dressyr och 1,10 hoppning.

Var instruktörerna utbildade?
- Ridledare för de mindre rutinerade, ridinstruktör eller hippolog för de mer rutinerade.

Fick du mycket teoretiska kunskaper?
- Eftersom jag var så mycket i stallet, även när jag inte red så fick jag mycket gratis. Teoretiskt grejade jag egen häst när jag gick från ridskolan. Barngrupperna hade 15 minuters teori efter varje ridpass.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Hur var just din ridskola? Nu i efterhand saknar jag ridskolan, men när jag red där tyckte jag det gick för långsamt framåt, men annars var den bra.
När började du rida på ridskolan? Jag började rida på ridskola 1992, men bytte väl till den här 93-94 nångång.
Hur länge höll du på? VT 2004 ut.
Vad fick du med dig därifrån? Jag tror jag fick med mig ganska mycket därifrån, även om det finns massor kvar att jobba med. Jag har inte behövt börja om med något iaf och jag fick även med mig en hel del kunskaper om att sköta en häst och så.
Vad var bra? Hästarna :love:, ridlärarna, gemenskapen, ja, nu i efterhand tycker jag i princip allt där var bra, saknar ridskolan lite... :p
Vad var dåligt? Att det gick så långsamt framåt, stallägaren kunde vara lite hård mot hästarna.
Hur gick själva lektionerna till? Det var ju självklart olika beroende på vilken kunskapsnivå osv. Vi hade i treveckors perioder iaf, dressyr - dressyr/markarbete - hoppning och under de tre veckorna hade man samma häst eller så hade vi terminshästar som vi red hela terminen. Vi upprepade övningarna ganska mkt som vi gjorde och det är väl bra men kan också ha varit därför det gick så långsamt eftersom att det tog ett bra tag innan man började med något nytt.
Var hästarna bra utbildade? Ja, det tycker jag. En del hade ju gått på ridskolan länge, sen köper de i princip in 5 nya hästar varje vår (oftast importerade från utlandet) och det brukade alltid vara bra hästar. Om hästarna inte var utbildade fick de gå i de högre grupperna för att lära sig och instruktörerna red även ridskolehästarna ibland.
Var instruktörerna utbildade? Ja, en är B-tränar i hoppning och utbildad ridlärare, två utbildade ridlärare och en ridinstruktör tror jag de har nu.
Fick du mycket teoretiska kunskaper? I början fick jag väl det mest, sen var det mest för de som skötte hästarna i stallet som fick mer teori.
Övrigt: Kan ju nämna lite om hur hästarna hade det och så, såg att några gjort det i tråden ;) De flesta hästarna står i spiltor, men de allra största står i box. De går ute i hage varje dag, det finns två anställda hästskötare som tar hand om dom på dagarna och sen finns ungdomarna som är hästskötare, de hade ett bra skötarsystem som gjorde att man fick lära sig mer om hru det var att ha häst, vi fick t ex ta helgfodringar och kvällsfodringarna och så. Sen har de nu en grupp som är över 18 som hjälper till med fodringarna också.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Jag började på ridskola år 2000, då jag var 12 år. Slutade där i somras, pga av att jag kände att jag inte kunde komma längre där.
Jag är jättenöjd med min tid där! Fick bra grundkunskaper, hästarna o instruktörerna var fantastiska! :love: I början var det lite segt med utvecklingen, började ju relativt "sent" o var alltid äldst i grupperna. Men sedan började jag med en grupp med äldre o utvecklingskurvan gick rakt uppåt kan jag säga.. :D Men som sagt, tillslut kände jag att jag vill satsa på hästarna utanför ridskolan.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Hur var just din ridskola? När började du rida på ridskolan? Hur länge höll du på? Vad fick du med dig därifrån? Vad var bra? Vad var dåligt? Hur gick själva lektionerna till? Var hästarna bra utbildade? Vat instruktörerna utbildade? Fick du mycket teoretiska kunskaper? Skriv allt du kommer på. Det är väldigt intressant att läsa om hur olika det faktiskt var/är på ridskolorna.

Började när jag var 7 år och slutade när jag skulle fylla 16.
Gick på en liten provat ridskola med nästan bara ponnyer. Hade inget ridhus och hästarna var inte speciellt välutbildade. Lektionerna varade i ca 1 h.

Lektionerna började med att vi valde hästar, och sen fick vi sätta igång och göra dem klara för ridning. Ibland bestämde vi också tillsammans vad vi ville göra på lektionen. Ibland var en del av dem redan klara. Efter det gick vi ut, red fram och började sen. När man var mindre var ju lektionerna mer styrda. Men när vi blev duktigare fick vi jobba väldigt individuellt. Men såklart med en röd tråd.

Hade väldigt roligt på min ridskola. Vi gjorde allt från att tolka i hagarna och köra rockard till tömkörning och voltige (på mkt amatörmässig nivå
såklart). ;) Var mycket pyssel med hästarna. Då och då hade vi teori.. Sen vi, som ville, var där mycket och ledde nybörjare, gjorde i ordning hästar och släppte ut och in dem. På lov fick jag vid några tillfällen ha hand om alla hästarna, rida och mocka hur mycket jag ville. Då var jag lite äldre dock, väldigt roligt. :)

Det som var bra var att man lärde sig häst och inte bara ridning. Det handlad mycket om att förstå djuren och ha roligt. Inga bestämda åsikter, det var en väldigt trevlig stämning. På så sätt har jag varit öppen och kunnat utvecklas åt det håll jag velat. Det var också en väldigt bra inställning mot djuren, aldrig våld av något slag mot någon häst. Kan inte minnas att jag nånsin sån min ridlärare slåtill en häst, inte ens när de betedde sig riktigt illa. Att slå en häst var absolut inte tillåtet, och mycket skam över det. Något som jag verkligen haft nytta av från min ridskola är den lugna inställningen. Att man aldrig behöver få panik, att det inte gör något om en häst kommer lös, att man i precis alla situationer ska och kan vara lugn. Har fått en väldigt avslappnad och lung inställning till hästar tack vare det.

Det enda negativa jag kan tänka mig är väl att hästarna inte var så utbildade som man kanske önskat. Det hade varit roligt att få lära sig byten piruetter på ridskolan, och inte behöva göra det på egen hand sen. Säkert var de inte heller så välmående, precis som de flesta ridskolehästar. Men min ridärare (som ägde det hela) var väldigt mån om dem och hade inte kvar hästar som inte verkade klara av det livet som det ändå är på en ridskola.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Rider fortfarande på ridskola ^^ Har ridit där drygt tre år nu.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om den förutom att jag älskar stället. Ett relativt nytt stall, ridhus & paddock. Underbara utbildade hästar och bra personal :) Innan man får börja med lektionerna måste man gå Häst & Stallvårdskurs. Det är 10 timmar med teori, mest praktisk. Sen fick man börja rida då. Och det är 3 teoripass per termin för alla som rider :) Nu har vi 12 hästar på ridskolan tror jag, men tyvärr är några halta så det är väldigt ont om hästar just nu... Nu rider jag i en hoppspecial och hoppar en gång i veckan och ska ut och tävla till våren/sommaren. Och jag tackar ridskolan för allt! Har ridit i drygt tre år och sna snart ut och tävla :bump:
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

jag började på Vällingby ridskola i sthlm 94.
slutade när jag fick egen häst 01....

under de första 5 åren var allt JÄTTE bra. sen gick det utför... blev ngt slags ägarbyte och massa personal försvann och byttes ut av idioter! allt förföll och massor av trogna elever slutade. hästarna kom i andra hand och det handlade bara om pengar... helt sjukt blev det.
jag ansåg efter ett tag att jag varken kunde rida eller jobba kvar och sponsra den verksamheten. slutade även att tävla för den klubben...

men nu är det andra ägare, så allt är säkert annurlunda...

94... 00 ...ungefär...
  • häst materialet var jätte bra.unghästar tom mkt välutbildade. som elever fick tävla!
  • teorilektioner flera gånger per termin
  • kompetanta instruktörer
  • bra miljö för unga bra U-SEK
  • snälla ponnys
  • vi fick pyssla mkt
  • göra i ordning själva
  • tävla
  • inget skötarsystem
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Hur var just din ridskola?

Bra!

När började du rida på ridskolan?

För knappt 20 år sen, hade ridit på en annan ridskola först.

Hur länge höll du på?
Rider fortfarande där.

Vad fick du med dig därifrån?
Hyfsad grundsits, tävlingsvana, förmåga att hantera olika sorters hästar, respekt för hästen. En bra inställning till hästar (tycker jag), om det går snett så är det ryttarens ansvar att se till att fixa det, man får jobba med det man har och inte klaga på hästen.

Vad var bra?
Bra ridlärare, som gör att man fortfarande känner att man utvecklas och att det finns nya steg att ta efter 20 år på samma ställe. Varierande sorter av hästar, inte bara stabila gentlemen utan lite mer prestationshärstammade känsliga hästar också.

Vad var dåligt?
De behåller en del hästar som inte passar i verksamheten för länge, och undervisningen blir lite enahanda ibland. Fast i gamla hjulspår.

Hur gick själva lektionerna till?

Ridlärare 1: Skritt 20 min, sen ta tyglarna, framridning i alla gångarter (oftast), sen övning med någon skrittpaus, skritt sista 2-3 minuterna. Mycket variation.

Ridlärare 2: Skritt 15 min, sen ta tyglarna. Skritt fem min, därefter trav 2-3 min, sen trav på volterna i 5-10 min, ett par minuter galopp på volterna. Sen skritt på långtygel. Sen övningar - antingen bakdelsvändningar eller öppna längs med långsidan eller kvartslinjen i skritt och trav. På slutet trav på fyrkantspåret, eventuellt någon serpentin med fyra bågar. Vid hoppning mer galopp vid framridningen, sen (trav)hoppning, max tre hinder i följd. I princip exakt likadant varje lektion de senaste 5-6 åren.

Samma häst hela terminen, man får inte välja vilken. I den ena gruppen har man alltid samma häst, som längst har jag haft samma i fyra år (men då får man också vara med och påverka vilken häst man rider).

Var hästarna bra utbildade?
Nästan alla är tävlade minst .90 med ridskoleryttare med ok resultat. Med duktiga ryttare kan de flesta ta sig runt en L:B med godkänt resultat. Några skulle ha potential för betydligt mer om de varit privatryttare, några är utbildade till högre klasser (Msv dressyr och hoppning som bäst). Nästan alla kan L:A dressyr rörelsemässigt - skolor, ryggning, enkla byten.

Var instruktörerna utbildade?
Ja, alltid.

Fick du mycket teoretiska kunskaper?
Nja, sådär. Det finns mycket kunskaper, men man får fråga efter den.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Hur var just din ridskola?
Min första ridskola var faktiskt rätt okej. Jag började rida på islandshästar när jag var åtta, och vi hade mycket teori och läraren var jättebra. Sedan bytte jag pga avståndet, och då lärde jag mig knappt någonting på tre år.
Sedan sadlade jag om till ponny, och var då på den bästa ridskolan jag någonsin vart på. Vi hade iof knappt någon teori, men hade mycket välutbildadde och lugna hästar.
När jag hade ridit där i ca 1år, bytte vi från dressyrtränaren till hopptränaren. Han var en fantastisk tränare, inte bara i hoppningen utan också i dressyren.
Han hade ett jäklar anamma, och gud hjälpe dig om du låg på latsidan. han hade ett bra tänkade, och fick oss att våga riktigt mycket. Jag började tro mer på min ridning, och lita på hästarna. Han förklarade varje övning på ett bra sätt, varör man gjorde den, hur man skulle göra, och hade bra liknelser. Han fick mig att våga hoppa en kombination med samma häst jag hade flugit av i en likadan kombination. mitt självförtroende växte något enormt när vi fick honom.
När jag hade ridit där i ca 3år, började vi ha teori på lektionerna, samtidigt som vi red. Hästens färger, delar och lösgjordhet.
Men jag tyckte nog det var för lite teori. Jag tycker ridskolan ska vara ett förberedande moment för egen häst, och det var inte denna ridskola.
Efter 4 år la ridskola ner och satsade helt på privatryttare istället.
Började sedan på en annan ridskola, där vi hade teori när vi ville och red mer självständigt.
Läraren var knappt där alls, och sa aldrig när vi gjorde rätt eller fel. Visst hade de lite roligare och svårare hästar, men vi visste ju inte hur vi skulle hantera de på rätt sätt. Allt var hipp som hå, och ibland fick man inge häst att rida. Utan då fick man gå utan, hur kul är det när man betalar för det.
Efter ett år fick jag nog, och köpte då min egna häst.
Jag tycker inte att ridskolan har hjälp mig speciellt mycket i det momentet.
Visst, jag har grunderna där, men jag kunde knappt någonting om sjukdomar och hantering. Jag kunde få en häst i form om någon var på mig, men själv hade jag ingen aning. Så jag är rätt besviken på ridskolor i allmänhet. Dock tycker jag att privattränare är mycket bättre, man behöver se det i praktiken och inte bara höra det.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Hur var just din ridskola?Rider där fortfarande, den är bra. Stor och populär.
När började du rida på ridskolan? Började som 12åring i en ponnygrupp, har nu bytt till stor häst.
Hur länge höll du på? Har ridit där i i, 5 år och fler lär det bli :)
Vad fick du med dig därifrån? Har lärt mig väldigt mkt.
Vad var bra? Bra skötarsystem, väldigt olika hästar, mysig och seriös. Bra ridlärare och möjlighet till tävlingar på olika nivåer.
Vad var dåligt? Dubbelmoralen! Man blir tillsagd att aldrig slå hästarna men ridlärare gör det ibland :confused:.
Hur gick själva lektionerna till? Ponnylektionerna (tkr jag) handlade mest om att rida i de olika gångarterna och leka. I stor häst grupperna var det mer seriöst och vi fick mer dressyrträning.
Var hästarna bra utbildade? Ja.. eller de flesta iallafall :) Sedan har vi allt från unghästar till 20-åringar så det varierar.. men de flesta är bra utbildade.
Var instruktörerna utbildade? Ja.
Fick du mycket teoretiska kunskaper? Ja, vi har teori 1-2 ggr per termin varav en är så kallad tema toeri, dvs en "stor" teorilektion med alla heltimmesgrupper i tex ridhuset om tomköring eller liknande.
Man kan gå olika hästskötarkurser också.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Hur var just din ridskola?
Ok då, bättre nu.

När började du rida på ridskolan?
87 eller 88 mins inte riktigt. Det var ju ett tag sen.

Hur länge höll du på?
Till och från till 97 slutade för att jag blev "vuxen" och inte hade råd längre
Numera rider dottern där sen i höstas

Vad fick du med dig därifrån?
Sparka med benen och såga med händerna. :devil: Hästarna gick snyggt avknäckat i nacken. Efter att ha återvänt efter en period av privathästridning så insåg jag ju vilket fel de lärde ut. Fick skäll för att jag inte sågade i munnen :crazy:

Numera lär de dock ut rätt sätt. :)

Vad var bra?
Bra variation på hästarna. Allt från små ponny's till stora halvblod fanns det då.
Nu är det en ponnyridskola, mest C och D ponnyer.

Vad var dåligt?
Dålig inlärning, dåligt ridhus i början (nytt bygdes under tiden). Dåligt med teori.

Hur gick själva lektionerna till?
Led in på medellinjen. Sitt upp, skritta nått varv och sen trav lättridning. Sen dags att jobba oftast jobb på volterna.

Var hästarna bra utbildade?
Nja. En del var väl ok, men det varierande mycket

Var instruktörerna utbildade?
Ja tror det.

Fick du mycket teoretiska kunskaper?
Egentligen inte trots att jag tävlade i "Vi i stallet"
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Hur var just din ridskola? Jag är självklart partisk, men jag älskar den.
När började du rida på ridskolan? Som 7åring
Hur länge höll du på? Håller på än (19, blir 20år)
Vad fick du med dig därifrån? Allt jag kan idag
Vad var bra? Ridläraren, hästarna, skötarsystemet, ridhuset, möjlighet att tävla hästarna/ponnyerna, mysig stämning, bra sammanhållning
Vad var dåligt? Saknas paddock och fina ridvägar
Hur gick själva lektionerna till? 15min teori, 45min lektion
Var hästarna bra utbildade? Absolut!
Var instruktörerna utbildade? InstruktörEN, ja, mycket välutbildad.
Fick du mycket teoretiska kunskaper? Inte särskilt, men undrar man något finns det alltid extra hjälp att få.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Hur var just din ridskola?Sådär. Dåligt utbildade ridlärare, dock ganska bra hästar och fin anläggning.
När började du rida på ridskolan? Vid 7 år ålder
Hur länge höll du på? Tills jag fyllde 12 år. Var då med om en otäck ridolycka pga ridklubbens snålhet och dåliga säkerhetstänkande... :mad:
Vad fick du med dig därifrån? Hade en sköthäst som jag fått min sits av (som blivit lovordad av flera dressyrdommare)
Vad var bra? Hästarna.. ;) Och ridvägarna samt skötarlördagarna.
Vad var dåligt? Mobbing i stallet, dålig säkerhet för ryttare o häst, få och mkt tråkiga tävlingar. Två av hästarna på klubben (som nu går lektioner 2 gg/dag 5 dg/v) fyller 31 detta år och har funnits på klubben i 25 år. Tycker personligen inte att hästar ska behöva vara på ridskola mer än 10 år MAX! Man bytte ALDRIG ut hästarna.
Hur gick själva lektionerna till? Kommer bara ihåg de 2 sista åren. Skritta fram själv 5 min, lektion 40 min, avskrittning 8 min.
Var hästarna bra utbildade? Några. Dock krävde de flesta en rutinerad ryttare för att verkligen jobba i form.
Var instruktörerna utbildade? Inte tillräckligt.
Fick du mycket teoretiska kunskaper? Nej, på 8 år hade vi 2 teoripass... :cool:

Med andra ord, ingen ridklubb att rekomendera..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

När började du rida på ridskolan?
1/7-08 ( jag har ridit sen jag var sex år men bytte ridskola denna termin)

Hur länge höll du på?
Rider fortfarande


Vad fick du med dig därifrån?
Väldigt mycket som tex att komma närmare hästen och lita på den.

Vad är bra?
Att alla känner alla ingen är utanför.


Vad var dåligt?
det är lite stökigt i stallet ibland


Hur gick själva lektionerna till?
man står i stallet tills alla är klara sedan går man in och hppar upp. sedan värmer man hästarna.
sen kommer ridläraren och lektionene börjar.


Var hästarna utbildade?

Ja men allar juh lite busiga :)

Var instruktörerna utbildade?
Ja de är mycket bra.


Fick du mycket teoretiska kunskaper?

??
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

När började du rida på ridskolan?
Sensommaren -07

Hur länge höll du på?
Håller fortfarande på

Vad får du med dig därifrån?
Jag lär mig något nytt varje lektion. Avkopplingen jag får tillsammans med hästarna är värd mer än ett tjog Spa-weekends.

Vad är bra?
Hästarna, stämningen, avkopplingen, skötarsystemet

Vad är dåligt?
Inga möjligheter till privatlektioner

Hur går själva lektionerna till?
Vi väljer hästar ca 20 minuter innan lektionen börjar. De vars hästar inte redan går lektion tränsar och sadlar. Lektionen varar en timme. Ungefär var fjärde vecka är det hoppning. När det blir varmare och torkar upp i markerna rider vi förmodligen ut då och då.

Är hästarna bra utbildade?
Det varierar, men generellt sett är svaret ja.

Är instruktörerna utbildade?
Japp, utbildade och kunniga.

Får du mycket teoretiska kunskaper?
Mycket hade jag med mig från dotterns förra ridskola. Men jag lär mig nya saker hela tiden. Varje termin ordnas en teorivecka med fördjupningar inom en lång rad områden.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Hur var just din ridskola?
Den var liten och bra.

När började du rida på ridskolan?
Började 1993, bytte ridskola ett par ggr till och sen började jag på den igen 1998 när de nya ägarna tog över.

Hur länge höll du på?
HT 2006 köpte jag ridskoleponnyn som jag tävlade med, VT 2007 flyttade vi därifrån.

Vad fick du med dig därifrån?
Grunderna, hästvett, och all dressyr :angel:

Vad var bra?
Att vi fick ut och tävla, och att klubben var liten och personlig.

Vad var dåligt?
Att vi hoppade typ 70cm? och att det var vi i de bättre grupperna som red till och utbildade ponnyerna.

Hur gick själva lektionerna till?
Vi valde hästar, gjorde iordning de som inte redan gick, skrittade fram, värmde upp, red lite, joggade av och skrittade av.

Var hästarna bra utbildade?
Inte när de kom :angel: nej jag skulle inte kalla dem välutbildade.

Var instruktörerna utbildade?
Ja allihopa.

Fick du mycket teoretiska kunskaper?
Ja det fick jag.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Senast: BornAgain
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 934
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp