Hur vet jag.....

KING88

Trådstartare
när en sadel ligger bra på hästen? Har lånat en hoppsadel som jag ev ska köpa. Jag behöver lite tips och råd hur jag kan kolla om den ligger bra på min häst. de är samma storlek och bom vid som på min dressyr sadel (den är utprovad av sadel sadelutprovare) Men dom är ändå väldigt olika.

Tacksam för allt tips och råd !!
 
Den ska inte glappa bak, ligga stilla på hästen utan att rugga upp pälsen, ligga an med bossorna hela vägen längst ryggen, inte glida fram mm

Vad har din andra sadel för märke? Du kan ju jämföra där med om den nya sadel är ungefär likadan i bommen, svängd eller rak!
Finns säkert folk här som kan hjälpa dig med det!
 
Tack för ditt svar!!

Det är två helt skillda märken på sadlarna så dom är ganska olika varann i uppbyggnaden.

Hoppas på fler tips :)
 
Rid i den utan vojlock under, och titta sedan på undersidan av sadeln samt på ryggen på hästen. Då kan du avgöra om den trycker ojämt eller olämpligt. Kolla också noga så att sadeln ligger helt stilla hela tiden.
 
Kan även rida med ett vitt lakan eller schabrak under och se om det blir ett jämt tryck av den. Den ska inte avge större tryck t ex i bak (bakvikt).. Vid framvalvet ska man kunna få in tre fingrar osv.. Ska inte ligga an på bogbladen utan ligga bakom. Bäst att låta en kunnig kika.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 667
Senast: caballus
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: __sofia__
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 019
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp